غذاهای سرخ کرده باوجود تمام مضرات شناخته شده‌شان، همچنان بخشی جذاب از برنامه غذایی ما هستند. از طرف دیگر گاهی چاره‌ای جز سرخ کردن مواد غذایی نداریم، دراین گونه موارد است که استفاده از وسیله‌ای با امکان مصرف کمترین میزان روغن مورد توجه قرار می‌گیرد. دستگاه هواپز، سرخ‌کنی است که با چنین رویکردی ساخته شده است. اما این روزها روشی خطرناک برای تمیزکردن هواپز ترند شده است که بهتر است هرگز آن را امتحان نکنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، این روزها دستگاه هواپز یا ارفرایر (air fryer) مبدل به یکی از لوازم ‌های محبوب آشپزخانه شده است. از آنجایی که کار کردن با این دستگاه ساده است و غذاهای سرخ کردنی را با کمترین میزان روغن آماده می‌کند، این محبوبیت چیز عجیبی نیست.

شنیتسل مرغ آماده شده در هواپز-724press.com

اما روی دیگر ماجرا بحث تمیز کردن هواپز است که قدر مسلم از جمله کارهای مورد علاقه خریداران این دستگاه نیست. درواقع از دید گروهی این کار یک دردسر واقعی است؛ به‌طوری که این عده ترجیح می‌دهند سبد مخصوص را دوباره داخل هواپز گذاشته و قید تمیز کردن آن را بزنند. بنابراین طبیعی است وقتی صحبت از ترفند و راهکارهایی آسان برای تمیز کردن این سرخ‌کن جذاب  و پرکاربرد به میان بیاید، بسیاری هیجان زده شوند. اما اگر فکر می‌کنید این ترفندها واقعا باعث ناپدید شدن تمام مواد غذایی باقیمانده یا چربی‌های چسبیده به بخش‌های داخلی ارفرایر می‌شود، به نظرم بهتر است تجدیدنظر کنید.

مطلب مرتبط:  استفاده از هواپز برای گرم کردن ساندویچ های آماده

شبکه اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) از جمله پلتفرم‌های اجتماعی است که ترفندهای مختلفی را برای انجام کارهای گوناگون معرفی می‌کند. واضح است که برخی از این ترفندها واقعا کار  می‌کنند و برخی دیگر بیشتر سرکاری و بی‌فایده هستند.

درست کردن مرغ در هواپز-724press.com

اگر تجربه حضور در کلین‌تاک (CleanTo)  را داشته باشید، ممکن است با تعدادی از این ترفندهای مخصوص تمیز کردن مواجه شده باشید که به ظاهر خیلی خوب هستند. اما درکنار آنها ترفندهای بی‌استفاده‌ای هم معرفی می‌شوند که گاهی خطرناک از آب درمی‌آیند.

وقتی روش معرفی شده مفید نباشد، درنهایت مجبور می‌شوید آستین‌ها را بالا زده و طبق روشی که بلد هستید شروع به تمیزی کنید. اما اگر روش مورد نظر خطرناک باشد، اوضاع پیچیده می‌شود، درست مثل روشی که درادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.  همچنین یک روش ساده  را هم به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند جایگزینی مناسب و کارآمد برای تمیز کردن هواپز باشد؛ روشی که برخلاف مورد قبلی واقعا کار می‌کند و خطری هم به دنبال ندارد. اما برای شروع بد نیست  این روش عجیب تمیز کردن سرخ‌کن را بررسی کنیم که به‌شکلی ویروسی همه‌جا پخش شده است.

روش تمیز کردن ارفرایر یا هواپز تیک‌تاکی به چه شکل است؟

پرکردن محفظه و سبد داخلی هواپز با آب-724press.com

مانند بسیاری دیگر از ویدیوهای منتشر شده در شبکه تیک‌تاک که همچون ویروس همه‌جا پخش شده، مشخص کردن اینکه این روش را دقیقا چه کسی معرفی کرده و شروع آن از کجا بوده است، بسیار دشوار خواهد بود؛ چراکه ده‌ها کاربر ویدیوهای خود را دراین شبکه بارگذاری کردند که درحال امتحان کردن این روش هستند. درحالی که بسیاری از مخاطبان این ویدیوها هم در بخش نظرات به خطرات احتمالی این روش اشاره می‌کنند.

شاید همین الان هم این ویدیو را دیده باشید، اگر نه باید بدانید که این ترفند شامل پرکردن سبد یا محفظه هواپر با آب و صابون، قرار دادن مجدد آن در سرخ کن و روشن کردن هواپز است. این روال کلی ویدیوی آموزشی است؛ هرچند هرکاربر این کار را به روش خود انجام داده ولی اصول کلی کماکان یکسان است.

چطور هواپز را تمیز کنیم-724press.com

به این شکل که یک نفر متوجه  چرب و کثیف شدن سرخ کن خود می‌شود و برای تمیز کردن آن دست به کاری متفاوت می‌زند. آنها محفظه یا سبد مخصوص پخت هواپز را داخل سینک ظرفشویی گذاشته و آن را تا نیمه با مخلوط آب و صابون یا آب و مایه ظرفشویی پر می‌کنند. سپس سبد را به همان شکل به داخل سرخ‌کن برگردانده و حرارت را تظیم کرده و اجازه می‌دهند این مایع به مدت سه دقیقه بپزد. درنهایت ظرف را که حاوی مایه‌ی صابونی و شل مانند  است  را داخل سینک می‌ریزند و تمام. ظاهرا این روش باعث تمیز شدن هواپز شده است!

مطلب مرتبط:  روش پخت ماهی سالمون یا قزل‌آلا در هواپز

به گزارش ۷۲۴پرس، بسیاری از سازندگان این نوع ویدیوها ادعا می‌کنند که این روش واقعا کارآمد است و حتی بوی غذای مانده را هم برطرف کرده است. درهمین حال کاربران دیگری هم استدلال می‌کنند که این روش باعث تمیزی کامل سرخ کن نمی‌شود؛ درنتیجه این ترفندی بی‌فایده است. درکنار آنها کارشناسان هم هشدار می‌دهند که تلاش برای امتحان کردن این روش می‌تواند خطراتی را به ‌دنبال داشته باشد.

چرا این ترند تیک‌تاک خطرناک است؟

قطعات کثیف داخل هواپز-724press.com

تقریبا هرکتابچه راهنمای سرخ‌کن یا ارفرایر به صراحت عنوان کرده است که این دستگاه نباید در آب غوطه‌ور شود و همچنین نباید برای جوشاندن آب از هواپز استفاده کرد. بنابراین افراد با امتحان کردن روش خود، دسگاه هواپز و تمام قطعات  داخلی آن را در معرض خطر قرار می‌دهند. نادیده گرفتن این هشدار حتی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی دائمی دستگاه سرخ‌کن شما شده و عملا آن را بی‌استفاده کند. آیا این مسئله مایه شرمساری نیست که با امتحان کردن روشی معیوب دستگاه باکیفیت و گرانقیمت خود را چنان نابود کنید که ارزشش کاهش پیدا کند؟

بااین‌حال چیزی که حتی خطرناک‌تر است، آسیب بزرگی است که این ترفند سه‌ دقیقه‌ای به اصطلاح پاک‌کننده به بار می‌آورد و آن چیست؟ خطر آتش‌سوزی. بله، ترکیب آب و برق همیشه ترکیب خطرناکی است. فکر کنید اگه مایه صابونی هنگام جوشیدن به‌شکلی به مدار دستگاه نفوذ کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک لحظه غفلت می‌تواند باعث برق گرفتگی شده و خطر آتش‌سوزی در خانه را بالا ببرد.

غذاهای آماده شده با هواپز-724press.com

حتی اگر مثل تعداد زیادی از کاربران تیک‌تاک بتوانید با موفقیت این مرحله شستشو را به پایان ببرید، آیا کلا این روش ارزش ریسک کردن را دارد؟ آن هم زمانی که بسیاری دیگر ادعا می‌کنند این ترفند واقعا کارایی ندارد و درنهایت آنها مجبور شدند به روش معمول و دستی سرخ‌کن خود را تمیز کنند. موضوع دیگری که کاربران به آن اشاره کردند این است که بعد از تمیز کردن سرخ‌کن با این روش، دفعه بعدی که از آن استفاده کردند غذای آنها عطر و طعمی شبیه صابون یا مایه ظرفشویی داشته است که قطعا، تجربه‌ای ناخوشایند است.

از طرف دیگر خالی کردن محفظه پر شده از آب و صابون به داخل سینک ظرفشویی هم مشکلاتی به دنبال خواهد داشت. درواقع هر صاحبخانه‌ای باید بداند که ریختن روغن یا چربی داخل لوله‌های آب، فاضلاب یا راه آب ممنوع است؛ آن هم زمانی که هنوز گرم است. وقتی شما مایه چربی را داخل لوله می‌ریزید، این مواد بعد از سرد شدن حالت ماسیده پیدا کرده و باعث مسدود شدن لوله‌ها می‌شوند. درنتیجه باید یک خرج اضافه بابت باز کردن لوله‌ای مسدود شده را هم پرداخت کنید. اما حالا شاید این پرسش برایتان ایجاد شده  باشد که پس بهترین راه برای تمیز کردن سرخ‌کن چیست؟

بهترین راه‌حل برای زدودن چربی و تمیز کردن هواپز چیست؟

روش درست تمیز کردن ارفرایر-724press.com

به‌نظر می‌رسد همچنان استفاده از روش‌های شستشوی خوب و قدیمی بهترین روش برای تمیز کردن ارفرایر است. حالا که می‌دانید چطور نباید دستگاه سرخ‌کن خود را تمیز کنید، وقت امتحان کردن روش‌هایی که باید از آنها بهره ببرید.

روش کار ساده است. به گزارش ۷۲۴پرس، پس از اتمام پخت غذا فورا دستگاه سرخ‌کن را از برق بکشید و صبر کنید تا خنک شود. به محض خنک شدن محفظه و سینی داخل آن را بردارید و با استفاده از دستمال کاغذی، چربی و باقیمانده مواد غذایی را از روی سطوح پاک کنید. سبد و بشقاب مخصوص سرخ‌کن را با آب گرم و مایه ظرفشویی بشویید. بهتر است توجه داشته باشید که برخی از مدل‌های ارفرایر قابل شستشو با ماشین ظرفشویی هستند، اما اکثر آنها از روکش‌های نچسب ساخته شده‌اند که باعث می‌شود در صورت قرار گرفتن در چرخه‌های طولانی شستشو با حرارت بالا آسیب ببینند. درنتیجه برای طولانی کردن عمر دستگاه بهتر است جانب احتیاط را نگه داشته و به جای استفاده از ماشین ظرفشویی از همان روش سنتی شستشو با دست بهره ببرید.

تمیز کردن هواپز-724press.com

اما در مورد بخش داخلی دستگاه، بهتر است از یک اسفنج یا پارچه نرم  مخصوص که کمی مرطوب شده است، استفاده کنید. چربی یا بقایای مواد غذایی که به سختی به جداره‌های چسبیده‌اند را کمی مرطوب کرده و درنهایت با استفاده از اسفنج یا برس نرم پاک کنید. درنهایت قبل از اینکه دوباره قسمت‌های مختلف سرخ‌کن را سرهم‌ کنید، اجازه دهید نم و رطوبت کاملا برطرف شده و همه چیز خشک باشد تا دستگاه شما برای تهیه وعده غذایی بعدی کاملا آماده باشد. 

درپایان نظر شما در مورد ترفندهایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف ترند می‌شوند چیست؟ تجربه شما از امتحان کردن این روش‌ها چیست؟ آیا ترفند مخصوصی را سراغ دارید که واقعا تمیز کردن وسائل آشپزخانه را ساده‌تر کند؟ شما از چه روشی برای تمیز کردن هواپز خود استفاده می‌کنیم؟ خوشحال می‌شویم تجارب و نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما سپاسگزاریم.