بعضی از اختلال‌هایی که در بدن خود مشاهده می‌کنیم آن قدر معمول و ساده به نظر می‌رسند که بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم در صورت که همین نشانه‌های به ظاهر ساده می‌تواند زنگ خطر بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان باشد.

سرطان یکی از کشنده‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌های امروز دنیا است. از انجا که هر سرطان شکل مختلفی دارد، درمان شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد و همین امر این موضوع را وحشتناک‌تر می‌کند. کشف نشانه‌هایی که می‌تواند به سرطان منجر شود از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. چرا که این موضوع در خصوص مرگ و زندگی است. اغلب اوقات، افراد زیادی علائم سرطان را نادیده و می‌گیرند و آن قدر صبر می‌کنند تا خیلی دیر شود. در ادامه به ۱۲ علامت شایع سرطان که نباید بی‌توجه از کنار آن‌ها بگذرید، اشاره خواهیم کرد. ضمن این که دانستن ان‌ها می‌تواند زندگی شما یا افرادی که دوست‌شان دارید را نجات دهد.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن ناگهانی

 جز در حالتی که فعالیت بدنی روززمره‌ی شما زیاد باشد یا در یک رژیم غذایی باشید، کاهش وزن سریع نباید نادیده گرفته شود. از این رو، چنانچه در حالت عادی با کاهش روزمره‌ی وزن مواجه می‌شوید عاقلانه است که کمی نگران شوید. کاهش وزن سریع بدون هیچ‌گونه تلاش و فعالیت می‌تواند نشانه‌ی سرطان‌های لوزالمعده، معده، مری یا ریه باشد. در صورتی که کاهش وزنی حداقل بین ۲.۳ تا ۴.۵ کیلوگرم در هفته داشتید (حتی در صورت فعالیت زیاد) موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

دردهای بدون دلیل

دردهای بدون دلیل

بسیاری از ما دردهای جسمی ناشی از کار، ورزش و فعالیت‌های روزانه را تجربه می‌کنیم. با این حال، داشتن، درد طولانی‌مدت و بدون دلیل می‌تواند یک علامت هشدار باشد. به خصوص اگر این درد با دارو هم از بین نرود. دردهای مزمن می‌تواند نشان از سرطان‌های استخوان، مغز یا بیضه داشته باشد. سردردهای طولانی هم می‌تواند ناشی از سرطان مغز باشد.

لکه‌های سفید در دهان

لکه های سفید در دهان

لکوپلاکیا، یک اختلال غشای مخاطی است که به صورت لکه‌های سفید بر روی زبان، گونه یا آلت تناسلی خود را نشان می‌دهد. با این حال، لکوپلاکیا یک بیماری پیش سرطانی بوده و به طور معمول در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، دیده می‌شود. چنانچه این بیماری درمان نشود می‌تواند به سرطان منجر شود. اکثر مردم تمایل به نادیده گرفتن زخم‌های دهانی دارند. با این حال، افرادی که به طور منظم دخانیات یا الکل مصرف می‌کنند باید به این نشانه‌ها توجه جدی‌تری داشته باشند.

ورم پا

ورم پا

یکی از علایم سرطان که معمولا نادیده گرفته می‌شود، تورم پا است. برای زنان این تورم در پا یا ساق پا دیده شده و چنانچه همراه با ترشحات واژن باشد، می‌تواند نشانه‌ی سرطان دهانه رحم تلقی شود. البته ورم پا دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. با این حال چنانچه این ورم با مشکلات دیگری همراه بود بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

تب

تب

در بسیاری از موارد، سرطان به طور مستقیم بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. این امر باعث می‌شود که بدن در مقابل بیماری عفونی مانند تب ضعیف شود. البته تب این‌قدر مسئله‌ی رایجی است که اکثر مردم آن را دست کم می‌گیرند. چنانچه تب بدون هیچ گونه توضیح و دلیلی روی دهد، جا دارد که نگران شویم. چرا که  مواردی چون لوسمی، لنفوم یا سرطان خون می‌تواند علت این مسئله باشد.

خونریزی‌های عجیب و غریب

خونریزی های عجیب و غریب

یکی از نشانه‌های واضح سرطان که جای نگرانی دارد خونریزی‌های عجیب مانند خونریزی پس از سرفه است. این موضوع یکی از نشانه‌های سرطان ریه یا سرطان گلو است. علاوه بر این، تغییر در رنگ مدفوع یا وجود خون در اجابت مزاج می‌تواند نشان از سرطان روده‌ی بزرگ داشته باشد. برای زنان، خونریزی غیر طبیعی واژینال می‌تواند سرطان مخاط رحم یا سرطان دهانه‌ی رحم باشد. علاوه بر این، وجود خون در ادرار هم می‌تواند به عنوان سرطان کلیه یا مثانه تلقی شود. در نهایت، هر نوع ترشح خونی از نوک پستان‌ها هم می‌تواند از علایم سرطان پستان باشد.

خستگی مزمن

خستگی مزمن

خستگی امر معمولی است. به خصوص برای کسانی که در تمام طول روز مشغول کار و فعالیت هستند. با این حال، خستگی شدید یا خستگی مزمنی که به هیچ عنوان برطرف نمی‌شود می‌تواند یک آژیر خطر باشد. انواع متعددی از سرطان وجود دارند که باعث ایجاد خستگی عمیق می‌شوند و این طور به نظر می‌آید که این خستگی قصد رفع شدن ندارد. بنا به گزارش انجمن سرطان آمریکا، این خستگی مزمن که حتی با خواب هم برطرف نمی‌شود می‌تواند نشانه‌ای از سرطان خون، سرطان روده بزرگ یا سرطان معده باشد.

توده‌های ناشناس

توده های ناشناس

توده‌های ناشناس زیرپوستی که به صورت ناگهانی خود را نشان می‌دهند از نشانه‌های شایع سرطان‌های بیضه و پستان هستند. این توده‌ها، از هر نوعی که باشند می‌توانند فارغ از جنسیت افراد در هر قسمت از بدن آن‌ها خود را نشان دهند. از آنجا که سرطان بیضه و سرطان پستان در جامعه‌ی امروز در حال گسترش است، زنان و مردان باید به طور منظم (حداقل ماهی یک بار) پیگیر وضعیت بدنی خود باشند. همچنین، به خاطر داشته باشید که توده‌های سرطانی می‌توانند در بخش‌های عجیب و غریبی شکل بگیرند. به هرحال، با مشاهده‌ی هر توده‌ای در تماس با پزشک خود تردید نکنید.

تغییر در عادات روده یا مثانه

اگر چه مواردی مثل اسهال، یبوست یا تغییر در اندازه مدفوع برای بسیاری از مردم طبیعی است، اما طولانی‌مدت بودن این حالت می‌تواند علامت سرطان کولون یا رکتال باشد. چنانچه متوجه تغییرات ناگهانی در رفتار مثانه و روده‌های خود شدید از این موضوع بی‌تفاوت نگذرید. وجود خون در ادرار به هنگام دفع آن می‌تواند یک نشانه‌ی جدی باشد. ضمن این که بیشتر یا کم‌تر بودن آن نسبت به حد معمول هم باید بررسی شود. چرا که این موارد از نشانه‌های مربوط به سرطان‌های پروستات و مثانه هستند.

تغییرات پوستی

تغییرات پوستی

از آنجا که اکثر ما خیلی زود متوجه تغییرات پوستی خود می‌شویم، تشخیص سرطان پوست نسبت به دیگر سرطان‌ها ساده‌تر است. وجود یک برچسب پوستی، لکه‌ی قارچی، زگیل یا خال که به طور ناگهانی تغییر رنگ یا اندازه داده باشد از نشانه‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وجود لکه‌های تیره بر روی پوست، به خصوص اگر مرز آن‌ها در حال محو شدن باشد یکی از نشانه‌های مرسوم ملانوم است. برای افرادی که زمان زیادی از روز خود را خارج از منزل سپری می‌کنند، محافظت از پوست ضروری است. چنانچه شما هم در دسته‌ی این افراد قرار دارید، مراقب تغییرات پوستی خود باشید.

سرفه‌های طولانی‌مدت

سرفه های طولانی مدت

برای افرادی که سیگار نمی‌کشند، سرفه‌ی ثابت نمی‌تواند علامت سرطان باشد مگر این که بیش از ۳ تا ۴ هفته طول بکشد. با این حال، اگر سرفه‌های شما برطرف نمی‌شود یا با تنگی نفس یا خون همراه است حتما به یک پزشک مراجعه کنید. در خصوص افرادی که سیگار می‌کشند این مورد اهمیت بیشتری دارد چرا که می‌تواند علامت مربوط به سرطان ریه باشد. با آزمایش مخاط ریه، پزشکان می‌توانند به سرعت عفونت یا مشکلات جدی شما را تشخیص دهند.

سوزش معده

سوزش معده

تغییر عادت‌های غذایی، داشتن رژیم خاص یا استرس می‌تواند جزو دلایل طبیعی سوزش معده محسوب شود. اما در صورت استمرار این حالت باید موضوع را جدی‌تر گرفت. چنانچه سوزش معده‌ی شما برطرف نمی‌شود یا بدتر می‌شود سریعا به پزشک مراجعه کنید. چرا که سوزش معده می‌تواند نشان از سرطان معده داشته باشد.

حقیقت غم‌انگیز این است که اکثر مردم تمایلی به مراجعه به پزشک ندارند. از آنجا که سرطان چنان کشنده است که می‌تواند خیلی سریع در بدن گسترش پیدا کند و هیچ درمانی هم برای آن پیدا نشده است، نادیده گرفتن نشانه‌ها می‌توان برای افراد گران تمام شود. در صورتی که با اقدامات پیشگیرانه، نه تنها با سرطان که با هر بیماری دیگری می‌توان مبارزه کرد.