انواع میوه و سبزیجات به دلیل برخورداری از مواد مغذی  همواره به‌عنوان منابع غذایی سالم شناخته می‌شوند. متخصصان  تغذیه و پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که افراد حتما به فراخور امکانات خود انواع مختلف میوه و سبزی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تا بتوانند از فواید گوناگون سلامتی آنها بهره‌مند شوند. شاید این روزها نام میوه کامو کامو  به‌گوش‌تان خورده باشد،  میوه بومی جنگل‌های آمازون که خواص و فواید سلامتی زیادی دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، همیشه در فضای مجازی ردپایی از خوراکی‌های تازه وجود دارد که به سرعت وایرال و معروف شده‌اند. میوه «کامو کامو» (Camu camu) یکی از این موارد است که این روزها در میان علاقمندان به تغذیه سالم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

شاخه درخت کامو کامو- 724press.com

البته این میوه مدت‌ها قبل از اینکه اینطور معروف شود هم به‌عنوان ماده خوراکی سالم شناخته می‌شد. اگر گشتی در فروشگاه‌های ارائه‌کننده مواد غذایی سالم زده یا فروشگاه‌های آنلاین فروش محصولات گیاهی مرتبط با حوزه سلامت را بررسی کنید، حتما با  خود میوه یا محصولات مکملی مواجه خواهید شد که از این میوه در تهیه و ساخت آنها استفاده شده است. اما این همه هیاهو که این روزها پیرامون میوه کامو کامو شکل گرفته، به‌ چه دلیل است؟

به‌صورت خلاصه باید بگوییم این میوه منحصربه‌فرد مملو از انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی است؛ به‌طوری که شایسته است از آن به‌عنوان سوپر فود و غذای برتر نام برده شود. درادامه این مطلب به معرفی این میوه شگفت‌انگیز پرداخته و در مورد خواص آن صحبت خواهیم کرد. پس درادامه این مطلب با 724press همراه باشید.

معرفی میوه کامو کامو

میوه کامو کامو روی درخت- 724press.com

کامو کامو با نام علمی «Myrciaria dubia»، درختچه یا درختی کوچک بومی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله پرو، برزیل، بولیوی، اکوادور و کلمبیا است. به صورت خاص این درخت    در باتلاق‌های واقع در جنگل‌های بارانی آمازون و درنزدیکی رودخانه و نهرها رشد می‌کند.

برای قرن‌های متمادی مردم محلی این نواحی از میوه کامو کامو بهره می‌برند؛ به‌خصوص از این جهت که این درختچه میوه زیادی می‌دهد و ارزش برداشت بالایی دارد. در طول دهه‌ی  ۱۹۷۰ میلادی،  با انجام مطالعه و بررسی‌های متعدد، فعالان حوزه سلامت جهانی متوجه فواید چشمگیری این میوه شدند که همین مسئله زمینه‌ساز توجه بیشتر به تجارت بین‌المللی کامو کامو و بهره‌برداری از خواص شگفت‌انگیز این میوه ارزشمند شد.

مطلب مرتبط:  خواص آلو چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟

میوه درخت کامو کامو از گروه توت‌سانان و به رنگ قرمز تیره یا بنفش خیره‌کننده است؛ اما اجازه ندهید ظاهر دلفریب آن شما را به اشتباه بیندازد. چون برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند به دلیل این شباهت ظاهر این میوه قرار است طعمی شیرین شبیه به تمشک یا گیلاس داشته باشد، مزه این میوه بسیار ترش و اسیدی است. درنتیجه‌ی این ترشی زیاد از حد است که بسیاری از مردم طعم این میوه را چندان دوست ندارند. بااین‌حال راه‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها مصرف‌کنندگان قادر خواهند بود همچنان از مزایای سلامتی این میوه ارزشمند بهره ببرند، بی‌آنکه مجبور باشند طعم ترش آن را تحمل کنند. اما چه چیز باعث می‌شود که این میوه تااین اندازه مورد توجه قرار گیرد؟

فواید سلامتی میوه کامو کامو

دست‌اندرکاران حوزه مواد غذایی و همینطور تولیدکنندگان داروهای گیاهی به صورت یکسان جذب میوه کام و کام شدند، اما چرا؟ چون این میوه خوش آب و رنگ سرشار از انواع فواید و خاصیت‌های ارزشمند است که درادامه به مرور شماری از آنها خواهیم پرداخت:

کامو کامو سرشار از ویتامین C است

یک کاسه میوه کامو کامو- 724press.com

یکی از مهم‌ترین دلایلی که میوه کامو کامو اینگونه مورد توجه قرار گرفته است، به‌دلیل محتوای بالای ویتامین C آن است. به گزارش ۷۲۴پرس، صد گرم خمیر کامو بری چیزی در حدود ۲۴۰۰ تا سه هزار میلی‌گرم ویتامین C دارد. این عدد بسیار بالاتر از ویتامین C موجود در منابع دیگری همچون پرتقال یا فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ است.

از طرف دیگر همانطور که می‌دانید ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین همچنین برای کاهش التهاب در بدن مفید بوده و می‌تواند فواید سلامتی دیگری همچون کمک به کاهش فشار خون و رشد و ترمیم بافت‌ها در بدن را هم دربر بگیرد.

میوه کامو کامو دارای ترکیبات  گیاهی مفید و متعددی است

میوه های گرد و گیلاس مانند کامو کامو- 724press.com

یکی دیگر از نقاط برجسته میوه کامو کامو که نقشی تعیین‌کننده در مقبولیت این میوه دارد، ارزش تغذیه‌ای آن است. این میوه حاوی ترکیبات گیاهی ارزشمند یا پلی فنول‌ها است که از جمله آنها می‌توانیم به مواردی همچون فلاوونوئیدها، تانن‌ها، کارتنوئیدها و غیره اشاره کنیم. 

از دیگر ترکیبات زیستی فعال موجود در این میوه می‌توان به آنتی اکسیدان‌هایی همچون ویتامین C اشاره کرد که نقشی مؤثر در مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد روی بدن دارند. احتمالا  اطلاع دارید که وجود و تأثیرات رادیکال‌های آزاد باعث مشکلات سلامتی متعددی می‌شوند؛ درنتیجه نقش میوه کامو کامو در برطرف کردن این مشکل برجسته است. از جمله این مشکلات می‌توان به مسائلی  کمتر خطرناکی همچون پیری پوست یا ایجاد چین و چروک و مسائل حاد و مشکلات بزرگ سلامتی همچون ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا انواع سرطان اشاره کرد.

میوه کامو کامو منبعی مناسب از منگنز است

میوه نصف شده کامو کامو- 724press.com

میوه کامو کامو غنی از منگنز است. منگنز یکی از مواد معدنی ارزشمند که وجودش در بدن برای داشتن استخوان‌های قوی‌تر، بافت‌های همبند و همینطور تنظیم هورمون‌ها ضروری است. منگنز  همچنین نقشی اساسی در بسیاری از واکنش‌های متابولیسمی بدن همچون جذب کلسیم، سوخت‌وساز کربوهیدارت‌ها و تنظیم قند خود بازی می‌کند.

اثرگذاری کامو کاموی روی چاقی و سندرم متابولیک

میوه کامو کامو- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۹ که نتایج آن در ژورنال پزشکی «گات» (Gut) منتشر شد، نشان داد کامو کامو می‌تواند باعث کاهش چربی‌های شکمی شده و اضافه وزن را برطرف کند. دراین مطالعه  این میوه را به برنامه غذایی  به موش‌هایی که رژیم پرکالری حاوی مواد پرچرب و قندی  داشتند، داده و نتایج حاصل از آن را مورد بررسی قرار دادند. مشخص شد این موش‌ها تغییرات مفیدی در میکروبیون روده داشته و حتی اضافه وزن آنها کاهش پیدا کرد.  

درواقع پس از گذشت دو هفته از مصرف میوه کامو بری، افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پرکالری متوقف شد. همچنین محققان دریافتند استفاده از این میوه باعث بهبود سندرم متابولیک در موش‌ها شده است. سندرم متابولیک یکی از فاکتورهای خطر در بیماری‌های قلبی عروقی و همینطور دیابت است.

عوامل خطر سندرم متابولیک شامل این موارد است:

  • چاقی شکمی
  • سطح بالای تری‌ گلیسرید خون
  • سطح پایین HDL یا کلسترول خوب
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا

بااین‌حال هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم تا بتوان با اطمینان بیشتری در مورد نقش کامو کامو در توقف روند چاقی و تجمع چربی در ناحیه شکم صحبت کرد.

میوه کامو کامو ممکن است دارای خواص ضدالتهابی باشد

یک نصفه نارگیل پر از کامو کامو- 724press.com

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کامو کامو ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد. یکی از مجلات پزشکی در سال  ۲۰۱۵ نتایج دو بررسی و مطالعه در این زمینه را ذکر کرد که براساس آنها مشخص بود این میوه دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است. بااین‌حال از آنجایی که این دو مطالعه روی حیوانات انجام شده بود، نمی‌‌شد نتایج آن را به انسان هم تعمیم داده و با قاطعیت در مورد نقش کامو کامو در جلوگیری از بروز التهاب در بدن صحبت کرد.

مطلب مرتبط:  از خواص و فواید هلو چه می‌دانید؟

از سوی دیگر براساس نتایج یک مطالعه مربوط به سال  ۲۰۱۸ که نتایج آن در ژورنال «Medicines» منتشر شد، براساس دو بررسی انجام شده روی انسان مشخص شد که این میوه واقعا می‌تواند روی کاهش احتمال بروز التهاب در بدن انسان تأثیرگذار باشد. محققان درگیر دراین دو بررسی این فرضیه را مطرح کرده بودند که پلی فنول‌ و آنتی اکسیدان‌های موجود در کامو کامو می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. بااین‌حال ما همچنان نیازمند انجام تحقیقاتی بیشتری در این زمینه هستیم تا مشخص شود کامو کامو چطور می‌تواند باهش کاهش یا حتی جلوگیری از بروز التهاب در بدن شود.

چطور میوه کامو کامو را در برنامه روزانه خود بگنجانیم؟

میوه کامو کامو کف دست انسان- 724press.com

از آنجایی که میوه مفید و مغذی کامو کامو خود به‌تنهایی می‌تواند آنتی اکسیدانی قدرتمند همچون ویتامین C و دیگر ترکیبات گیاهی مفید را به رژیم غذایی شما اضافه کند، مهم است که راهی برای اضافه کردن آن به برنامه غذایی روزانه خود پیدا کنید. درحالی‌که طعم طبیعی کامو بری ممکن است شما را از مصرف آن منصرف کند، خوشبختانه انواع محصولات خوراکی خوش‌طعم در دسترس هستند که  خواص این میوه را در اختیارتان قرار می‌دهند بدون آنکه لازم باشد از طعم ترش آن عذاب بکشید.

مصرف کنندگان می‌تواند میوه کامو کامو را به صورت آبمیوه ساده، آبمیوه حاوی پالپ میوه یا حتی پوره میوه مصرف کنند که قطعا در تهیه آنها از طعم دهنده‌های برای بهبود طعم میوه استفاده شده است. درنتیجه شاید بهتر باشد تاحدامکان به دنبال محصولاتی باشید که یا از شیرین‌کننده‌های سالم و طبیعی همچون عسل استفاده کرده  یا  به‌جای مواد نه‌چندان سالم، از قند کاهش یافته در فرآیند طعم دهی آبمیوه بهره برده باشند. از طرف دیگر عصاره و انواع کنستانتره کامو کامو هم دردسترس است، بااین‌حال همچنان محبوب‌ترین شکل استفاده ازاین میوه فرم پودری آن است که نه تنها ماندگاری بیشتری دارد، بلکه مصرف آن فواید تغذیه‌ای قوی‌تری را هم به‌همراه دارد.

میوه و پودر میوه کامو کامو- 724press.com

اگر قصد دارید از میوه کامو کامو در تهیه انواع غذا و آشپزی استفاده کنید، حتما آن را در پایان مراحل پخت به غذای خود اضافه کنید که ویتامین C موجود در آن و همینطور دیگر مواد و ترکیبات گیاهی مفید و مغذی میوه تاحدامکان حفظ شود. چون این ترکیبات معمولا در طول فرآیند پخت به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما از دست می‌روند و درنتیجه شما نمی‌توانید از خواص کامل این میوه بهره ببرید.

مطلب مرتبط:  از خواص میوه کاکتوس چه می‌دانید؟

فرقی نمی‌کند از میوه تازه استفاده می‌کنید یا پودر کامو کامو را برای مصرف انتخاب کردید، درنهایت دست شما برای استفاده از آن در بسیاری از دستورهای آشپزی وجود دارد. شما می‌توانید میوه یا پودر را به انواع اسموتی، نوشیدنی، ماست میوه، بلغور جو دوسر، غلات صبحانه، سس و حتی سوپ اضافه کنید. ترکیب آن با طعم‌دهنده‌های دیگر می‌توان طعم ترش آن را تعدیل کرده و حتی باعث خوشمزه‌تر شدن محصول نهایی شود.

درپایان این مطلب از همراهی شما عزیزان با ۷۲۴پرس دات  کام سپاسگزاری می‌کنیم. آیا شما اسم میوه کامو کامو را شنیده بودید؟ شما  از کدام یک از خواص‌های این میوه ارزشمند اطلاع داشتید؟ فراموش نکنید نظر و تجربه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.