همه ما دوست داریم پوست جوان، جذاب و بدون چین و چروک داشته باشیم. بااین‌حال افزایش سن یک سری پیامدها دارد که واضح‌ترین آن‌ها به صورت چین و چروک روی پوست صورت و به ویژه اطراف چشم قابل مشاهده است. محصولات تجاری متعددی برای رفع چین و چروک پوست وجود دارد که متأسفانه برخی از آن‌های حاوی مواد شیمیایی مضر  است. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه نوعی بالم خانگی ضد چروک و عاری از مواد سمی  را مرور کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Draxe، از آنجایی که ما قادر به تماشای تغییر و تحولات داخلی بدن نیستیم، همیشه این پوست است که اولین نشانه‌های آشکار گذر زمان و شروع فرآیند پیری را نشان می‌دهد. این هم یک واقعیت اثبات شده است که با افزایش سن، میزان انعطاف پذیری پوست کاهش یافته و با خشک شدن پوست شاهد بروز چین و چروک هستیم. دراین بین اولین جایی که این مسئله قابل مشاهده است، نه تنها پوست صورت بلکه به شکل مشخص پوست اطراف چشم است، چروک‌هایی که از آن‌ها با نام پنجه کلاغی یاد می‌شود.

خطوط پنجه کلاغی- 724press.com

درحال حاضر رژیم غذایی ما بزرگ‌ترین تأثیر را روی ظاهر و وضعیت پوست ما دارد، بااین‌حال راه‌های دیگری هم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم تأثیری مثبت روی پوست داشته و ضمن ایجاد درخششی زیبا، به کاهش  احتمال ایجاد چین و چروک کمک کنیم. بخشی از این درمان‌های طبیعی با استفاده از انواع کرم و لوسیون‌های بهداشتی به ‌ویژه کرم دور چشم است که می‌تواند با آبرسانی پوست مانع خشکی و درنتیجه ایجاد چین و چروک شود. 

مطلب مرتبط:  چند ایده ساده برای درست کردن بالم لب خانگی

هرچند این کرم و لوسیون‌ها به صورت تجاری هم در دسترس هستند، اما شما می‌توانید با استفاده از چهار ماده در دسترس و مفید، نوعی کرم و بالم مخصوص زیر چشم را در منزل تهیه کنید که به لطیف شدن پوست شما کمک فراوانی می‌کنند. اما پیش از معرفی این بالم و مواد مورد نیاز برای تهیه آن بیایید کمی بیشتر با مشکلی به نام چروک‌های پنجه کلاغی آشنا شویم. درمجموع شاید به نظر برسد بهترین راه‌حل برای این مشکل، جایگزین کردن چربی‌هایی است که بدن به واسطه افزایش سن و همینطور اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محیطی از دست می‌دهد. اما باور کنید این کار به این سادگی نیست.

کرم دور چشم- 724press.com

در گزارش منتشر شده در یک مجله پزشکی آمده است که پیری پوست یک فرآیند بیولوژیکی و پیچیده است که تحت‌تأثیر عواملی همچون ژنتیک، متابولیسم سلولی، فرآیندهای هورمونی و متابولیکی و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی هوا، پرتوهای یونیزان، مواد شیمیایی و سموم قرار دارد. ترکیب این عوامل درکنار هم منجر به تغییراتی پیشروند در لایه‌های گوناگون پوست شده و در مجموع روی ظاهر کلی پوست  به‌ویژه در نواحی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، اثر می‌گذارد.

به‌همین خاطر بروز چین و چروک‌های ریز و خشکی پوست به‌خصوص در نواحل اطراف چشم امری شایع است که بیشتر به خاطر از دست رفتن تدریجی خاصیت ارتجاعی پوست رخ می‌دهد. اما چه چیز می‌تواند به صورت خاص به کاهش چین و چروک در این ناحیه کمک کند؟ بهبود وضعیت کلاژن پوست. درواقع کاهش کلاژن نوع هفت که اغلب در پیری پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شایع است، با تضعیف پیوند میان درم و اپیدرم با ایجاد چین و چروک کمک می‌کند. با از بین رفتن کلاژن پوست حالتی مسن پیدا کرده و با افزایش سن شاهد ایجاد چروک‌های عمیق‌تر به شکل منظم یا نامنظم هستیم.

بالم ضد چروک- 724press.com

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که میزان کلی کلاژن پوست تقریبا سالی یک درصد کاهش پیدا می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس، اکثر تحقیقات مرتبط با فرآیندهای ضد پیری پوست هم تمرکز خود را روی سه جزء اصلی و ساختاری پوست یعنی کلاژن، الاستین و گلیکوزآمینوگلیکان‌ها گذاشته‌اند و به‌همین خاطر شاهد استفاده از آن‌ها در تهیه انواع کرم‌های ضد چروک و عوامل پرکننده مختلف هستیم. بنابراین یکی از توصیه‌های همیشگی و اکید متخصص این حوزه مصرف کلاژن به اشکال مختلفی مثل پودر، کپسول یا قرص است؛ کاری که نخستین تأثیراتش را هم دقیقا روی چروک پنجه کلاغی نشان می‌دهد.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه کرم صورت خانگی مخصوص جلوگیری از پیری پوست

اما همانطور که گفتیم در کنار آن کرم، لوسیون و بالم هم می‌تواند برای حفظ  رطوبت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک مؤثر باشد. در این دستور تهیه خاص، از چهار ماده مفید استفاده شده است که هم حاوی مواد سمی نیستند و هم می‌توان از آنها به شکل ایمن و مؤثر به خصوص در نواحی اطراف چشم استفاده کرد. این مواد به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و احتمال بروز چین و چروک را کاهش می‌دهند و برای این کار از انواع مواد مغذی و پروتئین‌های موجود برای تشویق فرآیند بازسازی سلولی کمک می‌گیرند.

روغن نارگیل- 724press.com

اولین ماده این فهرست شی باتر یا کره شی است که هم ماده‌ای مرطوب‌کننده است و هم آبرسانی خوبی دارد. استفاده از این ماده باعث ایجاد نرمی و لطافت پوست شده و همچنان تولید کلاژن را تسریع می‌کند و از این نظر باید آن را ماده‌ای با پتانسیل ضد پیری درنظر بگیریم. ماده بعدی روغن نارگیل است که برای استعمال روی پوست و به ویژه اطراف چشم بسیار مفید است. روغن نارگیل بکر با مرطوب کردن  باعث تسکین پوست آسیب دیده می‌شود. روغن ویتامین E گزینه بعدی است که به بهبود خطوط ریز و چین و چروک کمک  و با اثرات آنتی اکسیدانی از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از پرتوهای خورشید هم محافظت می‌کند. این روغن همچنین باعث تحریک رشد سلول‌های جدید و سالم وستی شده و با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و از این طریق از بروز مسائلی همچون چین و چروک و ایجاد لکه‌های تیره پوستی جلوگیری می‌کند.

جزء آخر این دستور به روغن‌های ضروری و مفید اختصاص دارد که در این دستور خاص بهترین گزینه روغن کندر است. این روغن توانایی تقویت بافت پوست و بهبود رنگ بشره  را دارا بوده و در کنار آن خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و از مکانسیم‌های دفاعی پوست در برابر هجوم باکتری‌ها یا عوامل ایجاد کننده لکه ‌های پوستی حمایت می‌کند. حتی ممکن است استفاده از روغن کندر باعث تقویت و لیفت پوست هم بشود.

مواد لازم

مواد لازم برای تهیه بالم زیر چشم- 724press.com

  • ۲ قاشق غذاخوری شی باتر تصفیه نشده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر
  • نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین E
  • ۱۰    قطره روغن یا اسانس کندر

طرز تهیه

بالم برای رفع خطوط پنجه کلاغی- 724press.com

یک کاسه کوچک شیشه‌ای را انتخاب کرده و کره شی و روغن نارگیل را داخل آن بریزید. حالا با استفاده از روش بن ماری روغن و کره را ذوب کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا یکنواخت شود. کاسه را کنار گذاشته و اجازه دهید برای نیم ساعت بماند تا کامل خنک شود.

دراین مرحله روغن ویتامین E و اسانس کندر را اضافه کرده و باز به خوبی هم بزنید. درنهایت مخلوط حاصل را به مدت یک ساعت یا بیشتر داخل یخچال بگذارید تا خنک شده و دوباره حالت جامد به خود بگیرد. سپس ظرف را از یخچال خارج کرده و با استفاده از همزن دستی یا معمولی به‌اندازه‌ای مخلوط را هم بزنید تا حالت پفی به خود بگیرد. مخلوط را داخل یک ظرف شیشه‌ای مناسب ریخته و در دمای معمول اتاق نگهدرای کنید.

هر روز صبح و شب بعد از دوش گرفتن یا شستشوی صورت و درحالی که پوست‌تان هنوز مرطوب است، مقداری از این بالم مفید را دور چشم‌ها بمالید تا جذب شود و درنهایت از خواص شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ما لذت برده باشید. آیا تجربه استفاده از انواع بالم و لوسیون‌های دست ساز و خانگی را دارید؟ نظر شما در مورد این محصولات چیست؟ آیا از نظر کارایی با نمونه‌های تجاری قابل مقایسه هستند؟ فراموش نکنید ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم،  حتما آن‌ها را با ما درمیان بگذارید، سپاس