تا هوا کمی سرد می‌شود، بازار طبخ انواع خوراکی‌های گرم به خصوص سوپ و آش داغ می‌شود. از آنجایی که معمولا در تهیه سوپ از انواع سبزیجات مفید و پرخاصیت استفاده می‌شود، می‌توان از آن به‌عنوان یک پیش ‌غذا یا حتی یک وعده سبک غذایی پرفایده بهره برد. در این مجال با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا دستور تهیه یک نوع سوپ ساده و لذیذ سبزیجات را مرور کنیم که به خاطر استفاده از تره‌فرنگی و سیب‌زمینی ارزش غذایی مناسبی هم دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از BBCGoodFood، از میان انوع سوپ‌های زمستانی، سوپ تره فرنگی و سیب زمینی یکی از راحت‌ترین و درعین‌حال شناخته‌ شده‌ترین‌ها است. یک دستور غذایی ساده که با استفاده از سبزیجات فصلی و محلی تهیه می‌شود.

سوپ تره فرنگی با پوره سیب زمینی با برش نان 724press.com

تره فرنگی یکی از سبزیجات پرخاصیت و بسیار مغذی است. از آنجایی که شاید نتوان از تره فرنگی به شکل معمول در تهیه انواع غذاها استفاده کرد، طبخ سوپ‌های تهیه شده از آن انتخاب خوبی است که می‌تواند شما و خانواده‌تان را از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند کند. سیب زمینی استفاده شده در تهیه این سوپ هم به لطافت بافت این پیش خوراک لذیذ کمک کرده و در کنار آن کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

مواد لازم

  • ۵۰ گرم کره
  • ۴۵۰ گرم سیب زمینی- سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید
  • یک عدد پیاز کوچک- پیاز را هم به اندازه سیب زمینی‌ها خرد کنید
  • ۴۵۰ گرم قسمت‌های سفید رنگ تره‌فرنگی، خرد شده- فراموش نکنید که قسمت‌ها سبز رنگ تره فرنگی را برای استفاده‌های دیگر کنار بگذارید
  • کمی بیش از یک لیتر آب مرغ بدون نمک  یا آب سبزیجات به دلخواه
  • ۱۴۲ میلی‌لیتر خامه فرم گرفته
  • ۱۲۵ میلی‌لیتر شیر پر چرب
  • مقداره تره فرنگی، پیازچه خرد شده و کمی کره برای تزیین نهایی سوپ در هنگام سرو

طرز تهیه

سوپ سیب زمینی 724press.com

برای شروع کار ابتدا پنجاه گرم کره ذکر شده را داخل یک قابلمه با ابعاد مناسب ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. زمانی که کره کف کرد، سیب زمینی‌های خرد شده را با همراه پیاز و تره فرنگی داخل قابلمه ریخته و کمی هم بزنید تا تمام مواد به  خوبی به کره آغشته شوند. اجازه دهید سبزیجات کمی تفت خورده و نرم شوند.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ ازوگلین، سوپ پرطرفدار ترکی

درادامه مقداری نمک و فلفل سیاه تاز آسیاب شده را به مواد اضافه کنید تا مزه‌دار شوند و به خوبی هم بزنید. دراین مرحله می‌توانید در قابلمه را ببینید و اجازه دهید سبزیجات کمی بخارپز شده و بافت‌شان نرم شود. همچنین اگر کاغذ روغنی دایره شکل که سرآشپزها به آن کارتوش می‌گویند را در دسترس دارید، آن را روی سبزیجات گذاشته و سپس در قابلمه را ببندید.

سوپ تره فرنگی 724press.com

ده دقیقه صبر کنید و اجازه دهید سبزیجات پخته و نرم شوند اما رنگ‌شان تغییری نکند. حالا در ظرف را باز کرده و اگر از کاغذ روغنی استفاده کردید آن را برداشته و دور بیندازید.  حالا آب مرغ یا سبزیجات را روی مواد ریخته و اجازه دهید سبزیجات کمی هم با آن جوشیده و پخته شوند. حدود پنج دقیقه کافی است. درواقع بهتر است مواد را بیش از اندازه نپزید تا سوپ طعم تازگی و طراوت خود را از دست ندهد.

پس از گذشت زمان لازم زیر قابلمه را خاموش کرده و کمی صبر کنید تا سوپ از حرارت افتاده و خنک شود. حالا آن را داخل محفظه مخلوط کن یا همزن ریخته و به اندازه‌ای هم بزنید  تا پوره مانند شده و بافتش نرم و ابریشمی شود. حالا دوباره مواد را داخل قابلم بریزید و کمی از آن بچشید و در صورت نیاز نمک یا فلفل بیشتری به سوپ اضافه کنید. 

سوپ سیب زمینی و تره فرنگی با تزئین کره آب شده- 724press.com

حالا نوبت اضافه کردن خامه فرم گرفته و شیر پرچرب است. کمی دیگر صبر کنید تا سوپ مجددا گرم شده و حتی به آرامی بجوشد. اگر حس می‌کنید سوپ کمی غلیظ است می‌توانید مقداری آب مرغ یا سبزیجات و حتی آب گرم معمولی به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بافت سوپ کمی سبک شود.

مطلب مرتبط:  از خواص تره فرنگی چه می‌دانید؟

درنهایت سوپ را داخل ظرف مخصوص سرو ریخته و روی آن را با تره فرنگی یا پیازچه ساطوری شده تزئین کرده و مقدار کمی کره گرم ذوب شده را روی آن بریزید و سرو کنید. اگر دوست دارید می‌توانید تره یا پیازچه را داخل یک قاشق کره داغ کمی تفت دهید تا بافتش کمی نرم شود، اما کاملا تغییر رنگ ندهد و بعد همه مواد را روی سوپ بریزید. در صورت تمایل حتی می‌توانید کمی خامه یا فلفل سیاه هم روی سوپ بریزید، همچنین چند برش نان برشته شده هم می‌تواند انتخاب خوبی برای سرو این سوپ باشد. درنهایت  فراموش نکنید بهتر است این سوپ به صورت گرم سرو شود، نوش جان.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. اگر این سوپ را تهیه کردید، حتما نظر و تجربه خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس