در این مطلب به معرفی فهرستی پرداخته‌ایم که ۱۰ شغل نخست دنیا از نظر درآمد را معرفی می‌کند. این مشاغل مربوط به صنایع مختلف بوده و میانگین درآمد سالانه‌ی صاحبان آن‌ها برآورد شده است.

به دنبال یک مسیر شغلی پر درآمد هستید؟ آیا دوست دارید یک شغل جدید را امتحان کنید؟ شاید کنجکاو باشید که بدانید پردرآمدترین شغل‌های جهان کدام‌ها هستند؟ فارغ از این که به چه حرفه‌ای علاقه‌مند هستید در این فهرست ۱۰ شغل اول دنیا از لحاظ درآمد معرفی شده است. این مشاغل مربوط به صنایع مختلف بوده و پتانسیل موجود بازار کار را به شما ارائه می‌دهند.

۱۰. توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار

توسعه‌ی نرم‌افزار از جمله مشاغل غیر پزشکی حاضر در این فهرست است که درآمد بالایی نسبت به سایر صنایع دارد. درآمد متوسط سالانه‌ی این حرفه در سال ۲۰۱۶ معادل ۸۶,۰۰۰ دلار بوده است. تازه‌واردی که وارد این عرصه شود درآمد سالانه‌ای حدود ۵۵۰۰۰ دلار خواهد داشت. حداکثر درآمد موجود در این شغل به پارامترهای زیادی از جمله رده‌ی کمپانی، سابقه‌ی کار و محل کار بستگی دارد. متوسط حداکثر درآمد سالانه در توسعه‌ی نرم افزار ۱۲۵,۰۰۰ دلار است که حتی در مواردی می‌تواند به بیش از این مقدار هم برسد. به طوری که بلومبرگ به توسعه دهندگان رده‌ بالای نرم‌افزار در شرکت خود درآمدی معادل ۱۷۹,۰۰۰ دلار و اوراکل درآمدی نزدیک به ۱۷۳,۰۰۰ دلار می‌دهد. از این رو درآمد صاحبان این شغل بستگی زیادی به محلی که در آن کار می‌کنند دارد.

۹. کنترل کننده‌ی ترافیک هوایی

یک کنترل کننده ترافیک هوایی درآمد سالانه‌ای معادل ۱۳۸,۸۷۱ دلار دارد. در حال حاضر، درآمد این شغل هم بستگی به محلی که در آن کار می‌کنید دارد. طبیعتا، فرودگاه‌های بزرگ‌تر که پروازهای داخلی و خارجی بیشتری هم دارند، درآمد بیشتری به کارکنان خود در بخش کنترل ترافیک هوایی می‌پردازند. درآمد سالانه‌ی افرادی که به تازگی مشغول کار در این حرفه می‌شود معادل ۵۱,۰۰۰ دلار است که قابلیت افزایش به ۲۰۰,۰۰۰ دلار را هم دارد. از آنجا که زندگی صدها هزار نفر در روز به دقت صاحبان این شغل بستگی دارد، شغلی سخت و پر استرس به حساب می‌آید.

۸. مدیر فروش

در مورد مدیر فروش اوضاع می‌تواند متغیر باشد. یک مدیر فروش در برخی از شرکت‌های خرده فروشی ممکن است درآمد به نسبت کم‌تری از مدیران فروش شرکت‌های دیگر داشته باشد. از این رو متوسط ​​حقوق در این حرفه نسبت به شغل کنترل کننده‌ی ترافیک هوایی بسیار متنوع‌تر (و البته کم‌تر) است. درآمد متوسط سالانه‌ی مدیران فروش حدود ۷۱۰۰۰ دلار است که رقم قابل قبولی به نظر می‌رسد؛ اما تقریبا نصف درآمد متوسط کارکنان بخش کنترل ترافیک محسوب می‌شود. از طرفی درآمد یک مدیر فروش معمولی می‌تواند حداکثر به ۱۴۶,۰۰۰ دلار یعنی نزدیک به میانگین دریافتی یک کنترل کننده‌ی ترافیک هوایی برسد. به هر حال این جایگاه شغلی امکان دستیابی به درآمدهای بالاتر را هم دارد. در یک کمپانی معقول هیچ محدودیتی برای افزایش درآمد مدیر فروش وجود ندارد؛ به خصوص در مواقعی که پورسانت هم لحاظ شود. به همین دلیل این شغل نسبت به گزینه‌های قبلی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

۷. مدیر مالی

مدیر مالی شباهت‌های اساسی با مدیر فرش دارد. هر چند متوسط درآمد سالانه‌ی مدیر مالی کم‌تر از کنترل کننده‌ی ترافیک هوایی است، اما این درآمد می‌تواند رشد نمایی داشته باشد. متوسط درآمد سالانه‌ی صاحبان این شغل ۱۰۳,۵۰۰ دلار است و افراد تازه‌وارد به این عرصه می‌توانند درآمد سالانه‌ای حدود ۷۶۰۰۰ دلار را انتظار داشته باشند. از طرفی بسته به عوامل دیگری مانند کمپانی و حق پورسانت درآمد یک مدیر مالی می‌تواند به ۱۳۳,۰۰۰ دلار هم برسد و بیشتر و بیشتر شود.

۶. مهندس نفت

مهندسان نفت در بدو ورود با شرایط فوق‌العاده‌ای روبرو هستند و متوسط درآمد دریافتی سالانه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۶۰۰۰ دلار بوده است. این رقم یکی از بالاترین درآمدهای موجود برای تازه کاران یک صنعت است. (برای مثال شرکت شورون به مهندسان نفت تازه کار خود درآمدی حدود ۹۰,۰۰۰ دلار و BP درآمدی معادل ۹۴,۰۰۰ دلار می‌دهد). متوسط کلی درآمد سالانه‌ی این افراد ۱۰۹,۶۲۰ دلار بوده که تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار متغیر است. ضمن این که در خصوص کمپانی‌های خاص مانند BP حداکثر درآمد ۲۰۸,۰۰۰ دلار و اکسون موبیل ۲۱۶,۰۰۰ دلار است.

۵. خلبانان خطوط هوایی

درآمد سالانه‌ی اولیه‌ی یک خلبان ۴۶۰۰۰ دلار است. در این مرحله خلبانان در مسیرهای کوتاه‌تر پرواز می‌کنند. چنانچه وظیفه‌ی پرواز هواپیماهای مسافرتی پر جمعیت‌تر را به عهده بگیرند درآمد آن‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد. میانگین درآمد سالانه‌ی خلبان‌ها در حالت کلی ۱۲۱,۹۱۴دلار است. حداکثر این درآمد در خطوط پرواز مختلف متفاوت است. به طور مثال حداکثر درآمد سالانه‌ی خلبانان خطوط هوایی دلتا ۲۱۵,۰۰۰ دلار و یونایتد ۲۵۰,۰۰۰ دلار است. با این حال درآمد سالانه‌ی یک خلبان باتجربه مقدار قابل توجهی است.

۴. مدیران معماری و مهندسی

بازه‌ی درآمد در این دو شغل هم متنوع است. درآمد میانگین هر دو حرفه ۱۱۸,۶۰۰دلار بوده که از ۸۶,۰۰۰ دلار شروع می‌شود. با این حال این رقم فقط نشان دهنده‌ی درآمد است و شامل حقوق و مزایای این مشاغل نمی‌شود. چرا که بسیاری از افراد صاحب این شغل در صورت اتمام پروژه در موعد مقرر یا به پایان رساندن کار با کم‌تر از بودجه‌ی برآورد شده پاداش‌های قابل توجهی می‌گیرند. ضمن این که حرفه ای‌های این شغل درآمد سالانه‌ای حدود ۱۷۰,۰۰۰ دلار دارند. با در نظر گرفتن پاداش‌ها درآمد میانگین می‌تواند به ۱۲۰,۰۰۰ دلار هم افزایش پیدا کند که این امر بستگی به کمپانی مربوط و محل کار دارد.

۳. دندانپزشک

سه شغل پردرآمد این فهرست مربوط به رشته‌های پزشکی است. به طوری که درآمد متوسط یک دندانپزشک در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۳۳,۷۸۰دلار بوده است. از طرفی درآمد یک دندانپزشک که به تازگی وارد این عرصه شده است حدود ۱۰۲,۰۰۰ دلار است. حداکثر درآمد هم در این رشته متفاوت است. چنان چه فردی در این رشته به کارآیی لازم برسد هیچ محدودیت در درآمد وی وجود نخواهد داشت. با این حال حداکثر درآمدی که برای دندانپزشکان در سال ۲۰۱۶ گزارش شده است رقمی معادل ۱۷۳,۰۰۰ دلار است.

۲. جراح

دو شغل باقی مانده بالاترین جایگاه درآمدی را نسبت به دیگر شغل‌ها داشته‌اند. در حال حاضر متوسط درآمد یک جراح ۳۵۵,۸۰۰ دلار بوده است. پزشکان جراح در شروع کار خود درآمد سالانه‌ای برابر با ۲۵۰,۹۰۰ دلار و جراحان حرفه‌ای درآمد سالانه‌ای برابر با ۵۰۰,۰۰۰ دلار دارند. با این حال جراحان زبده‌ای هم وجود دارند که درآمد سالانه‌ی آن‌ها به بیش از ۱ میلیون دلار هم می‌رسد. در مورد درآمد جراحان، موضوع محل کار مهم‌ترین پارامتر محسوب می‌شود.

۱. متخصص بیهوشی

بالاترین جایگاه این فهرست مربوط به متخصص بیهوشی است. هر چند که متخصصان بیهوشی عمل جراحی انجام نمی‌دهند، اما وظیفه‌ی آن‌ها در نظر گرفتن پارامترهای زیادی برای ساخت داروی بیماری است که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد. هر چند میانگین درآمد سالانه‌ی متخصصان بیهوشی با رقم ۳۵۱,۳۰۰ دلار کم‌تر از متوسط درآمد سالانه‌ی جراحان است، با این حال درآمد شروع به کار متخصصان بیهوشی با رقم ۲۶۱,۰۰۰ دلار بیش از درآمد شروع به کار در عرصه‌ی جراحی است. در مورد حداکثر درآمد این عرصه تنوع بیشتری نسبت به سایر رشته‌های پزشکی وجود دارد که به محل کار، تجهیزات یا تجربه بستگی دارد. به طوری که متخصصان باتجربه‌ی بیهوشی با تقاضاهای زیادی در خصوص کار مواجه هستند. در حالت استاندارد، حداکثر درآمد متخصصان بیهوشی ۴۵۰,۰۰۰ دلار است که نسبت به حداکثر درآمد جراحان کم‌تر است؛ اما با توجه به این که متخصصان بیهوشی با تقاضاهای بیشتر روبرو هستند می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.