حتما شما هم در مورد انواع گل‌های خوراکی که به اشکال مختلف در فرهنگ آشپزی و دستورهای تهیه غذای گوناگون استفاده می‌شوند چیزهایی شنیده‌اید. همه ما به استفاده از انواع گیاهان در برنامه غذایی روزانه خود عادت کردیم، اما شاید معدود افرادی به فکر استفاده از گلبرگ‌های ظریف گل‌های خوراکی در تهیه انواع مواد خوراکی اندیشیده باشند. گل همیشه بهار یکی از گل‌های خوراکی مفید و پرخاصیت است، دراین مرور با مرور چند حقیقت جالب در مورد این گیاه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از BHG، شاید این مسئله اسباب تعجب گروهی از مردم شود، اما بهتر است بدانید گل‌های زیبا و خوش آب و رنگ همیشه بهار قابل خوردن هستند. درواقع گل همیشه بهار چه به صورت تازه یا خشک را می‌توان به اشکال مختلف به برنامه غذایی روزانه اضافه کرد، مثلا می‌توانید از دم کرده این گل زیبا استفاده کنید.

گلهای زیبا و نارنجی رنگ- 724press.com

از سوی دیگر بهتر است بدانید سابقه استفاده از گل همیشه بهار به گذشته بازمی‌گردد و این گیاه مدت‌ها است که استفاده‌  و کابردهای متعددی در فرهنگ آشپزی ملل مختلف داشته است. از گلبرگ‌های سرشار از کاروتنوئیدهای این گیاه همچون لوتئین برای ایجاد رنگ‌های طبیعی در صنعت مواد غذایی استفاده می‌شود. رنگ زرد طلایی و گرم این گلبرگ‌ها برای جلوه بخشیدن به انواع مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و همینطور خوراک حیوانات کاربرد دارد.

برخلاف نام‌های رایج گیج‌کننده، گل همیشه بهار در اصول بومی قاره آمریکا است؛ به‌طوری که شاهد کشت و پرورش حدود پنجاه گونه از این گیاه در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی هستیم. به‌عنوان مثال گونه‌ای که از آن با عنوان گل همیشه بهار آفریقایی (Tagetes erecta) یاد می‌شود را اروپایی‌ها از بذرهای وارداتی آفریقا پرورش دادند؛ درحالی که این بذرها خود به آمریکای شمالی تعلق داشتند.

گلهای نارنجی و قرمز رنگ همیشه بهار- 724press.com

به‌همین ترتیب گل همیشه بهار فرانسوی هم تعلقی به کشور فرانسه ندارد؛ بلکه چون به شدت در فرانسه پرورش داده شده و در ادامه به صورت انبوه در سراسر جهان و به‌خصوص کشورهای انگلیسی زبان توزیع می‌شد، به این نام شناخته می‌شود.

درنهایت باید اشاره کنیم که خوشبختانه گل همیشه بهار در بسیاری از اقلیم‌ها و مناطق آب و هوایی پرورش پیدا می‌کند. این گیاه را می‌توان به شکل گیاهان چند ساله با طول عمر کوتاه در مناطق استوایی یه به صورت گیاهان یکساله در آب و هوای سردتر مناطق شمالی زمین پرورش داد.

گلبرگ‌های خوراکی  و خاصیت رنگ دهی به انواع مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها

گلهای جدا شده همیشه بهار- 724press.com

این گیاه که با نام «Tagetes lucida» که به نام «pericón» در زبان اسپانیایی و ترخون یا نعناع مکزیکی در زبان انگلیسی شناخته می‌شود، طعمی شبیه به بادیان  داشته و گاهی اوقات از آن به‌عنوان جایگزینی برای ترخون فرانسوی استفاده می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس، این گونه از گل همیشه بهار در کنار دیگر گونه‌های این گیاه برای تهیه انواع دمنوش‌های گیاهی خوش طعم هم کاربرد دارد. اگر مرور این مطلب شما را تشویق کرد که خودتان دست به کار شده و کار کاشت و برداشت این گیاه را امتحان کنید، مهم است که حتما این کار را با کاشت بذرهای گیاه انجام داده و قید خرید گیاهان آماده از گل فروشی‌ها را بزنید. وقتی که خودتان آنها را در باغ یا باغچه منزل پرورش دهید، بهتر اوضاع را مدیریت کرده و قطعا از استفاده از انواع سموم دفع آفات نباتی روی گل‌هایی که قرار است بعدا آنها را به مصرف خوراکی برسانید، اجتناب خواهید کرد. اگر امکان کاشت این گیاه را ندارید هم حتما از محصولاتی استفاده کنید که برچسب خوراکی دارند و همین‌طور قبل از مصرف حتما گل‌ها را به خوبی با آب بشویید.

کمک به حفاظت طبیعی از گیاهان مجاور

گل همیشه بهار- 724press.com

گل همیشه بهار از دیرباز به‌عنوان گیاهی مفید برای استفاده در مصارف آشپزی شناخته می‌شد. اما بد نیست بدانید کاشت آن در کنار دیگر محصولات خوراکی هم مفید است. به‌عنوان مثال کاشت گل همیشه بهار به‌ویژه به رشد گیاهان دیگری همچون گوجه فرنگی و سیب زمینی کمک می‌کند؛ چرا که از حضور موجودات کوچک زیرزمینی و کرم مانند به نام نماتد یا «کرم‌های لوله‌ای» (Roundworms) جلوگیری می‌کند. گل همیشه بهار همچنین به دلیل تولید انواع سموم در ریشه‌های خود هم معروف است، سمومی طبیعی که از رشد و تکثیر نماتدها در اطرف گیاه جلوگیری کرده و درنتیجه به صورت کاملا طبیعی از گیاهان حساسی که درکنار گل‌های همیشه بهار کشت شده‌اند هم محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط:  استفاده از گل‌های خوراکی در تهیه انواع خوراک، دسر و نوشیدنی

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که گل‌های همیشه بهار به جز ساخت انواع سموم در ریشه، در زمینه تولید ترکیبات مهارکننده باکتری‌ها هم تخصص دارند. این مواد ضد باکتریایی تولید شده در ریشه گل همیشه بهار دراصل مواد شیمیایی هستند که ممکن است برای گیاهان مجاور اسباب دردسر شوند؛ چراکه این مواد می‌توانند روی حبوباتی همچون لوبیا و نخود که برای تبدیل نیتروژن جو به باکتری‌های موجود در ریشه خود متکی هستند، تأثیرگذار بوده و در امر رشدونمو آنها مشکلاتی ایجاد کنند. برای جلوگیری از این امر به‌سادگی کافی است حبوبات را در مکانی دورتر از گیاهان همیشه بهار کشت کنید.

گیاه مورد علاقه حشرات در زمان گرده افشانی

یک قابلمه کوچک حاوی دمنوش و برگهای گیاه همیشه بهار- 724press.com

گل همیشه بهار همواره مورد علاقه و توجه بسیاری از حشرات گرده‌افشان همچون زنبور، پروانه، شاپرک و حتی مرغ‌های مگس‌خوار بوده و هست. البته تراکم گلبرگ‌های گونه‌هایی از گل همیشه بهار به شکلی است که میزان کمی شهد و گرده دراختیار دارند؛ بااین‌حال اگر انواع تک گل آن را انتخاب کنید، به‌دلیل داشتن گلبرگ‌های کمتر گزینه بهتری برای کشت و پرورش هستند. بااین‌حال اگرچه در طول فصل رشد این گل‌ها خودشان بدون تلاش زیادی شکوفا می‌شوند، اما درکنار آن می‌توانند به دیگر گیاهان شما هم کمک کنند تا بدون صرف انرژی زیاد گرده و دانه‌های خود را پخش کرده و پربارتر باشند.

گیاه مورد علاقه جشن معروف روز مردگان

تصویر بزرگی از گبرگهای نارنجی رنگ گل همیشه بهار- 724press.com

گل همیشه بهار همیشه برای مردم قاره آمریکا از اهمیتی ویژه برخوردار بوده است. گفته می‌شود رنگ طلایی و چشم‌نواز گلبرگ‌های این گل درکنار رایح و عطر دل‌انگیز آن به روح افراد درگذشته کمک می‌کند تا در روز مردگان راه‌شان را از آرامگاه به خانه پیدا کنند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، روز مردگان روزی است که هرساله به صورت سنتی در روزهای اول و دوم نوامبر جشن گرفته می‌شود. در این روز خانواده‌ها، گلبرگ‌های گل همیشه بهار را در امتداد مسیرهای مورد نظر پخش کرده و برای تزئین محراب‌های خانوادگی که به نام «فرندا» معروف هستند، از شمع، هدایا، مواد خوراکی مورد علاقه متوفی، وسائل شخصی و تصاویر اعضای خانواده و دوستان استفاده می‌کنند.

روز مردگان درسراسر مکزیک و همین‌طور در بخش‌هایی از آمریکای مرکزی جشن گرفته می‌شود. درایالات متحده، کانادا و دیگر کشورهایی که مهاجران مکزیکی حضور دارند هم شاهد رونق گرفتن این جشن هستیم که این امرمنجر به افزایش تولید گل‌های همیشه بهار به‌خصوص در ایام این مناسبت‌های به‌خصوص شده است.

گلهای نارنجی در کنار یک فنجان دمنوش- 724press.com

ایرانیان هم به کشت و پرورش این گیاه علاقه نشان داده و امروزه باغچه منازل بسیاری از ایرانیان با این گیاه زیبا و خوش رنگ و لعاب تزئین شده است. اما آیا می‌دانستید گلبرگ‌های طلایی رنگ این گیاه قابل خوردن هستند یا ریشه‌های آن می‌تواند جایگزین آفت کش و سموم شیمایی خطرناک باشد؟ درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید، فراموش نکنید تجربه و نظرات ارزشمند خود را درباره مطالب سایت با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.