باور عمومی بر این است که اضافه وزن فقط روی سلامت فیزیکی اثر مخرب می‌گذارد و تاثیری بر مغز انسان ندارد. در صورتی که چاقی بیماری وحشتناکی است و وحشتناک‌تر از آن این است که این بیماری اعصاب مغز ما را نیز نابود می‌کند.

در واقع، اکثر ما سبک زندگی بی‌تحرکی را برای خود انتخاب کردیم تا بتوانیم تمرکز بیشتری روی کار داشته باشیم که غالبا شامل مشاغلی است که با کامپیوتر سروکار دارد.

حقیقت این است:

حقیقت موجود حقیقتی تلخ است. همانطور که در یک تحقیق نشان داده شده است وزن ما می‌تواند اثرات مخرب جدی بر روی اندازه‌ی مغز ما و سرعت تخریب آن بگذارد. به این معنی که «چاقی» و «عملکرد مغزی» به هم ربط دارند و این بیماری می‌تواند بر ماده‌ی سفید داخل جمجمه‌ی ما اثر بگذارد. ماده‌ی سفید یکی از بخش‌های سیستم عصبی داخل مغز است. این اثرات مخرب فقط باعث رو به افول رفتن مغز، آلزایمر و افسردگی نمی‌شود؛ بلکه بر روی حافظه، زبان و مهارت‌های بصری نیز اثرات جبران ناپذیری خواهد گذاشت. به طوری که مبارزه با چاقی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تحقیق و مطالعه:

دانشمندان در دانشگاه کمبریج آزمایشی انجام دادند تا روند شتاب کوچک شدن مغز که به طور طبیعی در افزایش سن رخ می‌دهد را بررسی کنند. نتیجه‌ی تحقیقات آن‌ها در نوروبیولوژی پیری با عنوان «چاقی همراه با افزایش سن مغز از اواسط زندگی» منتشر شد.

نحوه‌ی این تحقیق:

آن‌ها ۴۷۳ بزرگسال را بین ۲۰ تا ۸۷ سالگی با وزن‌های متفاوت مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق به دنبال تفاوت‌های غیرمعمول در نتایج نسبی خود بود. آن‌‌ها دریافتند که ماده‌ی سفید مردم میانسال لاغر بیشتر از کسانی است که اضافه وزن دارند. بنابراین مغز فرد چاق ۵۰ ساله، هم اندازه‌ی فرد لاغری است که ۱۰ سال از او بیشتر سن دارد. به طور مختصر این که بیماری چاقی باعث می‌شود که مغز انسان به تحلیل برود.

محدودیت‌های این تحقیق:

به هر حال این تحقیق محدودیت‌هایی نیز داشت. برای مثال وقتی که مردم چاق تست هوش دادند، توانایی کلی شناختی آن‌ها بی‌‌اثر باقی ماند. بنابراین برای ایجاد ارتباط دقیق بین وزن و عملکرد مغز، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

پائول فلچر همکار نویسنده‌ی این پژوهش و استاد روانپزشکی دانشگاه کمبریج گفته است:

 در ادامه افراد چاق مسن‌تر باید به طور خاص مورد مطالعه قرار بگیرند چون دچار پیری زودرس مغز می‌شوند. ما در جمعیت سالخورده زندگی می‌کنیم. از این رو با افزایش سطح چاقی ضروری است که همه بدانند این دو عامل ممکن است عواقب بدی برای سلامتی داشته باشد.

بسیار مهم است:

با این وجود، ماده‌ی سفید اغلب به عنوان متروی مغز لقب گرفته است. چون مسئولیت حفظ ارتباط بین مناطق مختلف مغز و کنترل واکنش نورون‌ها را به عهده دارد. بنابراین کاهش این ماده‌ی سفید قطعا خطرناک است و می‌تواند منجر به ظهور عوارض بیشتری نیز شود.

چه باید کرد؟

ممکن است شما که در حال خواندن این مقاله هستید، از چاقی وحشت داشته باشید یا با اینکه چاق نیستید؛ ولی هنوز هم نگران باشید. به هرحال دلیلی برای وحشت و نگرانی وجود ندارد، چرا که چاقی را هم می‌توان مانند دیابت و سایر بیماری‌ها تحت کنترل دراورد و با این دو روش به حداقل رساند:

۱. اول از همه از روی مبل بلند شوید و کمی ورزش کنید. هرچه بیشتر فعالیت کنید بهتر خواهد بود. سعی کنید یک رژیم ورزشی برای خود برگزینید. می‌توانید عضو باشگاه بدن‌سازی شوید یا دستگاه ورزشی برای خانه خریداری کنید. اگر این دو مورد مقرون به صرفه نیست می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. به جای آسانسور از پله‌ استفاده کنید، نرمش‌های کششی و یوگا انجام دهید، در خانه تحرک بیشتری داشته باشید. روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ عدد دراز و نشست انجام دهید یا به پیاده‌روی بروید.

۲. غذاهای سالم بخورید. یک یادداشت غذایی برای کنترل مصرف کالری داشته باشید. غذاهای ناسالم را به حداقل برسانید. اگر برای‌تان مقدور است به کلاس‌های آشپزی بروید یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه‌ی غذایی مخصوصی برای شما بنویسد. برای پیروی کردن از این برنامه‌ی غذایی می‌توانید به خود جایزه دهید.

به طور مختصر، سلامتی خود را در اولویت هر چیز دیگر در زندگی مانند شغل و حقوق ماهانه قرار دهید.