کاشت ناخن اتفاق نوینی است که این روزها در عرصه‌ی زیبایی و امور آرایشی در آرایشگاه‌ها‌ و گاه در خانه‌ها انجام می‌‌شود و از جنبه‌ی کارآفرینی هم شاید اندکی به چشم بیاید. اما آیا این کار برای سلامت خانم‌های جامعه مفید است؟

انواع کاشت ناخن

کاشت ناخن به روش‌ها‌ی متفاوتی از جمله قالبی، پودری، ژله‌ای انجام می‌‌شود؛ معروف‌ترین و متداول‌ترین آن همان روش پودری است که با انواع پودر‌های بیرنگ، هلویی، نسکافه‌ای و غیره انجام می‌‌شود. این روش با چسباندن تیپ و بلند سازی ناخن تا اندازه‌ی دلخواه انجام می‌‌شود و نیاز به صرف زمانی حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم دارد.

کاشت ناخن از لحاظ پزشکی

از لحاظ پزشکی تا زمانی که ناخن شما رشد می‌‌کند، کاشت ناخن تاثیری منفی در رشد آن نخواهد داشت؛ اما ممکن است ناخن شما در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی و کار با مواد آلوده یا کشت غیر اصولی ناخن، دچار عفونت‌ها‌ی قارچی شود که این قضیه فقط با زدن محلول ضد قارچ قابل پیشگیری نیست. اگر ناخن شما در اصطلاح ناخن‌کاران هوا بگیرد، مستعد قارچی شدن است و این اشکال معمولا براثر بی‌دقتی در کاشت ناخن و گذاشتن کم و زیاد مواد یا عدم دورگیری مناسب یا تماس زیاد دست با آب به وجود می‌آید.

برگشت ناخن و آسیب دیدگی یا شکستن ناخن کاشت شده از دیگر معایب  کاشت ناخن است که در دراز مدت باعث جدا شدن ناخن از بستر آن می‌شود؛ البته این یک خطر کلی برای بلند کردن ناخن چه به علت کاشت و چه حالت طبیعی است.

نظرات بعضی کاشت کننده‌ها‌ی ناخن

مریم که چند ماهی کاشت ناخن انجام داده است و مدتی است آن را تمدید نکرده علت این کار را محدودیت در انجام حرکات روزمره و نیاز به رعایت بهداشت بیشتر و وقت گیری این کار می‌‌داند. او معتقد است با تمام زیبایی و آراستگی کاشت در انگشتان دست زنان ،کاشت ناخن، نوعی اعمال محدودیت در انجام آزادانه‌ی حرکات است. او اضافه می‌کند: «زیبایی تا جایی ارزشمند است که محدود کننده و دردسر‌ساز نباشد».

سارا هم که یک سالی است کاشت ناخن را انجام می‌‌دهد،  از اینکه باید هر سه هفته وقت زیادی را برای تمدید کاشت بگذارد گله‌مند است و گاهی احساس می‌‌کند که کار اضافی و هزینه‌ی زایدی را خودخواسته به زندگی خود تحمیل کرده است؛ اما از طرفی نمی‌تواند از کاشت این ناخن‌ها صرف‌نظر کند؛ زیرا او به داشتن چنین ناخن‌هایی عادت کرده و بعد از برطرف کردن کاشت، ناخن‌ها تا مدت زیادی از حالت اولیه طبیعی هم خارج می‌شوند و تحمل این بی‌فرمی‌‌ برای او سخت‌تر است.

نظر یک ناخن کار

الهام که لیسانس معماری دارد و این روزها مشغول کاشت ناخن است اعتقاد دارد کاشت ناخن اگر اصولی و درست انجام شود هیچ ضرری برای خانم‌ها‌ ندارد و تاثیری که در زیبایی دارد، اعتماد به نفس بیشتری به خانم‌ها می‌‌دهد و این کار برای خانم‌ها مانند رنگ زدن مو، تا اندازه‌ای تنوع و سرگرمی‌‌ است. به نظر او تمام کارهای زیبایی از رنگ‌ کردن مو گرفته تا بوتاکس و عمل زیبایی بینی و غیره، خطرات خاص خود را دارد؛ اما این خطرات برای همه اتفاق نمی‌‌افتد.

چند توصیه برای خانم ها

اگر قصد کاشت ناخن دارید حتما سعی کنید پیش کسانی این کارا انجام دهید که مهارت لازم را برای انجام این کار دارند و اصول بهداشتی را نیز رعایت می کنند.از ناخن کارتان بخواهید حجم مواد را زیاد نگذارد تا ناخن شما غیر طبیعی و حجیم نشود.

کاشت ناخن ضرری برای ناخن شما ندارد اما سعی کنید خیلی بلند کاشته نشود تا خطر برگشتن ناخن و شکستگی آن کم تر باشد.

حتی الامکان برای انجام اموری که آب یا آلودگی بیشتری جذب می کنند از دستکش استفاده کنید.

به کمک یه مسواک مخصوص این کار زیر ناخن ها را مرتب تمیز نگه دارید و گاهی ضد عفونی کنید.

هنگام کار با کودکان مواظب باشید ناخن هایتان آسیبی به آن ها نزند.