عینک آفتابی به‌عنوان یک سپر محافظتی، چشمان ما را در مقابل گرد و غبار، خاک و اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. در این مطلب به معرفی نکاتی می‌پردازیم که در خرید عینک آفتابی بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

برچسب موجود بر روی اغلب عینک‌های آفتابی به درجه‌ی محافظت در برابر اشعه‌ی طبیعی و همچنین نور ماورای بنفش اشاره می‌کنند. می‌توانید با انتخاب یک عینک آفتابی کالیبره، مطمئن شوید که عینک آفتابی با بهترین کیفیت، خریداری کرده‌اید.

ایمن نگه داشتن چشم از هر نوری که برای چشم مضر باشد، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه با برخی از ویژگی‌های مهم یک عینک آفتابی خوب آشنا خواهید شد. عینک‌هایی با معایب ذیل را نخرید:

۱.  نمی‌تواند اکثر اشعه‌های ماورای بنفش را مسدود کند

همیشه عینک آفتابی را خریداری کنید که حداقل از ۹۹ درصد اشعه‌های مضر جلوگیری کند. اگر چشم برای مدت طولانی در معرض اشعه‌ی UV قرار بگیرد، باعث ایجاد بیماری‌هایی همچون آب مروارید و رشد چشمی خواهد شد. همچنین می‌تواند باعث بیماری‌هایی چون سرطان هم بشود. نورهای UVB نسبت به تابش UVA برای چشم و پوست بسیار خطرناک‌تر هستند.
اگر از لنزهای پلاستیکی یا شیشه‌ای استفاده می‌کنید،  به خاطر داشته باشید که برخی از آن‌ها می‌توانند نور UV را جذب کنند. تولیدکنندگان می‌توانند با اضافه کردن مواد شیمیایی به مواد تشکیل‌دهنده‌ی لنز، اثر جذب این اشعه‌ها را کاهش بدهند.  آن‌ها همچنین می‌توانند کیفیت لنز را با استفاده از پوشش‌های خاص بهبود دهند. با بررسی برچسب عینک آفتابی که بر روی آن استاندارد UV تا جذب ۴۰۰ نانومتر قرار داشته باشد، می‌توانید مطمئن باشید که آن عینک آفتابی ۱۰۰ درصد اشعه‌های UV را جذب خواهد کرد.

۲. جلا زده و پرداخت نشده باشد

کیفیت برخی از عینک‌های آفتابی‌ را می توان از طریق پرداخت و جلا زدن بهبود داد. برای بررسی کیفیت عینک آفتابی، به شیئی که دارای الگوی مستطیل شکل است، نگاه کنید. عینک را در یک فاصله‌ی مناسب نگه دارید و یک چشم خود را ببندید. سپس عینک را به سمت بالا و پایین و به طرفین به آرامی حرکت دهید. اگر خطوط را راست و صاف می‌‎بینید، می‌توان گفت کیفیت عینک آفتابی خوب است؛ ولی اگرخطوط را مواج می‌بینید، به این معنی است که از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

۳. مقاوم در برابر ضربه نباشد

تمامی لنزها شکستنی هستند، اما لنزهای ساخته شده از پلاستیک در مقایسه با لنزهای شیشه‌ای سخت‌تر می‌شکنند. لنزهای بدون نسخه عمدتا از پلاستیک ساخته شده است. در هنگام ورزش کردن، افراد اغلب از عینک آفتابی که دارای لنز ساخته شده از پلی‌کربنات پلاستیک است، استفاده می‌کنند. بهتر است از لنز پلی‌کربنات که دارای یک پوشش مقاوم در برابر خراش است، استفاده کنید.

۴. قطبی نباشد

خرید لنز قطبی یک انتخاب عالی است؛ زیرا به از بین بردن تشعشعات خورشید کمک می‌کند. نور خورشید که از سطوح صاف مثل شیشه‌ی ماشین، آب، سنگفرش خیابان و غیره منعکس می‌شود، بسیار مضر است. لنزهای قطبی با منعکس کردن این تشعشعات می‌توانند در پیشگیری از هر گونه آسیب، نقش کمک‌کننده داشته باشند؛ این لنزها بخصوص در هنگام رانندگی بسیار مفید هستند. هیچ ارتباطی بین این نوع لنزها و جذب نور UV  وجود ندارد؛ اما در حال حاضر آن‌ها می‌توانند با سطوحی که نور فرابنفش را مسدود می‌کنند، ترکیب شوند.

۵. فوتوکروم نباشد

لنزهای فوتوکروم می‌توانند به طور خودکار زمانی که در روشنایی نور قرار بگیرند تیره شوند و بالعکس. این لنزها برای جذب نور UV بسیار عالی هستند. می‌توانید با چک کردن برچسب آن‌ها مطمئن شوید که توانایی محفاظت کامل در برابر اشعه‌های مضر را دارند.

۶. لنزهای گرادیان V / S دوتایی نداشته باشد

این لنزها درجه رنگ ثابت از پایین به بالا یا از بالا و پایین که به سمت میانی لنز می‌رود، را دارا هستند. لنز تک گرادیان می‌تواند تشعشعات از سمت آسمان را کاهش داده و اجازه می‌دهد که شما به وضوح اطراف را بنگرید. این عینک‌های آفتابی برای برف یا در ساحل مناسب نیستند.
لنزهای گرادیان برای رانندگی بسیار مناسب هستند؛ به این دلیل که آن‌ها چشم شما را از سمت بالا از نور خورشید محافظت کرده و اجازه می‌دهند نور بیشتری را از نیمه‌ی پایین لنز به چشم شما برسد. لنز گرادیان دوتایی، برای رانندگی مناسب نیست؛ به این دلیل که شما دید واضح و روشنی از داشبورد ماشین نخواهید داشت. لنز گرادیان دوتایی گزینه‌ی خوبی برای استفاده هنگام ورزش است که باعث می‌شوند نور از سمت آب یا برف منعکس نشود.

در هنگام خرید عینک آفتابی، توجهی به این ویژگی‌ها داشته باشید تا چشمان شما از هرگونه اشعه‌ی مضر خورشید در امان بمانند.