دوست دارید روش ساخت صابون‌های قالبی در منزل را بیاموزید؟ دوست دارید صابونی مناسب پوست خود تهیه کنید که از نظر قیمت مقرون به صرفه باشد؟ پوست حساسی دارید و محصولات کارخانه‌ای مناسب شما نیست؟ خب، در این مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به شما نشان دهیم چطور می‌توان با مواد ساده و در دسترس، صابونی خانگی و مناسب پوست‌های حساس تهیه کرد که البته استفاده آن برای همه افراد مفید است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Thehealthymaven،  درست کردن صابون در منزل شامل مرحله‌ی خاصی است که شاید انجام آن برای تازه‌کارها کمی مشکل به نظر برسد.

صابون خوش رنگ خانگی در کنار گلهای کاملیا-724press.com

درواقع شاید بسیاری از ما از ایده صابون سازی در منزل استقبال هم بکنیم، اما درعین حال از انجام وحشت داشته باشیم. چون هم شنیدیم که یکی از مراحل اولیه ساخت صابون شامل اضافه کردن آب قلیایی به مواد و انجام یک واکنش شیمایی است که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. البته افراد شاغل در این حوزه احتمال با استفاده از دستکش و عینک ایمنی کار خود را بی‌نگرانی جلو می‌برند، اما اگر این مسئله دغدغه شما هم است، چاره کار خیلی ساده است: کافی است به جای این مرحله از گزینه ساده‌تر ذوب کردن صابون  به‌عنوان پایه کار استفاده کنید.

صابون پایه اساسا نوعی صابون است که از قبل آماده شده و به صورت بلوک‌هایی در ابعاد مختلف در دسترس است. شما می‌توانید از خود آن استفاده کنید یا دوباره آن را ذوب کرده و مواد و روغن‌های اسنشال مورد نظرتان را به مایه اضافه کرده و داخل قالب بریزید و صابون دلخواه خودتان را درست کنید. در این مورد خاص ما مواد مغذی و مرطوب کننده‌هایی را استفاده می‌کنیم که مناسب پوست حساس هستند.

صابوهای خانگی در رنگهای مختلف-724press.com

اما در انتخاب این پایه صابون باید به چند نکته کلیدی توجه کنید:

  • بهتر است مطمئن شوید صابون شما فاقد پارابن، مواد نگهدارنده و   PEG یا پلی اتیلن گلیکول باشد.
  • اگر این صابون را برای پوست حساس درست می‌کنید توجه کنید باید فاقد سدیم لوریل سولفات یا SLS باشد که باعث تحریک پوستی می‌شود.
  • صابون پایه بدون رنگ را برای کار خود انتخاب کنید
  • در استفاده از روغن‌های اسنشال یا ضروری جانب احتیاط را نگه دارید. درست است که کاربرد این روغن‌ها در اساس خوب است اما ممکن است برخی از افراد با پوست حساس به رایحه این روغن‌های واکنش آلرژیک نشان دهند.
  • بهترین انتخاب برای پوست حساس، استفاده از صابون پایه تهیه شده از شیر بز، کره کاکائو و شی باتر است

مواد لازم

  • ۱ پوند معادل ۴۳۵ گرم  صابون ذوب شده- صابون را به اندازه مکعب‌های کوچک برش بزنید
  • نصف فنجان آرد جو دوسر
  • ۲ قاشق غذاخوری خاک رس صورتی
  • یک قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا- می‌تواند به جای جوجوبا از روغن زیتون هم استفاده کنید

فواید مواد فوق چیست؟

بسته بندی کردن صابون خانگی با تزئین گل-724press.com

قبل از مرور دستور تهیه این صابون ببینیم چرا این مواد خاص را برای تهیه این صابون مورد استفاده قرار می‌دهیم و اینکه هرکدام چه خواصی برای انواع پوست و به‌ویژه    پوست حساس دارند؟

مطلب مرتبط:  طرز تهیه صابون خانگی مخصوص تغذیه پوست

در این مورد به خصوص از صابون پایه حاوی شیر بز استفاده شده است. به گزارش ۷۲۴پرس، شیر بز سرشار از چربی‌های مفید به خصوص اسید کاپرلیک است که نه تنها به آبرسانی پوست کمک می‌کند، بلکه به از بین بردن چربی اضافه پوست، رفع آلودگی‌ها و همینطور پاک کردن پوست مرده و تقویت قابلیت حفاظتی پوست کمک شایانی می‌کند. اما بتاگلوکان‌های موجود در جو دوسر به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کرده و از آنجایی که دارای خواص مرطوب‌کنندگی هم است، باعث جذب بهتری رطوبت شده و پوست ملتهب و خشک را تسکین می‌دهد. جو دو سر همچنین حاوی پروتئین‌هایی است که میزان تولید فیلاگرین را در پوست افزایش می‌دهند؛ ترکیبی که از سلامت پوست حفاظت کرده و عملکردهای آن را بهبود می‌بخشد.

استفاده از خاک رس صورتی باعث کاهش التهاب و تحریک پوستی می‌شود؛ همچنین به کار بردن آن برای افرادی که از مشکل آکنه رنج می‌برند هم بسیار مفید است. عسل خام یک لایه بردار طبیعی و همچنین ماده‌ای با اثرات آنتی باکتریالی فوق‌العاده است که البته برای جلوگیری از بروز آکنه عالی است. از دیرباز از عسل برای شستشو یا التیام پوست حساس استفاده می‌شده است. روغن جوجوبا هم یک روغن مرطوب‌کننده عالی به‌ویژه برای پوست‌های حساس است. این روغن ضمن آنکه پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند، منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. اما اگر روغن جوجوبا در درسترس نبود می‌توانید از روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید که خواص مشابهی دارند.

طرز تهیه

تکه تکه کردن صابون خانگ-724press.com

برای شروع کار بهتر است همه مواد مورد نیاز را آماده و به صورت دقیق اندازه‌گیری کنید و کنار بگذارید. اگر قالب سیلیکونی مخصوص صابون ندارید هم می‌توانید یک قابل نان معمولی را با کاغذ روغنی بپوشانید واز آن استفاده کنید.

حالا ابتدا صابون را داخل ظرف مناسب ریخته و در مایکروفر قرار دهید و در فواصل ۳۰ ثانیه‌ای ذوب کنید. یعنی بعد از هر سی ثانیه ظرف را بیرون‌آورده و هم بزنید و دوباره داخل مایکرو قرار دهید. همین کار را می‌توانید با استفاده از روش بن ماری و روی  اجاق گاز انجام دهید. البته روش دوم به زمان بیشتری برای اتمام کار احتیاج دارد؛ یعنی چیزی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا صابون شما ذوب شد. در مایکروویو این کار سریع‌تر انجام می‌شود اما مراقب باشید صابون نسوزد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کرم صورت خانگی مخصوص جلوگیری از پیری پوست

وقتی صابون به صورت کامل ذوب شد، باقی مواد یعنی آرد جو،‌ خاک رس، عسل و روغن جوجوبا یا زیتون را داخل آن ریخته و اندازه‌ای مخلوط کنید تا مواد به خوبی ترکیب شده و مایه‌ای یکدست تشکیل شود. حالا خمیر صابون‌ آماده شده را داخل قالب بریزید و چند مرتبه قالب را  روی سطح بکوبید تا همه حباب‌های هوای تشکیل شده داخل آن از بین برود. دراین مرحله همچنین می‌توانید مقداری جو دوسر پرک شده را روی سطح صابون بپاشید.

صابون تهیه شده از خاک رس و آرد جو دوسر-724press.com

قابل را کنار گذاشته و اجازه دهید برای چند ساعت به حال خود بماند تا صابون خودش را گرفته و سفت شود. اگر عجله دارید می‌توانید قالب را به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا صابون زودتر آماده شود. درنهایت صابون را از قالب خارج کرده و به اندازه دلخواه برش بزنید، اندازه صابون به سلیقه خودتان بستگی دارد. درنهایت صابون را داخل کیسه کاغذی و در مکانی تاریک قرار دهید؛ با رعایت این نکات می‌توانید این صابون را به مدت نامحدود نگهداری کرده و از فواید آن برای پوست‌تان بهره ببرید.

آیا این صابون آنتی‌باکتریال است؟

قالب صابون خانگی در کنار گلهای سفید و صورتی-724press.com

ممکن است این پرسش ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که آیا این صابون دارای خواص ضد باکتریایی است؟ پاسخ این پرسش مثبت است. اگر از دستور فوق برای تهیه صابون استفاده کنید، محصول نهایی آنتی باکتریال است. اگر از شوینده‌های مایع برای شستشوی بدن استفاده می‌کنید می‌توان از این به بعد این صابون را در حمام نگهداری کرده و به جای مایع شستشوی بدن از آن استفاده کنید.

در پایان امیدوارم این دستور تهیه به شما نشان دهد که ساخت صابون‌های خانگی آنقدرها سخت و پیچیده نیست و با رعایت نکات مهم می‌توانید صابون مناسب پوست خود را با قیمت مقرون به‌صرفه در منزل تهیه کنید. فراموش نکنید نظرات و ایده‌های خود را در این زمینه یا در مورد هرکدام از موضوعات دیگر مطرح شده با ما در ۷۲۴پرس و دوستان دیگرتان در میان بگذارید، سپاس