سرطان از جمله بیماری‌های ناخوشایندی است که زندگی بشر امروزی را تهدید می‌کند. بااین‌حال با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر، امروزه شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان به طرزی چشم‌گیر بهبود پیدا کرده  است. اما متأسفانه هنوز انواع خاصی از سرطان آنگونه که باید و شاید مورد توجه مجامع علمی و تحقیقاتی قرار نگرفته‌اند، سرطان مثانه از این جمله است. درادامه با ما در مرور علائم و روش‌های درمان سرطان مثانه  همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، در میان انواع متفاوت نوارهای رنگی که برای آگاهی رسانی در مورد انواع مختلف سرطان در نظر گرفته شده‌اند، شاید متوجه روبان‌هایی شده باشید که از تلفیق سه رنگ آبی، زرد و بنفش تشکیل شده‌اند. این رنگ روبان برای اطلاع رسانی در مورد بیماری سرطان مثانه استفاده می‌شود و ماه می هم ماه جهانی آگاهی از سرطان مثانه است.

ماه می و روبان رنگی آگاهی رسانی سرطان مثانه-724press.com

اگرچه سرطان مثانه یکی از سرطان‌های نسبتا شایع است، اما آنگونه که باید مورد توجه نهادهای مربوط قرار نگرفته و بودجه تحقیقاتی مناسبی برای بررسی آن اختصاص داده نمی‌شود. هدف از انتخاب این ماه برای افزایش آگاهی افراد در مورد سرطان مثانه هم، راهی برای جلب توجه مردم و همینطور تشویق آن‌ها  برای درک بهتر این بیماری و شناخت علائم و نشانه‌های آن است.

درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را کمی بیشتر با این سرطان، علائم تشخیص دهنده و راه‌های درمان آن آشنا کنیم. در ابتدا باز هم به این مسئله اشاره می‌کنیم که شاید این سرطان به اندازه دیگر انواع سرطان مثل سرطان سینه، ریه یا پوست شایع نباشد، اما باز هم نرخ ابتلای  قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مطلب مرتبط: ۱۲ نشانه‌ی معمول سرطان که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

درواقع براساس آمار ائتلاف جهانی بیماران مبتلا به سرطان مثاله،  سالانه بیش از پانصد و هفت هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند. همچنین سرطان مثانه دهمین سرطان شایع در سراسر جهان است. به همین خاطر انتخاب ماه می برای آگاهی رسانی در مورد این نوع سرطان، به افراد مبتلا امکان می‌دهد تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین اعضای خانواده، دوستان  و کسانی که عزیزان‌شان درگیر این مشکل بوده‌اند هم سعی می‌کنند با افزایش آگاهی و کمک‌های مالی راهی برای تشویق و جمع‌آوری منابع مالی مناسب پیدا کنند که در جهت تحقیق و پژوهش بیشتر پیرامون سرطان مثانه به کار گرفته شود.

سرطان مثانه چیست؟

تومور سرطانی در دیواره مثانه-724press.com

سرطان مثانه هم مثل دیگر انواع سرطان با رشد غیرطبیعی سلولی آغاز می‌شود. مثانه اندامی میان تهی  کیسه مانند و محل جمع شدن ادرار است. زمانی که سلول‌های مثانه مشکل پیدا کرده و شروع به تقسیم و ازدیاد بیش از اندازه کنند، شاهد علائم بروز سرطان مثانه خواهیم بود.

درمجموع سه نوع سرطان مثانه داریم که شامل موارد زیر است:

  • کارسینوم سلول انتقالی (transitional cell carcinoma)
  • سرطان سلول سنگ فرشی (squamous cell carcinoma)
  • آدنوکارسینوما (adenocarcinoma)

کارسینوم اروتلیال یا همان کارسینوم سلول انتقالی، شایع‌ترین نوع سرطان مثانه است که در پوشش داخلی بافت مثانه رشید می‌کند. کارسینوم سلول سنگفرشی معمولا به دنبال تحریک طولانی مدت یا ابتلای فرد به عفونت مثانه ایجاد می‌شود و درنهایت آدنوکارسینوم هم در سلول‌های غده‌ای ترشح‌کننده مخاط در پوشش مثانه شروع می‌شود.

علائم و نشانه‌های سرطان مثانه چیست؟

مثانه درگیر سرطان-724press.com

چندین نشانه فیزیکی وجود دارد که می‌تواند شما را از احتمال ابتلا به سرطان مثانه آگاه کند. دراین بین علائم رایج و هشدار دهنده شامل موارد زیر است:

  • وجود خون در ادرار
  • درد یا سوزش هنگام تخلیه ادرار
  • نیاز به ادرار کردن بیش از میزان معمول
  • جریان ضعیف ادرار
  • ناتوانی در دفع ادرار

برای درمان سرطان مثانه چه اقداماتی لازم است؟

راه های درمان سرطان مثانه-724press.com

خب، از آنجایی که بسیاری از علائم هشدار دهنده سرطان مثانه به اندازه‌ای کافی قابل تشخیص هستند، احتمالا بسیاری از افراد در همان مراحل ابتدایی متوجه مشکل پیش آمده خواهند شد. به گزارش ۷۲۴پرس، تقریبا نیمی از موارد سرطان مثانه  در زمانی تشخیص داده می‌شوند که سلول‌های سرطانی تنها در لایه داخلی دیواره مثانه مشاهده می‌شوند.

مطلب مرتبط: با خوردن این مواد غذایی به جنگ سرطان بروید

باتوجه به اطلاعات اعلام شده از سوی منابع تأیید شده مؤسسه ملی سرطان، نرخ بقای نسبی در بازه پنج ساله برای سرطان مثانه به این شکل است:

  • ۹۶% برای کارسینوم درجا یا فرم اولیه سرطان، یعنی زمانی که سلول‌های غیرطبیعی تنها در پوشش داخلی مثانه مشاهده می‌شوند
  • ۷۷% برای سرطان مثانه موضعی- یعنی زمان که سرطان فقط مثانه را درگیر کرده است
  • ۳۹% برای سرطان مثانه منطقه‌ای- زمانی که سرطان به غدد لنفاوی یا دیگر اندام‌های بدن هم سرایت کرده است
  • ۸% برای سرطان مثانه متاستاتیک که کلیه نقاط بدن را هم درگیر کرده است

اما شاید این پرسش برای شما هم پیش آمده باشد که عوامل اصلی خطر در سرطان مثانه چیست؟ اولین مورد استعمال دخانیات است که عامل اصلی خطر است. اما در کنار آن مسائل دیگری همچون افزایش سن، جنسیت (مذکر بودن)، عادت ضعیف هیدراتاسیون یا آب رسانی به بدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص از جمله عواملی است که شانس ابتلای فرد به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

درمان سرطان مثانه

اتاق جراحی-724press.com

همانطور که بارها گفته‌ایم، پیشگیری بهتر از درمان است. اما اگر عوامل هشداردهنده را بشناسید و به آنها توجه کنید هم احتمال بهبود بسیار بالاتر می‌رود. در بسیاری از موارد تغییر رنگ ادرار و به ویژه وجود خون در ادرار اولین علامت سرطان مثانه است. پس اگر متوجه تغییر رنگ صورتی، نارنجی یا قرمز در ادرار خود شدید، حتما در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

اما درمان سرطان مثانه هم به میزان پیشرفت آن، سطح سلامت عمومی بدن و همین‌طور روشی که ترجیح می‌دهید از آن استفاده کنید بستگی دارد. البته اغلب پزشکان بهترین روش را استفاده از جراحی برای حذف سلول‌های سرطانی و تومورها می‌دانند و پس از آن با شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان‌های ایمونولژیک می‌توان از پاکسازی کامل سلول‌های سرطانی اطمینان حاصل کرده و شانس بازگشت سرطان را کاهش داد.

مطلب مرتبط: سرطان‌زا‌های زمان خود را بشناسید!

از آنجایی که تنها در سال گذشته میلادی بیش از هشتاد هزار نفر آمریکایی با تشخیص سرطان مثانه مواجه شدند، نیاز اختصاص بودجه لازم برای انجام تحقیقات بیشتر در مورد این سرطان ضروری به نظر می‌رسد. همانطور که گفتیم این سرطان دهمین سرطان شایع در جهان است، اما متأسفانه منابع  معتبر مؤسسه ملی سرطان هنوز سرطان مثانه را در فهرست تحقیقات مالی خود ثبت نکرده‌اند.

روبان آگاهی رسانی سرطان مثانه با کلمه امید-724press.com

باتوجه به اینکه همین حالا هم افراد زیادی با مشکل سرطان مثانه مواجه هستند، مهم است که هرچه سریع‌تر بودجه لازم برای مطالعه و تحقیقات بیشتر فراهم شود تا هم این افراد و هم خانواده‌های آنها چشم‌انداز روشن‌تری پیش رو داشته باشند.

درپایان از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم، فراموش نکنید نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.