شاید تابه‌حال  در مورد آش ماست محلی ایران چیزهایی به گوش‌تان خورده باشد، اما نظرتان در مورد سوپ ماست ترکی یا یایلا چوربا چیست؟ سوپی که شاید هرگز چیزی مشابه آن را نچشیده باشید. درتهیه این سوپ از ماست و نعنا استفاده  شده و در مدت زمانی کوتاه شاید درحد نیم ساعت آماده می‌شود. اگر دوست دارید با طرز تهیه این سوپ خوشمزه و نکات مهم دستور آماده کردن آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Giverecipe،   اگر به‌دنبال درست کردن یک سوپ داغ و خوشمزه هستید که طرز تهیه آن آسان بوده و مناسب تهیه به‌خصوص برای فصول سرد و آب و هوای خنک باشد، درادامه این مطلب با ما همراه باشید. چون قصد داریم طرز تهیه سوپ ماست ترکی (yayla çorbası) را مرور کنیم که نیازی به مراحل آماده‌سازی یا مراحل طولانی پخت نداشته و مواد اولیه آن هم در دسترس و طبیعی است، به‌علاوه سوپی سالم و سیرکننده است.

سوپ ماست ترکیه- 724press.com

حتما اسم آش خوشمزه و سالم دوغ را شنیدید، حالا قصد داریم به سراغ طرز تهیه سوپ تهیه شده از ماست برویم که در هنگام سرو با نعناع ترکیب شده و طعمی بهشتی پیدا می‌کند. درکنار این سوپ یک چای سرد تازه می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد که نتیجه آن قطعا باعث شگفتی شما می‌شود. 

یایلا چوربا که به‌نام ماست چوربا یا سوپ ماست ترکی هم شناخته می‌شود، نوعی سوپ داغ سنتی ترکی است که بیشتر در مناطق  شمالی نزدیک دریای سیاه طبخ می‌شود اما معمولا در سراسر ترکیه هم یافت می‌شود. البته هرمنطقه دستور تهیه مخصوص به خود را دارد و کمابیش میزان یا نوع مواد را تغییر می‌دهد؛ هرچند که پایه اصلی دستور سوپ یکسان باقی مانده است. همانطور که از نام این سوپ مشخص است، اصلی‌ترین ماده استفاده شده در تهیه این سوپ ماست است که درکنار آن از برنج و سس نعنا هم بهره برده می‌شود. اما چیزی که این دستور تهیه را خاص و شگفت‌انگیز می‌کند، روش پخت خاص آن است که درکنار مواد اولیه نقشی تعیین کننده در طعم و مزه نهایی آن دارد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ زنجبیل

سوپ ماست غذایی فوق‌العاده سالم، بسیار سبک و درعین حال سیرکننده است. به گزارش ۷۲۴پرس، طعم تند و شور آن متعادل بوده و می‌توان آن را درکنار انواع مختلف نان مثل نان ذرت    یا نان تخت ترکی موسوم به بازلاما سرو کرد. دراین مرور با ما همراه باشید تا نگاهی به این سوپ ماست سنتی و خوشمزه داشته باشیم. درکنار آن سعی می‌کنیم موادی که می‌توان به‌عنوان جایگزین از آنها استفاده کرد و همینطور تاپینگ‌های سنتی یا افزودنی‌های متنوع این سوپ را درکنار طرز تهیه آن  معرفی کنیم.

سوپ ماست ترکی با نعنا داغ- 724press.comمواد لازم

  • ۴    لیوان آب
  • یک فنجان ماست
  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری آرد
  • یک چهارم فنجان برنج
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک

مواد لازم برای سس مخصوص

  • ۲    قاشق غذاخوری کره
  • یک قاشق غذاخوری نعنا خشک

طرز تهیه

یایلا چوربا- 724press.com

برای شروع ابتدا آب و برنج را داخل قابلمه بریزید، بجوشانید و صبر کنید تا برنج نرم شود.

دراین مرحله  ظرف مناسبی را انتخاب کرده و ماست، زرده تخم مرغ و آرد را داخل آن ریخته و به‌خوبی با هم مخلوط کنید تا یک دست شود. وقتی برنج به‌اندازه کافی نرم شد، مخلوط ماست را به محتویات قابلمه اضافه کنید.  مراقب باشد مایه ماست را یک مرتبه اضافه نکنید؛ چون ماست حالت بریده بریده پیدا کرده و شبیه کشک می‌شود که ظاهر خوبی به سوپ نمی‌دهد. حتی بهتر است ابتدا مایه ماست را گرم کنید؛ برای این کار ابتدا یک لیوان از محتویات قابلمه برداشته و آن را داخل مخلوط ماست و آرد ریخته و به سرعت هم بزنید. این کار را چند مرتبه یا تازمانی که مخلوط ماست به اندازه کافی گرم شود تکرار کنید.

مطلب مرتبط:  آشپزی ملل: طرز تهیه سوپ کولایده، خوراک محبوب جمهوری چک

سپس  ماست را داخل قابلمه ریخته و به صورت مداوم به هم زدن ادامه دهید. پس از چند دقیقه می‌توانید کار هم زدن را متوقف کرده و اجازه دهید سوپ به آرامی بجوشد. در قابلمه را نگذارید و ده دقیقه دیگر به سوپ اجازه جوشیدن دهید. و در پایان زمانی که بافت و غلظت سوپ  به‌اندازه دلخواه شد، کمی از آن چشیده و در صورت نیاز نمک را اضافه کنید.

حالا  نوبت درست کردن نعنا داغ است، برای این کار کره را داخل تابه ریخته و صبر کنید تا ذوب شده و گرم شود. حالا نعنا خشک را به آن اضافه کنید و سریع از روی شعله بردارید تا نعنا نسوخته و مزه تلخی به‌خود  نگیرد. برای داشتن رنگ بهتر در صورت تمایل می‌توانید کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید. زمانی که سوپ را داخل ظرف مخصوص سرو ریختید، می‌توانید روی آن را با نعنا داغ تزئین کنید. نوش جان

آش ماست ترکی با برش لیمو و نان- 724press.com

نکات مهم

  • مهم‌ترین مواد برای تهیه این سوپ برنج و ماست  است؛ پس انتخاب مواد اولیه باکیفیت و مناسب، رمز تهیه یک سوپ خوشمزه است. هنگام انتخاب برنج بهتر است از انواع دانه بلند مثل برنج باسماتی یا برنج عثمانجیک ترکی است. البته همچنان می‌توانید از انواع دیگر برنج هم استفاده کنید، هرچند این کار ممکن است روی مدت زمان پخت و طعم نهایی سوپ اثر بگذارد.
  • برای تهیه سوپ ماست ترکی از ماست خانگی ساده استفاده می‌شود؛ چراکه ماست خانگی در مقایسه با انواع کارخانه‌ای و فروشگاهی دارای قوام کمتری بوده و درکنار آن سالم‌تر است. این نوع ماست همچنین فاقد هرگونع مواد نگهدارنده، طعم دهنده، رنگ یا غلیظ کننده است. شاید این پرسش در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که آیا می‌توان برای تهیه این سوپ از ماست یونانی استفاده کرد؟ درپاسخ باید بگوییم بله شما می‌توانید از ماست یونانی یا چکیده خانگی  یا فروشگاهی استفاده کنید. نگران نباشید چون استفاده از این ماست چندان اثری روی دستور تهیه غذا نداشته و درنهایت شاید حتی متوجه تفاوت آن هم نشوید.
  • گرم کردن مایه ماست را جدی بگیرید؛ چون اگر فراموش کرده و مایه را همان‌طور به محتویات قابلمه اضافه کنید ممکن است ماست دلمه شده و طعم و ظاهر نهایی سوپ را خراب کند.
  • نمک را در مراحل نهایی کار اضافه کنید نه درحین جوشیدن سوپ، چراکه ممکن است بعد از جوشیدن سوپ دیگر نیازی به نمک اضافه نداشته باشد.

درپایان نظر شما در مورد سوپ ماست یا حتی آش دوغ وطنی چیست؟ آیا شما هم جزو طرفداران این پیش غذای لطیف و خوشمزه هستید؟ شهر محل زندگی شما چه نوع سوپ یا آش محلی خوشمزه‌ طبخ می‌شود؟ فراموش نکنید نام آن را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید. امیدوارم از این مرور و همراهی با ما لذت برده باشید، پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.