در طول زندگی روزمره‌ی خود با هزاران نشانه و نماد مختلف روبرو می‌شویم. بعضی از این نمادها قابلیت این را دارند که قوی‌ترین احساسات ما را که در قالب کلمه بیان نمی‌شوند، ابراز کنند. آیا تا به حال به ریشه‌های شکل‌گیری این نمادها فکر کرده‌اید؟ در این مطلب در نظر داریم تا راز معروف‌ترین نمادهایی که در گوشه و کنار به چشم‌تان می‌خورد را برملا کنیم.

علامت امپرسند (&)

علامت & بیانگر علامت اتصالی et در لاتین و and در زبان انگلیسی است. این علامت نخستین بار در روم باستان، توسط تیرو منشی شخصی سیسرون (خطیب، سیاستمدار و نویسنده‌ی معروف رومی) اختراع شد. وی برای تسریع روند نوشتن از یک سیستم اختصاری مخصوص به خود استفاده کرد.

قرن‌ها بعد، این علامت در بسیاری از کشورهای آمریکا و اروپا به حدی محبوبیت پیدا کرد که به حروف الفبای انگلیسی ملحق شد. با این حال در اوایل قرن بیستم این علامت از حروف الفبا حذف شد. با گذشت زمان، حروف E‌ و T هم با این علامت ترکیب شدند و شکل امروزی آن حاصل شد.

نماد قلب

در این مورد موضوع کمی پیچیده است. این نماد شباهت چندانی به اندام قلب انسان ندارد. با این حال، چند نظریه در خصوص ریشه‌های این نماد وجود دارد:

وقتی پرنده‌های قو در وسط دریاچه به یکدیگر نزدیک می‌شوند شکلی شبیه این نماد ساخته می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌های جهان، این پرندگان نشان دهنده عشق، وفاداری و از خودگذشتگی هستند؛ چرا که جفت‌های قو تا آخر عمر کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

فرضیه دیگر می‌گوید که نماد قلب در اصل نشانگر ساختار زنانه بوده و شبیه لگن زن است. یونانیان باستان به این بخش از بدن زن اهمیت ویژه‌ای می‌دادند؛ به طوری که در ساخت معبد بسیار خاص خود یعنی آفرودیت آن را به کار بردند.

نظریه‌ی دیگری می‌گوید که این نماد نشان‌گر برگ پیچک است که یونانیان قدیم در طراحی گلدان‌های خود از تصویر آن بر روی نقاشی صورت دیونیسوی استفاده می‌کردند. دیونیسوس خدای شور و عشق بود.

نماد بلوتوث

در قرن دهم میلادی، کشور دانمارک تحت حکومت پادشاهی به نام‌ هارالد بلاتاند بود. وی یک شخصیت تاریخی معروف است که توانست قبایل دانمارکی را با یک پادشاهی واحد به اتحاد برساند.‌ هارالد به دندان آبی یا همان بلوتوث معروف بود؛ چرا که عاشق زغال اخته (Blueberry) بود و همین باعث شد که یکی از دندان‌هایش رنگ آبی به خود بگیرد.

فناوری بلوتوث هم برای متحد کردن دستگاه‌های متعدد به یک شبکه‌ی واحد طراحی شده است. نماد این فناوری ترکیبی از دو حرف اسکاندیناویایی است: «Hegall» که معادل حرف لاتین H و «Bjarkan» معادل حرف لاتین B است. در واقع این دو حرف، حروف اول نام‌هارالد بلاتاند هستند. جالب این که اولین نسل از دستگاه بلوتوث، آبی رنگ و شبیه دندان بود.

نماد پزشکی

بنا به یک افسانه‌ی پیشین، هرمس خدای یونانی (معادل عطارد در پانتئون روم) یک عصای جادویی به نام عصای چاووش هرمس داشت که دارای دو بال بود و دو عدد مار به دور آن پیچیده بودند. این عصا قابلیت آن را داشت که بدون نیاز به دارو هر سحر و افسون پنهانی را برطرف کند.

نماد کلید روشن خاموش کردن

نماد روشن/ خاموش یا همان پاور عموما در هر دستگاه الکترونیکی وجود دارد؛ اما فقط عده‌ی کمی راز این نماد را می‌دانند.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۴۰، مهندسان یک سیستم باینری برای خاموش و روشن ارائه دادند که 1 به معنی روشن و 0 به معنای خاموش بود. در دهه‌های بعد، این علامت به شکل یک دایره (صفر) و یک خط عمودی (یک) تبدیل شد.

نماد صلح

نماد صلح در سال ۱۹۵۸ در جریان اعتراضات در خصوص سلاح‌های هسته‌ای شکل گرفت. این نماد ترکیبی از دو حرف سمافوری N و D بوده که حروف اول Nuclear Disarmament به معنای خلع سلاح هسته‌ای است.

در الفبای سمافور حرف N به صورت نگه داشتن دو پرچم در حالت V معکوس است و حرف D به شکل نگه داشتن یک پرچم به سمت بالا و یک پرچم به سمت پایین است. ادغام نشانه‌های این دو علامت نماد صلح را نشان می‌دهد.

علامت OK یا موافقت

اکثر مردم از این ژست بدنی به عنوان نشان دادن رضایت یا موافقت خود استفاده می‌کنند. با این حال این علامت همیشه مفهوم مثبتی نداشته است. برای مثال در فرانسه، این علامت نشان دهنده‌ی بی‌ارزش بودن یک موضوع است. نظریه‌های مختلفی در خصوص این حرکت وجود دارد:

برخی بر این باور هستند که علامت OK نوعی نشانه‌ی بصری از حروف اول Old Kinderhook زادگاه مارتین ون بورن، هشتمین رییس جمهور ایالات متحده است. در طول مبارزات انتخاباتی ون بورن کمپین خود را با نام OK تشکیل داد. شعار کمپین این بود: «Old Kinderhook is O. K» و در آن شخصی علامت OK را با دست خود نشان می‌داد.

فرضیه‌ی مشابه دیگری می‌گوید که اندرو جکسون، هفتمین رییس جمهور ایالات متحده از این حرکت در تصمیم‌گیری‌های مهم خود استفاده می‌کرد. او اغلب عبارت All Correct را به شکل آلمانی Oll korrect می‌نوشت که مخفف آن OK می‌شد.

در نظریه‌ی دیگری، ژست OK یک حرکت تشریفاتی در بودیسم و هندوییسم معرفی شده است. ضمن این که این علامت بیان‌گر یادگیری بوده و در بسیاری از آثار هنری بودایی دیده می‌شود.