ماساژ درمانی به‌طور مستقیم به عنوان یک روش درمانی برای رفع بیماری‌های روحی و جسمی در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال این فعالیت مفید و مؤثر در اغلب موقعیت‌های سخت به عنوان روشی مکمل در کنار ماست. چه شما از یک درد جسمی رنج می‌برید؛ و چه با مشکلاتی روحی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ می‌توانید روی آثار مثبت ماساژ درمانی حساب ویژه‌ای باز کنید.

درمان افسردگی با انواع روش‌های ماساژ نیز موضوعی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع با گسترش استفاده از ماساژورهای خانگی، امروزه قیمت ماساژور برقی بسیار به‌صرفه‌تر شده و افراد زیادی می‌توانند از آن برای اهداف مختلف استفاده کنند. بر همین اساس در این نوشته می‌خواهیم درباره این موضوع و روش‌های ماساژ درمانی مؤثر بر افسردگی صحبت کنیم.

آیا ماساژ بر درمان افسردگی تاثیر دارد؟

ماساژ درمانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر افراد دارای علائم افسردگی داشته باشد. با این وجود نباید آن را به عنوان یک درمان مستقل و کامل برای افسردگی بالینی در نظر گرفت. در حالی که تحقیقات علمی محدودی برای بررسی اثرات ماساژ بر درمان افسردگی وجود دارد؛ مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و بهبود سبک زندگی افراد مبتلا به آن به‌صورت کلی کمک کند. در واقع می‌توان ماساژ درمانی را نوعی درمان غیرمستقیم دانست؛ که از طریق روش‌های زیر در بهبود زندگی افراد دچار افسردگی مؤثر است.

کاهش استرس

ماساژ درمانی با تقویت آرامش و به کمک آزادسازی اندورفین، که یک ماده شیمیایی طبیعی تقویت‌کننده خلق و خو در بدن است؛ به کاهش سطح استرس افراد کمک می‌کند. کاهش سطح استرس نیز می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد؛ زیرا استرس مزمن اغلب با این بیماری همراه است. به عبارت دیگر استرس طولانی مدت می‌تواند عاملی برای تشدید یا شکل‌گیری افسردگی باشد.

بهبود خلق و خو

بر اساس پژوهش‌های مختلف گزارش شده است که ماساژ درمانی باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین می‌شود. این مواد انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که در تنظیم خلق و خو و احساسات نقش دارند. در واقع ترشح آنها خلق و خوی فرد را بهتر می‌کند. در نتیجه از این طریق نیز ماساژ ممکن است منجر به افزایش موقت خلق و خو و احساس خوب و در نتیجه کاهش علائم افسردگی شود.

افزایش آگاهی بدن

افسردگی گاهی اوقات می‌تواند افراد را از بدنشان جدا کند؛ و منجر به احساس بی‌حسی در آنها شود. این در حالی است که ماساژ می‌تواند به ارتقاء آگاهی نسبت به بدن و احساس و تجسم آن کمک کند. این ویژگی به‌طور بالقوه به افراد کمک می‌کند؛ تا با احساسات و عواطف فیزیکی خود ارتباط برقرار کنند. جسم‌آگاهی اگرچه درمان افسردگی نیست؛ اما روشی موثر برای تحمل فشارهای روحی و مقابله با آنها است.

لمس و ارتباط انسانی

ماساژ درمانی توسط یک ماساژور واقعی، شامل لمس انسانی است. این لمس می‌تواند احساس راحتی، ارتباط و حمایت عاطفی را در فرد ایجاد کند. برای افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند؛ لمس ارائه شده در طول جلسه ماساژ ممکن است به کاهش احساس تنهایی و انزوا کمک کند.

در نهایت توجه دوباره به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه ماساژ می‌تواند فواید خاصی برای افراد مبتلا به افسردگی داشته باشد؛ اما به هیچ وجه نباید جایگزین درمان‌های مبتنی بر شواهد علمی مانند درمان دارویی یا سایر مداخلات توصیه شده توسط متخصصان روان پزشک و روان‌شناس شود. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیان شما با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ بسیار مهم است که برای یک برنامه درمانی جامع از یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط راهنمایی بگیرید؛ و ماساژ درمانی و سایر روش‌های مشابه را تنها در کنار روش اصلی در نظر داشته باشید.

بهترین روش‌های ماساژ برای بهبود افسردگی کدام است؟

در حالی که روش ماساژ خاصی به‌طور انحصاری برای درمان افسردگی طراحی نشده است؛ اما انواع خاصی از ماساژ برای تقویت آرامش و کاهش علائم مرتبط با افسردگی مفید است. در واقع چند روش ماساژ وجود دارد که معمولاً برای کاهش علائم افسردگی استفاده می‌شود؛ و تجربه ثابت کرده که می‌تواند مفید باشد.

ماساژ سوئدی

این یک نوع ماساژ آرامش‌بخش است. ماساژ سوئدی شامل ضربات طولانی و روان، ورز دادن و حرکات دایره‌ای است. ماساژ سوئدی با هدف تقویت آرامش، بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلانی اجرا می‌شود. در نتیجه می‌تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک کند.

ماساژ آروماتراپی

رایحه درمانی شامل استفاده از روغن‌های ماساژی است؛ که دارای خواص تقویت‌کننده خلق و خو هستند. در طول ماساژ به روش آروماتراپی، ماساژدرمان‌گر تکنیک‌های ماساژ ملایم را با استفاده کردن از روغن‌های ماساژ ترکیب می‌کند. برخی از روغن‌ها، مانند اسطوخودوس یا ترنج، معمولاً برای اثرات آرام‌بخش و نشاط‌آور استفاده می‌شوند. در نتیجه به‌طور بالقوه می‌توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

ماساژ بافت عمیق

این نوع ماساژ لایه‌های عمیق‌تری از عضلات و بافت همبند را هدف قرار می‌دهند؛ تا تنش مزمن را از بین ببرد. ماساژ بافت عمیق می‌تواند به تسکین ناراحتی فیزیکی و سفتی عضلانی کمک کند؛ که ممکن است در احساس آرامش و رفاه کلی بدن نیز مؤثر باشد. این ماساژ را می‌توانید در خانه و به کمک ماساژور برقی نیز انجام دهید. خوشبختانه قیمت ماساژور برقی در مقایسه با مزایای آن، انتخابی به‌صرفه را پیش پای شما می‌گذارد.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ شامل استفاده از سنگ‌های صاف و گرم شده است. این سنگ‌ها روی نواحی خاصی از بدن قرار می‌گیرند. گرمای حاصل از این سنگ‌ها به شل شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند؛ و باعث ایجاد حس آرامش و راحتی عمیقی می‌شود. ترکیبی از گرما و ماساژ می‌تواند یک تجربه آرامش‌بخش ایجاد کند؛ که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی بر اعمال فشار به نقاط خاصی روی پاها، دست‌ها یا گوش‌ها تمرکز دارد. در واقع اعتقاد بر این است که این نقاط با اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن ارتباط دارند. هدف رفلکسولوژی از تحریک این نقاط، تقویت آرامش، کاهش استرس و بازگرداندن تعادل در بدن است.

در پایان مهم است به یاد داشته باشید که اثربخشی ماساژ برای درمان افسردگی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همچنین در این زمینه بهتر است با یک ماساژدرمان‌گر واجد شرایط مشورت کنید. او می‌تواند نیازهای فردی شما را ارزیابی کند؛ و جلسات خاص ماساژ را برای رفع نگرانی‌های خاص شما تنظیم کند. علاوه بر این، ماساژ درمانی باید به عنوان یک رویکرد مکمل در کنار سایر درمان‌های مبتنی بر دانش پزشکی برای افسردگی در نظر گرفته شود. بنابراین توصیه می‌شود برای درمان افسردگی با یک متخصص روان پزشک ملاقات کنید.

  سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.