بعضی عادت‌های به ظاهر ساده می‌تواند نقش مخربی در سلامتی ظاهری ما داشته باشد. در این مطلب به ۱۵ عادت مخرب اشاره خواهیم کرد.

۱. دم‌اسبی مدل موی مورد علاقه‌ی شما است

وقتی شما موهای خود را از ریشه، محکم می‌بندید، می‌تواند باعث به عقب رفتن خط‌ مو و تاسی سر شود. برای محافظت از موهای خود بهتر است که بستن شل‌تر را جایگزین دم‌اسبی کنید.

۲. شیر به مقدار زیاد می‌نوشید

البته کسی انتظار ندارد شیر نوشیدن را کنار بگذارید. با این حال بهتر است از عواقب ناخوشایند مصرف بیش از حد شیر نوشیدن آگاه شوید. شیر حاوی آندروژن است که باعث ترشح زیاد غدد چربی می‌شود. در نتیجه سبوم بیشتر تولید می‌کنند که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و پوست را خسته و چرب نشان می‌دهد.

۳. ضدآفتاب را فقط برای پوست صورت استفاده می‌کنید

بعضی از زنان در تمام طول سال از کرم‌های ضدآفتاب بر صورت خود استفاده می‌کنند. اما استفاده از ضدآفتاب را برای دستان خود فراموش می‌کنند. دستان در برابر پیری و از دست دادن چربی، بسیار حساس هستند که این آسیب  به طور زیادی رگ‌های دست را قابل دیدن می‌کند. علاوه بر این اشعه‌های UV باعث ایجاد چین و چروک بر روی دست‌ها می‌شود. مصرف ضدآفتاب را بر روی دستان خود را مخصوصا هنگام رانندگی، هرگز فراموش نکنید. همچنین در تابستان ضد آفتاب را بر گردن و قفسه‌ی سینه نیز استفاده کنید.

۴. هنگام نشستن پاهایتان را روی هم می‌اندازید

رگ‌های واریسی در پاها از عوامل اصلی گرفتگی رگ و اختلالات گردش خون هستند. به هرحال این حالت نشستن باعث رکود خون در ناحیه ی لگن می‌شود که برای زنان به ویژه زنان آبستن بسیار مضر است.

عوض کردن این عادت ساده نیست اما شما می‌توانید یک صندلی کامپیوتر راحت خریداری کنید و این عادت را در خود تقویت کنید که در هنگام نشستن، پاها را روی یک سکو قرار دهید یا هنگام لم دادن بر روی مبل، پاها را روی دسته‌ی مبل بگذارید.

۵. موهای خود را هنگام خیس بودن شانه می‌کنید

این کار که یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از مو است، باعث ایجاد موخوره می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب، اول موهای خود را با یک حوله کمی خشک کنید و بعد سشوار بکشید، سپس به شانه کردن آنها بپردازید.

۶. برداشتن ابرو قبل از انجام آرایش

اگر می‌خواهید با موچین ابروهای خود را بردارید، این کار را در هنگام عصر که صورت خورد را شسته‌اید انجام بدهید. زیرا باعث کاهش خطر نفوذ باکتری به پوست و همچنین جلوگیری از سوزش دور ابرو خواهد شد.

۷. برای حالت دادن موها از دستگاه‌هایی با حرارت بالا استفاده می‌کنید

وقتی برای حالت دادن مو از دستگاه‌ی با دمای بسیار بالا استفاده می‌کنید، (سشوار، اتوی مو و یا بابلیس) حباب‌های ریزی در داخل ساقه‌ی مو ایجاد می‌شود. این حباب‌ها مو را خشک و شکننده می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، سشوار را با ۱۵ سانتی‌متر فاصله با مو قرار دهید و حتما از محافظ حرارتی مو استفاده کنید و دمای دستگاه را روی حالت معمولی قرار دهید.

۸. خاراندن چشم‌ را دوست دارید

این عادت بد به مژه‌های شما آسیب می‌زند و باعث شکنندگی و ریزش آن‌ها می‌شود. همچنین به پوست زیر مژه‌ها هم آسیب می‌رساند. به طوری که رنگ چشم قرمز می‌شود و شما را خسته نشان می‌دهد. بنابراین روش ۲۰-۲۰-۲۰ را جایگزین خاراندن چشم کنید. هر ۲۰دقیقه، ۲۰ثانیه به جای دیگری نگاه کنید.

۹.کینه‌ای هستید

نتایج یک تحقیق در Journal of Behavioral Medicine در سال ۲۰۰۵ نشان داده است که رابطه‌ای مستقیم بین بخشش و سلامتی فیزیکی وجود دارد. اگر شما نتوانید بر کینه‌ی خود غلبه کنید، سن شما بیشتر از آنچه هست دیده می‌شود. در واقع هورمون استرس (کورتیزول) در بدن انباشته می‌شود. این هورمون باعث افزایش وزن، افزایش فشار و قند خون در بدن می‌شود و خطرابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

۱۰. عادت به لمس صورت خود دارید

شما متوجه نمی‌شوید که دستتان را روی گونه‌ی خود قرار دادید یا بینی و یا چانه‌ی خود را می‌خارانید. این کار باعث به وجود آمدن دو مشکل می‌شود: خاراندن پوست باعث به وجود آمدن چین و چروک می‌شود و اگر این کار را با دستانی آلوده انجام دهید، باعث عفونت و تولید جوش بر پوست خود خواهید شد. تنها راه غلبه بر این عادت این است که خود را کنترل کنید.

۱۱. اکثر اوقات پودر پنکک به صورت خود می‌زنید

بدترین چیزی که می‌توانید برای پوست خود انجام دهید این است که روزی صد بار بر صورت خود پودر بزنید. اصلا مهم نیست که این پودر بر صورت شما چگونه خواهد بود، این پودر منافذ پوست شما را مسدود می‌کند. چه باید کرد؟ ابتدا صورت خود را با دستمال مرطوب به خوبی تمیز کنید و سپس پودر را بر صورت خود مصرف کنید.

۱۲. تمام وسایل خود را در کیف دستی حمل می‌کنید

اگر کیف دستی شما با وسایلی مثل چتر، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، یک جفت کفش اضافه، یک کتاب قطور پر شده است، مسلما به طرز ایستادن شما لطمه می‌زند. پس فراموش نکنید که کیف خود را از این دست به دست دیگر و از یک شانه به شانه‌ی دیگر منتقل کنید.

۱۳. مقدار زیادی از ماسک پوستی را استفاده می‌کنید

حتی مصرف زیاد بهترین ماسک پوستی هم می‌تواند برای شما مضر باشد. هیچ‌وقت از لایه‌ی ضخیمی از ماسک را بر پوست خود نگذارید زیرا پوست زیر این ماسک نمی‌تواند نفس بکشد و این امر باعث ورم، سیاه شدن دور چشمان و همچنین تغییر رنگ پوست می‌شود. مقادیر اضافه ی ماسک را با دستمال از پوست خود بردارید.

۱۴. بسیار زیاد می‌دوید

بنا بر گفته‌ی پزشکان، انجام زیاد این فعالیت، تنها می‌تواند پژمردگی و پیری پوست را سرعت ببخشد.

۱۵. عاشق آبمیوه‌ی تازه هستید

میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. اما آبمیوه حاوی مقادیر زیادی فروکتوز است و این مولکول‌ را از طریق جریان خون به تمام سلول‌ها در بدن شما متنقل می‌شوند و سپس به چربی‌ها و پروتئین‌ها متصل می‌شوند. هنگامی که قند به کلاژن‌ها(که حالت کششی به پوست می‌دهند) متصل شود، پروتئین‌ها را از شکل عملکردی آن خارج می‌کند و باعث خشکی و عدم انعطاف پوست می‌شود. به جای آبمیوه، آب کلم تازه مصرف کنید. سبزیجات سبز حاوی بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان و روی هستند که مانع ایجاد چین و چروک بر پوست شما می‌شوند.