اگرچه نمی‌توان زمان خاصی را برای ابتلا به بیماری سرماخوردگی مشخص کرد، بااین‌حال با فرا رسیدن فصول سرد سال احتمال ابتلای افراد به این بیماری بیشتر می‌شود. درگذشته ابتلا به سرماخوردگی چندان باعث نگرانی نبود، اما پس از پاندمی کرونا ساده‌ترین علائم بیماری سرماخوردگی هم می‌تواند زنگ خطر را به صدا دربیاورد. دراین مجال با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این بیماری و انواع آن داشته باشیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، ویروس‌های رایج سرما خوردگی شامل انواع رینوویروس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفولانزای انسانی و ویروس سنسیشیال تنفسی هستند. اکثر این ویروس‌ها به خودی خود یا با کمک روش‌هایی ساده همچون مصرف مایعات و استراحت کافی و همینطور مصرف داروهای ساده بدون نیاز به نسخه درمان می‌شوند. مدت زمان درمان بیماری هم چندان طولانی نیست و درنهایت ممکن است کمی بیشتر از یک هفته طول بکشد.

نشانه های گوناگون بیماری سرماخوردگی-724press.com

یک فرد بالغ به صورت متوسطه ممکن است دو الی چهار مرتبه در طول سال، سرما بخورد. یکی از دلایل رایج بودن سرماخوردگی خفیف درمیان مردم وجود همین صدها نوع ویروس است که هرکدام به شکلی باعث انتشار بیماری می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، باید گفت بیش از دویست نوع ویروس مختلف وجود دارد که به‌عنوان عامل سرماخوردگی شناخته می‌شوند. بیشتر این ویروس‌ها بسیار مسری هستند، اما در بین آنها شایع‌ترین عامل بروز سرماخوردگی راینوویروس است. درکنار آن ویروس‌های دیگر باعث اینجاد علائم خفیف تنفسی در بخش فوقانی دستگاه تنفس می‌شوند.

دراین مجال قصد داریم نگاهی به رایج‌ترین انواع سرماخوردگی داشته و علائم، مراحل بیماری، مدت زمان آن و روش بهبود پیدا کردن را مرور کنیم. درادامه با 724press همراه باشید.

رایج‌ترین انواع سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی-برف و دارو-724press.com

پیش‌تر به صورت فهرست‌وار به انواع ویروس‌های سرماخوردگی اشاره کردیم، درادامه کمی بیشتر در مورد هر ویروس صحبت می‌کنیم. ویروس‌های اصلی بیماری‌زایی که باعث بروز سرماخوردگی می‌شوند شامل این موارد هستند:

راینوویروس (Rhinovirus)

براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن ریه آمریکا، ده الی چهل درصد از موارد ابتلا به سرماخوردگی حاصل حضور راینوویروس است. درمجموع صد نوع راینوویروس وجود دارد که بسیاری از آنها مسری هستند. اما خوشبختانه این نوع ویروس باعث ابتلای افراد به انواع خفیف سرماخوردگی می‌شوند که مشکلات چندانی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

کرونا ویروس‌ها (Coronavirus)

بد نیست بدانید شش نوع ویروس کرونا فصلی وجود دارد که می‌توانند باعث آلوده شدن انسان و بروز بیماری شوند. اکثر انواع کرونا ویروس منجر به بروز علائم خفیف تا متوسط عفونت تنفسی می‌شوند که از آن با عنوان «سندرم حاد تنفسی» (SARS) یا یاد می‌شود. شناخته شده‌ترین نوع ویروس کرونا همان «SARS-CoV-2» است که باعث بروز بیماری کووید 19 شد.

ویروس HPIV

این نوع ویروس به‌احتمال زیاد باعث ایجاد علائم بیماری در دو گروه سنی کودکان خردسال و افراد مسن می‌شود؛ بااین‌حال هرکسی که در معرض این نوع ویروس قرار بگیرد ممکن است با علائم بیماری مواجه شود.

مطلب مرتبط: آنفولانزا: علائم، عوارض و راه های درمان

به صورت معمول افراد مبتلا به HPIV دارای علائمی مشابه با افراد مبتلا به سرماخوردگی ناشی از عملکرد ویروس راینو هستند که از آن جمله می‌توان به علائمی همچون گلودرد، عطسه و احتقان یا گرفتگی بینی اشاره کرد. علائم ناشی از ویروس HPIV اغلب خفیف بوده و با استراحت و دریافت داروهای بدون نسخه به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

پاک کردن بینی و ریزش اشک از چشم در سرماخوردگی-724press.com

آدنوویروس (Adenovirus)

به گزارش ۷۲۴پرس، آدنوویروس‌ یکی دیگر از انواع ویروس‌های متداولی است که منجر به ابتلای افراد به بیماری سرماخوردگی می‌شوند. دست کم پنجاه نوع مختلف آدنوویروس شناسایی شده است که علاوه بر سرماخوردگی، ممکن است فرد را در معرض ابتلا به عفونت‌های جدی‌تری همچون برونشیت و ذات الریه هم قرار دهد.

آدنوویروس‌ها همچنین ممکن است به پوشش داخل چشم نفوذ و آن را آلوده کنند؛ دراین صورت می‌توان گفت که اغلب ویروس‌هایی که عامل ورم پرده ملتحمه چشم هستند، به این خانواده تعلق دارند.

ویروس RSV

RSV نوعی دیگر از ویروس‌های رایجی است که عملکردی مشابه راینو ویروس‌ها دارد. این نوع ویروس هم سرعت انتشار بالایی داشته و باعث ایجاد علائم تنفسی خفیف می‌شود. ویروس RSV به‌ویژه در کودکان کم سن و سال و همینطور در افراد بالای هفتاد سال شیوع بیشتری دارد، اما هرکسی ممکن است به این نوع ویروس آلوده شود. این نوع ویروس می‌تواند عامل بروز عفونت‌های جدی‌تر شود؛ هرچند در اغلب موارد با استراحت کافی در منزل و استفاده از داروهای بدون نسخه بیماری را درمان کرد.

آیا لازم است برای درمان سرما خوردگی به پزشک مراجعه کنیم؟

خوردن روی باعث بهبود سرماخوردگی میشود-724press.com-724press.com

در بیشتر موارد سرما خوردگی عفونتی خفیف است که به خودی خود بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که سرماخوردگی به وسیله عوامل ویروسی ایجاد می‌شود، نمی‌توان از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده کرد. بنابراین اگه علائم سرماخوردگی شما بیش از یک هفته طول کشید تا به تدریج شاهد وخیم شدن وضعیت سلامتی خود بودید، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

اما برای درک بهتر سرماخوردگی بهتر است ابتدا علائم کلی بیماری را مرور کنیم.

مراحل سرما خوردگی چیست؟

سرماخوردگی به صورت معمول حدود یک هفته طول می‌کشد، بااین‌حال علائم بیماری گاهی تا دو هفته هم باقی می‌ماند.

روز اول تا سوم

علائم اولیه بیماری معمول در روز اول الی روز سوم خود را نشان می‌دهند. به گزارش ۷۲۴پرس، در مراحل اولیه بروز بیماری، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه
  • حس خراشیدگی گلو
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • عطسه
  • گاهی شاهد از دست رفتن حس بویایی یا چشایی هستیم

درمان سرماخوردگی-724press.com

روز 4 الی هفتم بیماری

با پیشرفت سرماخوردگی ممکن است علائم دیگری را هم مشاهده کنید. در فاصله روزهای چهار الی هفتم که از آن با عنوان مرحله فعال یاد می‌شود ممکن است شاهد بروز این علائم باشیم:

  • سردرد
  • بدن درد
  • خستگی
  • چشمان اشک آلود
  • آبریزش بینی
  • ممکن است کودکان در این مرحله از بیماری تب داشته باشند

روز هشتم الی دهم

فاصله روزهای هشتم الی دهم بیماری به‌‌عنوان مرحله آخر شناخته می‌شود. دراین مرحله اغلب علائم بیماری برطرف می‌شود؛ هرچند ممکن است همچنان سرفه یا خستگی را برای مدت دیگری تجربه کنید. بااین‌حال اگر به جز این دو مورد همچنان علائم دیگری را هم تجربه می‌کنید زمان خوبی است که به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت میان سرماخوردگی ناشی از راینوویروس و RSV

RSV و سرماخوردگی معمولی بسیار شبیه به هم هستند، درنتیجه تشخیص تفاوت میان این دو عفونت از هم شاید کمی دشوار باشد. به صورت معمول عفونت‌های ناشی از این ویروس به احتمال زیاد علائمی همچون تب، خس خس سینه و مشکل در بلع ایجاد می‌کند. از طرف دیگر این ویروس بیشتر در دو فصل پاییز و زمستان فعال است، درحالی که راینوویروس بیشتر عامل بروز سرماخوردگی در دو فصل بهار و تابستان است.

تشخیص تفاوت میان سرماخوردگی و آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا-724press.com

سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر از آنفولانزا است. آنفولانزا معمولا علائم شدیدی ایجاد کرده و عوارض سلامتی قابل توجهی دارد که به‌ویژه افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف را در معرض خطر قرار می‌دهند. از طرف دیگر علائم آنفولانزا معمولا به صورت ناگهانی شروع می‌شود.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

اما دربیشتر موارد علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمابیش به یکدیگر شبیه بوده و با هم همپوشانی دارند. هرچند که گرفتگی بینی و  احتقان در سرماخوردگی بیشتر مشاهده می‌شود. درنهایت استفاده از آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا میان این دو بیماری تمایز قائل شوند.

فرد سرماخورده در حال پاک کردن بینی-724press.com

درپایان ضمن آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان،  امیدواریم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.