زمان افسردگی‌های فصلی فرا رسیده است. کودکان نیز ممکن است تحت‌تاثیر این اختلالات فصلی قرار بگیرند؛ پس امکان ابتلای کودکان به افسردگی نیز وجود دارد. بسیاری، اضطراب را در وجود کودک خود تشخیص می‌دهند اما افسردگی را خیر. برای پیشگیری  از افسردگی کودکان باید علائم آن و راه‌های در مان را بشناسیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lifehacker، قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا، اعلام کرد که ۲.۷ درصد از کودکان در آمریکا، افسرده هستند؛ این عدد همواره رشد پیوسته‌ای داشته است.

مطلب مرتبط: انواع افسردگی‌ ها را بشناسید

علائم افسردگی در کودک چیست؟

افسردگی در کودکان به شیوه‌‌های گوناگون، بروز می‌یابد. دکتر جورجینا گارسیا، روان درمان‌گر رفتاری مرکز سلامت کودکان فرانسیسکان، به والدین توصیه می‌کند نسبت به این علائم هشیار باشند:

  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های تفریحی معمول
  • کاهش چشم‌گیر نمرات و افت عملکرد در مدرسه
  • تغییر حالات روحی مانند زودرنج‌ شدن، گریه بیش از حد معمول و ناپایداری خلقی
  • تغییر در الگوی خواب، اشتها و انرژی کودک
  • انزوا؛ کاهش تعاملات با دوستان و اجتماع
  • شکایت از دردهای فیزیکی مانند سردرد یا دل‌درد
  • آسیب به خود؛ زخم کردن یا ضربه زدن به جسم خود
  • اِعلام افکار حاوی کشتن خود یا دیگران؛ حتی با لحن غیر جدی و در قالب شوخی

علائم افسردگی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. دکتر گارسیا می‌گوید:

«کودکان به درستی توانایی تشریح احساسات خود از طریق کلمات را ندارند؛ آن‌ها به جای این که بگویند افسرده‌ام می‌گویند حوصله‌ام سر رفته است

نشانه‌های افسردگی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است

بزرگسالان دارای افسردگی، گاهی دارای علائم فیزیکی علاوه بر علائم روانی هستند؛ اما در برخی کودکان، افسردگی تنها با علائم فیزیکی، مانند مشکلات گوارشی، خود را به نمایش می‌گذارد؛ و ممکن است کودک چندان «ناراحت» به نظر نرسد.

اگر احساس می‌کنید کودک شما دچار افسردگی شده است، چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟

افسردگی کودکان-724press.com

اگر گمان می‌برید که کودک شما میل به خودکشی یا آسیب زدن به خود را دارد، به سرعت از متخصصان تقاضای کمک کنید. در کشور آمریکا، با شماره‌گیری 988 به مرکز پیشگیری از خودکشی متصل می‌شوید و آن‌ها شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی هستند. در ایران نیز اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ وظیفه مشابهی را برعهده دارد. دکتر گارسیا می‌گوید:

«اگر شرایط به نظر اضطراری می‌آید، والدین باید سریعا کودک را به نزدیک‌ترین کلینیک درمانی برده تا کودک تحت معاینه و معالجه قرار گیرد.»

اگر شما گمان می‌کنید که فرزندتان افسرده است اما خطری اضطراری او را تهدید نمی‌کند، به توصیه دکتر گارسیا «در این شرایط، ابتدا والدین باید به سراغ متخصصان برای ارزیابی کودک رفته و با پزشک کودک خود نیز مشورت کنند. پزشک کودک می‌داند که از کودک چه سوالاتی پرسیده و به دنبال چه نشانه‌هایی باشد و در صورت نیاز می‌تواند روان‌پزشک یا مشاور کودک مناسبی به شما معرفی کند.» هم‌چنین شما می‌توانید مستقیما به سراغ روان‌درمان‌گرها بروید؛ مشکل رایج، قرار گرفتن در لیست انتظار برای ملاقات با این درمان‌گران می‌باشد اما سلامت کودک شما ارزش چنین انتظاری را دارد.

دکتر گارسیا می‌گوید:

«درست است که ارزیابی کودک توسط متخصصان امری مهم است اما والدین نیز باید اطمینان حاصل کنند که کودک خود را به خوبی می‌شناسند. اگر تغییری در خلق و خو، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای کودک رخ می‌دهد، والدین باید توانایی آن را داشته باشند که سریعا آن‌ها را تشخیص داده و کمک لازم برای کودک خود را دریافت کنند.»

گاهی اوقات ممکن است معلم کودک یا بزرگسال دیگری متوجه این تغییرات شود اما، در اکثر مواقع این والدین هستند که تغییرات رفتاری کودک خود را می‌توانند به درستی تشخیص دهند.

اگر وجود افسردگی در کودک شما تایید شد، چه کارهایی باید انجام دهید؟

کودک افسرده-724press.com

برای شروع درمان، ابتدا باید وجود افسردگی توسط یک متخصص، مانند پزشک کودک یا روان‌درمان‌گر، تایید شود. توصیه دکتر گارسیا، پس از تشخیص افسردگی چنین است:

«جلسات مشاوره اولین قدم برای مداخله درمانی می‌باشد.» در طی این جلسات، که معمولا یک بار در هفته برگزار می‌شوند، کودک با مشاور خود از احساسات خود صحبت می‌کند و مهارت‌های مدیریت و سازگاری را می‌آموزد. گاهی اوقات جلسات مشاوره با همکاری مدرسه در همان محیط شکل می‌گیرند و گاهی این جلسات در مراکز خصوصی برگزار می‌شوند. بیمه‌های بسیاری، جلسات مشاوره کودک را مشمول می‌شوند اما شما پیش از شروع، باید با کارگزار بیمه خود در این زمینه مشورت کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ چیزی که هیچ گاه نباید به یک فرد افسرده بگویید

اگر با وجود جلسات مشاوره، افسردگی کودک ادامه‌دار شود، به گفته دکتر گارسیا «ممکن است روان‌درمان‌گر یا پزشک کودک، برای او دارو تجویز کرده یا کودک را به روان‌درمان‌گر بزرگسالان ارجاع دهند تا متوجه شوند آیا تجویز دارو ضروری است یا خیر.» معمولا از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین(SSRIs) مانند پروزاک و زولافت، برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. در برخی کودکان این داروها اثرگذاری بسیار مطلوبی دارند اما برخی دیگر با عوارض جانبی آن دست و پنجه نرم کرده و یا به دلیل دیگر مشکلات سلامتی قادر به مصرف این داروها نیستند. گروه پزشکی مداواگر کودک شما باید بهترین گزینه را با توجه به شرایط کودک شما، برای او انتخاب کنند.

آیا کودکی که دچار افسردگی شده است، تا آخر عمر با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند؟

افسردگی ممکن است زمان کوتاهی فرد را درگیر کرده یا تا آخر عمر او را همراهی کند. دکتر گارسیا عقیده دارد که برای کودکان، این اختلال مادام‌العمر نخواهد بود. او می‌گوید:

«خبر خوب این است که افسردگی با درمان مناسب بهبود می‌یابد و پس از مدتی کودک شما به جلسات مشاوره و داروها نیازی نخواهد داشت. هرچند ممکن است گاهی دوباره بازگردد اما تحقیقات نشان می‌دهد که درمان هر دوره افسردگی به پیشگیری از بازگشت آن در آینده کمک می‌کند.»

بنابراین با کمک به کودک خود برای تصدیق احساسات خود و درمان صحیح آن‌ها، شما آینده‌ای سالم‌تر از لحاظ روانی و روانی مقاوم‌تر برای او خواهید ساخت.