محققان عادات غذایی ۱۲۰۰۰ نفر از ساکنین اوهایو را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند کسانی که غذاهای خانگی مصرف می‌کنند ۲۶ درصد کم‌تر از سایرین در معرض خطر چاقی هستند. ضمن این که کسانی که غذای‌شان را در جلوی تلویزیون صرف می‌کنند ۳۷ درصد احتمال افزایش وزن سریع دارند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که امروزه افراد، وعده‌ی بیشتری از غذا را در رستوران و مقابل تلویزیون صرف می‌کنند.

‌یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد بزرگسالانی که هیچگاه در مقابل تلویزیون غذای خود را صرف نمی‌کنند، خطر ابتلا شدن به چاقی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند.

از طرفی، کسانی که غذاهای خانگی را به غذاهای رستورانی ترجیح می‌‌دهند، خطر ابتلا به چاقی را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهند.

کارشناسان به اکثریت امریکایی‌ها برای صرف غذا در بیرون  یا هنگام تماشای تلوزیون هشدار داده‌اند؛ چون این کار منجر به خوردن بیش از حد معمول می‌شود.

برخلاف مطالعات قبلی که برای جلوگیری از خطر چاقی، خوردن وعده‌های غذایی همراه با خانواده را پیشنهاد داده بودند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که شما تا زمانی می‌توانید غذایتان را تنها یا با خانواده صرف کنید که آن غذا، خانگی باشد و صرف آن هم به هنگام تماشای تلویزیون نباشد.

راشل تومین، سرپرست این تحقیقات از کالج پزشکی منابع دولتی کلمبوس می‌گوید:

بزرگسالان در هنگام تماشای تلویزیون غذای بیشتری می‌خورند و چنانچه این وعده‌ها خانگی نباشد، ناسالم‌تر از غذاهای خانگی هستند.

این مطالعه عادات غذایی ۱۲۸۴۲ نفر از ساکنین اوهایو را مورد بررسی قرار می‌دهد که حداقل یک وعده‌ی غذایی را در هفته‌ی گذشته با خانواده صرف کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی در این موارد پاسخ دادند که هر چند وقت در خانه غذا را همراه با خانواده صرف می‌کنند و هر چند وقت در هنگام صرف غذا تلویزیون تماشا می‌کنند و چه مقدار از وعده‌های غذایی آن‌ها خانگی است.

محققان با استفاده از قد و وزن گزارش شده توسط شرکت کنندگان، شاخص توده‌ی بدنی یا تناسب بین قد و وزن (BMI) را برای هرکدام محاسبه کردند. یک سوم شرکت کنندگان با BMI  بالای ۳۰ چاق شناخته شدند.

به طور کلی، ۵۲ درصد از پاسخ دهندگان شش یا هفت روز در هفته با خانواده به صرف غذا پرداخت کرده بودند، ۳۵ درصد هر روز با خانواده غذا خورده‌اند و ۱۳ درصد از شرکت کنندگان یک یا دو وعده در هفته را با خانواده گذرانده بودند.

تقریبا یک سوم بزرگسالان بیشتر یا تمام وعده‌های غذایی خود را همراه با خانواده و درحال تماشای تلوزیون صرف کرده ‌بودند، در حالی که ۳۶ درصد دیگر در طول صرف غذا تلویزیون و فیلمی تماشا نکردند. ۶۲ درصد از بزرگسالان تمام وعده‌های غذایی که صرف کرده بودند در خانه طبخ شده بود.

محققان دریافتند که تعداد وعده‌های غذایی که افراد با خانواده صرف کرده‌اند با احتمال چاقی آن‌ها ارتباطی نداشته است.

بزرگسالانی که غذای خود را همراه با خانواده در خانه طبخ کردند، در مقایسه با کسانی که غذای خانگی صرف نکردند ۲۶ درصد کمتر احتمال چاقی داشتند.

کسانی که هیچگاه در طول صرف غذا تلویزیون تماشا نمی‌کردند، ۳۷ درصد کمتر از کسانی که هنگام صرف غذا به تماشای تلویزیون می‌پرداختند به چاقی مبتلا بودند.

جریکا برج استادیار دانشگاه مینه‌سوتا که به مطالعه‌ی شیوه‌ی وعده‌ی غذایی در خانواده‌ پرداخته است. وی در این رابطه گفته است که در حالی که صرف غذا همراه با خانواده برای سلامتی مفید است، کیفیت غذا نیز به همان اندازه مهم است.

وی افزود نه فقط خوردن بیشتر غذا مهم است، بلکه در نظر گرفتن دیگر عوامل مانند سالم بودن مواد غذایی، جو عاطفی در هنگام صرف غذا یا این که چیزی که حواس فرد را از غذا خوردن پرت می‌کند هم اهمیت دارد.

او همچنین گفت که هنگام صرف غذا با خانواده تلویزیون را خاموش کنید و فقط آن را مواقع بررسی اخبار روز، وقایع کنونی و برنامه‌های سرگرم کننده روشن کنید.

همچنین راشل تومین توصیه کرد که بعضی افراد ممکن است زمانی برای طبخ غذا در خانه نداشته باشند، از این رو آن‌ها می‌توانند غذاهای سالمی را برای خانواده خریداری کنند.