ریزگردهای خوزستان از جمله مشکلات پررنگ دولت روحانی است که اعتراضات و مشکلات زیادی تا کنون به همراه داشته است. به طوری که این مسئله‌ی زیست محیطی توانست جنبه‌ی سیاسی به خود بگیرد و چه بسا مخالفان دولت از آن به عنوان اهرم فشار در انتخابات پیش رو استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی 724، بسیاری از کارشناسان، هجوم ریزگردها به خوزستان را به علت وجود تالاب‌های نابود شده‌ی بین‌النهرین در حد فاصل ایران و عراق می‌دانند. گروهی هم ترکیه را متهم ردیف اول این بحران معرفی می‌کنند؛ چرا که معتقد هستند سدسازی‌های ترکیه تحت عنوان طرح گاپ، به این مشکل زیست محیطی دامن زده است.

در نشست اخیر، محمدرضا چیت چیان، وزیر نیرو اعلام کرده است که علت وقوع ریزگردها پدیده‌ی خشکسالی است.

معصومه ابتکار هم که به عنوان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، در معرض بیشترین فشارها و انتقادات قرار دارد، در حاشیه‌ی بازدید رییس‌جمهور از اهواز گفته است: «۶۵ درصد پدیده‌ی ریزگردهای خوزستان منشا خارجی دارد و تنها ۳۵ درصد از آن به عوامل داخلی مربوط می‌شود». ابتکار، احیای تالاب‌های منطقه را از راهکارهای اتخاذ شده برای حل این مشکل بیان کرده است.

غلامرضا تاج‌گردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس شورای اسلامی هم در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌ی آبرسانی از سد کوثر گفت: «تمام مسئولان کشوری باید برای حل مشکل خوزستان تلاش کنند تا این مسئله گریبان‌گیر دیگر استان‌ها نشود».