آشپزی یکی از کارهای سرگرم‌کننده و جذابی است که بسیاری از افراد از مشغول شدن به آن لذت می‌برند. هرچند که شما حین پخت انواع خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ دردسرهایی هم برای خود می‌تراشید، از جمله کثیف کردن تعدادی ظرف و البته آلوده شدن اجاق گاز و داخل فر که تمیز کردن هر کدام‌شان زحمت  خاص خود را دارد. اما تمیز کردن قفسه‌های داخل فر می‌تواند هم از شکل گرفتن لکه‌های سرسخت جلوگیری کرده و هم کارکرد دستگاه محبوب شما را حفظ کند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg،  برای بسیاری از خانم‌های خانه‌دار بحث تمیز کردن قفسه‌های داخل فر کاری با دورنمایی سخت و طاقت‌فرسا است که نیاز به صرف انرژی زیادی برای سابیدن لکه‌های چربی قدیمی و خرده‌های غذای سوخته و برشته شده است. اما اگر راه‌حل و ابزار تمیزکننده مناسب را بشناسید، نیازی نیست خودتان را خسته کنید تا این کار را انجام دهید. حتی شاید بتوان گفت با  صرف کمترین انرژی فیزیکی و کار کشیدن از دست‌هایتان می‌توانید قفسه‌های داخل فر را مثل روز اول درخشان و پاکیزه کنید.

فضای چرب و آلوده داخل فر اجاق گاز-724press.com

درادامه این مطلب قصد داریم به چند روش تمیزی اساسی و عمیق بپردازیم که به شما کمک می‌کنند قفسه داخل فر را در بهترین شکل خود حفظ کنید. این راهنمای گام به گام از ۷۲۴پرس، در کنار معرفی بهترین روش و تمیز‌کننده‌ها مناسب به نکاتی در مورد ایمنی و نگهداری از قفسه‌ها هم اشاره می‌کند که احتمالا به کارتان خواهند آمد. با پیروی از این دستورها مطمئن می‌شوید که تمام مراقبت و توجه لازم را به اجاق گاز خود اختصاص داده‌اید.

نکاتی مهم برای تمیز نگه داشتن خانه در فصل زمستان

پیش از شروع ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ما می‌دانیم همین حالا هم بسیاری از شما فکر می‌کنید وقتی می‌تواند از عملکرد خود تمیز شونده فر استفاده کرد، چه نیازی به شستشوی قفسه‌ها با استفاده از دست است؟ درحالی‌که یک خودتمیز شوندگی خوب می‌تواند برای فضای داخلی اجاق و فر شما معجزه کند، اما اگر اجازه دهید قفسه‌ها هم در طول این فرآیند داخل فر باقی  بمانند عملا درحال آسیب زدن به آنها هستید. پس بهتر است قفسه‌ها را از داخل فر خارج کرده و آنها را خودتان بشویید تا خیال‌تان از طول عمر و بهره‌وری آنها راحت باشد.

تمیز کردن صفحه یا ورقه‌های فلزی داخلی فر با اسفنج ظرفشویی-724press.com

از آنجایی که قفسه‌های فر بزرگ و حجیم هستند، پیدا کردن بهترین مکان برای تمیز کردن آنها احتمالا نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد. اگر سینک ظرفشویی شما به اندازه کافی بزرگ است که قفسه‌های فر به راحتی داخل آن جا شوند، خب شما از همین حالا هم بهترین مکان برای تمیز کردن قفسه‌ها را پیدا کردید. البته وان حمام هم می‌تواند گزینه مناسب بعدی باشد، فقط مطمئن شوید که قبل از گذاشتن قفسه‌ها داخل وان یک حوله را کف وان پهن کرده و قفسه‌ها را روی آن بچینید تا از خراشیدن احتمالی سطح داخلی وان جلوگیری شود.

برای تمیز کردن قفسه‌های داخل فر به چه مواد و تجهیزاتی احتیاج دارید:

  • داشتن یک سینک، وان یا تشت عمیق و بزرگ
  • اسفنج یا اسکاچ مناسب
  • جوش شیرین
  • صابون یا مایع ظرفشویی

روش تمیز کردن قفسه‌ و طبقات داخل فر

برای شروع باید محلول تمیز کننده مناسب را آماده کنیم. برای این کار ابتدا دو الی سه پیمانه جوش شیرین را  داخل سینک، وان یا ظرف گود و مناسب  ریخته و در ادامه دو قاشق غذاخوری یا نصف فنجان مایع یا صابون مخصوص ظرفشویی را اضافه می‌کنیم. حالا به اندازه‌ای آب داغ داخل سینک بریزید که به صورت کامل روی قفسه‌های فر را بگیرد.

مطلب مرتبط:   روش‌های متنوع استفاده از شامپو بچه برای تمیزکاری

قفسه‌های فر را داخل سینک گذاشته و اجازه دهید در میان آب گرم و شوینده‌ها خیس بخورد. نیم ساعت آنها را به حال خود بگذارید تا آلودگی‌ها حسابی خیس بخورند. درصورت نیاز و بسته به میزان کثیفی قفسه‌ها ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشید. درنهایت با استفاده از یک اسفنج تمیز قفسه‌ها را بسابید و از آلودگی پاک کنید. قفسه‌ها را با آب تمیز شسته و اجازه دهید کاملا خشک شوند.

دیگر روش‌های تمیزی قفسه‌های فر

تمیز کردن طبقات داخلی فر-724press.com

درحالی‌که روش‌های متعددی برای تمیز کردن فضای داخل فر و قفسه‌های آن وجود دارد، اما معمولا سه روش بیش از دیگر روش‌ها مفید و پراستفاده هستند؛ چراکه هم مؤثر هم ایمن و هم بدون ریخت و پاش و دردسر اضافه  قفسه‌های کثیف را  تمیز و درخشان می‌کنند. 

این سه روش شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از پودر ماشین لباسشویی: در این روش از همان دستور فوق استفاده کنید، فقط کافی است به جای استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی یک دوم الی 3/4 فنجان مایع یا پودر لباسشویی را به آب گرم و جوش شیرین اضافه کنید.
  • استفاده از درایر شیت (Dryer Sheets) یا ورق خشک‌ کن: دراین روش قفسه را داخل وان یا سینک قرار دهید. ابتدا یک الی دو قاشق غذاخوری مایع یا صابون ظرفشویی اضافه کرده و سینک را با آب داغ پر کنید، به‌طوری که روی قفسه را بپوشاند. حالا چند ورق خشک کن را به محتوی سینک اضافه کرده و آنها را به کمک دست بچرخانید تا شروع به کف کردن کند. اجازه دهید یک شب قفسه به حال خود باقی بماند. سپس آب سینک را تخیله کرده و قفسه را در صورت نیاز با خود ورقه‌های خشک‌ کن پاک کنید تا باقیمانده آلودگی‌ها هم پاک شود. درنهایت قفسه‌ها را به خوبی با آب تمیز بشویید و  اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
  • ترکیب سرکه و جوش شیرین: راه‌حل بعدی استفاده از مخلوط سرکه و جوش شیرین است. برای این کار قفسه را داخل لگن یا وان گذاشته و روی آنها جوش شیرین و سرکه بریزید. بعد از آنکه کف حاصل از ترکیب این دو ماده کم شد، آب داغ را اضافه کنید  تا روی قفسه‌ها را کامل بپوشاند. حالا ظرف را یک شب به حال خود بگذارید تا خوب خیس بخورد. درنهایت روز بعد با استفاده از اسفنج یا حوله قفسه‌ها را خوب بسابید و حتی در صورت نیاز برای لکه‌های سرسخت از برس یا مسواک استفاده کنید. درنهایت قفسه‌ها را با آب شسته و قبل از قرار دادن در فر صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

نکات ایمنی مهم

طبقه فلزی داخل فر-724press.com

هنگام تمیز کردن بخش‌های داخلی فر و از جمله قفسه‌های فر باید یک سری نکات ایمنی خاص را مدنظر قرار دهید. در ابتدا اگر قصد استفاده از پاک‌کننده‌های غلیظ را دارید، مطمئن شوید که فضای آشپزخانه از تهویه خوبی برخوردار باشد یا این کار را در خارج از محیط آشپزخانه و در هوای باز انجام دهید. همچنین قبل از شروع فرآیند تمیز کردن مطمئن شوید که طبقات داخل فر کاملا خنک شده باشند تا آسیب نبینید.

درنظر داشته باشید که مهم است قفسه‌های فر را هرچند وقت یک بار تمیز کنید. توصیه اصلی این است که هم از روش خیساندن و هم سابیدن قفسه ها هر دو تا سه ماه یکبار استفاده کنید، اما این توصیه به این معنی نیست که لازم نیست بین فواصل این نوع تمیزی کاری به فر نداشته باشید.

فضای داخل فر-724press.com

همیشه می‌توان بعد از هر بار استفاده از فر با استفاده از یک دستمال نمناک ساده یا آغشته به شوینده‌های سبک داخل فر را تمیز  کرد. با این کار دیگر لازم نیست هنگام انجام تمیزی‌ اصلی خیلی برای پاک کردن لکه‌های سرسخت و چسبناک وقت و انرژی بگذارید و همینطور بوی نامطبوعی هم در فضای آشپزخانه نمی‌پیچد.

مطلب مرتبط:  نکاتی مهم برای تمیز نگه داشتن خانه در فصل زمستان امسال

واقعا انجام این فرآیند به صورت روزانه یا هر بار پس از استفاده از فر خیلی راحت‌تر است و همانطور که گفتیم شما فقط به مقداری آب گرم، صابون یا مایع ظرفشویی و یک اسفنج یا دستمال تمیز احتیاج دارید. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، طبقه‌های فلزی را از داخل فر خارج کرده و هر دو طرف آنها را با اسفنج آغشته به آب و مایع ظرفشویی بشویید و با آب تمیز آبکشی کرده و کنار بگذارید.  حتما اجازه دهید قفسه‌ها کاملا خشک شوند سپس آنها را دوباره  داخل فر قرار دهید. اگر این کار را مرتب انجام دهید، خرده‌های غذا یا لکه‌های چسبناک در دفعات بعدی پخت نمی‌سوزند و پاک کردن‌شان سخت نمی‌شود.

یک  نکته مهم در مورد نگهداری قفسه‌های فر

ظرف حاوی مرغ و سبزیجات داخل فر-724press.com

  • اگر باوجود اینک قفسه و داخل فر را تمیز کردید، اما همچنان با مشکل بیرون آوردن یا جا انداختن قفسه‌های فر مواجه هستید، بد نیست یک پارچه را به مقدار کمی روغن نباتی  آغشته کنید و دو طرف قفسه‌ها یعنی همان بخشی که با دیواره‌های فر در ارتباط است را پاک کنید. فراموش نکنید مهم است برای این کار فقط از روغن نباتی استفاده کنید، چون این نوع روغن در مقایسه با دیگر انواع روغن مقاومت بیشتری در مقابل درجه حرارت بالا از خود نشان می‌دهد.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما هم تمیز کردن فضای داخل فر و قفسه‌های آن را پشت گوش می‌اندازید یا نه، بعد از هر بار استفاده آنها را از آلودگی پاک می‌کنید؟ روش شما برای زدودن لکه و چربی داخل فر چیست؟ خوشحال می‌شویم نظر و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.