بسیاری از افراد کارهای انجام نشده‌ی زیادی در فهرست خود دارند. برای بعضی، یکی از این کارها یادگیری یک ساز موسیقی است. طبیعی است که تبدیل شدن به یک نوازنده‌ی خوب، نیازمند زمان و اراده باشد. فواید زیادی در یادگیری موسیقی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

یادگیری نواختن یک ساز، پیشرفت مغز را سریع‌تر می‌کند

دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تازگی مطالعه‌ای انجام دادند که در آن تاثیر آموزش موسیقی بر توسعه‌ی اجتماعی، عاطفی و درک شناختی کودکان بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که یادگیری موسیقی به پیشرفت شنوایی مغز و کارآیی آن سرعت می‌دهد.

عسل حبیبی، سرپرست این مطالعه درباره‌ی یافته‌های این پژوهش می‌گوید:

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که تحت آموزش موسیقی هستند در مقایسه با دیگر کودکان توانایی دقیق‌تری در پردازش صدا دارند.

چنانچه مغز را مشابه ماهیچه‌ها فرض کنیم، می‌توانیم بگوییم یادگیری موسیقی آن را تقویت می‌کند. این امر توسط محققان یک مرکز پزشکی در بوستون اثبات شده است. آن‌ها کشف کردند که نوازندگان مرد، مغز بزرگ‌تری نسبت به دیگر مردان دارند.

نمی‌خواهیم ادعا کنیم که افرادی که ساز می‌نوازند توانایی خواندن ذهن دیگران را دارند، اما تنظیماتی در بخش‌هایی از مغز افراد وجود دارد که با توانایی تولید موسیقی و شناخت اجتماعی در ارتباط است. نتایج یک مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۲ در برلین نشان داد که مغز نوازندگان گیتاری که با یکدیگر می‌نوازند، چه در حین اجرا و چه قبل از آن، هماهنگی بالایی با هم دارد.

مطالعه‌ی دیگری که بر روی نوازندگان گیتار انجام شده است نشان می‌دهد که بخشی از مغز آن‌ها در هنگام نواختن ساز، که در ارتباط با قسمت خودآگاه است غیرفعال می‌شود.

نوازندگان پیانو مغز متقارن‌تری دارند

در مورد پیانیست‌ها اوضاع متفاوت است. نوازندگان گیتار این ساز را با تکیه بر مهارت دست چپ خود می‌نوازند؛ حال آن که نوازندگان پیانو یاد می‌گیرند که نت‌های مختلف را با هر دو دست خود و با استفاده از ۸۸ کلید اجرا کنند.

یادگیری پیانو از سنین کم‌تر، تاثیر قابل توجهی در رشد مغز دارد و باعث می‌شود که مغز فرد متقارن‌تر شکل بگیرد.

نتایج یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده است که انچه نوازندگان پیانو را از سایر مردم متمایز می‌کند، استفاده‌ی هم زمان آن‌ها از دو دست است. شیار مرکزی بخشی از مغز است که مشخص می‌کند استفاده از کدام دست (چپ یا راست) در انجام امور غالب باشد. برای اکثر مردم بخش‌هایی از این منطقه عمق بیشتری دارد و معمولا یک دست بر دیگری غالب است.

در صورتی که در مورد نوازندگان پیانو، بخش‌های شیار مغزی شکل متقارنی دارد.

یادگیری موسیقی امری فراتر از خوب بودن در موسیقی است

بنابراین اگر به دنبال راهکاری برای افزایش قدرت مغز خود هستید، موسیقی پیشنهاد خوبی است. از طرفی ثابت شده است که در مغز موسیقی‌دان‌ها اتصالات متفاوتی وجود دارد. در مجموع، یادگیری موسیقی فقط به معنای خوب بودن در این مهارت نیست؛ بلکه هدف هیجان‌انگیزی است که می‌توان از مزایای آن در جنبه‌های مختلف زندگی بهره‌مند شد.