همه ما ، روزانه، تصمیماتی می‌گیریم که اغلب آن‌ها مانند انتخاب لباس ، سفارش غذا، یا پیدا كردن آهنگی در گوشی، جزئی هستند. اما بعضی از انتخاب‌ها می‌توانند تاثیر عمده‌ای بر كار و شغل ما بگذارند. چگونه می‌توانید مطمئن شوید كه تصمیمات غلطی كه آینده حرفه‌ای‌تان را خراب می‌كند، نمی‌گیرید ؟

در ادامه ۱۵نكته درباره تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری معرفی خواهیم کرد:

وقت خودتان را صرف پیدا كردن بهترین گزینه نكنید

درواقع، به گفته محققان، ما زمان زیادی را به دنبال گزینه‌هایی می‌گردیم كه فایده‌ی زیادی برای ما ندارند . پیدا كردن این انتخاب‌ها ، هزینه‌هایی را در پی دارند و اغلب ما این هزینه‌ها را دست كم می‌گیریم. بر این اساس، زمانی كه به دنبال گزینه‌های مختلف می‌گردید، محدودیت زمانی‌ای برای خودتان تعریف كنید و اجازه ندهید كه اضطراب تصمیم‌گیری مانع حرکت شما شود.

فكر نكنید كه همه ، اطلاعات بهتری نسبت به شما دارند

ما تمایل داریم فكر كنیم كه همه ، چیزهایی می‌دانند كه ما نمی‌دانیم و بنابراین باید كاری را انجام دهیم كه آنها می‌کنند چرا كه آنها بر اساس دانش بیشتری اقدام می‌كنند . اما لزوما این چنین نیست.

اقتصاددانان رفتاری، در توضیح این موضوع می‌گویند كه این اثر می‌تواند باعث تداوم انتخاب‌های اشتباه شود: به عنوان یك گروه ، به نظر می‌رسد كه ما اهمیت زیادی برای اقدامات مردم بر اساس اطلاعات خصوصی‌ای كه دارند قائل هستیم و این كه آن‌ها نیز در حال پیروی كردن از دیگران هستند را نادیده می‌گیریم.گاهی اوقات، مردم دارای اطلاعات ارزشمندی هستند كه شما ندارید ، اما در بسیاری از موارد ، آن‌ها هم در حال پیروی كردن از گروه هستند.

قدرت یك خواب خوب را دست كم نگیرید

در تحقیقی كه در دانشگاه آمستردام انجام شده، محققان دریافته‌اند كه برای هر چیزی ، زمان و مكان خاصی وجود دارد و وقتی درباره تصمیم‌گیری‌های پیچیده صحبت می‌كنیم ، بهتر است كه به ذهن ناخودآگاه خودتان اجازه بدهید كه این كار را انجام بدهد.

برای به كار گرفتن قدرت ذهن ناخودآگاهتان، بهتر است كه ذهن آگاه خودتان را با خوابیدن یا فكر كردن به مسئله دیگری ، مهار كنید.

مطمئن شوید که احساسی تصمیم نمی‌گیرید

وقتی كه اطلاعات مبهمی دریافت می‌كنیم، سعی می‌كنیم كه آن اطلاعات را طوری تفسیر كنیم كه دلمان می‌خواهد. این امر باعث می‌شود كه درباره تصمیماتی كه می‌گیریم خیلی مطمئن باشیم ، در صورتی كه هیچ دلیل منطقی‌ای برای این تصمیم نداریم. اگر متوجه شدید كه تصمیم خاصی را ترجیح می‌دهید، بهتر است مطمئن شوید كه به صورت ناخودآگاه در حال تغییر دادن اطلاعات به گونه‌ای نیستید كه از آنچه میل دارید پشتیبانی كنید.

فكر نكنید كه همه به اندازه خودتان قابل اعتماد هستند

شما نمی‌توانید به خوبی قابلیت اعتماد به دیگران را ارزیابی كنید. ما تمایل داریم فكر كنیم كه دیگران در موقعیتی خاص ، مانند خود ما رفتار می‌كنند. یعنی، اگر ما صادق باشیم، فرض می‌كنیم كه همه صادق هستند و اگر دروغ بگوییم ، فرض می‌كنیم كه همه دروغ می‌گویند.این روند حتی زمانی كه اطلاعاتی متضاد دریافت می‌كنیم هم ادامه دارد. پس مطمئن شوید كه اگر خودتان صادق هستید، این ویژگی را به كسانی كه استحقاق آن را ندارند، تعمیم نمی‌دهید.

حجم زیاد اطلاعات، گیج‌تان نکند

حجم زیاد اطلاعات می‌تواند باعث خستگی و سردرگمی شما شود و داشتن اطلاعات زیاد می‌تواند بدتر از این باشد كه اصلا اطلاعاتی نداشته باشید. به راحتی می‌توانید حجم زیادی از اطلاعات را به دست بیاورید، اطلاعاتی كه نمی‌دانید كدام بخش‌شان برای شما مفید هستند. ناتوانی شما برای تصمیم‌گیری ، می‌تواند یكی از اثرات جانبی داشتن حجم زیادی از اطلاعات باشد.

به خودتان پاداش بدهید

وقتی یك تصمیم خیلی سخت می‌گیرید- مثلا این كه به جای سرمایه‌گذاری در موقعیتی زودبازده ولی با سود كم، در جایی با سود بیشتر كه در دراز مدت به نتیجه می‌رسد سرمایه‌گذاری كنید ، می‌توانید بخشی از آن سودی كه قرار است به دست بیاورید را برای خودتان خرج كنید.

احتمالات مختلف را پیش‌بینی كنید

با پیش‌بینی كردن نتایج، یادداشت كردن وضعیت‌های مختلف خودمان و درس گرفتن از اشتباهاتمان، می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم.

میان وعده بخورید

وقتی گرسنه هستید نمی‌توانید به خوبی فكر كنید. حتی باهوش ترین مردم هم وقتی خسته هستند و قند خون‌شان كم است، نمی‌توانند تصمیمات خوبی بگیرند. به همین دلیل است كه هیچ وقت جلسات مهم در ساعت ۴ بعد از ظهر برگزار نمی‌شود  و اگر مجبور باشند كه تصمیمی را در ساعات پایانی روز بگیرند ، می‌دانند كه این كار را نباید با شكم خالی انجام بدهند"

اجازه ندهید كه ترس از شكست ، مانع از انجام كار درست بشود

گلف بازهای برتر جهان به علت تعصبی است كه «گریز از شكست » نام دارد،  به طور متوسط ، هر سال ۱.۲ میلیون دلار در سال برای برنده شدن می‌بازند. گلف بازها  زمانی بر روی بازی خودشان متمركز می‌شوند كه احتمال شكست آن‌ها زیاد است. پس شما مثل یك گلف باز نباشید. اجازه ندهید كه نقاط مرجع مثل برنده شدن یا باختن ، مانع از انتخاب بهترین گزینه توسط شما شود.

به یاد داشته باشید كه همه چیز یك روال همیشگی ندارند

اگر چند بار برنده شوید، پس چرا این روند ادامه پیدا نمی‌كند؟ مشكل همین جا است ، جهان این طور كار نمی‌كند ، وقتی كاری چندین بار اتفاق بیفتد، به این معنا نیست كه این اتفاق ادامه داشته باشند ( و البته لزوما به این معنا نیست كه این اتفاق دیگر نیفتد).پس با دقت ، كار خودتان را انجام دهید، مخصوصا وقتی كه همیشه به خوبی در حال انجام است.

مدیتیشن و تفكر عمیق را تجربه كنید

وقتی یك بار، زمان و پول خودمان را برای چیزی سرمایه‌گذاری می‌كنیم، تمایل داریم كه زمان و پول بیشتری را برای آن چیز مصرف كنیم – حتی اگر برای ما مبرهن باشد كه این سرمایه‌گذاری ، برگشتی نخواهد داشت. محققان دریافته‌اند كه برای غلبه بر این مشكل می‌توانید مدیتیشن انجام دهید. این كار به شما كمك می‌كند تا گذشته را فراموش كرده و بر حال ، تمركز كنید.

رفتارهای كلیشه‌ای را مد نظر بگیرید

حتی وقتی از رفتارهای كلیشه‌ای آگاهی دارید، اما باز هم ممكن است قربانی آن بشوید. درست است كه عادت‌های منفی به دلایلی واضح، بد هستند ، اما عادت‌های مثبت هم می‌توانند مخرب باشند. چرا كه هیچ شك و تردیدی را در شما به وجود نمی‌آورند و باعث می‌شوند همان رفتارهای قدیمی و كهنه را دوباره تكرار می‌كنید. فرضیه‌هایی كه دارید را زیر سوال ببرید؟ چه بر اساس عادت‌های مثبت باشند و چه منفی. آیا تصمیم خودتان را بر اساس واقعیت می‌گیرید یا بر اساس عادت‌های كلیشه‍ای؟

جدیدترین اطلاعات بهترین اطلاعات نیست

ما معمولا ارزش زیادی برای اطلاعات جدید قائل هستیم – مهم نیست كه این اطلاعات جالب یا مهم باشند یا نباشند.

یک اقتصاددان رفتاری بیان می‌كند كه: اثری قوی با نام «تاخر و تازگی» وجود دارد كه بر تصمیمات ما اثر می‌گذارد ، ما توجه زیادی به اطلاعات جدید می‌كنیم و اطلاعات قبلی را نادیده می‌گیریم. وقتی اطلاعاتی درباره چیزی به دست می‌ آوریم، دوست داریم كه تمام تصمیمات خود را بر اساس آن بگیریم. مطمئن شوید كه از بهترین اطلاعاتی كه دارید استفاده می‌كنید نه از جدیدترین آن‌ها!

از دیدگاه دیگران به قضیه نگاه كنید

اغلب ما اصلا نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم كه دیگران چه نظری راجع به ما دارند. در حالی كه خودمان را با جزئیات دقیق ارزیابی می‌كنیم ، اما دیدگاهی ادراكی نسبت به دیگران داریم. در حالی كه خودمان را در درازمدت تصور می‌كنیم ولی دیگران را در یك لحظه، می‌بینی.  به همین دلیل است كه هنوز هم درباره حادثه‌ای كه سه سال پیش برایمان افتاده است ، شرمنده هستیم ، در حالی كه بقیه اصلا به آن فكر نمی‌كنند. پس با تغییر دادن این طرز فكر  و نگاه كردن به موضوع از دیدگاه دیگران، می‌توانیم ‌ایده بهتری نسبت به عكس‌العمل دیگران به یك تصمیم داشته باشیم- و بر آن اساس ، تصمیم‌گیری كنیم.