دل مرغ می‌تواند هم منبع خوبی از پروتئین باشد و هم نیاز بدن شما به برخی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها را تأمین کند. اگرچه شاید دل مرغ به اندازه سایر گوشت‌ها محبوب و مورد توجه نباشد، اما باور کنید که  می‌تواند یک مکمل مغذی و یک خوراکی خوش طعم در رژیم غذایی شما باشد. بافت و همینطور طعم آن مطلوب است و روند آماده‌سازی آن هم خیلی سخت نیست. در مرور فواید، خواص و مواد مفید این گوشت لذیذ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، در شرایطی که فراهم کردن گوشت قرمز سخت باشد، باید به دنبال گزینه‌های جایگزین رفت تا نیاز بدن به پروتئین تأمین شود. اما البته طعم گوشت چیزی نیست که خیلی راحت بتوان آن را نادیده گرفت و از طرف دیگر مصرف گوشت به‌ویژه برای رشد کودکان لازم است. خب، درچنین شرایطی  می‌توان انواع دیگری از گوشت را جایگزین کرد، مثل دل مرغ که هم سرشار از چندین ماده مغذی کلیدی است و برای سلامت عمومی بدن مناسب است و هم طعم آن خوب است.

دل مرغ صورتی و تمیز شده- 724press.com

دل مرغ کوچک و ظریف است و به سرعت  آماده می‌شود، پس برای تهیه یک شام فوری ایده‌آل است. از طرف دیگر می‌توان تنها در پنج دقیقه آن‌ها را به همراه ادویه در تابه سرخ  و یک شام لذیذ را در کمترین زمان ممکن آماده کنید. مصرف دل مرغ می‌تواند راه خوبی برای دریافت پروتئین باشد، هرچند که این ماده سرشار از انواع چربی‌های اشباع و همینطور کلسترول است. اما خوردن آن در فواصل زمانی اشکال چندانی ندارد.

در این مجال قصد داریم کمی به فواید مصرف دل مرغ و البته مضرات احتمالی آن بپردازیم و درکنار آن به بهترین روش‌های طبخ آن در منزل هم نگاهی داشته باشیم.

مواد مغذی موجود در دل مرغ

دل مرغ روی برگ کاهو- 724press.com

دل مرغ، یکی از خوراکی‎‌های بسیار مغذی است که در هر وعده مصرف می‌تواند مقدار مناسبی از پروتئین، روی، مس، آهن و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن را تأمین کند.

درمجموع یک وعده صد گرمی دل مرغ پخته شده حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ۱۸۵ کیلوکالری
  • ۲۶ گرم پروتئین
  • ۸ گرم چربی
  • ۰٫۱ گرم کربوهیدرات
  • ۳۰۴٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۱۲
  • ۶۶درصد از نیاز روزانه بدن به روی
  • ۵۷ درصد ارزش روزانه ریبوفلاوین
  • ۵۶ درصد    ارزش روزانه مس
  • ۵۳ درصد ارزش روزانه پانتونیک اسید
  • ۵۰ درصد ارزش روزانه آهن
  • ۲۰ درصد ارزش روزانه فولات
  • ۱۹ درصد ارزش روزانه ویتامین B۶
  • ۱۸ درصد ارزش روزانه نیاسین
  • ۱۶ درصد ارزش روزانه فسفر
  • ۱۵٪ ارزش روزانه سلنیوم

همچنین دل مرغ سرشار از ویتامین B12 است، ریز مغذی که حضورش برای سنتز DNA، تشکیل گلبول‌های قرمز خون و همینطور حفظ سلامت اعصاب اهمیت بالایی دارد. به‌علاوه همانطور که در بالا اشاره شد، دل مرغ  میزان بالایی روی دارد که برای رشد سلولی، بهبود زخم و مدیریت قند خون ضروری است. در کنار آن ریبوفلاوین موجود در دل مرغ که نوعی ویتامین محلول در آب است، برای رشد بدن، تکامل و همینطور متابولیسم انرژی مهم است.

فواید مصرف دل مرغ

دل مرغ و دانه فلفل سیاه- 724press.com

باوجود تمام مواد مغذی، املاح و ویتامین‌هایی که در دل مرغ وجود دارند، طبیعی است که مصرف آن می‌تواند به اشکال مختلف روی سلامت عمومی بدن تأثیرگذار باشد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دل مرغ منبع خوبی از پروتئین است

دل مرغ منبعی غنی از پروتئین است، ماده‌ای اکه حضورش در حفظ سلامت عمومی بدن و مسائلی همچون ساخت و حفظ توده عضلانی، عملکرد سیستم ایمنی و همینطور فرآیند رشد ضروری است.

برخی تحقیقات انجام شده نشان از آن دارند که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند باعث تنظیم اشتهای شما و درنتیجه کاهش میلی به ریزه ‌خواری شود. از طرف دیگر مصرف پروتئین به میزان لازم باعث ایجاد حس سیری در فرد  شده و از این طریق به پیشگیری از بروز چاقی  و همینطور کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف غذاهای غنی از پروتئینی همچون دل مرغ اگر با انجام تمرینات ورزشی مقاومتی همراه باشد، تأثیری چشمگیر روی رشد و افزایش قدرت عضلانی بدن دارد.

دل مرغ سرشار از آهن است

دل مرغ کباب شده روی ذغال- 724press.com

دل مرغ مملو از آهن است و یک وعده خوراک تهیه شده با آن می‌توان به میزان قابل توجهی  از نیاز بدن شما به این ماده معدنی را برطرف کند. حضور آهن نه‌تنها برای انتقال اکسیژن خون و سنتز  DNA لازم است، بلکه برای تولید گلبول‌های قرمز سالم هم اهمیت دارد.

براساس داده‌های فعلی، تخمین زده می‌شود که بیش از یک و نیم میلیارد انسان در سراسر جهان از کمبود آهن رنج می‌برند، امری که باعث شده است این مسئله به یکی از رایج‌ترین موارد فقر و کمبود تغذیه‌ای جهان تبدیل شود.

به گزارش ۷۲۴پرس، درحالی که کمبود آهن در بخش‌های توسعه نیافته و در حال توسعه جهان شیوع بیشتری  دارد، ده درصد کودکان نوپا، دختران جوان و همینطور زنان در سنین باروری در کشورهایی پیشرفته همچون ایالات متحده و کانادا هم از این مشکل رنج می‌برند. مشکلی که می‌تواند باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از علائم همچون ضعف، خستگی، نقص سیستم ایمنی و همینطور مشکلات گوارشی شود.

بهره بردن از مواد غذایی سرشار از آهن مثل دل مرغ، می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای برآوردن نیازهای روزانه بدن به این عنصر مهم بوده و از سلامت شما در برابر عوارض ناشی از فقر آهن محافظت کند.

جلوگیری از  اسراف  و دور ریز مواد غذایی

دل مرغ خام و پاک شده- 724press.com

خب، این یکی چندان ربطی به سلامت عمومی بدن ندارد، اما از زاویه‌ای دیگر حائز اهمیت است. دل مرغ می‌تواند یک ماده غذایی پایدار، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست بوده و به شما در پیروی از یک رژیم  غذایی سالم کمک کند. از طرف دیگر اضافه کردن دل مرغ به برنامه غذایی روزانه می‌تواند راهکاری عالی برای کاهش ضایعات مواد غذایی و دور ریز آنها بوده و از این طریق به کاهش اثرات زیست محیطی حضور انسان کمک کند.

برای توضیح باید بگوییم که استفاده از همه بخش‌های بدن حیوانات از جمله مصرف بخش‌های گوشتی  که کمتر مورد توجه قرار دارند، باعث حصول این اطمینان می‌شود که هیچ چیزی به هدر نمی‌برود. درواقع مدافعان محیط زیست باور دارند که مصرف و حتی استفاده از بخش‌های مختلف حیوانات می‌تواند راهی برای حمایت از پایداری باشد.

مضرات احتمالی مصرف دل مرغ چیست؟

خوراک دل و جگر مرغ- 724press.com

اگرچه دل مرغ یک مکمل ساده، سالم و مغذی است که می‌تواند بخشی از رژیم غذایی بزرگسالان را به خود اختصاص دهد، اما افراد مبتلا به نقرس باید به این مسئله توجه داشته باشند که مصرف بیش از اندازه دل مرغ می‌تواند تأثیراتی بدی روی روند بیماری آن‌ها داشته باشد. پس این افراد باید مصرف و نیاز خود را تعدیل کنند.

مطلب مرتبط:   فواید مصرف یک هفته ای کرفس روی بدن انسان

علت مسئله این است که دل مرغ سرشار از پورین است؛ ترکیبی که به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت یافت می‌شود. زمانی که بدن پورین را تجزیه می‌کند، به صورت غیرمستقیم می‌تواند سطح اسید اوریک را بالا ببرد. تجمع اسید اوریک در مفاصل باعث تشدید علائم بیماری نقرس و آزار فرد مبتلا شود. به‌همین خاطر گاهی به افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود از رژیم غذایی حاوی مقادیر کم پورین پیروی کرده و درنتیجه مصرف غذاهایی همچون دل مرغ را محدود کنند.

از سوی دیگر بسیاری از مردم در مورد میزان کلسترول موجود در گوشت برخی از اندام‌ها مثل دل مرغ نگران بوده و از این نظر می‌ترسند که مبادا مصرف دل مرغ به طریق روی سلامت قلب و سیستم عروق بدن تأثیر منفی داشته باشد.

دل مرغ خام در کنار یک برگ جعفری- 724press.com

اگرچه دل مرغ حاوی میزان کلسترول بالایی است، اما تحقیقات حکایت از آن دارد که میزان بالای کلسترول در رژیم غذایی لزوما به معنای بالای رفتن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی یا بروز سکته قلبی نیست. از طرف دیگر بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که کبد حدود ۷۵% از کلسترول موجود را تولید می‌کند و تنها ۲۵% از آن از طریق غذا به دست می‌آید. بنابراین با مصرف غذاهای حاوی کلسترول بالا، بدن راهی را  در پیش می‌گیرد تا به طریقی میزان کلسترول خون را در حد متعادل حفظ کند. 

بااین وجود گفته  می‌شود  افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند، بهتر است در مصرف دل مرغ و سایر غذاهای حاوی کلسترول بالا جانب احتیاط را نگه دارند.

روش طبخ دل مرغ

دل مرغ کبابی- 724press.com

دل مرغ در بسیاری از فروشگاه‌های ارائه دهنده مواد پروتئین و همینطور قصابی‌ها به فروش می‌رسد. در کنار دل مرغ مواد دیگری همچون سنگدان هم عرضه می‌شود. اما برای طبخ و آماده کردن دل مرغ روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین‌ آن‌ها، سرخ کردن دل مرغ است.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه خوراک دل مرغ با قارچ، خوراکی سرشار از ویتامین B 

برای شروع کافی است ابتدا دل مرغ را تمیز کرده و بشویید و سپس آن را به همراه مقدار کمی روغن زیتون  و چاشنی‌های مورد علاقه‌ای همچون پودر سیر، فلفل، زیره، چیلی یا نمک دریایی تفت دهید. بهترین زمان برای آماده کردن دل مرغ سرخ شده، پنج الی ده دقیقه و بهترین حرارت، متوسط رو به بالا است. وقتی رنگ دل مرغ تغییر کرده و دیگر صورتی رنگ نبود، یعنی خوراک شما آماده است. درکنار دل مرغ می‌توانید از انواع سبزیجات مفید و مغذی همچون قارچ، پیاز، سیب زمینی و هویج استفاده کرده و از این طریق خواص غذایی این ماده را افزایش دهید.

دیگر روش متداول طبخ دل مرغ، کباب کردن آن است. شما می‌توانید دل مرغ را به صورت ساده کباب کنید یا از قبل آن را با انواع چاشنی و ادویه طعم‌دار کرده و اصطلاحا مرینیت کنید و درنهایت آن را کباب کنید.

درپایان نظر شما در مورد دل مرغ، فواید و مضرات آن چیست؟ آیا تجربه درست کردن غذا با دل مرغ را دارید؟ شما برای تهیه خوراک دل مرغ از چه روشی استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. سپاس