با سرد شدن هوا و فرارسیدن فصول سرد سال، بازار درست کردن انواع سوپ و آش‌های خوشمزه خانگی داغ می‌شود. در تهیه بسیاری از سوپ‌ها از جمله سوپ مرغ خانگی که درمان خوبی برای بیماری سرما خوردگی است، از عصاره یا آب مرغ یا بوقلمون استفاده می‌شود. اگر از قبل عصاره مرغ  و بوقلمون را آماده کرده و داخل فریزر داشته باشید، کار درست کردن سوپ بسیار ساده خواهد بود. دراین مرور با طرز تهیه عصاره بوقلمون همراه شما هستیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg،  استفاده از گوشت مرغ یا بوقلمون برای عصاره‌گیری امری رایج است. درواقع شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری سبزیجات به گوشت و پخت آن به میزان کافی، آب یا عصاره مرغ مغذی و خوشمزه‌ای را آماده کنید که برای تهیه انواع خوراک، سوپ یا خورش کاربرد دارد. همچنین اگر از قبل مرغ یا بوقلمون را پخته و سرو کردید و اکنون مقداری از گوشت آنها باقی مانده است هم می‌توانید با این روش از آن عصاره‌گیری کنید که روشی خوب برای صرفه ‌جویی کردن و جلوگیری از اسراف مواد غذایی است. 

بوقلمون رست و برشته شده در فر- 724press.com

شایان ذکر است که آب یا  عصاره بوقلمون فوق‌العاده لذیذ و خوش طعم است؛ بااین‌حال شما می‌توانید از گوشت هر نوع پرنده دیگری که دوست دارید هم برای تهیه این عصاره استفاده کنید. اگر از گوشت باقیمانده بوقلمون دودی برای تهیه این عصاره استفاده می‌کنید، طعم نهایی آبگوشت شما هم دودی خواهد بود. همچنین اگر نیاز دارید که از گوشت باقیمانده برای تهیه خوراک دیگری استفاده کرده یا آن را برای مصارف بعدی فریز کنید هم نگران نباشید،  می‌توانید تا جای ممکن گوشت را از استخوان جدا کرده و ذخیره کنید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه کاسرول گوشت بوقلمون و عدس

اضافه کردن گوشت طعم  آبگوشت را غلیظ‌تر نمی‌کند؛ درواقع همان اضافه کردن استخوان بوقلمون هم کار شما را راه خواهد انداخت. از طرف دیگر توجه داشته باشید که استخوان حاوی کلاژن است که درنهایت باعث می‌شود آبگوشت نهایی حالتی غلیظ و چسبناک داشته باشد. حتی درصورت تمایل می‌تواند از گردن بوقلمون برای درست کردن این عصاره هم استفاده کنید.

عصاره و آبگوشت بوقلمون- 724press.com

اگر در جدا کردن کامل گوشت از استخوان موفق نبودید هم جای نگرانی نیست. زمانی که آبگوشت شما کاملا پخته و آماده شود، استخوان‌ها به سادگی از گوشت جدا خواهند شد و شما می‌توانید آنها را دور بریزید و از باقیمانده گوشت استفاده کنید. معمولا اضافه کردن گوشت بوقلمون به سوپ، کاسرول و حتی غلات انتخاب خوبی است. اما برای تهیه این عصاره دلچسب و لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟

مواد لازم

آب بوقلمون در ظروف شیشه ای- 724press.com

  • یک عدد بوقلمون نپخته- می‌توانید از اضافی بوقلمون پخته هم درتهیه این عصاره استفاده کنید
  • ۳ ساقه کرفس با برگ- خرد شده
  • ۲ عدد هویج متوسط- خرد شده
  • یک عدد پیاز - پوست آن را گرفته و خرد کنید
  • یک و نیم قاشق چایخوری نمک
  • یک قاشق چای‌خوری آویشن، مریم گلی یا ریحان خشک
  • نصف قاشق چای‌خوری دانه فلفل سیاه کامل- می‌توانید از یک چهار قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه هم استفاده کنید
  • ۴ شاخه جعفری تازه
  • ۲ عدد برگ بو
  • ۲ حبه سیر- پوست گرفته و نصف شده
  • ۹ فنجان آب سرد

طرز تهیه

مواد لازم برای درست کردن عصاره بوقلمون- 724press.com

ابتدا بوقلمون را به‌خوبی بشویید. درصورت لزوم می‌توانید بوقلمون را خرد کنید؛ طوری که در یک قابلمه با ظرفیت هشت لیتر جا شود.  پس از قرار دادن بوقلمون داخل قابلمه، کرفس خرد شده را به همراه هویج خرد، پیاز، نمک، آویشن،  پودر یا دانه فلفل سیاه، جعفری،‌ برگ بو و سیر داخل قابلمه بریزید.  ۹ فنجان آب سرد را روی مواد ریخته و قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، در قابلمه را گذاشته و مواد را به مدت دو ساعت و نیم به‌حال خود بگذارید تا به آرامی بجوشد و بپزد. درنهایت در قابلمه را برداشته و گوشت و استخوان‌های بوقلمون را  بیرون آورده و کنار بگذارید. یک کاسه یا ظرف بزرگ و مناسب را انتخاب کنید. محتویات قابلمه را از آبکش یا دو لایه پارچه تمیز صددرصد پنبه‌ای رد کنید تا عصاره بوقلمون جدا شد. سبزیجات و چاشنی‌های استفاده شده را دور بریزید. کمی از آبگوشت را امتحان کرده و درصورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

نگهداری آبگوشت بوقلمون در شیشه- 724press.com

اگر قصد دارید از این عصاره گوشت بوقلمون درحالی که گرم است در تهیه سوپ،‌ خورش یا  خوراک استفاده کنید چربی روی آب را دور بریزید. اما اگر می‌خواهد عصاره را داخل فریزر نگه دارید، دراین صورت کاسه محتوی آب گوشت را به مدت ۶ ساعت داخل یخچال یا جای خنک قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و چربی روی آن سفت شود. حالا چربی را با استفاده از کاردک یا قاشق جمع کرده و دور بریزید. حالا می‌توانید آبگوشت را تا سه روز داخل یخچال و تا ۶ ماه داخل فریزر نگهداری کرده و در زمان لازم از آن استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه‌ اسپاگتی کدو حلوایی با گوشت بوقلمون

درصورت تمایل زمانی که استخوان‌های بوقلمون به اندازه‌ی کافی خنک  شد، گوشت بوقلمون را جدا کرده و خرد کنید. سپس آن را کناری بگذارید تا کمی خنک شود. می‌توانید  گوشت بوقلمون  را به مدت سه روز داخل یخچال نگهداری کرده یا ۶ ما در فریزر بگذارید. از این گوشت می‌توانید درتهیه ساندویچ سرد بوقلمون یا غذاهای مختلف استفاده کنید.

عصاره غلیظ بوقلمون

چند نکته:

  • برای تهیه این عصاره وزن بوقلمون شما می‌تواند بین  ۵ الی ۶ کیلوگرم باشد. شما می‌توانید گوشت بوقلمون را بعد از پخت جدا کنید یا نه، قبل از شروع مراحل پخت تا جای ممکن گوشت را به صورت خام از استخوان جدا کرده و کنار بگذارید. درنهایت همان‌طور که گفتیم استفاده از استخوان بوقلمون هم  به همان اندازه برای درست کردن عصاره گوشتی غلیظ و خوش‌طعم  مفید است.
  • سبزیجات عمده استفاده شده در تهیه این عصاره برای دادن طعم اضافه به آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از سبزیجات دلخواه خود هم برای تهیه این عصاره استفاده کنید
  • استفاده از سبزی‌های تازه یا خشک و دانه‌های فلفل باعث می‌شود که طعم نهایی آبگوشت بوقلمون خانگی شما فوق‌العاده  لذیذ باشد. توجه کنید که برای اضافه کردن چاشنی کار را با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری شروع کنید و بعد از چشیدن آبگوشت در صورت نیاز مقدار بیشتری ادویه، فلفل یا نمک به آبگوشت اضافه کنید. فراموش نکنید که در صورت کم نمک بودن همیشه می‌توانید نمک بیشتری به آبگوشت اضافه کنید اما درصورت شور شدن عصاره کارتان سخت می‌شود.
  • به گزارش ۷۲۴پرس، برای نگهداری آبگوشت بوقلمون می‌توانید آن را داخل شیشه‌های دربسته نگهدرای کنید. یک راه کار دیگر این است که ابتدا آب بوقلمون را منجمد کرده و سپس آن را به اندازه‌های دلخواه برش بزیند و به صورت جداگانه بسته‌بندی کنید. بعضی‌ها از قالب یخ برای بسته بندی آب بوقلمون استفاده می‌کنند که باعث توزیع یکسان آبگوشت عصاره می‌شود.

سوپ بوقلمون وحشی با هویج- 724press.com

درپایان این  مطلب امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما هم برای درست کردن سوپ یا خورش از آبگوشت یا عصاره مرغ و بوقلمون استفاده می‌کنید؟ شما به چه روشی عصاره مرغ درست می‌کنید؟ فراموش نکنید تجربه‌های خود را در این زمینه  با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم