زمان چندانی از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ نگذشته است که او وعده‌ی خود در خصوص محدودیت‌های مهاجرت به این کشور را عملی کرده است. در این راستا شماری از مسلمانان برای اعتراض به این اقدام ترامپ در فرودگاه دنور تظاهرات کردند.

تظاهراتی که در فرودگاه دنور صورت گرفت توسط یک سازمان مستقل یا حزب سیاسی سازمان‌دهی نشده بود. بلکه حرکتی بود که توسط یک شهروند سوری-آمریکایی به نام امل قصیر و دو تن از دوستانش صورت گرفت که در آن اقدام ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران و پناهندگان هفت کشور مسلمان محکوم اعلام شد. آن‌ها طی ارسال پستی در فیسبوک از مردم خواستند تا در فرودگاه بین‌المللی دنور (DIA) به امل و دوستانش پیوسته و علیه قانون سیاست جدید ضد مسلمانی و ضد مهاجر ترامپ جمع شوند.

این رویداد به دنبال بازداشت شدن هم زمان عده‌ای از پناهندگان در فرودگاه‌های سراسر ایالات متحده مطرح شد.

بکا هلر، مدیر پروژه‌ی بین‌المللی کمک به پناهندگان در گفتگو با نیویورک تایمز گفت:

گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که خبر از بازداشت شدن افراد در مناطق مختلف ایالات متحده می‌دهد. بدون اغراق تعداد آن‌ها در هر دقیقه بیشتر می‌شود.

در روز ۲۸ ژانویه یک قاضی فدرال بعضی از بخش‌های برنامه‌ی ممنوعیت ترامپ در خصوص ورود مهاجران و پناهندگان را ملغی اعلام کرد.

در دنور، تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم‌های سوریه و آمریکا و نگه داشتن گل رز به علامت صلح، با آرامش ایستادند، نماز خواندند و در حالی که پلیس اطراف آن‌ها بود در انتظار امل بودند.

آمی براون که از فعالان وضعیت زندگی سیاه‌پوستان است درباره مشاهده‌ی تظاهرکنندگان حاضر- که بسیاری از آن‌ها رنگین پوست بودند و خیلی از آن‌ها هم حجاب داشتند- گفت: «ما آن‌ها را دیدیم که توسط پلیس احاطه شده بودند».

او گفت که بارها به عنوان سازمان دهنده‌ی اتحادیه‌ی بین‌المللی خدمات کارمندان در دنور اعتراض کرده است. او گفت:

به معنی واقعی کلمه این تجمع، مسالمت‌آمیزترین تظاهراتی بود که تا کنون دیده بودم.

در مقایسه با دیگر تظاهراتی که درخصوص انتخابات ترامپ صورت گرفته بود، لحن این تجمع آرام و خواسته‌های تظاهرکنندگان روشن و شفاف بود. آن‌ها خواستار عدالت‌خواهی و استقبال از ورود مهاجران به این کشور بودند. امری که به موجب قوانین جدید ترامپ مبنی بر ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک و منع ورود شهروندان ۷ کشور مسلمان نقض شده است.

پلیس حاضر در فرودگاه هم تجمع‌کنندگان را تهدید به بازداشت کرد که براون این اقدام را نوعی هدف قرار دادن فعالان مسلمان قلمداد کرد. پرسش براون این بود:

مگر این مردم چه تفاوتی با بقیه دارند؟

جو سالازار و لسلی هیرودیس نمایندگان مجلس ایالات متحده تلاش کردند تا با آنتونیو لوپز، فرمانده‌ی پلیس دنور گفتگو کنند. او قانون‌گذاران و تظاهرکنندگان را تهدید به بازداشت کرد و به آن‌ها گفت: «قانون اساسی اجازه نمی‌دهد که در مساحت ۵۴ مایل مربعی فرودگاه تجمعی بدون مجوز صورت بگیرد».

جورج ‌هایپولیت دستیار دادستان شهر و بازیکن سابق فوتبال هم گفت:

وقت کافی برای بررسی مجوز تظاهرکنندگان وجود نداشته است. ضمن این که چون DIA در درجه‌ی اول مکانی است که مردم به آن جا رفت و آمد دارند، محدودیت‌هایی در خصوص تجمعات مربوط به آزادی بیان وجود دارد.

هیرودیس پرسید: «پس گردهمایی سیاسی نباید در فرودگاه برگزار شود؟»

لوپز در پاسخ این اقدام را خلاف قانون دانست و به ادامه‌ی تهدیدهایش پرداخت.

در حالی که پلیس تصمیم به دستگیری مردم داشت، گروهی از مسلمانان کت‌های خود را بر روی زمین انداخته و شروع به خواندن نماز کردند و پس از پایان نماز ایستاده و یکدیگر را در آغوش گرفتند و تظاهرکنندگان را تشویق کردند.

قصیر در صحبت‌هایش رو به جمعیت  گفت:

ببینید که چقدر زیبا در کنار هم ایستاده ایم. ببینید با هم بودن مان چطور صلح را به ارمغان می‌آورد. وقتی با هم هستیم آمریکا هم شکوه خود را به ما نشان می‌دهد.

مدت کوتاهی پس از محاصره، لوپز با قصیر و دیگر رهبران معترض وارد مذاکره شد تا بتوانند از فرودگاه خارج شده و به جنوب میدان هتل وستین بروند. جمعیت هم در حال خواندن آواز «سوگند وفادارای» Pledge of Allegiance برای ادامه‌ی تجمع راهی میدان شدند.