بر خلاف شکلات‌های شیرین که به علت دارا بودن قند چندان توصیه نمی‌شوند، شکلات تلخ از نظر کارشناسان حوزه‌ی تغذیه ماده‌ی غذایی بسیار مفیدی به حساب می‌آید.

آن دسته از افرادی که عاشق شکلات هستند، نیازی به آوردن دلیل و بهانه برای مصرف روزانه‌ی شکلات ندارند. اما چنانچه جزو آن دسته از عشاقی هستید که نسبت به این عادت خود احساس بدی دارید، خبر خوشی برای شما داریم: شکلات تلخ با درصد کاکائوی بالا بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. حتی بعضی آن را بخش سودمندی از یک رژیم غذایی روزانه می‌دانند.

در ادامه به معرفی ۹ دلیلی خواهیم پرداخت که به شما اجازه می‌دهد احساس خوبی در مورد مصرف شکلات تلخ پیدا کنید.

۱. با شکلات تلخ خوشحال‌تر خواهید بود

شکلات تلخ شما را خوشحال می‌کند. نه فقط به این دلیل که طعم خوبی دارد، بلکه حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان یک اسید آمینه است که توسط مغز سروتونین ساخته و به کمک انتقال دهنده‌های عصبی در ما احساس شادی ایجاد می‌کند.

۲. شکلات تلخ دارای فیبر است

 شکلات تلخ با مقادیر بالای کاکائو، جامدی شامل فیبر محلول را تشکیل می‌دهد. یک نوار ۱۰۰ گرمی شکلات تلخ با غلظت کاکائوی ۷۰ تا ۸۵ درصد حاوی ۱۱ گرم فیبر است. فیبر محلول کسترول شما را پایین نگه داشته و به شما کمک می‌کند تا طولانی تر احساس نشاط کنید. ضمن این که برای سلامت دستگاه گوارش شما هم مفید است.

۳. شکلات تلخ برای مغز مفید است

 خوردن شکلات تلخ برای عملکرد مغز شما هم مفید است؛ چرا که می‌تواند مغز را در حالت هشیار نگه دارد و از زوال عقل جلوگیری کند. نتایج یک مطالعه‌ی طولانی که مدت زمان آن چهار دهه طول کشیده، نشان داده است افرادی که به طور مکرر شکلات مصرف می‌کنند، در آزمون‌های قدرت ذهنی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

۴. قلب شما شکلات تلخ را دوست دارد

شکلات تلخ برای قلب هم خوب است. خوردن شکلات تلخ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را هم کاهش می‌دهد. نتایج یک بررسی نشان داده است که خوردن حداقل پنج نوار شکلات تلخ در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۵۷ درصد کاهش می‌دهد.

۵.  شکلات تلخ مانع بی‌قراری نوزاد شما می‌شود

شکلات تلخ باعث شادتر شدن نوزادان می‌شود. چه کسی نمی خواهد نوزادش شاد باشد؟ نتایج یک مطالعه‌ی فنلاندی نشان داده است مادرانی که در دوران بارداری خود شکلات تلخ مصرف می‌کردند، نوزادان شادتر و آرام تری داشتند.

۶. شکلات تلخ ترکیبات آنتی‌اکسیدان دارد

 شکلات تلخ میزان فلاونوئیدی که نیاز داریم را تامین می‌کند. فلاونوییدها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که پایه‌ی گیاهی داشته و در کاکائو یافت می‌شوند. وجود این ترکیب یکی از دلایل مفید بودن شکلات تلخ برای شما است. این آنتی‌اکسیدان فشار خون و کلسترول شما را کاهش داده و به سلامت رگ‌های خونی هم کمک می‌کند.

۷. شکلات تلخ برای پوست مفید است

 به لطف وجود ترکیباتی چون آنتی‌اکسیدان‌ها و فنل‌ها، شکلات تلخ از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند.

۸. شکلات تلخ استرس شما را کم می‌کند

 شکلات تلخ تسکین دهنده‌ی استرس است؛ چرا که این ماده‌ی غذایی سطح هورمون‌های استرس زا را کاهش می‌دهد.

۹. شکلات‌هایتان سهم خودتان است!

 کودکان علاقه‌ای به طعم شکلات تلخ ندارند؛ از این رو خود را با شما شریک نمی‌کنند. پس بیشتر آن نصیب خودتان می‌شود.