چنانچه بدن شما با کاهش پروتئین مواجه شود، با زنگ هشدارهایی شما را از این مسئله آگاه خواهد کرد.

بدن ما برای هر کاری نیاز به پروتئین دارد. پروتئین سنگ بنای تمام سلول‌های بدن از پوست و ماهیچه‌ها گرفته تا مو و استخوان و غضروف و بقیه‌ی اجزا است. ضمن این که مصرف روزانه‌ی پروتئین برای ترمیم سلول‌های آسیب دیده‌ی بدن و ساختن سلول‌های جدید هم ضروری است. مواجهه‌ی بدن با کمبود پروتئین در گذر زمان می‌تواند منجر به وقوع تاثیرات منفی در جنبه‌های مختلف سلامتی شود.

اکثر مردم کشورهای پیشرفته پروتئین مورد نیاز خود را از طریق تغذیه‌ی مناسب دریافت می‌کنند. با این حال دلایلی مانند داشتن رژیم‌های غذایی به خصوص، می‌تواند باعث کمبود پروتئین شده و عوارض خود را نشان دهد.

میزان پروتئین مورد نیاز بدن ما بسته به سن، جنسیت، قد، وزن و میزان فعالیت روزمره‌ی ما متفاوت است. به عنوان یک توصیه‌ی کلی، وزارت کشاورزی ایالات متحده مقدار مناسب پروتیین را ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن معرفی کرده است. دانا هونز، به عنوان یک متخصص تغذیه می‌گوید:

رژیم‌های متنوع زیادی برای افراد وجود دارد که دسترسی به پروتئین در آن‌ها فراهم است. با این حال گاهی رژیم‌هایی که میزان کالری در آن‌ها محدود است می‌تواند با کاهش پروتئین هم همراه باشد.

آلیسا رومزی، سخن گوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی می‌گوید:

مصرف کم پروتئین در افراد باعث ابتلای آن‌ها به بیماری در گذر زمان می‌شود. از این رو برخی گیاهخواران در صورت عدم مصرف پروتئین‌های کافی گیاهی در وعده‌های غذایی خود در معرض خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

در ادامه به بعضی از نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن اشاره خواهیم کرد:

۱. اشتهای زیادی به غذاهای پروتئینی دارید

هونز می‌گوید: چنانچه پروتئین غذاهای شما کافی نباشد، ممکن بدن شما ولع زیادی به مصرف پروتئین نشان دهد. بنابراین چنین اشتهایی را جدی بگیرید. اگر واقعا هوس ساندویچ مرغ یا یک کاسه سوپ عدس کرده‌اید، به درخواست بدن خود پاسخ مثبت بدهید.

۲. اشتها به خودرن غذاهای قندی دارید

پروتئین (همراه با چربی) آهسته تر از کربوهیدرات هضم می‌شود. وقتی وعده‌های غذایی شما عمدتا کربوهیدرات باشد، غذا به سرعت در بدن هضم شده و همین امر باعث افزایش قند خون شما می‌شود. پس از این افزایش، یک روند کاهش وجود دارد و این فرآیند مدام تکرار می‌شود که در نتیجه‌ی آن نسبت به مواد غذایی قندی اشتها پیدا می‌کنید. در صورتی که با مصرف پروتئین در کنار کربوهیدرات، فرآیند هضم طولانی‌تر شده و تغییرات قند خون آهسته‌تر صورت می‌گیرد.

۳. موهای شما رو به نازک شدن هستند

ساختار مو عمدتا از پروتئین (و به طور خاص از کراتین) شکل گرفته است. چنانچه با کمبود پروتئین مواجه باشید موهای شما شروع به نازک شدن یا حتی ریزش خواهد کرد؛ چرا که در این شرایط بدن شما از پروتئین موجود برای قسمت‌های ضروری‌تر بدن استفاده می‌کند.

۴. ناخن‌ها و پوست شما ضعیف شده‌اند

پروتئین برای رشد سلول‌های پوست و ناخن هم ضروری است. در صورتی که پروتئین شما کافی نباشد ناخن‌های شما ضعیف‌تر شده و پوست‌تان حالت پوسته پوسته پیدا می‌کند. ضمن این که کمبود پروتئین باعث بروز آکنه و دیگر مشکلات پوستی خواهد شد.

۵. اغلب بدحال هستید

رومزی در توضیحات خود می‌گوید: «پروتئین برای ساخت اجزای سیستم ایمنی بدن ضروری است. از این رو در صورت کمبود پروتئین، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود».

۶. احساس خستگی و ضعف دارد

هونز می‌گوید: برای اکثر افراد، کمبود پروتئین به ضعف و خستگی منجر نمی‌شود به خصوص اگر رژیم غذایی آن‌ها کالری کافی داشته باشد. با این حال، این امکان وجود دارد که در دراز مدت بدن شما ماهیچه‌ها را مجبور به ذخیره‌ی پروتئین کند که همین امر باعث از دست دادن انرژی و قدرت آن‌ها می‌شود. سطح انرژی پایین بدن می‌تواند به خواب، استرس و نداشتن فعالیت فیزیکی منجر شود.

 از این رو توصیه می‌شود در صورت مشاهده‌ی چنین نشانه‌هایی، رژیم غذایی خود را بازنگری کنید.