وقتی مادر مسلمان آمریکایی با دریافت نامه‌هایی مواجه می‌شود که او را تروریست خطاب می‌کنند، همسایگان سکوت نکرده و به حمایت از او برمی‌خیزند.

در اواخر هفته‌ی گذشته تلاش برای گسترش اسلام هراسی در یکی از محله‌های اوهایو نتیجه‌ی عکس داد و به عشق و همبستگی انجامید.

راود صالح مادر ۴۱ ساله‌ی سه فرزند است که در شهر کوچک ماسون در ایالت اوهایو زندگی می‌کند و همسایگانش به حمایت از او برخاستند. صالح که پس از تعطیلات آخر هفته به منزل آمد، متوجه شد که یادداشت‌هایی به آدرس او پست شده که به دروغ او را به تروریسم متهم کرده است. در واقع شخص ناشناس اطلاعات صالح از قبیل نام، آدرس، تصویر و حتی نقشه‌ی دقیق محل سکونتش را داشت.

صالح که ۳۵ سال بود در ایالات متحده زندگی می‌کرد در گفتگو با هافینگتون پست گفت: «احساس دردناکی بود که از نظر یک فرد دیگر زندگی من و فرزندانم هیچ ارزشی نداشت. ضمن این که او نام و آدرس من را می‌دانست و می‌توانست به ما آسیب برساند».  

اما صالح به زودی متوجه شد که در این مبارزه تنها نیست. وقتی که همسایگان صالح از محتوای چنین مرسولاتی در صندوق پست او باخبر شدند به تکاپو افتادند. آن‌ها قضیه را به پلیس اطلاع داده و به او اطمینان خاطر دادند که از صالح و فرزندانش حمایت خواهند کرد.

صالح در گفتگوی خود گفت که همسایگانش حتی دوربین‌های امنیتی در اطراف خانه اش قرار داده‌اند تا هر مورد مشکوکی را زیر نظر بگیرند.  

صالح گفت: «آن‌ها به من اطمینان دادند که در کنار من و فرزندانم خواهند بود. و ما با هم هستیم».

اما حمایت آن‌ها به همین جا ختم نشد. خبر این یادداشت‌های مزاحم در فضای آنلاین هم پیچید و از این طریق دو تن از اهالی اوهایو به نام‌های سارا مارتین و سیندی ریتر هم به او پیشنهاد کمک دادند. در عرض دو روز، سه تظاهرات سازمان یافته در مرکز انجمن ماسون صورت گرفت.

صالح گفت: «پس از این ماجرا به حال زنانی فکر کردم که حجاب دارند و نتوانسته‌اند مشکل خود را ابراز کنند. یا کسانی که مدت طولانی در آمریکا نبوده‌اند و به حقوق قانونی خود اشراف ندارند. هر چه بیشتر به این موضع فکر کردم بیشتر به این نتیجه رسیدم که این مشکل مخصوص من نیست. ضمن این که ارتباطی به مسلمان بودن هم ندارد. موضوع نوعی تنفر است. هیچ کس نباید چنین وضعی را تجربه کند».

بیش از ۳۰۰۰ نفر از اهالی ماسون و دیگر شهرهای اوهایو در تجمع روز یکشنبه شرکت کردند و در جهت حمایت از صالح و فرزندانش شعار دادند.

مارتین در گفتگو با هافینگتون پست گفت که انتظار چنین حضور گسترده‌ای را نداشته است. او گفت: «با توجه به این که جامعه‌ی ساکن در ماسون متنوع و البته محافظه کار هستند، نگران بودم که تعداد زیادی در این تجمع حضور پیدا نکنند. از این رو این رویداد در فیسبوک اعلام شد تا مردم دیگر شهرهای اطراف هم در این تجمع شرکت کنند».

ریتر که از ماجرای تظاهرات زنان در واشنگتن دی سی الهام گرفته بود عنوان کرد: «در این تجمع، پیام ما این بود که جامعه نفرت پراکنی را تحمل نخواهد کرد و در برابر هر گونه عملی که حاکی از اشاعه‌ی نفرت باشد خواهیم ایستاد».

صالح گفت که در این تجمع توسط جمعیت حاضر احاطه شده بود. برای او جالب بود مردمی در این تجمع برای اعلام همبستگی با او شرکت کردند که هیچ شناخت پیشینی از وی نداشتند.

صالح در ادامه افزود: «در کشور ما جنبه‌های نقض حقوق شهروندی به وفور دیده می‌شود؛ اما در کنار آن افراد مهربان و خیرخواهی هم هستند که در حمایت از افراد هدف قرار گرفته ایستاده‌اند».

پلیس ماسون اعلام کرده است که هنوز اطلاعاتی در خصوص مسئول ارسال این یادداشت‌ها ندارد، اما در حال انجام گشت‌های اضافی در این منطقه است.

این یادداشت‌ها به دنبال امضای ترامپ در خصوص تحریم ورود مهاجران و پناهندگان مسلمان به این کشور بود. هر چند که کاخ سفید ممنوعیت سفارشی ورود مسلمانان را تکذیب کرده است، اما ترامپ به وضوح مشخص کرد که پناهندگان مسیحی نسبت به مسلمانان اولویت دارند.

جان کاسیچ فرماندار اوهایو در مصاحبه با واشنگتن پست در حین به رسمیت شناختن نگرانی ترامپ در خصوص بررسی صلاحیت پناهندگان در ورود به کشور، از اجرای دو پهلوی فرمان رییس جمهور در خصوص مسلمانان انتقاد کرد.

صالح می‌گوید هنوز هم در منزلش احساس آرامش ندارد و هنوز مطمئن نیست که در بیرون از خانه کسی نباشد که بخواهد به او و خانواده اش آسیب برساند. به هر حال او به فرزندانش هشدار داده که فوق‌العاده مراقب باشند، درها و پنجره‌ها را قفل کرده و سیستم‌های هشدار را روشن بگذارند.

صالح می‌گوید اگر می‌توانست با فرستنده‌ی آن یادداشت‌ها صحبت کند او را می‌بخشید. او امیدوار است که این فرد به زودی خود را نشان دهد.

با این حال، صالح با دیدن فوران این همبستگی ابراز امیدواری کرده است و می‌گوید:  

«جدا از تلخی دریافت این پیام‌های حاوی نفرت، تا کنون بیش از ۱۰۰ دوست جدید پیدا کرده‌ام. همسایگانی که پیش از این بی‌تفاوت از کنار هم رد می‌شدیم، اکنون به صبحانه دعوت می‌کنم. از این رو تمام نتایج دقیقا بر خلاف خواسته‌های شخص تهدید کننده بوده است».