پارکینسون یکی از بیماری‌های عصر مدرن است که زندگی را برای مبتلایان دشوار می‌کند. درکنار دیگر علائم و عوارض رایج در این بیماری، افراد مبتلا از مشکلات و اختلالات خواب هم رنج می‌برند که لذت یک استراحت شبانه را هم از آنها می‌گیرد. دراین مرور با ما همراه باشید تا ببینیم پارکینسون چطور روی خواب تأثیر می‌گذارد و چطور می‌توان به رفع این مشکلات کمک کرد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، بیماری پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده است که روی وضعیت حرکتی فرد اثر گذاشته و درکنار آن عامل ایجاد علائم دیگری همچون بروز اختلالات خواب و تغییرات پوستی است. براساس تخمین ارائه شده از سوی بنیاد پارکینسون، بیش از ۷۵% افراد مبتلا به این بیماری علائم مرتبط با مشکلات خواب را تجربه می‌کنند.

روبان خاکستری بیماری پارکینسون-724press.com

ازجمله اختلالات رایج خواب درمیان این افراد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بی‌خوابی
  • آپنه خواب یا ایست تنفسی
  • اختلال رفتاری خواب REM
  • رؤیاهای واضح یا vivid dreams- این مشکل می‌تواند نوعی اختلال خواب رِم خفیف بوده یا مستقل از آن باشد. همچنین بروز این مشکل می‌تواند نشان دهنده از کاهش حرکتی و شناختی در فرد مبتلا به پارکینسون باشد.
  • سندرم پای بی‌قرار
  • خوب آلودگی در طول روز

گاهی اوقات این شرایط به دلیل تغییراتی است که به دلیل ابتلا به بیماری پارکینسون در مغز فرد روی می‌دهند. همچنین آنها می‌توانند ناشی از علائم بیماری پارکینسون، داروها و شرایط سلامت روانی فرد باشند. دراین مطلب ما به برخی از انواع اختلالات خواب خواهیم پرداخت که به ویژه در کسانی قابل مشاهده هستند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین به مرور درمان‌هایی خواهیم پرداخت که می‌توانند به مدیریت این شرایط و بهبود وضعیت فرد کمک کنند. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با چه نوع اختلال خوابی مواجه هستند؟

زنی با موهای سفید در تخت-724press.com

افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته از ابتلا به آن رنج می‌برند، معمولا چند نوع اختلال خواب متفاوت را تجربه می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بی‌خوابی: بی‌خوابی به معنای ناتوانی فرد در خوابیدن و ماندن در وضعیت خواب است. این یک وضعیت کلی است و درواقع مشکلی رایج است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. اما افراد مبتلا به پارکیسنون بیش از دیگران در معرض این وضعیت قرار دارند. بی‌خوابی این افراد گاهی با پیشرفت بیماری بدتر هم می‌شود.
  • آپنه یا ایست تنفسی: حدود چهل درصد افراد مبتلا به پارکینسون از مشکل آپنه خواب هم رنج می‌برند. این عارضه باعث می‌شود تنفس فرد برای مدت کوتاهی قطع شود. ایست تنفسی در هنگام خواب خود باعث بروز مشکلاتی همچون خروپف، سردرد و خواب آلودگی در طول روز می‌شود که خود این علائم هم می‌توانند سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهند.
  • اختلال رفتار خواب توأم با حرکات سریع چشم: خواب رم بخشی از چرخه خواب شما است که به فرد امکان رؤیا پردازی را می‌دهد. معمولا در این زمان بدن بی‌حرکت است و تنها این چشمان فرد است که حرکت می‌کند. زمانی که فرد به اختلال رفتاری خواب رم مبتلا باشد، بقیه عضلات بدن هم فعال مانده و در هنگام رویا دیدن حرکت می‌کنند. حدود نیمی از افراد مبتلا به بیمار پارکینسون دارای اختلال رفتاری خواب رم هستند.

چرا بیماری پارکینسون باعث بروز اختلالات خواب می‌شود؟

فرد مبتلا به پارکینسون که دچار سفتی و گرفتگی عضلات شده است-724press.com

شاید این پرسش در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که اصولا چه رابطه‌ای میان پارکینسون و مشکل خواب وجود دارد و چرا این بیماری باید باعث بروز اختلالات چرخه خواب شود؟

مطلب مرتبط:  چرخه خواب چیست و چطور کیفیت خواب را افزایش دهیم؟

درپاسخ باید گفت بیماری پارکینسون باعث بروز تغییراتی در مغز فرد شده و از این طریق روی نحوه عملکرد برخی از انتقال دهنده‌های عصبی بدن تأثیر می‌گذارد. به گزارش ۷۲۴پرس، گاهی اوقات این اختلالات خواب ممکن است خود را قبل از بروز دیگر علائم بیماری پارکینسون نشان داده و درنتیجه حتی پیش از آنکه بیماری فرد تشخیص داده شده باشد، زنگ خطر را به صدا دربیاورند.

به‌عنوان مثال اختلال خواب رم ممکن است بین  ۵ الی ده سال قبل از اولین تشخیص بیماری پارکینسون آغاز شود. درادامه و زمانی که علائم بیماری خود را نشان می‌دهند، مشکلات مربوط به خواب شدت پیدا می‌کند؛ مثلا علائمی همچون سفتی بدن و لرزش آن می‌تواند به تشدید مشکل خواب کمک کند.

پیرمردی درحال چرت زدن-724press.com

از طرف دیگر برخی از داروهایی که افراد مبتلا به این بیماری مصرف می‌کنند هم باعث ایجاد اختلال خواب می‌شود. گاهی این مسئله به این خاطر است که داروها مانع خوابیدن فرد می‌شوند. این مسئله در زمانی که میزان دارو در بدن در بالاترین حد خود قرار دارد و همچنین زمانی که اثرات آن شروع به کمرنگ‌تر شدن می‌کند، قابل لمس‌تر است. از طرف دیگر برخی داروها هم باعث خواب‌آلوده شدن فرد می‌شود که درنتیجه آن فرد ممکن است در طول روز بیش از اندازه بخوابد و درنتیجه ممکن است شب‌ها دچار بی‌خوابی شود.

از سوی دیگر پارکینسون با شرایط سلامت روان و اختلالات خلقی هم در ارتباط است. بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است از شرایط سلامت روانی همچون افسردگی یا اضطراب رنج ببرند. این شرایط به اختلال خواب هم مرتبط هستند.

اختلال خواب در افراد مبتلا به پارکینسون چطور درمان می‌شود؟

یک عدد قرص کف دست فردی مسن-724press.com

به گزارش 724Press، چندین گزینه درمانی مختلف وجود دارد که می‌توانند به درمان اختلالات خواب در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کنند. درمان مناسب البته به نوع اختلال خوابی که فرد با آن درگیر است و همینطور به شدت مشکلات موجود بستگی دارد. اما در مجموع گزینه‌های درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درمان شناختی رفتاری موسوم به CBT: این روش اغلب برای کمک به درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود، به‌ویژه اگر لازم باشد فرد افسردگی و اضطراب خود را هم مدیریت کند. این روش می‌تواند به فرد کمک کند تا افکار و اعمالی که ممکن است روی چرخه خواب اثر منفی داشته باشند را پیدا و نسبت به مدیریت و اصلاح شرایط اقدام کند.
  • آرامش درمانی: این درمان همانطور که از نامش پیدا است، به دنبال آرام کردن ذهن و جسم فرد است؛ درنتیجه این درمان معمولا شامل مدیتیشن هدایت شده، انجام تنفس عمیق و بیوفیدبک است تا به فرد کمک کند آرامشش را بازیافته و در زمان خواب هم آرامش بیشتری را تجربه کند.
  • نوردرمانی: در روش نور درمانی فرد را در معرض نور روشن قرار می‌دهند تا از این طریق بی‌خوابی و افسردگی او را درمان کنند. این نوعی روش درمانی امن و غیرتهاجمی است که براساس گزارش‌های موجود در بهبود شرایط بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون مؤثر بوده است.
  • محدود کردن زمان خواب: این روش درمانی باعث ایجاد یک برنامه خواب منظم می‌شود. به‌این شکل که در ابتدا ساعات خواب فرد محدود شده و بعد به تدریج به آنها اضافه می‌شود تا زمانی که فرد یک خواب شبانه کامل را تجربه کند.
  • تغییر عادت‌ها: دراین روش روی عادات فرد تمرکز کرده و آنها را تغییر می‌دهند. به این شکل که مثلا فرد تنها در زمان خواب روی تخت دراز می‌کشد و در زمان مطالعه یا تماشای تلویزیون از تخت استفاده نمی‌کند.
  • دستگاه‌های فشار مداوم مسیرهای تنفسی یا CPAP: این دستگاه درمانی برای رفع مشکل آپنه خواب استفاده می‌شود که باعث می‌شود فرد در هنگام خواب آرامش بیشتری داشته باشد. به این ترتیب مسیرهای تنفسی فرد در طول خواب بازمانده و تنفس فرد بهبود پیدا می‌کند.
  • ملاتونین: استفاده از مکمل‌های حاوی ملاتونین می‌توانند به درمان بی‌خوابی و اختلال رفتار خواب رم کمک کنند.
  • استفاده از داروهای آرام بخش: گاهی اوقات استفاده از داروهای آرام بخش مثل زولپیدم (Zolpidem) گزینه‌ای مناسب برای درمان بی‌خوابی است. بااین‌حال از آنجایی که بسیاری از این داروها اعتیادآور هستند، تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای بهبود وضعیت فرد هیچ درمان دیگری مفید واقع نشده باشد.
  • استفاده از کلونازپام: داروی کلونازپام می‌تواند به درمان رفتاری خواب رم کمک کند. 

ظرف شیشه ای حاوی قرصهای سفید رنگ-724press.com

درنهایت توجه داشته باشید که بیماری پارکینسون با تغییر وضعیت مغز، فرد را درگیر مشکلات خواب می‌کند. درنتیجه درمان و مدیریت درست اختلال خواب می‌تواند اوضاع را برای بیماران مبتلا به پارکینسون تحمل‌پذیرتر کند. داشتن یک استراحت شبانه خوب و کامل چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم.

مطلب مرتبط:  انواع دمانس یا زوال عقل را بشناسید

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را دراین رابطه با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید، سپاس