مگس حشره‌ای مزاحم است که اگرچه نباید از گزیده شدن به‌وسیله آن ترسید، اما به‌هرحال آزاردهنده است. نوعی مگس به نام مگس فاضلاب داریم که اگرچه به ‌سادگی از بین می‌رود، اما در حجم و تعداد بالا می‌تواند اسباب ناراحتی شما را فراهم کند. به صورت مشخص این گونه ساکن مکان‌هایی است که به آب دسترسی دارند. پس اگر    شما هم از معضل حضور حشرات در سرویس بهداشتی یا حمام منزل خود رنج می‌برید،  درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، «مگس فاضلاب» (Drain Flies) که با اسامی دیگری همچون مگس سینک (sink flies) یا مگس فیلتر (filter flies) هم شناخته می‌شود، از جمله آفات خانگی رایجی است که از مواد آلی و ارگانیک موجود در هرمکانی  که به‌نوعی دارای ذخیره آب کم عمق یا آب راکد باشد، تغذیه می‌کند.

مگس فاضلاب- 724press.com

این حشره قابلیت گزیدن یا نیش زدن را نداشته و بیماری خاصی را هم انتقال نمی‌دهد. درنتیجه شاید اینطور به نظر برسد که درحالت کلی مگس فاضلاب برای انسان و حیوانات خانگی مضر نیست؛ اما بهتر است بدانید وجود این نوع مگس بسیار آزاردهنده است، به‌خصوص اگر جمعیت زیادی از آنها در یک مکان ظاهر شوند. این هجوم گسترده می‌تواند باعث ایجاد خطراتی برای سلامت انسان شود. ازآنجایی که این حشره تمایل به پریدن  دارد، می‌تواند به‌سرعت باکتری‌های مضر را از یک نقطه به نقاط دیگر منتقل کرده و باعث آلودگی سطوح شود. این مسئله زمانی خطرناک است که  این مگس‌های روی ظروف و مواد غذایی باقیمانده روی میز بنشینند.

مطلب مرتبط:  تمرین های تنفسی مناسب برای افراد مبتلا به آسم شدید

مگس فاضلاب همچنین باعث تشدید علائم آسم و برونشیت می‌شود. هنگامی که برای مدت طولانی تعداد زیادی مگس فاضلاب در خانه به حال خود رها شوند، حتی ممکن است باعث مسدود شدن مجاری فاضلاب شده و خسارات سنگینی به بار بیاورند که هزینه زیادی روی دست صاحبخانه می‌گذارد. باتوجه به تمام این مسائل و مشکلات، این پرسش احتمالا ذهن شما را هم درگیر خود کرده است که چگونه می‌توان برای همیشه از شر مگس‌های فاضلاب خلاصی پیدا کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، در ادامه این مطلب  724press را همراهی کنید. برای شروع بد نیست کمی بیشتر با این حشره سمج و مزاحم آشنا شویم.

مگس فاضلاب چیست؟

مگس فاضلاب روی زمین

متیو کونز، رئیس یکی از شرکت‌های لوله‌کشی در این زمینه به مسائلی اشاره کرده است که دانست آنها بد نیست. او می‌گوید مگس فاضلاب، نوعی مگس کوچک است که اغلب داخل و اطراف بخش‌های زهکشی‌شده، لوله‌ها، سینک و دیگر مناطق دارای آب راکد رشد و نمو می‌کند. این حشرات می‌توانند از طریق پنجره یا درهای باز وارد خانه شده و خیلی زود جذب مواد و ارگانیک موجود در محیط شوند. تخم مگس فاضلاب به لاروهایی تبدیل می‌شود که از این مواد آلی تغذیه می‌کنند. پس از عبور از این مرحله لارو ابتدا به شفیره و درنهایت به مگس بالغ تبدیل شده و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

مگس فاضلاب از نظر فیزیکی دارای بدنی کوچک، تقریبا گرد و بسیار ظریف است. آنها دارای شش پا بوده و بال‌هایی پروانه مانند با رگه‌هایی منحصربه‌فرد دارند که به‌نوعی مشخصه آنها به شمار می‌رود. همچنین الگوی پرواز آنها اغلب نامظنم است.

مگس فاضلاب از قسمت شکم- 724press.com

مگس فاضلاب حشره‌ای بسیار ضعیف است و به‌همین خاطر ترجیح می‌دهد به جای پرواز کردن، از یک سطح به سطح دیگر پریده یا مسافت‌هایی کوتاه را با پرواز کردن طی کند. این شاید بزرگ‌ترین ویژگی است که می‌توان از آن به‌عنوان راه تشخیص مگس فاضلاب از دیگر انواع مگس‌ها بهره برد. درواقع مگس‌ها اغلب دارای بال‌هایی قوی هستند و می‌توانند به راحتی مسافت‌های طولانی را طی کنند.

به گفته متخصصان، مگس فاضلاب به ندرت درحالت‌هایی همچون تخم مگس، لارو یا شفیره مشاهده می‌شود و بیشتر این نوع بالغ آن است که قابل مشاهده است. مگس سینک درزمان بلوغ به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری بوده و تقریبا چهار میلی‌متر طول دارد. همچنین به دلیل وجود فلس روی بال‌های مگس، به نظر می‌رسد حشره‌ای پشمالو است.

منشأ مگس فاضلاب کجا است؟

تمیز کردن راه آب با فرچه- 724press.com

برای خلاص شدن از شر مگس فاضلاب، بهترین و اولین گزینه این است که منشأ وجود آنها را بررسی کنید. مگس فاضلاب اغلب تمایل دارد در نزدیکی محل پرورش و رشدونمو خود باقی بماند. بنابراین اگر جایی از منزل چشم‌تان به مگس فاضلاب خورد، حتما زهکشی و لوله‌های آب همان اطراف را بررسی کنید. البته گاهی محل پرورش مگس جایی در بیرون خانه است. از جمله مکان‌های رایج برای پرورش مگس فاضلاب می‌توان به کود، توده‌های کمپوست، فضولات حیوانات، لوله‌های فاضلاب، مکان‌ جمع‌آوری زباله، محل حمام پرندگان یا حتی انبار اشاره کرد.

روش بررسی لوله‌کشی منزل برای پیدا کردن محل تجمع مگس فاضلاب

برای اینکه مشخص کنید محل رشدونمو و کلنی مگس فاضلاب کجا است، باید لوله‌کشی خانه را بررسی کنید. برای اینکار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

تست نوار چسب

تست نوار چسب- 724press.com

با قرار دادن نوار روی محل زهکشی، راه آب و لوله‌های مشکوک به وجود مگس فاضلاب یکی از روش‌های رایج است. این نوار باید به مدت  ۲۴ ساعت در محل باقی بماند. پس از گذشت زمان با بررسی نوار مشخص می‌شود که آیا لوله‌کشی مشکلی دارد یا خیر. اگر مگس‌ها به نوار چسب گیر کرده باشند، دراین صورت محل زادوولد آنها را پیدا کردید. حالا وقت آن است که با حذف منبع غذایی احتمالی، کلنی مگس‌ها را از بین ببرید.

بررسی احتمال وجود لارو

لارو مگس فاضلاب- 724press.com

همانطور که گفتیم ما در منزل اغلب فرم بالغ مگس فاضلاب را مشاهده می‌کنیم. اما برای پیدا کردن محل رشدونمو مگس‌ها لازم است به دنبال لارو مگس بگردید. البته نباید فراموش کنید که لارو مگس فاضلاب فوق‌العاده کوچک است و معمولا در عمق لوله پنهان می‌شود. اگر آزمایش نوار چسب موفق نبود، دراین صورت باید پوشش روی راه آب یا مجرای فاضلاب را باز کرده و هرگونه ضایعات موجود در لوله را تخلیه کنید و درمیان آنها به دنبال لاروهای دراز و لوله مانند مگس فاضلاب بگردید. 

اگر شانس یارتان بود و لاروها را مشاهده کردید، دراین صورت باید با تمیز کردن زهکشی و لوله‌ها کار همه لاروها را تمام کنید. با استفاده از برس لوله می‌توان برای حذف هرگونه ماده آلی، مو یا حتی گل‌ولای و لجن اقدام کرد که اغلب بهترین محیط برای پرورش مگس‌های فاضلاب را فراهم می‌کنند.

چگونه از شر مگس‌ فاضلاب خلاص شویم؟

ابعاد و اندازه مگس فاضلاب یا مگس سینک- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، برای از بین بردن مگس فاضلاب، درهمان گام نخست باید از تجمع آنها در محیط جلوگیری کنید. به‌همین خاطر بهتر است روی هر منبع آب راکد که داخل منزل یا در محیط پیرامونی خانه وجود دارد تمرکز کنید. ناودان‌های آب گرفته، لوله‌هایی که نشتی دارند یا حتی گلدان گیاهانی که غرق در آب است می‌تواند بهترین محل برای  تجمع مگس فاضلاب باشد.

مطلب مرتبط:  درمان نیش پشه با دستورهای خانگی

پس از پیدا کردن منابع احتمالی باید همه جا  را از آلودگی پاک کنید. راه آب و زهکشی آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را تمیز نگاه دارید. خرده ریز مواد غذایی و باقیمانده خوراک‌ها را به سرعت جمع‌آوری کنید. به تعمیر و نگهداری لوله‌های ساختمان توجه داشته و از تجمع هرگونه مواد آلی در لوله‌ها جلوگیری کنید.

اما اگر به‌دنبال روش‌هایی طبیعی برای تمیز کردن فاضلاب هستید، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

تمیر کردن راه آب روشویی با تمیز کننده آنزیمی- 724press.com

  • از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کنید: برای اینک کار کافی است نصف فنجان جوش شیرین را به همراه یک فنجان سرکه داخل سینک، چاه یا لوله آب بریزید. روی لوله را پوشانده و اجازه دهید این مخلوط برای مدتی به حال خود بماند. درنهایت پس از رفع گرفتگی، لوله را با آب جوش شستشو دهید. به گفته یکی از کارشناسان این روش بهترین و طبیعی‌ترین روش حذف مگس فاضلاب است. همچنین درصورت امکان می‌توانید پس از شستشوی لوله با آب جوش، با استفاده از یک برس مخصوص فضای داخلی لوله را هم تمیز کنید.
  • محلول سرکه سیب و صابون یا مایع ظرفشویی: دراین روش کافی است محلولی از سرکه سیب و مایع ظرفشویی را داخل ظرفی کم عمیق بریزید. گفته می‌شود مگس جذب سرکه شده و داخل آب صابون افتاده و می‌میرد.
  • مواد پاک‌کننده: یک پاک‌کننده آنزیمی یا میکروبی هم گزینه مناسبی است که می‌تواند منبع غذایی مورد استفاده مگس فاضلاب و همینطور لاروهای این حشره را از بین ببرد.

درنهایت توجه داشته باشید قبل از امتحان کردن هر روش شیمیایی، حتما با کارشناسان مشورت کرده و از یک متخصص کمک بگیرید.  گاهی افراد از گزینه‌هایی استاندارد اما غیرطبیعی برای پاکسازی محیط استفاده می‌کنند که اغلب آسیب‌زننده است. به‌عنوان نمونه استفاده از «پروکسی استیک اسید» یا «اسید پراستیک» (peracetic acid) و مایع سفید‌کننده برای از بین بردن تجمع آلودگی در لوله‌های فاضلاب امری رایج است. بااین‌حال سفید کننده می‌تواند باعث آسیب دیدگی دائمی مخزن سپتیک شما شود. همچنین از آنجایی که سفید کننده جریانی سریع دارد، ممکن است نتوانید با یک بار استفاده تجمع گسترده‌ای از آلودگی، تخم یا لاور حشرات را به صورت کامل و مؤثر از بین ببرید.

از بین بردن مگس فاضلاب با اسپر حشره کش- 724press.com

پاک‌کننده‌های رایج فاضلاب، اسپری‌های شیمیایی ضد حشرات و مواد دفع‌کننده حشرات هم به‌ از بین بردن مگس‌های بالغ کمک می‌کنند. درنهایت تنظیم کننده‌های رشد حشرات مانند «Gentrol Aerosol» هم می‌توانند از تخم گذاری مگس فاضلاب بالغ جلوگیری  و درنتیجه از رشد بی‌رویه و تجمع آنها در آینده پیشگیری کنند.

درپایان نظر شما در مورد این روش‌ها چیست؟ آیا شما هم از مشکل وجود مگس فاضلاب در محیط منزل رنج می‌برید؟ شما از چه روشی برای حذف مگس فاضلاب از محیط استفاده می‌کنید. تجربه‌ها و نظرات ارزشمند خود را دراین زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.