امروزه با سبک جدید زندگی‌های مدرن و پیچیدگی‌­های کاری و خستگی­‌های روحی والدین از انباشته شدن کار­های انجام نشده، یکی از مناسک قبل از خواب، مورد بی­‌مهری قرار گرفته ­است.

قصه‌­گویی برای کودکان با قصه­‌خوانی از روی کتاب یا پخش صوتی یک داستان کاملا متفاوت است. حتی اگر قصه­‌ای برای تعریف کردن بلد نیستید، سعی کنید از خاطرات کودکی خود برای کودکان­‌تان تعریف کنید.

وقتی شما شروع به قصه­‌گویی می­‌کنید، نمی‌­توانید به مسئله‌ای دیگر غیر از قصه فکر کنید و این یک گام رو به جلو در تمرکز بر رابطه خود و کودکان‌­تان است. کودکان هم قصه­‌های شما را با تمرکز بیشتری نسبت به خواندن کتاب، یاگوش دادن به صوت قصه از طریق دستگاه گوش می­‌دهند؛ چون این شیوه‌ی قصه شنیدن یک تعامل دوطرفه و لذت­‌بخش است که اگر با نوازش هم همراه باشد کوکان را راضی‌­تر و خوشحال­‌تر می­‌کند.

والدین امروزی با خلاقیت می‌­توانند فرصت کوتاهی قبل از خواب را به تحکیم روابط خود با فرزندان­‌شان بپردازند و درعین حال با روش غیر مستقیم بسیاری از مفاهیم و ارزش‌­های اخلاقی را به کودکان خود انتقال دهند. بعد از اتمام قصه می‌­توانیم از کودک خود بخواهیم تا خلاصه قصه را تعریف کند؛ این کار کمک می‌کند کودک فهم بیشتری از داستان پیدا کند و توالی اتفاقات و فراز و فرودها را به‌­خاطر بسپارد. اگر کودک ما خجالتی است و در جمع نمی‌تواند صحبت ­کند، با قصه­‌گویی برای او، میتوان کمک شایانی در زمینه‌ی برقراری ارتباط او با دیگران کرد.

بهترین فرصت برای ارتباط با کودک قبل از خواب را از دست ندهید. شما می‌توانید با یادگیری قصه­‌های جذاب و پرکشش، به پدر یا مادری دوست داشتنی تبدیل شوید که به جای  امر و نهی‌های روزمره، حرف‌هایش را شب‌ هنگام در قصه­‌هایش به بهترین شکل می­‌گوید.

گاهی نام قهرمان قصه را نام کودک خود قرار دهید؛ طوری که کودک همزاد­ پنداری بیشتری با قهرمان داشته باشد. اجازه دهید گاهی کودک مشکلات قهرمان داستان را حل کند و با این روش در داستان دست برده و خلاقانه‌تر داستان را گوش ‌دهد.

قصه­‌گویی برای کودکان، علاوه بر این که آرامش و خلاقیت و دانایی فرزندان شما را افزایش می‌دهد، باعث ارتباط بهتر و صمیمی‌تر و آرامش بیشتر شما قبل از خواب خواهد شد.

به خاطر بسپارید که کودکان، معصومیت خاصی دارند که ارتباط با آن‌ها باعث لطیف شدن روح و روان‌مان می‌شود.