اگر خاطرتان باشد در زمان پاندمی کرونا توجه به تمیز کردن منزل و ضدعفونی کردن سطوح تاچه اندازه اهمیت داشت و چگونه به دغدغه همیشگی بسیاری از افراد در گوشه و کنار جهان تبدیل شده بود. این روزها دیگر خبری از شیوع گسترده بیماری نیست و درنتیجه شاید دیگر به  آن اندازه به ضدعفونی کردن محیط توجه نداشته باشیم؛ اما بهتر است بدانید توجه به برخی نکات ریز دراین رابطه می‌توانند آمار ابتلا به بیماری‌های رایج در این دوران را کاهش دهد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، فعالیت در محیط داخلی و حضور طولانی مدت در خانه در کنار خشکی هوای داخلی منزل می‌تواند رابطه‌ای مستقیم با احتمال بیمار شدن افراد در زمستان داشته باشد. به‌همین خاطر مهم است با رعایت یک سری اصول و شرایط از جمله روش‌های تمیز کردن منزل در زمستان، از بروز این مشکل تاحد امکان جلوگیری کنیم.

تی کشیدن کف خانه-724press.com

ممکن است وقتی به هوای  سرد فکر کنیم، حس کنیم که این مسئله باعث کاهش رشدونمو عوامل بیماری‌زا شده و درنتیجه  شاهد پایین آمدن آمار ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی باشیم. اما بهتر است بدانید اتفاقا برخی از انواع ویروس‌های ایجاد کننده بیماری در شرایط خشک و خنک رایج در فصولی همچون پاییز و زمستان عملکرد بهتری داشته و طول عمری بیشتری پیدا می‌کنند.

دراین مجال با ما همراه باشید تا هم به مرور نکاتی مهم در باب تمیز کردن منزل بپردازیم و هم راهکارهایی را به شما نشان دهیم که توجه به آنها احتمال ابتلا به بیماری در فصل زمستان پیش‌رو را کاهش می‌دهند.

تفاوت میان سطوح مختلف تمیزی و ضدعفونی کردن

لوازم شستشو و ضدعفونی مثل دستکش، ابر، اسکاچ، فرچه-724press.com

درابتدا بیایید تفاوت میان تمیز کردن، ضدعفونی کردن و گندزدایی را بررسی کنیم. براساس  اطلاعات اعلام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها میان این دو مفهوم تفاوت‌هایی وجود دارد.

مطلب مرتبط:  روش‌های متنوع استفاده از شامپو بچه برای تمیزکاری

مورد اول تمیز کردن است. دراین فرآیند شما سطوح و لوازم را با آب و صابون شستشو می‌دهید. این کار می‌تواند باعث از بین بردن بخش قابل توجهی از مواد مضر و بیماری‌زا شود؛ اما همه آنها و از جمله میکروب‌های موجود را به صورت کامل از بین نمی‌برد. مورد بعدی ضدعفونی کردن است که در این فرآیند شما از انواع اسپری‌های رقیق ضدعفونی کننده برای کاهش حجم میکروب‌های موجود روی سطوح استفاده می‌کنید. سطح تمیزی و ضدعفونی کردن در این بخش بیشتر از فرآیند تمیز کردن است و درآخر مرحله گندزدایی (disinfecting) را داریم که در آن از انواع محلول‌های قوی ضدعفونی‌کننده یا مواد شیمیایی تمیزکننده استفاده می‌شود. دراین روش اکثر میکروب‌های موجود روی سطوح یا اشیاء از بین می‌روند. لازم به‌ذکر است که اگر قبل از انجام مراحل ضدعفونی و گندزدایی، سطوح را از آلودگی‌ها و گردوغبار تمیز کرده باشیم، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود.

شستشوی سطوح با ماده شوینده-724press.com

اما لازم است برای تمیز کردن از چه فرآیندی استفاده کنیم؟ خب، راه درست این است که براساس شرایط موجود نوع روش خود را انتخاب کنید. درحالت کلی بهتر است سطوح پرمصرف خانه همچون دستگیره‌های در، سوئیچ ماشین، سطح میز و وسائل  آشپزخانه و لوازم خانگی که پرکاربرد هستند ر امشخص کنید. این سطوح به وضوح آلوده‌تر از بخش‌های دیگری هستند و برای تمیزی آنها همان استفاده از آب و صابون یا مواد شوینده کافی است.

مطلب مرتبط:  آیا وایتکس باعث کشتن ویروس کرونا می‌شود؟

اما اگر شخصی در خانواده شما بیمار است یا وسیله خاص یا بخشی از محیط منزل در ارتباط با فردی بیمار بوده است، بهتر است از روش‌های دیگری همچون ضدعفونی و گندزدایی برای پاکیزگی محیط بهره ببرید تا خیال‌تان از بابت وجود عوامل بیماری‌زا راحت باشد. اگر حس می‌کنید تمیز کردن سطوح به این شکل برای‌تان خسته‌کننده است، پیشنهاد می‌کنیم یک چک لیست کاغذی یا حتی دیجیتال تهیه کرده  برای تمیز کردن روزانه و هفتگی برنامه‌ریزی کنید تا دچار سردرگمی و به‌دنبال آن خستگی نشوید.

اهمیت کنترل میزان رطوبت محیط داخلی خانه

بخور و مرطوب کردن هوا-724press.com

مسئله بعدی کنترل کردن میزان رطوبت خانه است. آیا می‌دانستید سطح رطوبت خانه می‌تواند روی خطر ابتلای شما به انواع بیماری‌های ویروسی تأثیرگذار باشد؟ به گزارش ۷۲۴پرس، یک مطالعه در سال  ۲۰۲۱ نشان داد که اگر سطح رطوبت متوسط محیط بین چهل تا ۶۰% متغیر باشد، امکان کاهش ریسک خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه برخی از انواع ویروس‌ها نمی‌توانند در چنین محیطی به زندگی خود ادامه داده و درنتیجه از بین می‌روند. از سوی دیگر هوای و محیط خشک منزل می‌تواند زمینه ابتلا افراد به آلرژی را فراهم کند.

بسیاری از ترموستات‌های خانگی می‌توانند میزان سطح رطوبت محیط را تشخیص داده و نمایش دهند. اگر در فصول سرد سال و زمان انتشار بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا میزان رطوبت محیط خانه کمتر از ۳۰درصد است، بهتر است با استفاده از انواع بخور و مرطوب‌کننده‌ها میزان رطوبت محیط را افزایش دهید.  درکنار آن شستشوی مرتب دست و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شستشوی منظم ملافه و البسه

اتاق خواب مرتب-724press.com

حتما از این حقیقت اطلاع دارید که سلول‌های پوستی هر انسان به صورت مرتب  می‌ریزد. درکنار آن ما هر شب عرق می‌کنیم و همین امر در کنار پوسته ریزی بدن باعث آلودگی ملحفه، بالش، پتو  و رختخواب می‌شود. درکنار این مسئله کل فضای خانه  هم به صورت منظم با این آلودگی‌ها سروکار دارد.

پس مهم است که دست کم به صورت هفتگی ملحفه و روبالشی‌ها شسته و محیط اتاق خواب ضدعفونی شود تا از ایجاد کثیفی و درکنار آن شکل‌گیری تجمع باکتری و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود. از طرف دیگر وجود انواع مواد آلرژن یا آلرژی‌زا در کنار انواع حشرات ناقل بیماری‌های همچون کنه که درمیان گردوغبار موجود در محیط پنهان می‌شوند از دیگر مشکلاتی است که تمیز کردن هفتگی می‌تواند آنها را از بین ببرد.

اما چند نکته مهم دراین زمینه وجود دارد که توجه به آنها می‌توان به تلاش‌ها شما سمت و سویی درست داده و آنها را اثربخش‌تر کند. مواردی همچون:

  • هنگام شستشوی ملحفه و روبالشی یا لباس خواب حتما از آب گرم استفاده کنید.
  • هربار یک الی دو ملحفه را بشویید تا کارکرد دستگاه لباسشویی تحت‌تأثیر قرار نگرفته و عملیات شستشو به بهترین شکل ممکن انجام شود.
  • بسته به دستورالعمل مورد نظر، ملافه‌ها را در محیط مناسب خشک کنید یا می‌توانید بعد از خشک شدن آنها در هوای آزاد با اتو زدن عوامل بیماری‌زای باقیمانده را هم از بین برده و سطح آنها را کاملا با گرما ضدعفونی کنید.

بخش ورودی خانه را مرتب یا درصورت نیاز بازسازی کنید

تی کشیدن خانه-724press.com

درپایان یک روز خسته‌کننده و طولانی شاید آخرین چیزی که به آن توجه کنیم، مسئله ورود گردوخاک یا میکروب‌ها به داخل منزل باشد. این‌درحالی است که  اگر بخش ورودی خانه مرتب و منظم بوده و کمترین میزان درهم برهم بودن و بهم ریختگی را داشته باشد، جلوگیری از ورود میکروب به فضای داخلی منزل کار آنقدرها سختی هم نیست.

دراینجا چند  نکته مهم  وجود دارد که توجه به آنها کار شما را بسیار آسان می‌کند. مواردی همچون:

  • به محض ورود به منزل کفش‌های خود را بیرون آورده و کنار بگذارید.
  • از یک قفسه مناسب یا جاکفشی استفاده کنید تا کفش‌های بیرون در یک مکان مشخص قرار بگیرند.
  • بهتر است بخش ورودی خانه نور کافی داشته باشد. وجود روشنایی به شما کمک می‌کند سریع‌تر آلودگی این بخش از خانه را تشخیص بدهید.
  • بهتر است در نزدیکی بخش ورودی منزل یک قفسه یا کمد را به انبار کردن انواع تجهیزات تمیزکننده مثل اسپری‌های ضدعفونی کننده و دستمال‌های مرطوب اختصاص دهید.
  • فیلترهای مربوط به بخش گرمایش و تهویه را مرتبا بررسی و درصورت نیاز فیلترها را تعویض کنید. این کار کمک می‌کند که هوای خانه همیشه  پاکیزه باشد.

عوض کردن فیلتر تهویه مطبوع-724press.com

درصورت نیاز می‌توانید از این دستورالعمل بهره ببرید که براساس توصیه‌های کارشناسان فعال در حوزه گرمایش و تهویه مطبوع ارائه شده‌اند:

  1. فیلترهای ضخیم یک اینچی را هر  ۳۰ الی  ۶۰ روز تغییر دهید
  2. فیلترهای ضخیم دو اینچی را هر سه ماه یکبار عوض کنید
  3. فیلترهای ضخیم چهار اینچی را هر ۶ ماه یکبار تعویض کنید
  4. هرچه ضخامت فیلتر بیشتر باشد، طول عمر آن طولانی‌تر است. این نوع فیلترها می‌توانند انواع آلرژن و ذرات ایجادکننده بیماری را به دام بیاندازند.

دراین بین برخی از انواع ترموستات‌های هوشمند هم وجود دارند که در موعد مقرر به شما یادآور می‌کنند که زمان عوض کردن فیلتر از راه رسیده است. درنتیجه دیگر برای این کار نیاز به حدس و گمان در مورد عمر فیلتر وجود ندارد. اگر هم سیستم تهویه ندارید، شاید وقتش شده است که برای بهبود وضعیت و کیفیت هوای داخل خانه کمی سرمایه‌گذاری کرده و یک دستگاه تصفیه هوا خریداری کنید.

قبل از خواب کمی به وضعیت خانه رسیدگی کنید

مرتب کردن برسهای شستشو-724press.com

فکر می‌کنید در کدام وضعیت خواب بهتری خواهید داشت؛ اینکه در یک خانه کثیف به رختخواب بروید یا در محیطی که مرتب و منظم بوده و هرچیز سرجای خودش است؟ درواقع خوابیدن در محیط کثیف باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس در فرد می‌شود. درنتیجه اگر قبل از خواب دستی به آشپزخانه بکشید یا اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی را تمیز کنید، روز بعد با احساس بهتری از خواب بیدار خواهید شد.

لازم نیست وقت و انرژی زیادی را صرف تمیزی شبانه کنید، حتی یک پاکسازی حداقلی هم می‌تواند به آرامش خاطر شما در رختخواب کمک کند. از طرف دیگر مرتب کردن محیط کمک می‌کند روز بعد با فراغ بال بیشتری به ضدعفونی کردن سطوح خانه بپردازید.  اگر قرار دادن همه وسائل سرجای خود به‌نظرتان کاری وقت گیر است، یک سبد یا محفظه مناسب را آماده کنید و همه چیزهای بهم ریخته مثل کتاب، مجلات، لباس یا اسباب‌بازی بچه‌ها را داخل آن بگذارید تا روز بعد سر فرصت آنها را تمیز کرده و سرجای خود قرار دهید. حتی می‌توانید تنها به قرار دادن یکی دو چیز اکتفا کنید و بعد با خیال راحت به رختخواب بروید.

تمیز کردن آیینه-724press.com

درنهایت اگر تمیز کردن محیط و مرتب نگه داشتن محیط داخلی خانه را چالش‌برانگیز می‌دانید، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این مسئله تاچه حد با سلامت عمومی خودتان و دیگر اعضای خانواده در ارتباط است. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که لازم نیست کل اوقات فراغت خود را صرف این کار کنید. آگاهی از روش‌های درست و استفاده از ابزارهای مناسب می‌توان به شما در تمیز کردن محیط داخلی منزل کمک کند. بااین‌کار هم انتقال میکروب‌ها را به حداقل رساندید و هم می‌توانید با آرامش خاطر از زیبایی‌های فصل زمستان بهره‌مند شوید بی‌آنکه نگران ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا    باشید.

مطلب مرتبط:  کاربردهای تفاله قهوه برای تمیز کردن منزل

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با 724press لذت برده باشید. نظر شما در مورد موارد ذکر شده در این مطلب چیست؟ آیا در این زمینه با کارشناسان هم نظر هستید؟ آیا نظافت منزل می‌تواند با کاهش ریسک ابتلا به بیماری در ارتباط باشد؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات شما عزیزان باشیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس