هر کمپانی مطرح و بزرگی در دنیا تلاش می‌کند که لوگویش نه تنها مشخصه‌ی سازمانش باشد، بلکه پیامی را به مخاطب القا کند. به طور طبیعی، طراحان زبده‌ی لوگو تلاش می‌کنند تا از کم‌ترین فضای ممکن بیشترین معنا را منتقل کنند.

در این مطلب از شما دعوت می‌کنیم تا نگاهی جدید به برخی از لوگوهای محبوب و معروف دنیا داشته باشید.

فدکس FedEx

چنانچه دقیق‌تر به این لوگو دقت کنید، فلشی را در فضای خالی بین E و X مشاهده خواهید کرد. در واقع این فلش نمادی از سرعت و دقت است که بیان‌گر اصول کاری این کمپانی است.

امید برای کودکان آفریقایی

این لوگو مخصوص یک سازمان دولتی است که به منظور کمک به کودکان آفریقایی بنا شده است. چنانچه با ریزبینی بیشتری به لوگو نگاه کنید متوجه خواهید شد که طرح کلی مربوط به شمایی از قاره‌ی آفریقا است؛ در حالی که تصویری از یک کودک و بزرگسال هم در آن دیده می‌شود.

آمازون

در نگاه اول، لوگوی آمازون مفهوم خاصی را نشان نمی‌دهد. با این حال، نوع طراحی کمک می‌کند تا فلسفه‌ی این برند بهتر درک شود. فلش زرد شبیه یک لبخند است؛ چرا که Amazon.com خواهان رضایت مشتریان خود است. از طرفی این فلش حرف A را به حرف Z متصل می‌کند تا این واقعیت را منتقل کند که در این فروشگاه آنلاین همه چیز پیدا می‌شود.

یوگا استرالیا Yoga Australia

یکی دیگر از لوگوهای شسته رفته لوگوی این باشگاه است. فضای بین دست و پای دختر به شکلی طراحی شده است که طرح کلی از نقشه‌ی استرالیا را در بر گرفته است.

سونی وایو

دو حرف اول لوگوی سونی وایو Sony Vaio یک موج را نشان می‌دهند که نماد سیگنال آنالوگ است. حال آن که دو حرف آخر علامت صفر و ۱ را نشان می‌دهند که نشان از سیگنال دیجیتال دارد.

یونیلور

یونیلور، تعدد و تنوع محصولات خود را در لوگوی خود منعکس کرده است. هر بخش از این لوگو معنای خاص خود را دارد. برای مثال قلب علامت عشق، مراقبت و رفاه است و پرنده نماد آزادی و رهایی از روزمره‌گی و لذت از زندگی است.

فرمول ۱

چنان چه به فضای خالی بین حرف F و بخش راه راه قرمز نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بخشی از تصویر به عدد ۱ تبدیل شده است. این لوگو به منظور القای حس سرعت طراحی شده است.

بی ام دبلیو

کمپانی BMW کار خود را با تولید هواپیما شروع کرد و لوگوی کنونی آن ریشه در تاریخ این شرکت دارد. با این حال، بر خلاف باور عموم که مرکز لوگو را نمایشی ار چرخش پره تلقی می‌کنند، این لوگو پرچم باواریای آلمان است که طرحی شطرنجی دارد.

اپل

راب جانوف که به طراحی لوگوی اپل معروف است می‌گوید: «من یک پاکت سیب خریدم. آن‌ها را در یک ظرف ریختم و تا یک هفته سعی داشتم که طرح‌هایی ساده از آن‌ها رسم کنم. در طول کار طراحی‌ام یکی از سیب‌ها را گاز زدم. روز بعد در کمال تعجب متوجه شدم که عمل گاز زدن (که معادل انگلیسی آن bite می‌شود) مشابه بایت در اصطلاحات رایانه است».

در ابتدا این لوگو حالت راه راه چند رنگ داشت تا بر تولید مانیتورهای رنگی این کمپانی تاکید کند. در سال ۱۹۹۸، پس از بازگشت استیو جابز و ظهور نسل جدیدی از کامپیوترها، شرکت اپل لوگوی خود را به حالت تک رنگ ارائه داد.

سان مایکروسیستمز Sun Microsystems

لوگوی Sun Microsystems یکی از معروف‌ترین امبیگرام‌ها محسوب می‌شود. امبیگرام نوعی طراحی است که در آن با چرخاندن کلمه در جهات مختلف معانی مختلف برداشت می‌شود. کلمه‌ی Sun یک مربع را تشکیل داده است که می‌تواند از هر ضلع خوانده شود. این لوگو توسط وان پرات، استاد دانشگاه استنفورد طراحی شد.

کونتیننتال Continental

کونتیننتال یک تولید کننده‌ی قطعات خودرو است که در ساخت لاستیک تخصص دارد. در لوگوی این شرکت از ترکیب دو حرف اول، یک لاستیک نمایان می‌شود.

بیگ تن Big Ten

بیگ تن یک آکادمی علمی است که در سال ۱۸۹۶ تاسیس شد. تا سال ۱۹۹۰ این اتحادیه شامل ۱۰ دانشگاه بود. پس از پیوستن دانشگاه پنسلوانیا به این انجمن تعداد دانشگاه‌ها ۱۱ شد! از این رو انجمن تصمیم گرفت که به جای تغییر اسم خود عدد ۱۱ را به لوگویش اضافه کند.

مرسدس بنز

لوگوی مرسدس بنز نشان از اعتماد به نفس این کمپانی در کیفیت محصولات خود دارد. ستاره‌ی سه پر، نشان دهنده‌ی نوعی برتری در سه محیط زمین، آب و هوا است.

NBC

در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰، شرکت NBC‌ متعلق به شرکت RCA بود که از پیشتازان تولید تلویزیون‌های رنگی محسوب می‌شد. دم طاووس برجسته‌ای که در لوگوی NBC‌ وجود دارد بر این موضوع دلالت می‌کند که بینندگان تلویزیون‌های سیاه و سفید چیزهای مهمی را از دست می‌دهند.

ایتی ۲۰ Eighty 20

ایتی ۲۰ یک شرکت مشاوره‌ای کوچک است. بسیاری معتقد هستند که لوگوی این شرکت هیچ ربطی به نام آن ندارد. اما اگر مربع‌های تیره را عدد ۱ و مربع‌های روشن را عدد صفر فرض کنید، خط اول 1010000 و خط پایین 0010100 خوانده می‌شود که در سیستم باینرری اعداد ۸۰ و ۲۰ هستند.

تابلرون Toblerone

تابلرون یک تولید کننده‌ی شکلات است که در شهر برن سوییس مستقر است. شهر برن به «شهر خرس‌ها» هم معروف است. به همین علت این شرکت در لوگوی خود شبحی از یک خرس را قرار داده است.

بسکین رابینز

اگر دقیق‌تر به لوگوی این شرکت نگاه کنید متوجه خواهید شد که بخش‌های صورتی حروف B و R عدد ۳۱ را نشان می‌دهند. در واقع این عدد به تعداد طعم‌های این بستنی اشاره دارد.

کارفور

کارفور یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشان اروپایی است که دفتر مرکزی آن در فرانسه قرار دارد. به همین دلیل در لوگوی این شرکت، رنگ‌های پرچم فرانسه به کار رفته است. علاوه بر این، این لوگو شامل حرف اول نام این شرکت هم می‌شود.

میلواکی برورز

میلواکی برورز نام یک تیم بیس بال حرفه‌ای از ایالت ویسکانسین است. لوگوی این تیم از دو حرف M و B تشکیل شده که شکل دستکش بیس بال را نشان می‌دهد.

گرین لبز Greenlabs

تاج درخت در این لوگو نشان دهنده‌ی یک مغز است. در واقع نمایش گرافیکی این لوگو، نشان از وجود کارکنانی با استعدادهای درخشان و نام این شرکت دارد.

مک دونالد

البته که حرف M از مک دونالد گرفته شده است، اما این M گرد شده بنا به گفته‌ی لوییس چسکین، روانشناس و مشاور طراحی، نشان دهنده‌ی یک جفت سینه است. در دهه‌ی ۱۹۶۰، مک دونالد قصد داشت تا این لوگو را کنار بگذارد، اما چسکین شرکت را متقاعد کرد که نام تجاری خود را با این نماد فرویدی حفظ کند.