یکی از معضلات جامعه‌ی امروزحذف کتاب از سرانه‌ی خانواده‌‌‌‌های ایرانی و جایگزینی این سرانه با خرید حجم داده‌های اینترنتی است. معلومات گوگلی اصطلاحی است که مختص این روزهاست و متاسفانه نسل ما به اینترنت وابسته شده و بیشتر معلومات خود را به جای کتاب از سایت‌ها اخذ می‌کند.

یکی از فواید تکنولوژی سرعت و دسترسی آسان به حجم وسیعی از اطلاعات است که فاصله‌‌ی زمانی و مکانی ما را برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرمان کم می‌کند. اما آیا استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به حد کامل یا حتی قابل قبولی از آگاهی کافی است؟

وقتی شما کلمه‌ای را درگوگل سرچ می‌کنید انتخاب سایت‌هایی که حاوی آن کلمه است طبق نظر گوگل و با معیار‌های شرکت گوگل انجام می‌شود و این خودش اولین آسیب معلومات گوگلی است که شما جهت‌دار و طبق نظر شرکت خاصی به سمت معلومات مورد نیازتان می‌روید و در ادامه این سوال مطرح می‌شود که این معلومات تا چه حد قابل اعتماد هستند؟

از دیگر معضلات روند رو به رشد معلومات اینترنتی و حذف کتاب این است که بر خلاف این‌که مطالعه‌ی کتاب باعث قوام ذهن و افزایش اطلاعات منسجم در مغز می‌ شود، اطلاعات اینترنتی به علت پراکندگی و گاهی ضد و نقیض بودن آن پایداری چندانی در ذهن ندارند. به‌طوری که ما در اکثر زمینه‌‌ها اطلاعات ناقص و ناچیزی داریم که در موقع لزوم باید به جستجوی مجدد در اینترنت بپردازیم و البته شاید دلیل دیگر این نیازمندی در مراجعات بعدی وابسته شدن ذهن به این نوع استفاده مداوم و عدم به خاطر سپاری و استفاده از قدرت حافظه است. مانند دانش‌‌آموزی که آن‌قدر به استفاده ازماشین حساب اعتیاد پیدا کرده که جمع و تفریق‌های ساده را نتواند بدون آن انجام دهد.

از دیگر مضرات این نوع اعتیاد به جمع‌آوری اطلاعات، تلف کردن زمان زیادی از وقت در اینترنت است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که برای دانستن معنی کلمه‌ای وارد دنیای نت شده‌ و ساعت‌ها بدون هدف در این دنیا غرق شده‌اید. این معضل در محیط‌‌‌های کاری و سازمانی گریبان‌گیر تعداد زیادی از کارکنان است که باعث کاهش راندمان کاری و اثر بخشی سازمانی می‌ شود.

 با تمام آن چه که در مورد معلومات اینترنتی گفته شد ما به شما پیشنهاد نمی‌ کنیم که استفاده از اینترنت را تعطیل کنید یا فوبیای استفاده از نت را داشته باشید؛ بلکه هدف این است که به جای استفاده از کتاب و مطالعه‌ی کتاب‌‌های سودمند به معلومات اینترنتی متکی و وابسته نشویم.

کتاب خواندن بر عکس پست‌‌های بلاگ‌‌ها و مقالات اینترنتی تمرکز بالایی می‌ خواهد که همین تفاوت، باعث افزایش تمرکز ما بر موضوع مورد مطالعه و نتیجه بهتر می‌‌شود. با کتاب خواندن مغز ما ورزش می‌کند و با آرامشی که در کتاب خواندن هست قدرت تخیل ما تقویت می‌شود.

از طرفی کتاب خواندن احساس استرس و ضربان قلب را کاهش می‌‌دهد و آرامش خوبی را به ما هدیه می‌‌دهد که برای فرار از تنش‌‌های روزانه و بمباران انواع و اقسام خبر‌های عجیب یا تاسف‌بار سلاح خوبی به نظر می‌رسد. کتاب هنوز بهترین دوست ماست و هیچ تکنولوژی‌ جدیدی نباید این دوست خوب و آرامش‌بخش را از ما بگیرد.