آشپزخانه نه‌تنها فضایی برای آشپزی کردن است، بلکه جایی برای تقویت پیوندهای خانوادگی و فضایی برای ایجاد تعامل با دیگران به‌خصوص در زمان برگزاری مراسم و مهمانی است. درنتیجه مهم است همانطور که به دکوراسیون اتاق نشیمن و ناهارخوری توجه می‌کنیم، آشپزخانه را هم بی‌نصیب+ نگذاشته و به فکر راهی برای زیباتر، جذاب‌تر و البته شکیل‌تر کردن آن باشیم. دراین مرور با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان با کمترین هزینه به بهترین نتیجه رسید

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Yankodesign، از آنجایی‌که شما قادر نیستید کل فضای آشپزخانه را تغییر داده و چیزی متفاوت خلق کنید، لازم است با انتخاب روش‌هایی ساده و البته هوشمندانه فکری به حال بهبودی ظاهر آشپزخانه کنید بدون آنکه نیازی به تعویض کامل آن و خرج مبالغ گزاف تعمیرات باشد.

دراین مرور با ما همراه باشید تا ده روش مناسب برای ارتقا و بهبود فضای کلی آشپزخانه را مرور کنیم.

۱. رنگ کردن کابینت‌های آشپزخانه

رنگ کردن کابینت آشپزخانه- 724press.com

برای شروع می‌توانید فکری به حال رنگ کابینت‌ها کرده و آنها را از نو رنگ آمیزی کنید؛ روشی که با هزینه پایین می‌تواند فضای کلی آشپزخانه را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید هنگام انتخاب رنگ کابینت، از هماهنگ بودن آنها با رنگ دیوار، میز و صندلی و دیگر المان‌های استفاده شده در محیط اطمینان حاصل کنید.

انتخاب مات یا براق بودن رنگ گزینه بعدی است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین می‌توانید دستگیره‌های قدیمی و دیگر یراق‌آلات فلزی استفاده شده را با نمونه‌های جدیدتر جایگزین کنید. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ارتقای ظاهر کابینت آشپزخانه است.

۲. استفاده و نصب کاشی‌های طرح‌دار

استفاده از کاشی طرحدار در آشپزخانه- 724press.com

فضای آشپزخانه می‌تواند بومی زیبا برای نمایش انواع رنگ و طرح بده و دکوراسیون آشپزخانه را متحول کند. امروزه تنوع خوبی در بازار کاشی و انواع ورق‌های تزئینی وجود دارد که با رنگ و بافت‌های گوناگون تولید شده و توانایی این را دارند که ظاهر هر آشپزخانه‌ای را به سرعت و به‌آسانی تغییر دهند.

الگوهای هندسی کاشی در رنگ‌هایی همچون سفید، مشکی و خاکستری می‌تواند انتخابی مناسب برای کابینت‌هایی به رنگ سفید باشد، ترکیبی که می‌تواند ظاهری مدرن به فضای داخلی خانه ببخشد.

۳. از تضاد رنگ غافل نشوید

استفاده از ظروف شیک در آشپزخانه- 724press.com

اگر دوست دارید به شکلی اساسی فضای آشپزخانه را تغییر بدهید، در گام اول بهتر است از رنگ‌هایی معمولی و تک رنگ مثل سفید یا قهوه‌ای فاصله گرفته و به ایده‌های جدیدتری فکر کنید. مثلا چرا از تضاد رنگ‌ها برای زیبایی محیط بهره نمی‌برید؟

 استفاده از یک رنگ متضاد یا سایه‌های تیره و روشن از یک رنگ می‌تواند حال و هوایی شاد و پرجنب و جوش را به محیط آشپزخانه اضافه کنید. دراین بین ترکیب رنگ‌های دوگانه مثل ترکیب دو رنگ قرمز گوجه‌ای و خاکستری تیره ایده‌ای جذاب برای طراحی یک آشپزخانه معاصر است.

۴. استفاده از لوازم جانبی آشپزخانه

آشپزخانه آجری- 724press.com

برای زیباتر کردن محیط آشپزخانه می‌توانید از ظروف تزئینی هم استفاده کنید که هم کاربردی هستند و هم ظاهر محیط را شیک و دلچسب می‌کنند.

برخی از متداول‌ترین اقلامی که چنین ویژگی دارند شامل انواع بشقاب، تابه، قابلمه، آبکش و ملزومات آشپزخانه هستند که بدون زحمت در شکل و رنگ و اندازه‌های مختلف موجود بوده و فضایی چشم‌نواز را شکل می‌دهند. بااین حال توجه داشته باشید که بهتر است روی کابینت و سطح پیشخوان‌ها را همیشه خلوت نگه دارید تا از شلوغی و تداعی کردن حس بهم ریختگی محیط جلوگیری کنید.

درکنار آن می‌توانید از آب چکان‌های شیک با ظاهر مدرن و امروزی و قفسه‌های مخصوص نگهداری ظروف شیشه‌ای یا چینی استفاده کنید. همچنین سطل زباله، جای قاشق و چنگال و دیگر لوازم ضروری آشپزخانه را هم مطابق با حال‌وهوای کلی اشپزخانه انتخاب کنید تا هماهنگی محیط بیشتر باشد.

۵. نورپردازی خلاقانه

جزیره بزرگ در آشپزخانه- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، یکی از ساده‌ترین راهکارها برای ارتقای ظاهر آشپزخانه، طراحی فضا با استفاده از نورپردزای لایه‌ای است. دراین حالت شما از نورپردازی محیطی برای تأمین روشنایی کلی فضا استفاده کرده و درکنار آن با کمک ابزارهای مناسب نورهای مخفی و جذاب دیگری را هم به محیط اضافه می‌کنید که زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند. مثلا می‌توانید از منابع نوری مناسب در زیر کابینت‌ها استفاده کرده یا فضای هواکش را با نصب لامپ‌های مناسب نورانی کنید. آویزان کردن چراغ‌های معمولی یا چراغ‌های آویزدار تزئینی گزینه مناسب بعدی است که به‌ویژه می‌توان از آنها برای روشن کردن فضای جزیره استفاده کرد.

۶. استفاده از رنگ‌ها را دست کم نگیرید

تضاد رنگ زرد و خاکستری در آشپزخانه- 724press.com

از رنگ نترسید، به سراغ رنگ‌ها رفته و آنها را برای گرم و جذاب‌تر کردن محیط به کار بگیرید. می‌توانید با آویزان کردن چند گلدان فضایی هنرمندانه خلق کنید. گلدان‌هایی کوچک را انتخاب کرده و سبزی‌های معطر و مناسب آشپزی را پرورش دهید. بااین‌کار هم یک چیدمان خوب را فراهم کرده و هم می‌توانید از این منبع ارگانیک و سالم برای طبخ خوراک‌های روزمره بهره ببرید. حتی می‌توانید یک دسته گل تازه را داخل گلدانی زیبا گذاشته و از آن برای جلوه بخشیدن به محیط آشپزخانه استفاده کنید.

۷. ایجاد فضاهای ذخیره‌سازی و نظم بخشیدن به لوازم آشپزخانه

ویترین جذاب در آشپزخانه- 724press.com

یکی دیگر از راهکارهای مفید برای ارتقای ظاهر کلی آشپزخانه، جلوگیری از وجود هرج و مرج و بهم ریختگی در آن است. به منظور صرفه‌جویی در فضای ارگونومیک و همینطور نگهداری امن و آسان لوازم آشپزخانه می‌تواند یک فضای مناسب و کارآمد ایجاد کرده و با مخفی کردن لوازم خانگی پشت درهای بسته هم فضای آشپزخانه را خالی کنید و هم بهتر از آنها نگهدرای کنید.

از طرف دیگر می‌توانید هود آشپزخانه را هم داخل کابینت‌های سفارشی پنهان کرده و از فضاهای اضافه داخل کابینت هم برای نگهداری مواد غذایی خشک یا حتی وسائلی همچون ظرف و ظروف اضافه استفاده کنید. درکنار آن ایده استفاده از فر توکار شیک مجهز به پنل رابط مخفی را دست کم نگیرید.

۸. ایجاد مکانی مناسب برای نشستن اعضای خانواده

طراحی آشپزخانه شیک- 724press.com

آشپزخانه‌های اوپن به دلیل وجود پیشخوان می‌توانند مکانی مناسب برای ایجاد یک فضای دنج باشند که با استفاده از چند چهارپایه مناسب، عملکرد کلی آشپزخانه را بالا ببرد. این فضا نه تنها می‌تواند در موارد ضروری یک فضای نشستن اضافه را در اختیار شما قرار دهد، بلکه می‌تواند طراحی داخلی فضای آشپزخانه را هم شکیل و جذاب‌تر کند.

۹. جایگزین کردن سینک‌های جدید به جای مدل‌های قدیمی

آشپزخانه نورگیر- 724press.com

انتخاب متریال سینک و همینطور طراحی شیرالات می‌تواند تأثیری آنی روی ظاهر آشپزخانه شما داشته و آن را بهبود ببخشد. شما می‌توانید از میان گزینه‌هایی همچون سینک‌های فولادی ضد زنگ، نمونه‌های میناکاری شده، انواع سفالی و سینک‌های ساخته شده از سنگ گرانیت، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

از طرف دیگر استفاده از شرآلات مدل «Grifo-A» هم گزینه بعدی است. این نوع شیر حتی کارکرد سینک را هم تغییر داده و ضمن جلوگیری از هدر رفت آب، حتی ارتفاع سینک را هم تنظیم می‌کند. درمجموع با این دو تغییر می‌توانید سیستمی کارآمد را تعریف کنید که ضمن جلوه بخشیدن به محیط آشپزخانه، کارایی کلی آن را هم ارتقا دهد.

۱۰. استفاده از جزیره را در آشپزخانه فراموش نکنید

جزیره بزرگ در آشپزخانه- 724press.com

وجود جزیره در آشپزخانه می‌تواند به ایجاد یک فضای جدید و حتی یک میز اضافه کمک کند. این ویژگی به‌خصوص در فضای آشپزخانه که اغلب درهم و برهم و شلوغ  است بسیار کاربردی بوده و ضمن بهبود بخشیدن ظاهر کلی آشپزخانه به شما در انجام امور روزمره و کارهای مربوط به پخت و پز کمک فراوانی می‌کند.

مطلب مرتبط: مرور متفاوت‌ترین طراحی سینک به سبکی خلاقانه

در این بین شرکت فالپر قصد دارد با ساخت و طراحی جزایر آشپزخانه جمع‌وجور اما کاربردی، تجربه‌ی آشپزی را به دلپذیرتر از همیشه کند. این جزایر که با دقت فراوان ساخته شده‌اند همزمان هم حس لوکس بودن و هم راحتی را برای کاربران به ارمغان آورده و مناسب استفاده حتی در کوچک‌ترین فضاهای آشپزخانه هستند. این طرح که عنوان «Small Living Kitchen» را یدک می‌کشد، قادر است به‌خوبی با وضعیت هر نوع خانه مثل فضاهای آپارتمانی یا ویلایی هماهنگ شود. درنهایت حسن دیگر استفاده از این جزیره این است که به شما کمک می‌کند ظاهر کلی آشپزخانه خود را حرفه‌ای کرده و ارتقا دهید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. از همراهی شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.