کمتر کسی را پیدا می‌کنید که دلش نخواهد انواع شیرینی‌های خوش آب و رنگ یا نان‌های حجیم و خوش رنگ و لعاب را در منزل تهیه نکند. اما واقعیت این است که همه ما نمی‌توانیم همیشه شیرینی به باکیفیتی شیرینی‌های قنادی‌ها تهیه کنیم. اما چرا؟ شاید چون نکاتی در مورد مراحل آماده‌سازی کیک  و شیرینی وجود دارد که چندان به‌آنها توجه نمی‌کنیم. الک کردن آرد یکی از آنها است. اما آیا باید این مرحله را همیشه انجام دهیم؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Simplyrecipes،  پخت کیک و شیرینی همیشه با قوانین و باید و نبایدهای بسیاری همراه است. اندازه گیری دقیق مواد لازم برای تهیه هر نوع نان، کیک یا شیرینی، استفاده از کره بدون نمک یا قالب‌های مناسب بخشی از این مسائل است.

الک چرخان- 724press.com

اما یکی از قوانینی که هرچند وقت یکبار مطرح می‌شود، مسئله الک کردن آرد است. درحالی که بسیاری بر این تصور هستند که باید برای تهیه هر نوع شیرینی آرد را الک کرد، باید بدانید گاهی نیازی به این کار نیست و این همان چیزی است که باعث گیج‌ شدن افراد به‌خصوص تازه‌کار می‌شود. پس پرسش اساسی اینجا است که چه زمانی باید آرد را الک کنیم و چه زمانی می‌توان از این مسئله صرفنظر کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش در ادامه با 724press همراه باشید.

برای حل این مشکل به صحبت‌های دو کارشناس خبره در این زمینه توجه می‌کنیم. یکی از آنها «جوآن چانگ» شیرینی‌پز، رستوران‌دار و نویسنده کتاب آشپزی برنده جایزه است و دیگری «جسی شیهان» نانوای حرفه‌های و نویسنده کتاب‌هایی همچون «Snackable Bakes» که در آماده کردن شیرینی‌های ساده استاد است.

الک کردن آرد- 724press.com

این دو نفر هر دو موافق این مسئله هستند که در بیشتر موارد نیازی نیست آرد خود را برای پخت الک کنید. بنابر پیشنهاد آنها هنگام درست کردن کلوچه، پای یا تارت نیازی به الک کردن آرد نیست. شیهان می‌گوید که خودش به شخصه از این مراحل اضافی در دستور پخت‌ها بیزار است. مگر اینکه صددرصد مطمئن باشد که الک کردن آرد می‌تواند تفاوتی بزرگ در محصول نهایی ایجاد کند.

او می‌گوید اغلب حس می‌کند هوا دادن آرد با استفاده از لیسک در اکثر دستورالعمل‌ها کارایی داشته و تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. البته مثل بسیاری دیگر از مسائلی که در طول زندگی با آنها مواجه هستیم، قواعدی دراین مسئله وجود دارد. در مورد الک کردن آرد هم چنین چیزی صحت دارد.

کیک با تزئین توت فرنگی- 724press.com

به‌عبارت بهتر شما باید آرد خود را در این شرایط الک کنید:

  • زمانی که از تخم‌مرغ به‌عنوان خمیر مایه استفاده می‌کنید: در تهیه برخی از انواع کیک همچون کیک غذای فرشته یا فود آنجل، کیک ابریشمی و کیک اسفنجی سبک برای ایجاد پف مناسب کیک به تخم مرغ احتیاج دارید. دراین موارد لازم است آرد الک شود. جوآن چانگ می‌گوید قدرت تخم مرغ در پفت آلود کردن کیک می‌تواند به‌وسیله گلوله‌های آرد مختل شود؛ به‌همین خاطر در این موارد بهتر است با الک کردن از ایجاد این توده‌ها در آرد جلوگیری شود.
  • زمانی که آرد را به‌مدت طولانی ذخیره کردید: اگر به صورت مرتب اهل درست کردن کیک و شیرینی نباشید، احتمالا آرد مصرفی‌تان مدت‌ها در کابینت به حال خود راها شده است. به گزارش ۷۲۴پرس، این مسئله باعث می‌شود که ذرات آرد بهم چسبیده و حالتی توده توده پیدا کند. استفاده از این نوع آرد که هوادهی نشده می‌تواند جلوی پف کردن کیک را بگیرد. بنابراین در چنین مواقعی است بهتر است آرد با چندین مرتب الک کنید تا هوادهی شده و اصطلاحا سبک شود. جوآن چانگ می‌گوید در منزل معمولا اگر از آرد مانده استفاده کند، حتما آن را الک می‌کند. اما در محل کار خود چون آرد به‌میزان فراوان مصرف می‌شود، فرصتی برای فشرده و گلوله شدن ندارد.
  • استفاده از آرد مخصوص کیک‌پزی: شیهان متوجه شده است که آرد مخصوص کیک و شیرینی یا همان آرد قنادی مستعد ایجاد توده یا گلوله‌های آرد است. درنتیجه ارزشش را دارد که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، آرد قنادی را حتما چند بار الک کنید.

اما به‌‌جز موارد فوق بهتر است از قبل دستور پخت مورد نظر خود را مطالعه کنید. به میزان مواد و نکات دیگر توجه کنید و به‌ویژه به الک کردن یا نکردن آرد توجه داشته باشید. اگر در دستور مورد نظر به صراحت قید شده است که آرد باید الک  شود هم توجه کنید باید آرد را قبل از الک کردن اندازه بگیرید یا بعد از آن. معمولا در دستورهای تهیه به این مسئله اشاره شده است که چه زمانی باید آرد را الک کنید. اما این مسئله چرا به‌این اندازه اهمیت دارد؟ الک کردن آرد باعث هوادهی  آن شده و به اصطلاح آرد سبک می‌شود. همچنین آرد سبک شده در مقایسه با آرد الک نشده از نظر  حجمی تفاوت دارد.

برای الک کردن آرد، چه نوع الکی مناسب است؟

الک گرد و تخت- 724press.com

جوآن چانگ ترجیح می‌دهد از الک گرد و تخت استفاده کنید که هم برای الک کردن آرد مناسب است و هم می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری عالی برای درست کردن پوره سیب زمینی نرم و ابریشمی استفاده کرد. جسی شیهان اما الک مشبک را ترجیح می‌دهد و معتقد است کارایی این الک بسیار بالا است و شما می‌تواند از آن برای الک کردن پودر کاکائو و پودر قند هم استفاده کنید. درنهایت مهم نیست چه نوع الکی را انتخاب می‌کنید، توجه به اندازه الک بیشتر اهمیت دارد. به گفته شیهان هرچیزی که انتخاب می‌کنید، سایز بزرگتر آن را مدنظر قرار دهید. چون هر چه ابعاد الک شما بزرگ‌تر باشد، کار الک کردن آرد هم آسان‌تر خواهد بود.

مطلب مرتبط:   چرا استفاده از تخم مرغ به دمای محیط رسیده در شیرینی پزی مهم است؟

از طرف دیگر شیهان این توصیه را هم اضافه می‌کند که قبل از شروع کار تمیزکاری مطمئن شوید که کارتان با الک کاملا تمام شده است. او می‌گوید گاهی خیلی زود الک‌ها را شسته و کنار می‌گذارد و بعد تازه متوجه می‌شود که هنوز به آنها احتیاج دارد. اما چون الک‌ها خیس هستند عملا دیگر قابل استفاده نیستند و درنتیجه باید صبر کند تا آنها خشک شوند.

کیک با رویه خامه- 724press.com

درپایان این مطلب از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. آیا شما هم اهل درست کردن نان، کیک و شیرینی هستید؟ شما هم به جزئیات کوچکی همچون الک کردن آرد اهمیت می‌دهید؟ تجربه و نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.