سرویس اجتماعی

بله! آرسنیک در برنج شما هم وجود دارد

وجود آرسنیک در برنج

همه‌ی ما می‌دانیم که آرسنیک سمی است و خطرات آن هم ردیف بیماری‌هایی چون سرطان‌های ریه، پوست و مثانه است.

با این وجود در حالی که برنج خوراکی شما حاوی آرسنیک است، هنوز هم می‌توانید آن را با خیال راحت بخورید! چطور؟

قبل از این دانستن هر راهکاری لازم است بدانید که آرسنیک چیست.

آرسنیک عنصری در پوسته‌ی زمین است که به طور طبیعی در هوا، آب و خاک هم یافت می‌شود؛ از این رو وجود آرسنیک در برنج در حالت کلی زنگ هشدار محسوب نمی‌شود. ضمن این که آرسنیک می‌تواند ناشی از فعالیت‌های انسانی نظیر معدن کاری و استفاده از کودهای شیمیایی باشد.

دو نوع آرسنیک وجود دارد: آرسنیک آلی (در مفهوم بیولوژیکی) و آرسنیک معدنی. آرسنیک معدنی نوع خطرناک آرسنیک است که می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازد. در واقع وجود این نوع آرسنیک در برنج، شما را ترغیب می‌کند که مصرف برنج خود را متعادل‌تر کنید.

آرسنیک در هنگام رشد گیاه، جذب آن شده و به این شیوه خود را وارد زنجیره‌ی غذایی ما می‌کند. بعضی گیاهان، جاذب آرسنیک بیشتری هستند و در این میان برنج نسبت به دیگر گیاهان خوراکی آرسنیک بیشتری جذب می‌کند. سازمان غذا و دارو (FDA) برای آرسنیک موجود در غله‌ی خوراکی کودکان حد مجازی را تعیین کرده است. اما هنوز حد مجازی برای برنج مصرفی بزرگسالان تعیین نکرده است. در عوض، توصیه‌ی این سازمان این است که با استفاده از یک تغذیه‌ی متعادل، پیامدهای ناگوار ناشی از مصرف بیش از حد برنج را به حداقل برسانید.

پس چطور می‌توان با خیال آسوده برنج مصرف کرد؟ پاسخ واضح است: خود را آموزش دهید.

Consumer Reports در گزارش خود نشان می‌دهد که مصرف غلات به صورت مخلوط با غلات دیگر مقدار آرسنیک موجود را کاهش می‌دهد. غلاتی مانند پولنتا، آمارانت، گندم سیاه و ارزن تقریبا هیچ مقدار آرسنیکی در خود ندارند؛ ضمن این که سطح آرسنیک غلاتی چون بلغور و جو هم بسیار پایین است. غله‌ی کینوآ هم میزان آرسنیک کم‌تری نسبت به برنج دارد.

نتایج یک بررسی منتشر شده در Consumer Reports نشان داده است که برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید آرسنیک بیشتری دارد؛ چرا که بخش زیادی از آرسنیک در پوسته ذخیره می‌شود. در فرآیند تهیه‌ی برنج سفید، پوسته حذف می‌شود از این رو بهتر است برنج سفید را جایگزین برنج قهوه‌ای کنید. (هر چند که معمولا تصور می‌شود برنج قهوه‌ای مواد مغذی بیشتری دارد).

علاوه بر این، می‌توان برنج را طوری طبخ کرد که آرسنیک آن از بین برود. در روش‌های مدرن پخت برنج، استفاده‌ی محدود از آب باعث می‌شود که آرسنیک موجود حفظ شود. حال آن که چنانچه نسبت آب به برنج ۶ به ۱ باشد، آب اضافی ۶۰ درصد از آرسنیک موجود را حذف خواهد کرد. شستشوی برنج قبل از طبخ هم مقدار آرسنیک را کاهش می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برنج را با فشار بالای آب شستشو دهید.

پس با رعایت میزان مصرف برنج و طبخ آن با آب فراوان می‌توانید با خیال راحت این ماده‌ی غذایی را مصرف کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید