مرغ یکی از منابع خوب پروتئین است که می‌توان آن را به اشکال مختلف آماده سرو کرد. مرغ همچنین یکی از انواع گوشت سفید متداول بوده که بسیار پرکاربرد است. اما آیا می‌دانید بهترین زمان نگهداری گوشت مرغ خام و پخته در یخچال و فریزر چقدر است؟ دراین مرور با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، مرغ پخته و خام را می‌توان بین چند روز تا یک سال در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. مدت زمان ماندگار آن هم بسته به منجمد یا تازه بودن آن متفاوت است.

سینه مرغ خام درکنار سبزیجات معطر-724press.com

این روزها در بسیاری از خانواده‌ها، مرغ جایگزین گوشت قرمز شده است. مرغ منبعی سالم و خوشمزه پروتئینی است که البته به شدت در معرض آلودگی باکتریایی است. به‌همین دلیل تهیه، نگهداری و حتی روش پخت آن هم حائز اهمیت است، درغیراین صورت ممکن است خیلی ساده با خوردن آن به انواع بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی مبتلا شوید.

مطلب مرتبط: چگونه فاسد شدن مرغ را تشخیص دهیم؟

نگهداری مرغ در یخچال و فریزر سخت نیست، اما شاید بسیاری از مردم از اینکه تاچه مدت می‌توان مرغ را بدون نگهداری از فاسد شدن در یخچال نگهداری کرد، آگاه نباشند. درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

مدت ماندگاری مرغ در یخچال چقدر است؟

نحوه نگهداری گوشت مرغ خام در یخچال-724press.com

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده، مرغ را می‌توان یک الی دو روز در یخچال نگهداری کرد. همین میزان زمان برای بوقلمون خام و گوشت سایر طیور هم صدق می‌کند. اما اگر گوشت مرغ پخته باشد، نگهداری آن تا  ۳ الی چهار روز هم مقدور است.

نگهداری مرغ در یخچال به کند شدن رشد باکتری‌ها کمک می‌کند، چراکه باکتری‌ها در دمای زیر ۴۰ درجه فارنهایت معادل  ۴ درجه سانتیگراد آهسته‌تر رشد و نمو می‌کنند. اما بهتر است که مرغ خام را داخل یک ظرف مناسب بدون احتمال نشتی نگهداری کنید تا آب آن باعث آلودگی سایر مواد خوراکی داخل یخچال نشود. مرغ پخته را هم باید حتما در ظرف دربسته در یخچال گذاشت.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سینه مرغ به روش کتوژنیک

اما اگر می‌خواهید گوشت مرغ را برای بیش از مدت ذکر شده نگهداری کنید، فریزر گزینه بهتری است. تکه‌های مرغ خام را می‌توان تا ۹ ماه در فریزر نگهداری کرد؛ درحالی که مرغ به صورت کامل تا یک سال هم به صورت منجمد ماندگاری دارد. نگهداری مرغ پخته بین ۲ الی ۶ ماه در فریزر مشکلی ندارد.

چگونه مرغ منجمد را یخ‌زدایی کنیم؟

یخ زدایی مرغ منجمد-724press.com

خب، حالا اگر قصد استفاده از مرغ منجمد شده را داشته باشیم باید چگونه آن را از حالت انجماد خارج  کنیم؟ دراینجا به اختصار به سه روش یخ‌زدایی سریع و ایمن مرغ منجمد اشاره می‌کنیم:

  • قرار دادن در یخچال- بهترین روش برای یخ‌زدایی مرغ منجمد قرار دادن آن در یخچال است. حداقل از یک روز قبل از پخت، مرغ را از فریزر خارج کرده و آن را داخل یخچال بگذارید.
  • آب سرد- این روش کمی زمان‌بر است، حداقل به دو الی سه ساعت زمان نیاز دارید که مرغ را به این شکل یخ‌زدایی کنید. برای این کار بسته‌بندی حاوی مرغ  را داخل یک کیسه پلاستیکی  مخصوص بگذارید که احتمال نشتی نداشته باشد. سپس مرغ را به همراه کیسه داخل یک کاسه بزرگ قرار داده و روی آن آب سرد بریزید تا جایی که کاملا روی بسته را بگیرد. هر نیم ساعت یک بار یا تازمانی که مرغ کاملا یخ‌زدایی شود، آب کاسه را عوض کنید.
  • مایکروویو- استفاده از مایکروویو سریع‌ترین روش برای آب کردن مرغ منجمد است. البته این روش ممکن است باعث ایجاد حالت یخ‌زدایی ناهموار شود. یعنی بخشی از مناطق مرغ بیش از اندازه گرم شده و بخشی هنوز منجمد باقی می‌ماند.

درنهایت گاهی نیازی به این کارها نیست و شما می‌توانید مستقیما مرغ پاک شده را از فریزر خارج کرده و بپزید؛ فقط به مدت زمان پخت  توجه داشته باشید. به‌هرحال فراموش نکنید برای از بین بردن باکتری‌های مضر مهم است که مرغ را بعد از یخ‌زدایی سریعا در دمای مناسب بپزید.

چطور متوجه خرابی گوشت مرغ شویم؟

بسته بندی ران مرغ تک-724press.com

به گزارش 724Press، اگر مرغ خام بیش از دو روز در یخچال نگهداری شود، احتمال خراب شدن آن وجود دارد. درادامه به چند راه اشاره می‌کنیم که به تشخیص فساد گوشت مرغ کمک می‌کنند:

  • توجه به تاریخ درج شده روی بسته بندی: اگر مرغ خام بسته بندی شده تهیه کرده باشید، حتما به گزینه «بهترین تاریخ مصرف تا» توجه کنید. اگر از این زمان گذشته باشد، احتمال خراب شدن مرغ زیاد است.
  • تغییر رنگ گوشت مرغ: اگر رنگ گوشت مرغ خام یا پخته شروع به سبز یا خاکستری شدن کرده باشد، مرغ شما فاسد شده است؛ درمواردی حتی می‌توانید لکه‌های کپک خاکستری مایل به سبز را هم مشاهده کنید که نشان می‌دهد باکتری‌ها در حال رشدونمو هستند.
  • بو: مرغ خام و پخته فاسد شده بویی اسیدی از خود متصاعد می‌کنند که بی‌شباهت به آمونیاک نیست؛ البته گاهی برای مزه دار کردن مرغ از سبزی، سس یا ادویه‌جات استفاده می‌شود که ممکن است شما را در تشخیص بوی مرغ دچار مشکل کند.
  • بافت: اگر بافت گوشت لزج شده باشد، یعنی گوشت مرغ فاسد شده است. توجه داشته باشید شستن مرغ تأثیری در از بین بردن باکتری‌ها ندارد. درعوض با این کار می‌توان باکتری را از مرغ به سایر غذاها، ظروف و حتی سطوح منتقل کرده و باعث آلودگی گسترده‌تر محیط آشپزخانه شوید.

پس اگر رنگ مرغ پریده باشد، بوی ترش یا اسیدی از آن متصاعد شده و بافت آن حالت لزج پیدا کرده باشد، مرغ فاسد شده و باید دور ریخته شود.  درنهایت حتی  اگر شک دارید که آیا گوشت مرغ فاسد شده است یا خیر، بهتر است آن را دور بریزید.

خطرات مصرف مرغ فاسد

نگهداری مرغ پخته در ظرف در دار-724press.com

خوردن مرغ فاسد مثل هر غذای تاریخ مصرف گذشته، باعث ایجامد مسمومیت غذایی می‌شود. همانطور که گفتیم احتمال آلودگی مرغ به باکتری بالا  است و ممکن است با انواع باکتری مثل کمپیلو باکتر، سالمونلا و موارد دیگر آلوده شود.

مطلب مرتبط:  بهترین روش برای مزه دار کردن سینه مرغ چیست؟

به صورت معمول زمانی که گوشت مرغ تازه است و آن را می‌پزید، این باکتری‌ها از بین می‌روند. بااین‌حال حتی مرغ پخته هم می‌تواند فاسد و به عامل بیماری تبدیل شود. درست است که گرم کردن مجدد تاحدی باکتری‌های موجود را نابود می‌کند، اما سموم حاصل از فعالیت باکتری‌ها در بافت مرغ باقی می‌ماند و همین مسئله باعث می‌شود که افراد حتی با خوردن گوشت مرغ پخته شده هم دچار مسمومیت غذایی می‌شوند.

مسمومیت غذایی می‌تواند باعث ایجاد علائمی ناراحت‌کننده و گاهی حتی خطرناک شود که از آن جمله می‌توان به تب بالا، لرز، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، مدفوع خونی و کم آب شدن بدن اشاره کرد. دربرخی موارد حتی شدن علائم به حدی است که فرد باید در بیمارستان بستری شده و گاهی مسمومیمت به مرگ بیمار ختم می‌شود.

مرغ خام کامل-724press.com

پس باز هم تکرار می‌کنیم، اگر علائم فوق را مشاهده کردید یا شرایط نگهداری مرغ در یخچال و فریزر مناسب نبوده است و به احتمال آلودگی آن شک دارید، حتما مرغ فاسد شده را دور بریزید. سلامتی نعمتی است که بهتر است با دقت بیشتری از آن مراقبت کنید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادهای شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما درمیان بگذارید، سپاس