قهوه یکی از نوشیدنی‌های دلچسبی است که میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان به صورت مرتب از آن استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانید لازم نیست تفاله قهوه را پس از دم کردن دور بریزید؟ بله، تفاله قهوه ماده‌ای پرکاربرد است که می‌توان از آن به صورت‌های مختلف استفاده کرد. مثلا تفاله قهوه برای تمیزکاری منزل، رفع بوی بد و حتی بهبود جلا و جلوه سطح مبلمان و کفپوش مفید است. چگونه؟ برای پاسخ به این پرسش درادامه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg،   به‌احتمال زیاد در مورد موارد استفاده از تفاله قهوه برای دفع حشرات یا تقویت گیاهان باغ و باغچه چیزهایی شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که می‌توان از تفاله قهوه برای تمیز کردن منزل هم استفاده کرد؟ ممکن است این مسئله کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد اما بهتر است بدانید تفاله قهوه‌ می‌تواند به‌عنوان تمیزکننده و برای مرمت کردن مورد استفاده قرار بگیرد.

یک فنجان قهوه در میان گیاهان-724press.com

البته همین حالا هم حتما از تعدادی از تمیزکننده‌های طبیعی قابل استفاده در منزل اطلاع دارید؛ مواردی همچون لیمو یا جوش شیرینی که استفاده‌های مختلفی دارند. بهتر است بدانید قهوه شاید به‌اندازه آنها پرکاربرد نباشد، اما وقتی صحبت از تمیز کردن به میان بیاید می‌توان به چند ترفند کاربردی برای تمیزکاری اشاره کرد که راز آنها استفاده از تفاله قهوه است.

درادامه این مطلب با 724press همراه باشید تا ببینیم  تفاله قهوه چطور و چپونه می‌تواند برای تمیز کردن وسایل منزل و رفع معضلات کوچک به کار بیاید.

۱. رفع چربی ماهیتابه‌ها

ماهیتابه و کفگیر چوبی-724press.com

تفاله قهوه معمولا به دو روش مختلف برای تمیزی قابلمه و تابه‌ها به کار می‌رود. درواقع تفاله قهوه به رفع تجمع لکه چربی‌های سرسخت و همینطور روغن‌های انباشه شده کمک می‌کند. بافت تفاله قهوه به آن حالتی می‌دهد که برای ساییدن ملایم سطوح مناسب است؛ درنتیجه با استفاده از آن می‌توان مواد غذایی سوخته را از سطح ظروف پاک کرد. به‌عبارت بهتر تفاله قهوه در دسته «ساینده‌های ملایم» قرار دارد؛ درنتیجه همچون جوش شیرین می‌توانید از آن برای پاک کردن سطوح ظریف پخت همچون ظرف‌های نچسبی همچون تفلن یا چدن استفاده کرد؛ بی‌آنکه باعث آسیب دیدگی این ظروف شود.

قهوه همچنین دارای خاصیت چربی‌زدایی طبیعی است که باعث می‌شود بتوان از آن برای پاک کردن مواد گیر کرده در میان درزهای ظروف و همین‌طور تجمع چربی بهره برد برای استفاده از تفاله قهوه برای شستن قابلمه و تابه، کافی است ظرف را بین یک سوم تا نصفه از آب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی پر کنید و سپس یک قاشق غذاخوری تفاله قهوه را به آن اضافه کنید. حالا با استفاده از یک اسفنج یا اسکاچ  نرم و غیر ساینده، ظرف خود را به آرامی با محلول فوق شستشو داده و بعد طبق معمول خشک کنید.

۲. استفاده از تفاله قهوه برای تمیز کردن فر و گریل

دانه های قهوه در کنار یک قاشق تفاله قهوه-724press.com

خاصیت چربی‌زدایی و پاک‌کنندگی تفاله قهوه می‌تواند کار تمیز کردن اجاق و گریل را آسان کرده و همچنین ب اعث از بین رفتن چربی و مواد غذایی چسبیده به این سطوح شود.

مطلب مرتبط:  روش استفاده از جوش شیرین در شستشو با ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن فر و گریل کافی است یک الی دو قاشق غذاخوری تفاله قهوه را با آب گرم ترکیب کنید و  از آن برای پاک کردن سطوح فر یا گریل استفاده کنید. می‌توانید این مخلوط را روی این سطوح مالیده و اجازه دهید به مدت  ۴۵ دقیقه به حال خود بماند و پس از این مدت، سطوح را با استفاده از یک اسفنج خیس یا آب جاری بشویید و پاک کنید.

۳. استفاده از تفاله قهوه برای از بین بردن بوی بد یخچال

قهوه داخل صافی مخصوص-724press.com

حتی اگر به نظافت و نظم و ترتیب مواد خوراکی چیده شده در یخچال اهمیت داده و به خوبی از آن نگه داری کنید هم ممکن است گاهی فضای داخل یخچال بوی بدی به خود بگیرد. این مسئله می‌تواند به خاطر غذاهایی قدیمی یا مواد غذایی خاص باشد. این بو اصلا خوشایند نیست و ممکن است حتی باعث شود مواد دیگر داخل یخچال هم به اصطلاح بو بگیرند. پس باید فکری برای برطرف کردن آن بکنید و چه چیز بهتر از استفاده از تفاله قهوه که راهکاری طبیعی است و خطری برای سلامت انسان ندارد

برای این کار کافی است ابتدا عامل ایجاد بوی نامطبوع را از یخچال بیرون آورده و محل احتمالی آلودگی را تمیز کنید. حالا یک کاسه کوچک را از تفاله قهوه پر کرده و آن را همانطور به صورت خشک داخل یخچال بگذارید تا بوی ماندگی را به خود جذب کند. واکنش نیتروژن و کربن باعث خنثی شدن بوی بد و از بین رفتن آن می‌شود.

۴. برطرف کردن بوی نامطبوع دست

تفاله قهوه-724press.com

شاید شما هم این مسئله را تجربه کرده باشید که پاک کردن، تمیز کردن و حتی شستشوی برخی مواد خوراکی باعث می‌شود که دستان ما هم بو بگیرد. مثلا وقتی ماهی یا میگو پاک می‌کنید یا سیر و پیاز پوست گرفته و خرد می‌کنید، ممکن است دست‌تان بوی بدی بگیرد. دراین حالت شما می‌توانید از تفاله قهوه برای برطرف کردن بوی نامطبوع استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  ۹ خاصیت مهم و اثبات شده قهوه برای سلامت

برای این کار کافی است یک قاشق کوچک از تفاله قهوه را کف یک دست ریخته و سپس کف دستان خود را بهم بمالید تا همه جای آن به تفاله آغشته شود. درکنار از بین بردن بوی ناخوشایند، تفاله قهوه به خاطر همان خاصیت سایندگی نرمی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دستان شما را هم به ملایمت لایه‌برداری کرده و  پوست مرده را از بین می‌برد. درنتیجه هم بوی بد برطرف شده و هم ظاهر دستان‌تان درخشان‌تر شده و هم پوست‌تان نرمی و لطافت بیشتری پیدا می‌کند.

۵. از بین بردن خط و خش از روی مبلمان و کف چوبی

تفاله قهوه داخل یک بشقاب درکنار یک قاشق-724press.com

هنگامی که مبلمان یا کفپوش چوبی خراشیده می‌شود، ظاهر چندان دلچسبی ندارد. اما بد نیست بدانید شما می‌توانید از تفاله قهوه برای بهبود کیفیت سطوح و برطرف کردن خط و خش از  روی آنها استفاده کنید.

برای این کار کافی است مخلوطی از تفاله قهوه و کمی آب یا روغن پخت و پز تهیه کنید؛ به‌طوری که حالت خمیری غلیظ داشته باشد. حالا این خمیر را روی سطوح آسیب دیده بمالید. این کار را به آرامی انجام دهید و کمی این خمیر را با ملایمت روی سطوح مالیده و سپس اجازه دهید به مدت ده دقیقه الی یک ربع به حال خود باقی بماند. سپس اضافه تفاله قهوه را پاک کرده و سطح را تمیز کنید. اگر لازم است، این فرآیند را چندین مرتبه تکرار کنید تا آسیب دیدگی به صورت کامل محو شود.

۶. استفاده از تفاله قهوه برای تمیز کردن خاکستر شومینه

تفاله قهوه و دانه های قهوه و صافی قهوه-724press.com

تمیز کردن شومینه کاری خسته‌کننده است که البته کثیف‌کاری زیادی دارد. حتی اگر این کار را به آهسته‌ترین شکل ممکن انجام دهید هم جمع کردن خاکستر و جلوگیری از پخش شدن گردوغباری که به همه سوی اتاق پرواز می‌کند، بسیار مشکل خواهد بود. اما اگر دوست دارید خاکستر و سایر ذرات ریز را به‌شکلی سرجای خود نگه دارید که جمع کردن و دورریختن آنها کار چندان سختی نباشد، بهتر است از تفاله قهوه استفاده کنید. 

مطلب مرتبط:  قهوه کاسنی چیست و چه خواصی دارد؟

برای این کار کافی است قبل از شروع کار، مقداری تفاله قهوه را روی سطح خاکستر بپاشید. این کار باعث سنگین‌تر شدن خاکستر شده و درنتیجه جمع‌آوری و دور ریختن آن را آسان‌تر می‌کند.

یک قاشق پودر قهوه-724press.com

خب، نظر شما درمورد این ایده‌ها چیست؟ آیا از قبل در مورد آنها اطلاع داشتید؟ شما چه راهکارهایی برای استفاده از تفاله قهوه بلد هستید که مفید و اثرگذار هستند؟  خوشحال می‌شویم تجربه و راهکارهای خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. درپایان از همراهی شما عزیزان در مرور این  مطلب سپاسگزاریم.