طبیعی است که همه‌ی ما بخواهیم از مواد غذایی که خریداری کرده‌ایم به روش درست محافظت کنیم. اولین راهکاری که معمولا به ذهن همه‌ی افراد می‌رسد استفاده از یخچال است. با این حال، همه‌ی مواد غذایی را نباید در یخچال گذاشت.

در این فهرست به معرفی مواد غذایی پرداخته‌ایم که جایی در یخچال ندارند و سرما باعث حفاظت از آن‌ها نخواهد شد.

موز

موز در خارج از سردخانه نگهداری می‌شود؛ چرا که در این حالت مواد مغذی خود را بهتر حفظ می‌کند. با توجه به انجمن بازاررسانی کانادا، موزها تا زمانی که برسند بهتر است تا در خارج از محیط سرد قرار بگیرند. دمای پایین معمولا باعث کاهش روند رسیدن موز می‌شود؛ ضمن این که رطوبت و تاریکی داخل یخچال به فساد آن کمک می‌کند.

سیب‌زمینی

پرورش دهندگان سیب‌زمینی در سراسر آلبرتای کانادا بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند: سیب زمینی باید در محیط سرد، خشک و تاریک نگهداری شود. به همین دلیل، هوای سرد یخچال می‌تواند نشاسته را با سرعت بیشتری به قند تبدیل کند. از این رو توصیه می‌شود که سیب‌زمینی را داخل یخچال نگذاریم و تا حد ممکن از کیسه‌ی پلاستیکی یا کاغذی آن خارج کنیم. ضمن این که سیب زمینی را در حالت شسته کنار نگذاشته و در جعبه‌ی مقوایی نگهداری کنید.

پیاز

قرار دادن پیاز در داخل یخچال و فریزر در نهایت باعث نرم شدن و کپک زدن آن خواهد شد.  بنا به گزارش انجمن ملی پیاز در ایالات متحده، پیازهای بدون پوست را باید خارج از پاکت پلاستیک فریزر و در بیرون از یخچال قرار داد؛ چرا که پیاز پوست کنده برای این که حداکثر عمر خود را داشته باشد باید در معرض هوا قرار بگیرد. چنانچه بخواهید یک پیاز پوست کنده را داخل یخچال قرار دهید باید آن را داخل یک ظرف درب‌دار بگذارید.

آووکادو

چنانچه آووکادوهایی که خریده‌اید هنوز نارس هستند، آن‌ها را داخل یخچال قرار ندهید. از آنجا که این میوه برای رسیدن، به زمان نیاز دارد، قرار دادن آن داخل یخچال فقط فرآیند رسیدن آن را کندتر می‌کند. فقط زمانی آووکادو را در یخچال قرار دهید که رسیده باشد و از آن استفاده نکرده‌اید.

سیر

باور کنید یا نه، قرار دادن سیر در داخل یخچال و فریزر باعث جوانه زدن آن می‌شود. ضمن این که سیر می‌تواند کپک بزند و حتی لاستیکی شود. علاوه بر این، شما به ندرت متوجه تغییرات ظاهر سیر داخل یخچال می‌شوید و تا زمانی که آن را برش نداده‌اید، نمی‌توانید بفهمید که سالم است یا نه.

نان

هیچ چیز به اندازه‌ی یخچال نان را به سرعت خشک نمی‌کند. در صورتی نان را در یخچال بگذارید که قبلش با آن ساندویچ درست کرده باشید. دمای سرد نان را سفت و ترد خواهد کرد. علاوه بر این، سردی باعث می‌شوند که نان سریع‌تر بیات و خشک شود.

قهوه

قهوه چه به صورت دانه و چه به صورت پودر باشد نیاز به محیطی خشک، خنک و تاریک دارد تا بتواند عطر، طعم و تازگی خود را حفظ کند. از این رو یخچال جای مناسبی برای آن نیست. ضمن این که قهوه باید در یک ظرف محفوظ از هوا نگهداری شود. چنانچه مقادیر زیادی قهوه دارید که فعلا نمی‌خواهید استفاده کنید، آن‌ها را منجمد کنید. فقط مطمئن شوید که آن‌ها را به درستی بسته‌بندی کرده‌اید و راهی برای نفوذ هوا وجود ندارد. به این ترتیب شما می‌توانید قهوه را تا یک ماه در یخچال و فریزر خود ذخیره کنید.

گوجه‌فرنگی

اکثر ما گوجه‌فرنگی را به خاطر طعمش دوست داریم. اما قرار دادن گوجه‌فرنگی در یخچال باعث می‌شود که تمام عطر و طعم خود را از دست بدهد. علاوه بر این، هوای سرد فرآیند رسیدن گوجه‌فرنگی را کند می‌کند. همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم، رسیدن گوجه‌فرنگی باعث شکل‌گیری عطر و طعم آن می‌شود. دمای سرد یخچال بافت گوجه‌فرنگی را تغییر می‌دهد. در نهایت سرما، غشاهای دیواره‌های آن را تجزیه می‌کند. از این رو بهترین حالت نگهداری گوجه‌فرنگی قرار دادن آن در یک سبد یا یک کاسه در خارج از یخچال است.

عسل

چناچه عسل را در یک ظرف با درپوش محکم قرار دهید، تا مدت‌های طولانی سالم باقی خواهد ماند. ضمن این که نگهداری عسل در محیط سرد کار معقولی نیست. عسل، از جمله مواد غذایی طبیعی است که به طور طبیعی حفاظت شده است و نیازی به کمک ما ندارد! گذاشتن عسل داخل یخچال باعث می‌شود که فرآیند تبلور قندهای آن سریع‌تر شده و عسل به اصطلاح شکرک بزند و استفاده از آن سخت شود.

خربزه و هندوانه

چنانچه هنوز هندوانه یا خربزه را قاچ نزده‌اید، می‌توانید آن را در خارج از یخچال نگهداری کنید. تحقیقات نشان داده است که نگهداری خربزه و هندوانه در دمای اتاق، سطح آنتی آکسیدان‌های آن‌ها را ثابت نگه می‌دارد. با این حال خربزه و هندوانه‌ی قاچ شده باید به شکل پوشش دهی شده در داخل یخچال قرار داده شوند.

كدو تنبل

کدو تنبل نیاز دارد در محیطی قرار بگیرد که به خوبی تهویه شود و خشک و تاریک باشد. از این رو زیرزمین‌ها مکان مناسبی برای نگهداری کدو تنبل به حساب می‌آیند.

روغن زیتون

از آنجا که روغن زیتون در داخل یخچال غلیظ می‌شود، به هیچ عنوان نباید داخل یخچال قرار بگیرد. در عوض، روغن زیتون باید در محیط تاریک و خنک قرار داده شود. در غیر این صورت، می‌تواند حالت کره‌ای به خود بگیرد.

ریحان

نگهداری ریحان در یخچال باعث می‌شود که سریع‌تر از حالت نرمال پژمرده شود.  ضمن این که ریحان می‌تواند بوی مواد غذایی دیگر را هم به خود جذب کند. از این رو باید از ریحان مانند دیگر گل‌ها مراقبت کرد. بهترین حالت برای نگهداری ریحان قرار دادن آن خارج از یخچال و خیس کردن آن در یک فنجان آب است. چنانچه بخواهید ریحان را در مدت زمان طولانی‌تر استفاده کنید بهتر است آن را منجمد کنید.

میوه‌هایی مانند زردآلو، کیوی، هلو، آلو و انبه

درست مانند گوجه‌فرنگی، سرما باعث می‌شود که فرآیند رسیدن دیگر میوه‌ها هم کند شود. ضمن این که کیوی، زردآلو، انبه، آلو و هلو مواد مغذی خود را در مواجهه با سرما از دست می‌دهند. برای این که دمای سرد یخچال باعث تجزیه‌ی غشاهای میوه‌ها نشود، آن‌ها را در محیط‌های خشک و خنک نگهداری کنید.

کره بادام زمینی

هیچ چیز بهتر از کره‌ی بادام زمینی با مربا نیست. با این حال، بر خلاف مربا بهتر است که کره‌ی بادام زمینی در یخچال نگهداری نشود؛ چرا که قرار دادن این ماده‌ی غذایی داخل یخچال باعث سفت و خشک شدن آن می‌شود.در عوض، از کره بادام زمینی باید در محیط خنک، تاریک و خشکی مانند کابینت نگهداری کرد. به این ترتیب کره‌ی بادام زمینی نرمی خود را حفظ خواهد کرد.