سوپ کولایده، یکی از خوراک‌های معروف جمهوری چک است که منشأ آن به منطقه کوهستانی «Krkonoše» برمی‌گردد. این سوپ را باید آبگوشتی سفید و غلیظ تشکیل شده از سیب زمینی، قارچ و خامه دانست که تهیه آن به اشکال  گوناگون و متنوع رایج است. البته درحالت کلی می‌توان این سوپ را با سوپ قارچ خامه‌ای معمولی مقایسه کرد.  دراین مجال با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا یکی از دلچسب‌ترین روش‌های طبخ این سوپ را مرور کنیم. 

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Thrillist و Anediblemosaic، سوپ کولایده یا کولایدا یکی از خوراک‌های کلاسیک و محلی کشور جمهوری چک است که بیشتر در مناطق جنگلی جنوب بوهمیا محبوبیت دارد؛ جایی که شاهد رشدونمو فراوان قارچ  هستیم که یکی از اجزای اصلی تهیه این سوپ است. البته به جز قارچ، سیب زمینی دیگر ماده‌ای است که نقشی مهم در تهیه این خوراک دارد. استفاده از شوید هم می‌تواند طعم طبیعت را مهمان سفره شما کند.

سوپ کوایدا یا کولایدا، سوپ قارچ به سبک کشور جمهوری چک- 724press.com

این سوپ کلاسیک چک از مناطق جنگلی جنوب بوهمیا که در آن قارچ ها به وفور رشد می کنند، سرچشمه می گیرد. قارچ و سیب زمینی سبزیجات اصلی این غذا هستند و شوید در پایان به درخشندگی تازه ای می بخشد.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ ازوگلین، سوپ پرطرفدار ترکی

همانطور که اشاره کردیم، نسخه‌های مختلفی برای تهیه این سوپ وجود دارد که در بعضی از آن‌‌ها از آب گوشت گاو برای پخت سبزیجات استفاده می‌شود، همچنین برخی دستورها هم حاوی آب مرغ و قارچ تازه هستند. برخی از افراد  ترجیح می‌دهند این سوپ را با کمک همزن یا گوشکوب برقی به اندازه‌ای مخلوط کنند که بافتی نرم، مخملی و پوره مانند پیدا کند؛ درحالی که برخی دیگر دوست دارند سوپ غلیظ اما حاوی تکه‌های سالم سبزیجات باشد. از طرف دیگر اضافه کردن یک تخم مرغ آب‌پز هم باعث می‌شود پروتئین بیشتری به این خوراک اضافه شده و غذا سیرکننده‌تر باشد. البته با توجه به اینکه در تهیه این سوپ از گوشت استفاده نمی‌شود، این مسئله طبیعی است. همچنین شل بودن یا نرم بودن زرده تخم مرغ هم باعث می‌شود طعم و بافت غذا لطافت بیشتری پیدا کند.

سوپ محلی جمهوری چک با قارچ و تخم مرغ زرده شل- 724press.com

درمجموع بافت غنی، خامه‌ای و طعم متعادل آن از جمله دلایل محبوبیت این سوپ است. همچنین این سوپ جشنی از طعم‌های گوناگون است، چون شما مخلوطی از  طعم‌های تند، ترش و شیرین را درکنار هم دارید. از طرف دیگر تهیه سوپ کولایدا بسیار آسان است و حداقل زمان آماده کرده آن بین نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه است. این سوپ سنتی بخش مهمی از فرهنگ غذایی کشور جمهوری چک را به خود اختصاص داده است، درنتیجه شما با آماده کردن آن می‌توانید کمی بیشتر با حال‌وهوای این کشور آشنا شوید. اما برای تهیه این سوپ مقوی و لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟ با ۷۲۴پرس همراه بمانید.

مواد لازم

  • ۸۰۰ میلی‌لیتر آب معادل سه  و ۳/۸ فنجان یا پیمانه
  • ۴ عدد سیب زمینی متوسط- پوست سیب زمینی را گرفته و آن‌ها را خرد کنید
  • ۳۰ گرم قارچ خشک- درصورت دردسترس نبودن می‌توانید از قارچ تازه هم استفاده کنید
  • ۲۰۰ میلی لیتر یا سه چهارم فنجان خامه غلیظ
  • یک شاخه شوید تازه- آن را شسته و سپس ساطوری کرده و برای تزیین نهایی از آن استفاده کنید
  • ۵ الی  هفت قاشق غذاخوری سس بشامل
  • ۵۰ گرم کره
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • مقداری زیره
  • نمک و پودر فلفل سیاه تازه برای مزه دار کردن غذا
  • مقداری سرکه سفید

طرز تهیه

سوپ قارچ و سیب زمینی- 724press.com

اگر از قارچ خشک استفاده می‌کنید، بهتر است آن را حداقل برای یک ساعت و حداکثر یک شب قبل از آماده کردن سوپ داخل کمی آب ریخته و اصطلاحا خیس کنید. قارچ تازه به چنین مرحله ای احتیاج ندارد. یک قابلمه متوسط را روی حرارت متوسط گذاشته و داخل آن آب بریزید. سیب زمینی‌ها را داخل قابلمه بریزید؛ به‌طوری که آب روی آن‌ها را بپوشاند. حال قارچ خیس خورده و آب آن را هم به محتویات قابلمه اضافه کنید.  کمی نمک، فلفل و زیره سیاه اضافه کنید تا مواد طعم‌دار شوند.

مطلب مرتبط:   طرز تهیه سوپ نخود فرنگی به همراه تره فرنگی و اسفناج

بیست دقیقه صبر کنید تا قارچ و سیب زمینی پخته و نرم شوند. حالا نوبت اضافه کردن سس بشامل و خامه غلیظ است. درنهایت کره را اضافه کنید تا طعم سوپ ملایم شود و آن را با کمی سرکه سفید مزه‌دار کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید دراین مرحله کمی از شوید ساطوری شده را به سوپ اضافه کنید.

برای سرو این سوپ ابتدا یک تابه جداگانه را روی حرارت گذاشته و داخل آن کمی آب، سرکه و نمک بریزید و صبر کنید تا به جوشیدن بیفتد. حالا یک ملاقه بردارید و تخم مرغ را داخل آن بشکنید تا زرده تخم مرغ به وسیله سفیده آن احاطه شده و اصطلاحا زرده آن نرم باقی بماند. ملاقه را داخل آب درحال جوش قرار دهید و صبر کنید تا تخم مرغ خودش را بگیرد. می‌توانید مستقیما هم تخم مرغ را داخل تابه بشکنید و صبر کنید تا سفت شود. حالا سوپ را داخل کاسه‌های مخصوص سرو ریخته و روی هر کاسه را  با یک عدد تخم مرغ آماده شده و مقداری شوید ساطوری یا خرد شده تزئین کنید. نوش جان

سوپ کولایدا با قارچ- 724press.com

توجه داشته باشید که این سوپ یک خوراک بسیار مقوی است و می‌توان آن را همراه با نان مورد علاقه‌تان و به‌عنوان یک وعده غذایی کامل میل کنید. همچنین اگر طعم سرکه برای شما کمی تند است می‌توانید با اضافه کردن مقداری شکر، طعمی ملس و ترش و شیرین به این خوراک اضافه کنید یا حتی در صورت تمایل، سرکه را کنار بگذارید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم، پس حتما آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.