گل‌ها یکی از زیباترین مخلوقات مادر طبیعت هستند که با رنگ و لعاب  جادویی و عطر و بوی مسحور‌کننده  خود، بیننده را مجذوب می‌کنند. اما آیا می‌دانید که تعدادی از این گل‌های جذاب خوردنی هستند؟ اینکه شما می‌توانید از این گل‌های خوراکی در آشپزی بهره ببرید؟  بله، گل‌های خوراکی زیبا را می‌توان برای تزئین کیک و شیرینی و حتی طعم‌دار کردن مواد خوراکی همچون پاستا و سالاد استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر در این مرور با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، یکی از هیجان‌انگیزترین و همینطور جالب توجه‌ترین گرایش‌های دنیای آشپزی در سال جاری میلادی، استفاده از انواع گل‌های خوراکی در تهیه دستورهای مختلف آشپزی از جمله تهیه سالاد، پاستا، نوشیدنی‌ها و دسرهای خوشمزه و لذیذ است.

سالاد سبزیجات و گل خوراکی- 724press.com

پرورش‌دهندگان گیاهان این روزها با توجه به چنین استقبالی، به پرورش انواع گل و گیاه خوراکی روی آورده‌اند که مشتری‌شان اغلب رستوران‌ها یا نانوایی‌های محلی است. این استفاده خلاقانه از شکوفه‌ها باعث ایجاد نسلی جدید از مصرف‌کنندگان شده است که به شکلی فزاینده رو به استفاده از رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان آورده‌اند. واقعا چرا نباید به جای استفاده مستقیم از شکر که به‌عنوان سم سفید هم شناخته می‌شود، از گلبرگ‌های گل نستورتیوم (nasturtium) استفاده نکرده و آنها را به‌عنون چاشنی به دسر اضافه نکنیم؟ باور کنید طعم آنها هم به اندازه کافی شیرین است، اما درمقابل خطر چندانی نداشته و افزودنی سالم به حساب می‎‌آیند.

محبوبیت گل‌های خوراکی در اوایل سال گذشته آغاز شد و اولین قدم‌ها دراین راه را سرآشپزی برداشت که در وبلاگ خود اعلام کرد سال ۲۰۲۲ سال گل‌های خوراکی است. به گزارش ۷۲۴پرس، در پست این سرآشپز آمده است که با توجه به میانگین ۱۰۷ هزار پرسش و پاسخ و جستجویی که به صورت ماهانه در گوگل و دراقصی نقاط جهان ثبت شده است، یک نکته به شکلی برجسته خود را نشان می‌دهد. اینکه جستجوی عبارت گل‌های خوراکی در مقایسه با سال ۲۰۱۹   تقریبا دو برابر شده که نشان از توجه بیشتر مردم به این مسئله است.

گل بنفشه دورگه- 724press.com

تولیدکنندگان محلی  علاقه بیشتری به پرورش گل‌های خوراکی پیدا کرده و نیاز بازارهای محلی را تأمین می‌کنند. البته مشخص است که وضعیت اکوسیستم و محیط زیست آن ناحیه و همینطور فصول مختلف روی تولید و توزیع گل‌ها اثرگذار خواهد بود. اما باتوجه به امکانات، پیش‌بینی می‌شود که شاهد توسعه امکانات به شکلی‌ وسیع در این زمینه باشیم. 

مطلب مرتبط:  دستور تهیه یک نوع نوشیدنی

گل‌های تازه را می‌توان برای تزئین مواد غذایی و همینطور طعم بخشیدن به انواع خوراک‌ها استفاده کرد. مثلا می‌توانید گلبرگ یا گل‌های کوچک خوراکی را داخل جایخی ریخته و با اضافه کردن مقداری آب به آن، مکعب‌های یخی جذابی را آماده کنید که هم به نوشیدنی‌های‌تان خنکی و جذابیت می‌بخشند و هم تأثیرات مفیدی روی سلامت شما دارند. گل‌های خشک هم می‌تواند در تهیه انواع دمنوش، مربا، نان و آماده کردن سس‌های متنوع مورد استفاده قرار بگیرد. درنهایت آنها را به ژله اضافه کرده و خالق آثار هنری خوراکی باشند که چشم را خیره می‌کند. درمجموع اضافه کردن گلبرگ و گل‌های خوراکی چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده، می‌تواند امضای خاص کار شما باشد که تا همیشه در یاد مشتریان یا حتی اعضای خانواده و دوستان‌تان باقی بماند.

دسر و شیرینی با گل طبیعی- 724press.com

به‌صورت مشخص امسال در ایالات متحده شاهد رشد وسیع این توجه بودیم، اینکه چطور اشتیاق استفاده از گل‌های خوراکی در فرهنگ آشپزی مورد توجه قرار گرفته و فراگیر شده است؛ به‌طوری‎‌که براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مراکز تحقیقاتی مختلف مشخص است که امسال و همینطور چند سال آینده، این محبوبیت به طرزی چشمگیر افزایش خواهد داشت. به‌این ترتیب دیگر لازم نیست حتما گلدان‌های گل را گوشه ایوان بچینید یا بوته‌های گل را داخل خاک قرار دهید تا بتوانید از زیبایی چشم‌نواز آنها لذت ببرید. اکنون کافی است گل‌های خوراکی جذاب و مفید را پرورش داده و شکوفه‌های آنها را به نوشیدنی و وعده‌های غذایی مختلف خود اضافه کنید تا نه‌تنها عطر و طعم آن را بهبود ببخشید؛ بلکه ظاهر نهایی خوراک را از نظر بصری چند درجه ارتقا دهید به‌طوری که چشم‌ها را خیره خود کند.

بهترین انواع گل برای استفاده غذایی چیست؟

یک بشقاب سالاد با گلهای خوراکی- 724press.com

دبرا پرینزینگ نویسنده، تولید کننده پادکست و بنیان‌گذار جنبش استفاده از گل‌های خوراکی که  بیشتر هدف آن معطوف تجلیل از پرورش‌دهندگان گل در آمریکا است در گفتگویی اعلام  کرد انواع مختلف از گل‌های خوراکی وجود دارد که می‌توانیم از آنها در برنامه آشپزی خود استفاده کنیم. گل‌هایی که هم طعم غذا را بهبود می‌بخشند و هم ظاهر بهتری به آن می‌دهند. به گزارش ۷۲۴پرس، شماری از این گل‌ها همین حالا هم مورد توجه هستند که از آن جمله می‌توان به گل‌گاوزبان، گل بنفشه، گل محمدی، گل شمعدانی، گل همیشه بهار، دیانتوس، دالیا یا گل کوکب و گل نستورتیوم اشاره کرد. او پیشنهاد می‌دهد که مردم از این گل‌های شناخته شده و بی‌ضرر در تهیه انواع وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌های خود استفاده کنند.

پرینزیگ افزود برخلاف باور عامه، تعداد گل‌هایی که می‌توان از آنها به صورت خوراکی بهره برد بسیار بیشتر از چیزی است که مردم تصور می‌کنند. گل‌های که می‌توانید از گلبرگ‌های آنها برای تزئین کیک یا آماده کردن نوشیدنی‌های فانتزی یا سالاد‌های خوش رنگ و لعاب استفاده کنید یا خیلی راحت آنها را روی پاستا قرار دهید. به گفته این تولید کننده پادکست، این‌ روزها کاملا مشخص شده است که مصرف‌کنندگان به استفاده از گل‌های خوراکی علاقه پیدا کرده‌اند. درنتیجه اکنون در موقعیتی قرار داریم که هرکسی که به‌شکلی در صنعت پرورش و توزیع گل و گیاه فعالیت دارد، فرصتی بزرگی به دست آورده است تا با ارتقای محصولات خود بازاری جدید پیدا کرده و فروش بیشتر  و درنتیجه سود بالاتری به دست بیاورد.

فواید مصرف گل‌های خوراکی چیست؟

دسر با تزئین گل- 724press.com

هر گل خوراکی که در نظر بگیرید، مشخصه‌های خاص خود را دارد. یعنی طعم و عطر آن و همینطور فواید تغذیه‌ای مخصوص به خود دارد. کیتلین ماتز که یکی از  تولیدکنندگان گل همیشه بهار یا ماری‌گلد (marigolds) است دراین رابطه می‌گوید که او خود همیشه از محصول تولید شده مزارع خودش استفاده می‌کند. او اشاره می‌کند که طعم گل همیشه بهار بسیار تلخ است، اما درعوض به بهبود سیستم گوارش و هضم، بهبود گردش خون و رفع مشکلات پوستی کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: معرفی ۵۰ خوراکی فوق‌العاده سالم

مزرعه ماتس ۴۰ گونه مختلف از گل همیشه بهار را پروش داده و محصولات خود را به صورت مستمر برای استفاده در آشپزی به نانوایی‌های محلی و رستوران‌های می‌فروشد. به گفته این پرورش‌دهنده استفاده از گل همیشه بهار چیزی نیست که تازگی داشته باشد، درواقع برای قرن‌ها مردم از این گل به‌عنوان زعفران افراد فقیر یاد کرده و از آن در انجام مراسم‌های معنوی همچون «Día de los Muertos» که هر ماه نوامبر برگزار می‌شود، استفاده می‌کردند. این مراسم ارتباطی نزدیک با مفهوم گذر از زندگی مادی، برقراری    ارتباط با ارواح مردگان و مراسم مربوط‌به  زندگی پس از مرگ دارد.

به گزارش 724Press، خانم ماتز اشاره می‌کند که اگر می‌خواهید به  فرآیند هضم غذا کمک کنید، از گل همیشه بهار استفاده کنید که یک گیاه گرم‌کننده بدن است. او می‌گوید خودش هم از این گیاه استفاده می‌کند، البته نه اینکه یک تن از آن را مصرف کند. چون طعم این گیاه چندان برایش دلچسب نیست، اما میزان مناسب آن برای بهبود سلامت عمومی بدن مفید است. از سوی دیگر دست‌اندرکاران بیمارستان «کوه سینا» (Mount Sinai hospital) اعلام  کردند استفاده از گل همیشه بهار به صورت موضعی هم خواص خوبی دارد و افراد می‌توانند از آن برای بهبود آبرسانی پوست، به‌جریان انداختن خون و اکسیژن رسانی استفاده کنندکه به‌ویژه به درمان زخم‌ها کمک می‌کند.

ایده‌هایی برای استفاده از گل‌های خوراکی در آشپزی و انواع دستورهای پخت

یخهای مکعبی گل دار- 724press.com

بتانی دیکسون از  «Pies and Pinups» در نیویورک از دیگر  افرادی است که به مدت هفت سال با گل‌های خوراکی سروکار داشته و از آنها در تهیه انواع کیک، شیرینی و معجون استفاده می‌کند. او برای این کار با پرورش ‌دهندگان گل و گیاه و مزارع محلی مثل مزرعه پروش گل همیشه بهار ماتز همکاری دارد. بتانی  توصیه می‌کند برای شروع استفاده از گل‌های خوراکی بهتر است به سراغ گل لادن و «بنفشه دورگه» (pansies) بروید. چراکه این دو گیاه طعمی فلفلی، سبک و مرکباتی دارند که استفاده از آنها در تهیه مواد غذایی را به تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

دیکسون می‌گوید اضافه کردن گلبرگ‌های خرد شده لادن به یک بشقاب پنیر تهیه شده از شیر بز که درکنار عسل سرو می‌شود، قطعا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و آغازی جذاب برای استفاده از گل‌های خوراکی در تهیه دیگر وعده‌های غذایی است. بتانی در تهیه کیک‌های جذاب خود از شکوفه‌های تازه و رنگارنگ برای تزئین رویه کیک استفاده می‌کند و اغلب برای این کار از گل‌هایی همچون همیشه بهار، بنفشه دورگه  و تعدادی دیگر از گل‌های خوراکی با طعم و ظاهر دلپذیر بهره می‌برد.

روش درست کردن یخ قالبی با تزئین گلبرگ گل- 724press.com

او می‌گوید از زمان شروع این کار هنوز با افرادی مواجه نشده است که از قبل از گزینه‌های مناسب اطلاع داشته یا واقعا به استفاده از گونه خاصی از گیاهان و گل‌های خوراکی علاقه داشته باشند، بااین‌حال او معتقد است که این تازه شروع راه است و قطعا به تدریج شاهد علاقه و توجه بیشتر مشتریان به این مسئله خواهد بود. او از احساس خود می‌گوید؛ اینکه حس می‌کند نسلی جدید از شیرینی‌پزها وارد میدان شده‌اند که به استفاده از مواد خوراکی متفاوتی که کمتر در مرکز توجه قرار داشتند، لذت برده و به دنبال ابتکارات خلاقانه هستند. بتانی می‌گوید مردم واقعا از ایده‌های او هیجان زده شده و خواهان استفاده از گل‌های خوراکی زیبا و خوشرنگ هستند، حتی ترجیح می‌دهند به‌جای گل‌های سنتی‌ و ساده‌تر از گزینه‌های جدید و متفاوت استفاده کنند. او از این علاقه‌مندی مشتریانش با اشتیاق صحبت کرده و می‌گوید این مسئله تجربه‌ای واقعا جالب برای او است.

مطلب مرتبط: از خواص و فواید ریواس چه می‌دانید؟

به گزارش 724press، برخی دیگر از راه‌های عالی برای گنجاندن گل‌های خوراکی در رژیم غذایی روزانه عبارتند از منجمد کردن آن‌ها در قالب‌های یخ، اضافه کردن گلبرگ‌های به آبنبات چوبی یا دم کردن آنها به صورت انواع دمنوش که همگی ایده‌هایی جالب توجه هستند. به‌عنوان نمونه دو نانوایی و شیرینی‌پزی برای اولین بار این کار را انجام داده و از گل‌های خوراکی در تهیه آبنبات چوبی استفاده کردند. یکی از افراد دست‌اندرکار در این زمینه می‌گوید آبنبات تولید شده بسیار زیبا و خوش‌طعم بود و گلبرگ‌های گل بنفشه دورگه‌ای که در دسر استفاده کردند هم به جذابیت کار اضافه کرد.

کیک خامه ای با تزئین گلهای رنگارنگ- 724press.com

درنهایت قبل از آنکه زبان‌مان طعم غذا را بچشد، این چشم‌های ما است که درحال امتحان کردن است. درنتیجه مطمئنا خلاقیت سرآشپزها در استفاده از انواع گل‌های خوراکی هم طعم انواع خوراک‌ها را بهبود می‌بخشد و هم زیبایی شگفت‌انگیز به آنها می‌بخشد که باعث می‌شود چشمان زیباپسند انسان اقناع شود؛ پس چرا از این کار برای جلب توجه مشتری استفاده نکنید؟ بنابراین اگرچه شاید در نگاه اول به نظر برسد که استفاده ازگل‌های خوراکی درنهایت کاری سرگرم‌کننده و لذت بخش است، اما به نظر می‌رسد نمی‌توان تأثیر آنها روی بافت، طعم، رنگ و ظاهر خوراکی‌ها را نادیده گرفت.

درپایان این مطلب، نظر شما در مورد استفاده از گل‌های خوراکی در تهیه انواع غذا، دسر و نوشیدنی چیست؟ مثلا آیا شما تابه‌حال از گیاه پنیرک برای تهیه نوشیدنی‌های دلچسب تابستانی استفاده کردید؟ حس شما از اضافه کردن گل و گلبرگ به مواد غذایی چیست؟ فراموش نکنید نظرات جذاب و تجربه‌های جالب توجه خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. از این همراهی و توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.