مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا با آب و هوای استوایی است. این کشور به داشتن ساحل‌ها و جزیره‌های زیبا، جنگل‌های انبوه استوایی و ترکیبی از نژاد‌های مالایی، چینی و هندی شناخته شده است. پایتخت آن کولالامپور، به داشتن ساختمان‌های بلند، مراکز خرید و برج دوقلوی پتروناس شهرت دارد.

زبان رسمی این کشور مالایی است اما نژادهای دیگر به زبان خود گفتمان می‌کنند و اکثر مردم این کشور زبان انگلیسی را می‌فهمند.

شهر کوالالامپور مجهز به قطار شهری و مونوریل است؛ اما بهتر است که گردشگران از تاکسی‌های شهری استفاده کنند. چون این وسیله‌های نقلیه‌ی عمومی دسترسی به تمام نقاط شهر را ندارد.

اکثر مسافران و گردشگران از قیمت‌های گزاف تاکسی‌های شهری شکایت دارند؛ چون یا راننده‌ها از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند و هزینه‌ی بسیار بالایی را درخواست می‌کنند یا با وجود استفاده از تاکسی‌متر، دور ترین مسیر‌ها را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند.

برای حل این مشکل ما به شما استفاده از نرم افزار Grab را پیشنهاد می‌کنیم. کافی است که آن را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کرده و با وارد کردن شماره‌ی تلفن همراه (سیمکارت مالزی) و انتخاب مبدا و مقصد، تاکسی را رزرو کنید. در این صورت شما مطمئن هستید که راننده از نزدیک‌ترین مسیر شما را به مقصد می‌رساند و همچنین هزینه‌ی درخواستی بسیار معقول خواهد بود.

مکان‌های دیدنی مالزی

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers)

این برج‌ها با طراحی خاص و منحصر به فرد خود تبدیل به نماد شهر کوالالامپور شده است.

از جاذبه‌های اصلی این برج های ۸۸ طبقه می‌توان به مرکز خرید Suria KLCC ، پارک KL ، استخر رقص نور و آب ، پل آسمان، موزه Petrosains ، آکواریوم و غیره اشاره کرد.

غار میمون‌ها (Batu Caves)

این غار یکی از محبوب‌ترین زیارتگاه‌های هندوها در خارج از هندوستان است که به الهه‌ی موروگان اهدا شده و محل جشن‌های هندوها است. تایپوسام جشن ویژه‌ی هندوها که سالروز تولد پسر شیوا است که سالی یکبار ار اواخر ماه ژانویه و اوایل ماه فوریه در این محل جشن گرفته می‌شود. اگر توان بالارفتن از ۲۷۲ پله را دارید و مایل به تماشای بزرگ‌ترین مجسمه‌ی ایستاده‌ی جهان از الهه‌ای هندو و چند معبد کوچک هستید، از دیدن این مکان بسیار لذت خواهید برد. این محل به غار میمون‌ها معروف شده؛ زیرا در آن اطراف میمون‌هایی منتظر شما هستند تا با دادن خوراکی‌های متعدد از آن‌ها پذیرایی کنید!

پارک پرندگان (KL Bird Park)   

این پارک با مساحت ۲۰.۹ هکتار، دارای ۳۰۰۰ پرنده از ۲۰۰ گونه‌ی مختلف از پرندگان استوایی و غیر استوایی است؛ از جمله پرندگان این پارک می‌توان به طاووس، مرغ مینا، کبوتر، طوطی، فلامینگو، قرقاول، عقاب و غیره اشاره کرد. این پرندگان در فضای پارک آزاد هستند و شما می‌توانید به آن‌ها غذا دهید، بر سرشانه‌هایتان بگذارید و عکس بگیرید.

ساعات کاری این پارک ۹ صبح الی ۶ بعداز ظهر است و هزینه‌ی بلیت آن برای بزرگسالان ۶۷ رینگت و برای کودکان ۴۵ رینگت است.

پارک پروانه‌ها (KL Butterfly Park)

این پارک با فضایی دل‌انگیز و سقفی از تور با داشتن ۱۲۰ نوع پروانه، مکان مورد علاقه‌ی بسیاری از گردشگران است. در بدو ورود، وارد فضای باز این پارک می‌شوید و می‌توانید گونه‌های متفاوتی از پروانه‌ها را ببینید و از آن‌ها عکس بگیرید. در هنگام خروج، وارد فضای ساختمان این پارک می‌شوید. در آنجا آکواریم‌هایی از حشرات عجیب و نایابی قرار دارد که نمونه‌های آن‌ها را در هیچ‌کجا ندیده‌اید. همچنین قا‌ب‌هایی از پروانه‌ها و حشرات تاکسیدرمی شده وجود دارد که از تماشای رنگ و جزئیات بدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. و در نهایت می‌توانید از فروشکاه پارک انواع سوغاتی‌های تزئینی را با محوریت پروانه تهیه کنید.

ساعت کاری این پارک ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر است و هزینه‌ی بلیط آن برای بزرگسالان ۲۵ رینگت و کودکان ۱۴ رینگت است. پیشهاد ما برای بازدید از این پارک قبل از ظهر است. زیرا این پارک در هنگام ظهر  به دلیل وجود گازهای گلخانه‌ای هوای بسیار گرمی دارد و نیز در هنگام عصر تعداد پروانه‌هایی که دیده می‌شوند بسیار کم خواهد بود.

پارک آبی سان وی لاگون (Sunway Lagoon)

مجتمع سان وی، شامل هتل، مرکز خرید و پارک آبی بزرگ و بی نظیری است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. از سرگرمی‌های این پارک چاله فضایی، موج سواری، سینمای ۵ بعدی، سرسره‌های قابتی، سرسره‌ی مارهای پیتون افریقایی و صدها بازی و سرگرمی دیگر است.

این پارک آبی دارای ۵ پارک مجزا به نام‌های پارک آبی (Water Park)، شهر بازی (Amusement park)، پارک حیات وحش (Wildlife Park)، پارک هیجان بی‌نهایت (Extreme Park) و پارک وحشت (Scream park) است که پیشنهاد می‌دهیم حتما یک روز را برای بازدید ازین مجتمع فوق‌العاده اختصاص دهید.

ساعات کاری این مجمتع آبی از ۱۰ صبح الی ۶ بعد ازظهر است و بهای بلیط آن برای بزرگسالان ۱۷۰ رینگت و برای کودکان و سالمندان ۱۴۰ رینگت است.

محله‌ی چینی‌ها (China Town)

محله‌ی چینی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری مالزی به شمار می‌آید. این محله تقریبا در تمام ساعات روز شلوغ است و شما می‌توانید انواع و اقسام اجناس را با مارک‌های تقلبی و قیمت‌های گوناگون پیدا کنید. زمان مناسب برای بازدید این مکان هنگام شب است که چراغ های رنگارنگ و فانوس‌های قرمز روشن می‌شود و ازدحام مردم و صدای موسیقی چینی و بوی غذاهای مختلف جوی زیبا به این محله می‌دهد.

کمپونگ بارو (Kampung Baru)

کمپونگ بارو زمانی محلی برای فعالیت‌های سیاسی بوده ولی امروز به عنوان بهشت عاشقان غذا بسیار پر رونق شده و توجه دوباره‌ای را به زندگی روستایی در قلب کوالالامپور به ارمغان آورده است. از دیدگاه بسیاری از گردشگران این روستای دنج محبوب‌ترین مکانی تفریحی در شهر بزرگ کوالالامپور است. قدم زدن در این روستا با نمایی از برج‌های دوقلو تجربه‌ی جالبی برای شما خواهد بود.

جالان آلور (Jalan Alor)

جالان آلور به معنای خیابان آلور، خیابانی در مرکز کوالالامپور است و مشخصه‌ی بارز آن فراوانی و تنوع غذا‌های مختلف با قیمت‌های مناسب است که در شب‌ها بسیار شلوغ و زنده می‌شود.

پوترا جایا (Putrajaya)

این شهر پایتخت اداری مالزی است که در جنوب کوالالامپور قرار دارد. این شهری که اخیرا ساخته شده، چنان زیبایی با شکوه و آرامش کم‌نظیری دارد که اکنون از آن به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی آسیا نام برده می‌شود. در مرکز این شهر دریاچه مصنوعی ایجاد شده است و پلی به نام پوترا (Putra Bridge) الهام گرفته از پل خواجوی اصفهان بر روی آن ساخته شده است. مسجد بزرگی نیز در حاشیه‌ی این دریاچه قرار دارد که به مسجد پوترا (Putra mosque) یا مسجد صورتی نام‌گذاری شده است. این مسجد نیز با الهام از معماری دوره‌ی صفویه ایران ساخته شده است.

از دیگر جاذبه‌های این شهر سوار شدن بر قایق کروز تفریحی است.

برجایا هیلز (Berjaya Hills)

این مجمتع با وسعتی بیش از ۸ هکتار و در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریاست که ۱ ساعت با مرکز شهر کوالالامپور فاصله دارد. دهکده‌ی فرانسوی و باغ ژاپنی از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌آید.

دهکده‌ی فرانسوی (نام انگلیسی) معماری مشابه با دهکده‌ی کولمار فرانسه دارد و فضای بسیار دوستانه و زیبایی همراه با رستوران و کافی شاپ برای شما به ارمغان می‌آورد.

در نزدیکی این دهکده باغ زیبایی که به سبک ژاپنی ساخته شده است وجود دارد. می‌توانید لباس‌ کیمونوی ژاپنی کرایه کنید و عکس‌های زیبایی در این باغ و آلاچیق‌های آن بگیرید.

کمرون هایلندز (Cameron Highlands)

کمرون هایلندز یکی از مناطق مرتفع و زیبای مالزی است که تا کوالالامپور ۳ ساعت و نیم فاصله دارد. این مکان به دلیل داشتن مزارع چای و توت فرنگی و همچنین پرورش زنبور عسل بسیار مشهور است. شما می‌توانید در عوض پرداخت هزینه‌ای سبدی در دست بگیرید و حین بازدید از مزارع توت فرنگی، هرچه خواستید توت فرنگی‌های آبدار و تازه را از بوته‌ها برای خود بچینید.

کمرون مسیری طولانی از جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند بازدید از مزارع چای، توت‌فرنگی، کاکتوس، سبزیجات و پرورش زنبور عسل، خرید شکوفه‌های تازه از باغ گل‌ها دارد. ضمن این که مواردی چون بازی گلف در فضایی بزرگ و زیبا و  تپه نوردی را می‌توان به آن اضافه کرد. بهتر است هتلی را رزرو کنید و شب را در این منطقه‌ی همیشه سبز و زیبا سپری کنید.

جزایر مالزی

اگر قصد سفر به مالزی را دارید بد نیست که چند روزی را به بازدید از جزایر زیبا و دیدنی این کشور اختصاص دهید

لنگکاوی (Langkawi)

لنگکاوی به دلیل داشتن پرواز مستقیم از کوالالامپور و جاذبه‌های توریستی فراوان و سواحل زیبا از محبوب‌ترین جزایر مالزی است.

از جمله مناطق توریستی و دیدنی این جزیره می‌توان به تلکابین و پل آسمان، پارک کروکدیل‌ها، برج گنونگ رایا، ماجراجوی در جنگل و همچنین میدان عقاب لنگکاوی که نماد این جزیره خوانده می‌شود اشاره کرد.

تیومان (Tioman)

جزیره‌ای بسیار دنج و روستایی و پر از آرامش است. برای رسیدن به این جزیره باید ابتدا زمینی به بندر مرسینگ رفت و از آنجا قایقی برای تیومان سوار شد. شهرت این جزیره به داشتن سواحلی زیبا برای غواصی، اسنورکلینگ و همچنین موج سواری است.

از دیگر جزایر زیبا برای غواصی و اسنورکلینگ می‌توان به ردانگ (Redang) و پرهنتیان (Perhantian) که آب‌هایی تمیز و شفاف دارند نیز اشاره کرد.