عفونت‌های دستگاه ادراری می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. از این رو افراد مبتلا به این عارضه، تلاش زیادی می‌کنند تا از این شرایط، خود را نجات دهند.

 علاوه بر این، درمان سریع این عارضه کمک می‌کند که از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. عفونت ادراری گاهی اوقات در عرض چهار یا پنج روز با درمان‌های خانگی قابل مداوا است؛ با این حال شدیدا توصیه می‌شود که درمان‌های پزشکی و حرفه‌ای، سریع‌ترین و کامل‌ترین فرآیند درمانی این بیماری است.

مطلب مرتبط: چگونه عفونت ادراری را درمان کنیم؟

علایم عفونت ادراری را بشناسید

عفونت دستگاه ادراری (UTI) بیماری بسیار معمول و شایعی است که در عین حال می‌تواند بسیار ناخوشایند و ناراحت‌کننده هم باشد. عفونت ادراری عفونتی است که اجزای فوقانی دستگاه ادراری مانند کلیه یا مجرای ادرار یا بخش‌های تحتانی مانند مثانه و مجرای خروج ادرار یا هر دو قسمت را در بر می‌گیرد.

چنانچه دچار عفونت ادراری شده باشید، به احتمال زیاد هنگام ادرار احساس سوزش می‌کنید؛ درست مثل زمانی که احساس ادرار داشتن دارید. ضمن این که در این شرایط ممکن است در قسمت پایین شکم خود احساس درد کنید.

عفونت‌های ادراری متفاوت هستند

در عفونت‌های ادراری مختلف، علامت‌های مختلفی هم وجود دارد. دانستن این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که توضیح واضح‌تری به پزشک خود ارائه بدهید.

چنانچه عفونت مربوط به قسمت تحتانی دستگاه ادراری باشد:

  •  بیش از شرایط معمول نیاز به ادرار کردن دارید
  • ادرار شما حالت ابری یا خونی دارد
  • کمر درد هستید و بوی ادرارتان بسیار ناخوشایند است
  •  در حالت کلی احساس ناخوشی دارید

چنانچه عفونت شما مربوط به بخش‌های فوقانی باشد:

  • ممکن است نشانه‌های تب شدید در شما بروز پیدا کند. (تب بیش از ۳۸ درجه)
  • حالت تهوع یا لرز هم از دیگر نشانه‌های این نوع عفونت است
  • سایر علایم شامل استفراغ و اسهال هم می‌شوند

چه زمانی به سراغ درمان‌های پزشکی بروید؟

۲۰ تا ۴۰ درصد عفونت‌های خفیف ادراری خود به خود برطرف می‌شوند؛ اما بیش از نیمی از آن‌ها در صورت نبود مراقبت‌های پزشکی عوارض خطرناکی از خود نشان می‌دهند. از این رو در صورت ابتلا به عفونت ادراری و داشتن تب یا بدتر شدن علایم حتما به پزشک مراجعه کنید.

چنانچه باردار بوده یا مبتلا به دیابت هستید، در این شرایط هم مراجعه‌ی فوری به پزشک داشته باشید.

مراجعه به دکتر کمک می‌کند تا تشخیص واضحی از بیماری خود پیدا کنید. آنچه که از نظر شما عفونت ادراری است می‌تواند در واقع عفونت قارچی باشد.

معمولا پزشک در این خصوص یک آزمایش ادرار از شما می‌گیرد تا نوع باکتری عفونت و علت آن مشخص شود. فرآیند کشت باکتری معمولا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

آنتی بیوتیک مصرف کنید

عفونت‌های ادراری در واقع عفونت‌های باکتریایی هستند؛ به همین دلیل پزشک در این شرایط آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. این آنتی بیوتیک‌ها به خصوص برای خانم‌هایی که به طور مکرر به این عارضه دچار می‌شوند تجویز شده تا با استفاده‌های بلندمدت از عفونت مجدد جلوگیری شود.

  • معمولا در بین آنتی بیوتیک‌ها، داروهایی چون نیتروفورانتوئین و سولفامتوکسازول با تری متوپریم تجویز می‌شوند. با این حال سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین هم تجویز می‌شوند.
  • علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌های آزو AZO هم خاصیت ضد درد برای مثانه دارند.

مطلب مرتبط: برای درمان عفونت و سوزش ادرار چه موادی مضر یا مفید است؟

تسکین عفونت ادراری با روش‌های خانگی

مقدار زیادی آب بنوشید

هر چند آنتی بیوتیک‌ها تنها راه درمان عفونت ادراری هستند، اما پس از گذشت چند روز از مصرف آن‌ها، اقدامات دیگری برای کاهش علایم و جلوگیری از عود آن‌ها وجود دارد. ساده‌ترین راه، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است. بدین ترتیب که هر یک ساعت باید یک لیوان آب نوشید.

  • با خالی شدن مثانه از ادرار، باکتری‌ها هم دفع می‌شوند.
  • ادرار خود را نگه ندارید. نگه داشتن ادرار می‌تواند عفونت ادراری را بدتر و باکتری‌ها را قوی‌تر کند.

شربت زغال اخته را امتحان کنید

 یک درمان خانگی معمول برای عفونت ادراری نوشیدن شربت زغال اخته است. البته شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آب زغال اخته واقعا می‌تواند با این عفونت مبارزه کند. در هر حال نوشیدن زیاد مایعات به پاکسازی سیستم مجاری ادراری شما کمک می‌کند.

از مکمل‌های ویتامین C استفاده کنید

 مکمل‌های ویتامین C می‌توانند مانع از گسترش عفونت در بدن شوند؛ چرا که ویتامین C با اسیدی کردن ادرار، اجازه نمی‌دهد که مثانه‌ی شما تحت استعمار باکتری‌ها در بیاید.