در اولین ساعات روز شنبه، مسجدی در یکی از شهرهای تگزاس به علتی نامشخص دچار آتش‌سوزی شد.

پس از آتش‌سوزی یک مسجد محلی در تگزاس، شهروندان یهودی و مسیحی به کمک همسایگان مسلمان خود شتافتند. دکتر شهید هاشمی، یکی از موسسان مرکز اسلامی ویکتوریا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «اعضای جامعه‌ی یهود به منزل من آمدند و کلید کنیسه‌ی خود را  دادند».

ضمن این که حداقل چهار کلیسا هم فضای خود را برای ارائه‌ی خدمات به مسلمانان پیشنهاد دادند. ویکتوریا، شهر کوچکی در ۲۰۱ کیلومتری جنوب غربی هوستون با ۶۵۰۰۰ نفر جمعیت است.

رابرت لویب، مدیر یکی از مراکز یهودی می‌گوید: «در این شهر همه یکدیگر را می‌شناسند. من با چند نفر از اعضای این مسجد آشنا هستم و همه‌ی ما احساس آن‌ها را درک می‌کنیم».

روز چهارشنبه، کودکان یک مدرسه‌ی کاتولیک محلی هم به سمت مسجد راهپیمایی کرده تا در آنجا زنجیره‌ی انسانی عشق و صلح تشکیل دهند. گرچن بویل، معلم انگلیسی دبیرستان سنت جوزف می‌گوید: «آن‌ها به معنای واقعی کلمه همسایگان ما هستند. در انجیل آمده است که همسایگان خود را دوست بدارید».

علاوه بر این دانش آموزان به این مسجد یک نهال درخت هدیه دادند. مرکز اسلامی در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «این نهال در زمین مسجد جدید کاشته خواهد شد تا یادآور این لحظه‌ی زیبا باشد».

این مسجد که پذیرای ۱۴۰ نفر از مسلمانان بود، در ساعات اولیه‌ی روز شنبه آتش گرفت. علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست و مسئولان آن در گمانه‌زنی‌های خود جانب احتیاط را گرفته‌اند.

ابی عجرمی یکی از اعضای مسجد گفته است:

ما دعا می‌کنیم که این اتفاق فقط ناشی از یک تصادف باشد؛چرا که احتمال این که کسی از روی عمد دست به این اقدام وحشتناک زده باشد، خارج از تصور است.

کمپین GoFundMe به منظور جمع‌آوری پول برای بازگشایی دوباره‌ی مسجد راه‌اندازی شده و تاکنون از طریق آن یک میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری شده است.

عمر رشید که این کمپین را راه‌اندازی کرده بود نوشت:

عمیقا قدردان حمایت‌های فوق‌العاده‌ای که دیافت کرده‌ایم، هستیم.  عشقی که به ما ابراز شد، ابراز همدردی، آغوش‌ها و کمک‌های مالی از جمله حمایت‌های انسان دوستانه‌ای بود که نمودی زیبا از روح والای بشریت ارائه دادند.