اگر اهل درست کردن انواع دسر، کیک و شیرینی هستید، حتما می‌دانید که گاهی توجه به جزئیات ساده می‌تواند تا چه اندازه روی محصول نهایی تأثیرگذار باشد. شیوه هم زدن مواد، الک کردن آرد و حتی استفاده از تخم مرغی که به دمای محیط رسیده  از این جمله است. بااین‌حال آیا می‌دانید چرا شیرینی پزان آموزش دیده و ماهر توصیه می‌کنند در تهیه برخی از انواع کیک و شیرینی حتما از تخم مرغی استفاده کنید که هم دما با  محیط باشد؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Simplyrecipes، تخم‌مرغ یکی از اجزای مهم تهیه انواع دسر، کیک و شیرینی است. اما استفاده از این ماده راز و رمزهایی هم دارد که توجه به‌آنها می‌تواند روی نتیجه نهایی کار تأثیر بسزایی داشته باشد.

کیک انجل- 724press.com

چه یک نانوای تازه‌کار و درحال یادگیری باشد و چه سال‌های تجربه داشته باشید، احتمالا می‌دانید که در بسیاری از دستورالعمل‌های تهیه کیک و شیرینی توصیه می‌شود تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده باشد. شاید این مسئله چندان برای‌تان مهم نباشد، شاید هم به دستورها پایبند بوده و این نکته را به خوبی رعایت کنید؛ اما درنهایت مهم این است که از دلیل این مسئله آگاه باشید. پس درادامه این مرور با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید  تا به چند و چون این توصیه مهم بپردازیم.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه کیک آنجل فود یا خوراک فرشتگان

واقعیت این است که  این توصیه بیشتر مربوط به دستورهایی است که در آن‌ها بافت مواد حالت خامه‌ای پیدا می‌کند؛ یعنی زمانی که شما باید چربی جامد که اغلب کره است را به اندازه‌ای با شکر مخلوط کنید که بافت کرمی و روشن شود. حال اگر شما تخم‌مرغ سردی که تازه از یخچال برداشته‌اید را برای این کار استفاده کنید، روی بافت کیک یا شیرینی مورد نظر و قوام پخت نهایی آن تأثیر می‌گذارید.

شکستن تخم مرغ- 724press.com

درهمین رابطه الیویا مک‌کوی شیرینی‌پز آموزش‌دیده و همینطور سرآشپز «Daily Chew» در آتلانتا دلیل اصلی این مسئله را اینگونه توضیح می‌دهد:

«وقتی  تخم‌مرغ سرد را برای شروع کار استفاده می‌کنید، باعث سفت شدن کره استفاده شده در دستور تهیه می‌شوید. واقعیت این است که ترکیب کردن مواد با دماهای مختلف کار درستی نیست؛ چون بافت یکدستی به دست نیامده و این مواد به سختی با هم مخلوط می‌شوند. خمیر نهایی هم حالت منسجمی نداشته و شاهد ایجاد توده‌هایی در خمیر هستیم»

به گزارش ۷۲۴پرس، نورما سالازار مربی شیرینی‌پزی هم روی این مسئله صحه گذاشته و می‌گوید استفاده از تخم‌ مرغ سرد در مخلوطی حاوی چربی بالا (کره)، باعث انعقاد و جمع شدن چربی‌ها شده و آن بافت خامه‌ای و یکدست را به ما نمی‌دهد. از طرف دیگر به باور خانم سالازار بحث حجم گرفتن هم درمیان است؛ چون تخم‌مرغ در دمای اتاق به غلظت کامل‌تری رسیده  و شکل خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. درحالی که تخم‌مرغ سرد نه به خوبی هم خورده و مخلوط می‌شود و نه بافت نهایی کیک را دلپذیر می‌کند. درواقع تخم‌مرغ سرد باعث می‌شود نان یا کیک شما به جای آنکه بافتی سبک و پنبه‌ای داشته باشد، متراکم و سفت شود.

وزن کردن کره برای شیرینی پزی- 724press.com

اما برخی اوقات اهمیت استفاده از تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده بیشتر است. مثلا این مسئله در دستورالعمل تهیه انواع کیک و کلوچه حائز اهمیت است. کیک‌های سبک مثل کیک انجل یا کیک اسفنجی بیشتر به این نوع تخم‌مرغ احتیاج دارند. استفاده از تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده باعث می‌شود خمیر بهتر ورآمده و کیک پف بیشتر و چگالی یا تراکم کمتری داشته باشد که برای جذابیت محصول نهایی بسیار مهم است. به‌هرحال هر عاشق دسر و شیرینی ترجیح می‌دهد کیکی را امتحان کند که دارای این نوع مشخصات باشد.

اضافه کردن تخم مرغ به مایه خمیر در حال هم زدن- 724press.com

بااین‌وجود اگر به این نوع مسائل اهمیتی نمی‌دهید یا زمان و فرصت کافی برای استفاده از تخم‌مرغ به دمای اتاق رسیده را ندارید، باید مشکلات احتمالی از جمله طولانی شدن زمان پخت را هم به جان بخرید. چون هرچه خمیر سردتر باشه، پخت آن بیشتر طول می‌کشد.

اما گاهی اوقات هم این به دمای محیط رسیدن چندان اهمیتی ندارد؛ مثلا زمانی که کیک یا شیرینی مورد نظر شما برای پف کردن و پوک شدن نیازی به تخم‌مرغ ندارد.  نمونه‌هایی مثل کیک براونی یا کلوچه در این گروه قرار می‌گیرند که در تهیه آنها می‌توانید از تخم‌مرغ سرد هم استفاده کنید و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

تخم مرغ سالم و شکسته- 724press.com

از طرف دیگر استفاده از تخم‌مرغ سرد در مواردی که طی آماده کردن مواد کیک تخم‌مرغ هم به صورت همزمان با دیگر مواد کیک گرم می‌شود هم منعی ندارد.  به‌عبارت بهتر هر دستور تهیه‌ای که حاوی تخم‌مرغ است اما تخم‌مرغ استفاده شده به صورت کامل یا جزئی روی اجاق گاز یا داخل فر پخته می‌شود هم مشکلی ندارد که از آن جمله می‌توان به پایه بستنی، کارامل فلان، کرم بروله،  کرم سابایون یا زبایون و کرم انگلیسی اشاره کرد. 

اما چه زمانی می‌توان گفت دمای تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده است؟ خب دمای اتاق معمولا بین  ۶۸ تا  ۷۲ درجه فارنهایت معادل ۲۰ تا  ۲۱ درجه سانتیگراد درنظر گرفته می‌شود. زمانی که مطمئن نیستید آیا تخم‌مرغ آماده مخلوط شدن است یا خیر، کافی است آن را داخل یک کاسه شکسته و با استفاده از یک دماسنج،  دمای آن را اندازه‌گیری کند.

شکستن تخم مرغ داخل کاسه استیل- 724press.com

راه‌حل دیگر این است که با نوک انگشتان تمیز شده، تخم‌مرغ ترک خورده را لمس کنید؛ دراین صورت  باید به جای سرما، گرما را احساس کنید. اما شاید ساده‌ترین راه حال در مورد تخم‌مرغ سالم این باشد که آن را کف دست خود قرار داده یا آن را در دست بگیرید. اگر کف یا انگشت‌تان سرد شد، خب مشخص است که تخم‌مرغ هنوز به دمای اتاق نرسیده است.

مطلب مرتبط:  روش های سالم و ناسالم مصرف تخم‌مرغ

نظر شما در مورد این نکته مهم در فرآیند کیک و شیرینی پزی چیست؟ آیا شما از اهمیت استفاده از تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده اطلاع داشتید؟ شما چه اسرار و نکات مهمی را در مورد آشپزی یا شیرینی‌پزی می‌دانید؟ فراموش نکنید تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، از این همراهی شما سپاسگزاریم.