شاید اسم ریواس به گوش‌تان خورده باشد و شاید هم جزو علاقمندان این سبزی خوشمزه با طعم متفاوتش باشید، اما آیا از خواص این سبزی مغذی برای بهبود سلامت انسان هم آگاهی دارید؟ می‌دانید ریواس چه مواد مغذی دارد و اصلا طعم ترش مزه آن به خاطر وجود چه ماده‌ای است؟ اگر دوست دارید پاسخ این پرسش‌ها را پیدا کنید، در ادامه این مطلب با  ما در ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از TasteOfHome، ریواس سبزی است که بیشتر با ساقه‌های قرمز رنگ و طعم ترش و شیرینش شناخته می‌شود. این سبزی در اغلب مناطق اروپا و آمریکای شمالی مورد توجه قرار دارد؛ جایی که معمولا کمی آن را شیرین کرده و می‌پزند. در آسیا اما به جز مصارف خوراکی، از ریشه ریواس هم به شکل دارویی استفاده می‌شود.

ساقه های ریواس-724press.com

رنگ ساقه ریواس معمولا از قرمز تا صورتی رنگ متغیر بوده و درنهایت به سبز کم رنگ ختم می‌شود. از نظر بافت هم ساقه ریواس به کرفس شباهت دارد. این سبزی برای رشد به زمستان‌های سرد نیاز دارد، درنتیجه عمدتا شاهد پرورش آن در مناطق کوهستانی و معتدل و به ویژه مناطق شمال شرق آسیا هستیم. البته در آمریکای شمالی و شمال اروپا هم ریواس را به صورت باغی پرورش می‌دهند. چندین گونه ریواس وجود دارد، اما متداول‌ترین آن نوعی ریواس مخصوص آشپزی است که «Rheum x hybridum» نامیده می‌شود.

ریواس شاید از نظر طعم کمی در مقایسه با دیگر انواع سبزیجات تفاوت داشته باشد؛ چراکه طعم آن ترش و شیرین است که البته میزان ترشی آن معمولا بیشتر است. درواقع از نظر مزه به‌راحتی می‌توان ریواس را با یک نوع میوه اشتباه گرفت. این سردرگمی به‌ویژه زمانی تشدید می‌شود که بدانیم وزارت کشاورزی ایالات متحده به صورت رسمی ریواس را به‌عنوان میوه طبقه‌بندی کرده است!

چیز کیک با ریواس پخته شکری-724press.com

به دلیل طعم ترش و بافتش، به ندرت ریواس را به صورت خام مصرف می‌کنند. درعوض ریواس پخته که اغلب با شکر یا دیگر مواد شیرین کننده طعم بهتری پیدا کرده است، به‌عنوان دسر استفاده می‌شود. درواقع زمانی که در قرن هیجدهم شکر ارزان شده و به‌راحتی در دسترس همگان قرار گرفت، ناگهان شاهد تبدیل شدن ریواس به یک غذای محبوب عمومی بودیم.

مطلب مرتبط: خواص آویشن و تأثیرات آن در سلامت انسان

درواقع قبل از ارزان شدن شکر، ریواس اغلب به شکل دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گزارش ۷۲۴پرس، در طب سنتی چین باستان، ریشه‌های خشک ریواس برای هزاران سال به شکل دارو مورد استفاده بود. اکنون هم بیشتر این ساقه ریواس است که مورد توجه است ودر تهیه انواع سوپ‌های شیرین مزه، مربا، سس، پای، تارت، کوکتل و البته اسموتی و دیگر نوشیدنی‌ها مورد استفاده است. دراین بین پای ریواس را باید یکی از شیرینی‌ و دسرهای سنتی بریتانیا و آمریکای شمالی دانست و به‌همین خاطر است که گاهی از ریواس با نام «گیاه پای» هم نام برده می‌شود.

ارزش غذایی و مواد مغذی ریواس

کیک با رویه ریواس-724press.com

ریواس البته از نظر غنای مواد مغذی چندان دست پری ندارد، اما در عوض کالری آن کم است. درعین‌حال ریواس منبع خوبی از ویتامین K است و همچنین فیبر بالایی دارد و از این نظر به پرتقال، سیب و کرفس شباهت دارد.

درحالت کلی صد گرم ریواس پخته شده با شکر حاوی مواد زیر است:

  • ۱۱۶ کالری
  • ۳۱٫۲ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم فیبر
  • ۰/۴ گرم پروتیین
  • ۲۶٪ از نیاز  روزانه بدن به ویتامین C
  • ۳٪ پتاسیم
  • ۱٪ فولات

مقادیر مناسبی کلسیم هم در ریواس وجود دارد، اما از آنجایی که این کلسیم در فرم اگزالات کلسیم است که عملا قابل جذب  مؤثر نیست، پس به آن اشاره نمی‌شود.

فواید مصرف ریواس برای سلامت عمومی بدن

به گزارش 724Press، مطالعات چندانی روی خواص و فواید مصرف ریواس برای بهبود سلامت عمومی بدن انجام نشده است و ما هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم تا به این فواید پی ببریم. بااین‌حال تابه‌اینجا محققان روی ساقه ریواس و تأثیرات آن بررسی‌هایی انجام داده‌اند که براساس نتایج آن‌ها می‌توان از جمله خواص ریواس به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به کاهش کلسترول

مربای ریواس و توت فرنگی-724press.com

البته استفاده بیش از اندازه از ریواس در تهیه انواع شیرینی و دسرهای خوشمزه برای سلامتی شما خوب نیست، اما اضافه کردن کمی ریواس به برنامه غذایی روزانه می‌تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد. یک مطالعه که  نتایج آن در مجله تغذیه منتشر شد نشان داد خوردن ساقه ریواس می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول در مردانی شود که از مشکل کلسترول بالا رنج می‌بردند. این اثرات به ویژه روی کلسترول بد خون یا همان LDL به اثبات رسیده است.

کمک به هضم غذا

گیاه ریواس-724press.com

تانن موجود در ساقه ریواس می‌تواند باعث بهبود عملیات هضم مواد غذایی شده و از این طریق به سلامت روده کمک کند. ریواس همچنین سرشار از فیبر است که مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از بروز یبوست کمک کند. به‌همین خاطر افرادی که از یبوست و مشکلات گوارشی رنج می‌برند می‌توانند با اضافه کردن ریواس به برنامه غذایی روزانه خود به رفع این مشکل کمک کنند.

تقویت استخوان‎‌های بدن

ریواس سالم و خرد شده-724press.com

ساقه ریواس سرشار از ویتامین K است که یک ماده مغذی و کلیدی در بهبود وضعیت استخوان‌های بدن بوده و باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی می‌شود. اضافه کردن کمی آناناس به دسر ریواس می‌تواند مثل یک دوز اضافه مواد مغذی برای تقویت استخوان در نظر گرفته شود.

محافظت از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد

دسر با تزئین ساقه های ریواس-724press.com

برای اینکه از تأثیرات بد رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنیم، نیاز به مصرف آنتی اکسیدان داریم. تااینجا مواد مختلفی معرفی شده‌اند که امکان دریافت آنتی اکسیدان کافی را در اختیار ما قرار می‌دهند، موادی مثل زغال اخته یا کلم پیچ، اما در کنار آن‌ها ظاهرا ریواس هم می‌تواند در این امر مهم کمک کننده باشد.

مطلب مرتبط: خواص گل گاوزبان و تأثیر آنها بر سلامت انسان

به گزارش ۷۲۴پرس، نتایج بررسی‌های منتشر شده در مجله بین‌المللی علوم و فناوری غذایی نشان از آن دارد که مصرف یک وعده ریواس در مقایسه با یک فنجان کلم، مقدار آنتی اکسیدان بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. این به معنی محافظت بیشتر بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضری است که می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌ها شود.

روشن کردن پوست

پای ریواس با تزئین خلاقانه-724press.com

آنتی اکسیدان‌های موجود در ریواس نه تنها از ما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند، بلکه باعث می‌شود که پوست ما هم روشن‌تر و هم جوان‌تر به نظر برسد. مصرف ریواس روی تولید کلاژن اثرگذار است و کلاژن یکی از همان مواد ضروری است که برای داشتن پوستی با بافتی محکم و منعطف و البته روشن و شفاف  به آن نیازمندیم.  

پس یا ریواس را به هرشکلی که تمایل دارید به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید  یا از آن در تهیه انواع ماسک‌های صورت شفاف و روشن کننده استفاده کنید. دراین بین ماسک ریواس و آووکادو تأثیر خوبی روی درخشندگی طبیعی پوست دارد.

مبارزه با التهاب بدن

ریواست خرد شده-724press.com

ساقه‌های ریواس حاوی انواع آنتوسیانین هستند، ترکیبی که عامل رنگ قرمز پررنگ و عمیق این سبزی است.

مطلب مرتبط:  آیا خواص ضد التهابی زردچوبه واقعیت دارد؟

نتایج تحقیق انتشار یافته در گزارش سالانه علم و فناوری نشان از آن دارد که خوردن غذاهای غنی از آنتوسیانین می‌تواند احتمال بروز التهاب در بدن را کاهش داده و از این طریق از سلامت عمومی ما در مقابل بیماری‌های مزمنی همچون دیابت محافظت کند.

بهبود سلامت کبد

اسموتی ریواس و توت فرنگی-724press.com

ترکیبات موجود در ساقه ریواس نه تنها به سلامت روده کمک می‌کنند بلکه قادر هستند از کبد ما هم در برابر انواع آسیب‌ها محافظت کنند. یک بررسی پیرامون تحقیقات تغذیه مولکولی و مواد غذایی نشان داد مصرف عصاره ریواس به ویژه باعث بهبود سلامت کبد در آن دسته از افرادی می‌شود که  به مصرف نوشیدنی‌های مضر حاوی الکل عادت دارند.

تأثیر ریواس روی افزایش سلامت قلب

ساقه های ریواس-724press.com

آنتوسیانین موجود در ساقه ریواس می‌تواند از طریق کاهش میزان التهاب بدن و جلوگیری از گرفتگی و تصلب شرایی، تنگ شدن یا سفت شدن عروق خونی را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت کند.

اما اگر دوست دارید همراه ریواس کمی پروتئین هم مصرف کرده و  از مزیت مصرف   آن‌ها  به صورت توأما   بهره‌مند شوید، می‌توانید مقداری از انواع مغز و خشکبار مورد علاقه خود را خرد کرده و روی دسر ریواس لذیذ خود بپاشید. مثلا بادام می‌تواند گزینه خوبی باشد که  اثرات تقویت کننده قلب ریواس را بیشتر هم می‌کند.

مقابله با عوامل سرطان‌زا

دسته های ریواس-724press.com

از آنجایی که ساقه ریواس سرشار از آنتی اکسیدان است، خوردن آن به جز دیگر فوایدی که در بالا ذکر شد می‌تواند از شما در برابر احتمال بروز برخی از انواع سرطان هم محافظت کند.

آنتی اکسیدان‌ها به ترمیم سلولی ناشی از اثرات آسیب زننده رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، آسیب‌هایی که می‌توانند منجر به ایجاد سرطان در بدن شوند. پس حتما به ریواس هم جایی در رژیم غذایی خود بدهید تا از این همه خواص شگفت‌انگیز و ارزشمند بهره‌مند شوید.

علت طعم ترش ریواس چیست؟

ریواس احتمالا ترش مزه‌ترین سبزی است که می‌شود پیدا کرد. اسیدیته آن هم عمدتا به دلیل سطوح بالایی انواعی از اسیدها مثل اسید مالیک و اسید اگزالیک است. اسید مالیک یکی از متداول‌ترین انواع اسید موجود در گیاهان است که عامل طعم ترش بسیاری از انواع میوه و سبزیجات است.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید رشد ریواس رد محیط‌های تاریک باعث می‌شود که میزان ترشی آن کم‌تر شده و طعم مطبوع‌تری پیدا کند. این نوع  ریواس اغلب در بهار یا اواخر فصل زمستان کشت می‌شود.

سخن پایانی

پای ریواس-724press.com

ریواس سبزی بی‌نظیری است که مردم از آن برای تهیه انواع دسر و شیرینی استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که این سبزی ممکن است سرشار از اگزالات باشد، باید از مصرف بیش از اندازه آن جلوگیری کنید. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید که بهتر است اصولا  قید مصرف ریواس را بزنید.

ریواس به خاطر طعم ترشی که دارد، ماده غذایی جذابی برای تهیه انواع مربا، پای، نوشیدنی و انواع دسر است و از آنجایی که از نظر آنتی اکسیدان مغذی است، ارزش امتحان کردن را دارد.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد ریواس چیست؟ شما چطور ریواس را در رژیم غذایی روزانه خود به کار می‌گیرید؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم، حتما آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید، سپاس