ماهی از جمله مواد  غذایی است که متخصصان تغذیه و پزشکان به جدیت مصرف آن را به همه اقشار و گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. اما اگر دوست دارید این بار طعم ماهی قزل آلا یا سالمون را به شکلی متفاوت تجربه کنید، شاید بد نباشد این دستور تهیه ماهی با ریواس و سس ترش و شیرین آن را امتحان کنید. مطمئن هستم از این تجربه پشیمان نخواهید شد. پس در ادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از FeastingAtHome، اوایل فصل تابستان بهترین زمان برای خرید ماهی قزل آلای وحشی و تازه است. درکنار ماهی قزل، طبخ ریواس‌های خوش آب و رنگ و برگ چغندر می‌تواند نوید بخش یک خوراک لذیذ، ساده، سالم و مغذی باشد که هم بشقاب غذای شما را رنگین می‌کند و هم به بهبود و ارتقای سلامت عمومی بدن‌تان کمک می‌کند.

برشهای ماهی برشته با لیمو و جعفری تازه-724press.com

ترشی طبیعی ریواس در کنار شیرینی دلپذیر عسل یا شربت افرا و البته عطر سیر و موسیر می‌تواند این خوراک را به یک وعده بهشتی تبدیل کند. اما برای تهیه آن به چه موادی احتیاج داریم؟

مواد لازم

  • ۲ عدد موسیر یا نصف یک پیاز قرمز یا بنفش
  • ۲ عدد ساقه ریواس
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک عدد ماهی قزل آلا، سالمون یا آزاد- ماهی را تمیز کرده و آن را به صورت فیله برش بزنید، بهتر است پوست ماهی را کنده و استخوان‌ها را تاحد امکان تمیز کنید
  • ۲ قاشق غذاخوری شربت افرا یا مقداری عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک
  • مقداری آویشن
  • نمک و فلفل سیاه برای طعم دهی
  • مقداری برگ چغندر
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۴ حبه سیر درشت- می‌توانید آن را به صورت رنده یا خرد شده هم استفاده کنید
  • یک قاشق چایخوری رنده پوست لیمو
  • مقداری آب لیموی تازه

طرز تهیه

خوراک ریواس و ماهی آزاد یا قزل آلا-724press.com

برای شروع کار ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد معادل ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید.

موسیر یا پیاز قرمز را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. ریوار را از طول نصف کرده و سپس به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. حالا یک تابه بزرگ که مناسب قرار دادن داخل فر هم باشد را روی حرارت متوسط اجاق قرار داده و روغن زیتون را داخل آن بریزید. موسیر را داخل تابه ریخته و برای سه الی ۴ دقیقه تفت دهید تا زمانی که بافت آن کمی نرم شده و عطر آن حس شود. دراین مرحله ریواس را اضافه کرده و آن را هم به مدت یک دقیقه تفت دهید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه فیله ماهی با پوست برشته و برگ اسکارول

حالا به استفاده از کفگیر موسیر و ریواس را به سمت لبه‌های بیرونی تابه فشار داده و تکه‌های ماهی قزل‌آلا یا سالمون را در مرکز تابه قرار دهید. کمی نمک و پودر فلفل سیاه تازه به محتویات تابه اضافه کنید تا مواد مزه‌دار شوند. دراین مرحله می‌توانید شربت افرا یا عسل را اضافه کنید، توجه کنید که باید شربت یا عسل را تنها روی ریواس بریزید. درادامه سرکه بالزامیک را هم روی ریواس‌ها بریزید.

برش های ماهی قزل الا با ریواس-724press.com

نصف برگ آویشن تازه یا پودر آویش خشک را روی مواد بپاشید و باقیمانده آن را برای زمان سرو خوراک کنار بگذارید. در این مرحله از آموزش ۷۲۴پرس،  تابه را داخل فر گذاشته و اجازه دهید مواد به مدت پانزده دقیقه بپزند. بهتر است بعد از ده دقیقه تابه را بیرون‌ آورده و مواد را بررسی کنید و در صورتی که ماهی پخته شده آن را کنار بگذارید. برای ریواس از یک چنگال استفاده کنید تا میزان نرمی بافت آن را بررسی کنید.

مطلب مرتبط:  از خواص و فواید ریواس چه می‌دانید؟

حالا یک تابه دیگر را روی شعله متوسط گاز قرار داده و یک قاشق روغن زیتون اضافه را داخل آن بریزید. سیر را اضافه کرده و برای دو دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. برگ چغندر را اضافه کرده و برای یک تا دو دقیقه تفت دهید. حالا نمک، فلفل، رنده پوست لیمو و آب لیموی تازه را هم به مواد اضافه کرده و هم بزنید. شعله را خاموش کرده و تابه را کنار بگذارید.

سالمون با لوبیای پخته تازه-724press.com

برای سرو خوراک ابتدا ماهی را داخل ظرف مخصوص گذاشته و مخلوط موسیر و ریواس را کنار آن بریزید و درنهایت برگ چغندر طعم دار شده را هم اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق مقداری از مایع خوش طعمی که در تابه مخصوص پخت ماهی جمع شده است را روی ماهی بریزید و درنهایت با آویشن تازه یا خشک تزئین کنید. نوش جان

نکات مهم:

ماهی سالمون سرخ شده با برش لیمو و پیازچه خرد شده-724press.com

  • اضافه کردن شربت افرا یا عسل را فراموش نکنید. ریواس طعمی ترش و شیرین دارد اما بهتر است با مقداری شربت یا عسل طعم آن را بهتر کرد.
  • به ضخامت برش‌های ماهی توجه داشته باشید. ماهی با ضخامت کم زودتر آماده می‌شود، اما برش‌های ضخیم ماهی به مدت زمان پخت بیشتری احتیاج دارد.
  • اگر تابه را از فر بیرون‌ آوردید و متوجه شدید ماهی کاملا پخته است آن را داخل سینی گذاشته و کنار بگذارید، اما تابه حاوی برش‌های ریواس را مجددا داخل فر بگذارید تا ریواس کامل بپزد.
  • میزان سرکه بالزامیک به ذائقه خود شما بستگی دارد. شما می‌توانید میزان ذکر شده در دستور را بسته به سلیقه خود کمتر کنید.

مطلب مرتبط: خواص و ارزش غذایی ماهی قزل‌آلا و سالمون

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید، سپاس