شادی مفهومی است که می‌تواند به شکلی عمیق زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. زندگی انسان مملو از فراز و نشیب‌هایی است که می‌توانند این مفهوم را در زندگی ما کمرنگ و کمرنگ‌تر کنند. اما ما برای ادامه مسیر زندگی، به وجود شادی در زندگی نیاز داریم و به‌همین خاطر مهم است که یاد بگیریم چطور می‌توانیم به زندگی‌مان حال‌وهوایی شادتر ببخشیم. دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با عادت‌های مؤثر شاد زیستن آشنا شویم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، وقتی درحال مطالعه روزنامه هستید، به اخبار گوش می‌دهید یا حتی چرخی در فضای مجازی می‌زنید، با انبوهی از اخبار تلخ و ناراحت‌کننده مواجه می‌شویم که تنها اسباب عذاب و غم هستند. دنیای ما بعد از پاندمی کرونا حال‌وهوایی متفاوت پیدا کرد و حجم اخبار مربوط به این بیماری، قربانیان و افراد مبتلا به اندازه‌ای بود که روح و روان بسیاری از مردم را در هم شکست. اخبار جنگ، وقوع انواع بلایای طبیعی یا سوانح همه و همه همچون سنباده، ذهن ما را می‌خراشند و درکنار این‌ها سختی‌های گذران یک زندگی معمولی به بخش دیگری از منابع اصلی استرس و نگرانی‌های مداوم زندگی مردم  تبدیل شده است.

شادی-724press.com

همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا زندگی انسان مدرن را به ملغمه‌ای از نگرانی و مشکلات روزافزون تبدیل کنند؛ به‌همین خاطر است که ما برای ادامه دادن، حتی به کوچک‌ترین روزنه‌های امید نیاز داریم. شادی‌هایی هرچند پیش پاافتاده و ابتدایی که با چنگ انداختن به آن‌ها، بتوانیم به تلاش‌مان برای دنبال کردن مسیر زندگی و جلو رفتن ادامه دهیم. اینجا است که نقش شادی در زندگی پررنگ می‌شود و اتفاقا همینجا است که باید از خودمان بپرسیم چطور می‌توان زندگی را کمی شادتر و بالطبع قابل تحمل‌تر کرد. 

مطلب مرتبط: چطور زندگی شادتری داشته باشیم؟

واقعیت این است که احمقانه است اگر فکر کنیم می‌توانیم احساس خوبی نسبت به تک تک لحظات زندگی‌مان داشته باشیم، اما این هم درست نیست که فکر کنیم خوشبختی بسیار دوراز دسترس است.  احساس خوشبخت بودن کاملا به اختیار و خواست ما بستگی دارد، البته اگر این را هم بپذیریم که  زندگی جشنی تمام نشدنی و دلپذیر نیست. اینکه طبیعی است گاهی دچار احساسات منفی، عذاب و سوگ شویم، اما مهم است که بدانیم می‌توان بر این مشکلات فائق آمده و درنهایت آرامش و خوشبختی را به دست آورد.

خانم میانسال خندان درحال دویدن-724press.com

اما برای رسیدن به این مقصود لازم است کمی روی شاد بودن تمرکز کنیم و ببینیم چطور می‌توان این شادی را به زندگی دعوت کرد. شاید سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد، اما با تغییر عادت‌های نهادینه شده در وجودتان می‌توانید این تغییر را ایجاد کنید. درادامه با ما در ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا این عادت‌ها را مرور کنیم و ببینیم چطور می‌توان قدم به قدم با تغییر عادت به صورت هفتگی، ماهانه و سالیانه، به زندگی شادتری دست پیدا کرد.

عادت‌های هفتگی

برای شروع به عادت‌های هفتگی مؤثری اشاره خواهیم کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند برای آغاز این مسیر ایده مناسبی باشد.

مرتب کردن

مرتب کردن کمد لباس-724press.com

شاید شما هم توجه این مسئله شده باشید که شلوغی و بی‌نظمی می‌تواند دردسرهای بزرگی ایجاد کند، اما اختصاص دادن فقط بیست دقیقه زمان در هفته می‌توان تاحدی این مشکل شما را برطرف کند. ممکن است این پرسش برای‌تان پیش بیاید که مگر در ۲۰ دقیقه می‌توان چقدر کار کرد؟ باور کنید همین بیست دقیقه برای انجام کارهای زیادی کافی است.

برای شروع تایمر گوشی تلفن خود را روی پانزده دقیقه تنظیم کنید و سپس در این مدت یک منطقه خاص از اتاق را تمیز کنید. این منطقه می‌تواند کمد لباس یا یک طبقه از دراور باشد. دراین مدت همه چیز را درجای خود قرار داده  و وسایل درهم و برهم اضافی که دیگر به دردتان نمی‌خورد را یا کنار بگذارید یا دور بریزید.

برای نظم بخشیدن بیشتر می‌توانید از جعبه یا سبدهای مناسب استفاده کنید تا هرچیزی در جایگاه مخصوص خود قرار گرفته و از شلوغی و بی‌نظمی آینده هم پیشگیری شود. پنج دقیقه آخر را برای یک بررسی سریع و اجمالی صرف کنید. گشتی در اتاق زده و هرچیز سرگردانی که سر راه‌تان قرار دارد را کنار بگذارید. می‌توانید از این ترفند هفته‌ای یک مرتبه یا حتی یک بار در روز استفاده کنید و ببینید چطور دوباره کنترل فضای زندگی خود را به دست می‌گیرید.

ملاقات با دوستان

گردهمایی دوستان-724press.com

ما انسان‌های موجوداتی اجتماعی هستیم و باور کنید که تحقیقات انجام شده هم حکایت از آن دارند که چطور بودن در اجتماعی و همراهی با دیگران می‌تواند روی برخوردار بودن از یک زندگی شاد، اثرگذار باشد. درمجموع محققان براین نکته اتفاق نظر دارند که داشتن روابط اجتماعی  می‌تواند از ما انسان‌های شادتری بسازد.

مطلب مرتبط:  برای خوشحال بودن، بی خیال این ۲۴ کار شوید!

پس همین الان یک کاغذ و مداد و بردارید  اسم تمام کسانی که دل‌تان برای صحبت کردن یا وقت گذرانی با آن‌ها تنگ شده است را بنویسید و دراولین سرعت به سراغ‌شان بروید. یک گفتگوی تلفنی طولانی شاید راهکار خوبی باشد، می‌توانید حتی یک آخر هفته دور هم جمع شوید و باهمدیگر وقت بگذرانید. در دوران بزرگسالی پیدا کردن دوستان جدید تقریبا غیرممکن است، بااین‌حال مهم نیست چند دوست دارید. نکته مهم داشتن روابط معنادار حتی در دایره محدود دوستان است. اما اگر از دوستان دوران مدرسه چنان فاصله گرفته‌اید که دیگر امکان برقراری ارتباط وجود ندارد هم نگران نباشید. سعی کنید عضو یک گروه داوطلب محلی شده یا در کلاس‌های مورد علاقه‌تان شرکت کنید تا با افراد همفکر خود آشنا شوید. شاید آن‌ها هم مثل شما به دنبال دوست جدید باشند.

درنهایت اگر همنشین انسانی مناسب هم پیدا نکردید مهم نیست، طبق بررسی‌های متعدد، داشتن حیوانات خانگی هم مزایایی مشابه دارد. باز هم مشکلی وجود دارد؟ حیوانات را دوست دارید اما به دلایلی امکان نگهداری از حیوان خانگی را ندارید؟ خب در پناهگاه‌های حیوانات محلی به عنوان نیروی داوطلب کار کنید یا با حامیان حیوانات ارتباط برقرار کرده و درانجام امور مربوطه به آن‌ها کمک کنید. اینگونه ممکن است در کنار حیوانات با  دوستان خوبی هم مواجه شوید که دغدغه‌هایی مشابه شما دارند.

به برنامه‌ریزی هفتگی اهمیت بدهید

برنامه ریزی هفتگی-724press.com

احساس می‌کنید روزهای‌تان بیهوده می‌گذرد و شما تنها به شکایت کردن اکتفا می‌کنید؟ خب، شاید بهترین راه‌حل برای این موضوع این باشد که بنشینید و از همین حالا برای هفته بعد برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر نتوانید به صورت کامل به این برنامه‌ریزی هم پایبند باشید، اما تعیین کردن یک زمان مشخص برای انجام کارهایی همچون شستن لباس‌ها، خرید  مواد خوراکی و همین انجام پروژه‌های کاری می‌تواند به آرام کردن ذهن‌تان کمک کند.

حتی می‌توانید برای این کار از انواع دفترهای برنامه ریزی یا پلنر و همینطور اپلیکیشن‌های موجود استفاده کنید. گاهی چسباندن کاغذ یادداشت کوچک  روی در یخچال یا کنار نمایشگر هم می‌تواند این برنامه‌ریزی را به خاطرتان آورده و در انجام آن به شما کمک کند.  ذهن ما وقتی از قبل می‌داند باید روی چه کارهای متمرکز شود، آرامش بیشتری خواهد داشت.

برای مدتی گوشی را کنار بگذارید

کنار گذاشتن گوشی-724press.com

بله، واقعا بهتر است در طول روز برای چند ساعت گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید. به گزارش ۷۲۴پرس، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند استفاده بیش از اندازه از تلفن می‌تواند باعث تغییراتی در مغز شده و روی خلق‌وخوی شما تأثیر منفی داشته باشد. حتی یک بررسی نشان داد این مسئله می‌تواند باعث تغییرات شناختی و عاطفی جدی‌تر در نوجوانان و افراد بزرگسال شود. شاید بد نباشد گاهی تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کرده و کنار بگذارید.

اگر تابه‌حال این تجربه را  نداشته‌اید بد نیست در اولین فرصت و حتی برای مدتی محدود آن را به کار بگیرید، باور کنید از تفاوتی که در خود و خلق‌وخوی‌تان می‌بینید متعجب خواهید شد. اجازه دهید ذهن‌تان گاهی آزاد باشد. کتاب بخوانید، مدیتیشن کنید، قدمی در طبیعت زده و به محیط اطراف تعجب کنید. گاهی در جمع حاضر شوید و گاهی وقت‌تان را تنها به خودتان اختصاص دهید. شاید در نگاه اول زندگی بدون وسایل الکتریکی سخت به نظر برسد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

حضور در طبیعت را جدی‌تر بگیرید

قدم زدن در طبیعت-724press.com

طبق یک بررسی انجام شده به‌وسیله منابع معتبر، وقت‌گذرانی نیم ساعت یا بیشتر در طبیعت به صورت مرتب و هفتگی، می‌تواند به کاهش فشار خون و احتمال ابتلا به افسردگی کمک کند. فضای سبز مدنظر می‌تواند هرچیزی باشد، نزدیک‌ترین پارک به منزل یا محله شما، حیاط خلوت یا حتی یک فضای سبز ساخته شده از گلدان‌ها باطراوت روی تراس، بالکن یا حتی پشت بام منزل، مهم این است که از بودن در طبیعت و استنشاق هوای تازه لذت ببرید.

بااین‌حال اگر دوست دارید این سرگرمی مزایای بیشتری برای‌تان به همراه داشته باشد، کمی ورزش را هم به آن اضافه کنید. درهمین بررسی که به آن اشاره شد، مشخص شده است که افرادی که زمان بیشتری را در فضای سبز سپری می‌کنند، ناخودآگاه میل بیشتری به ورزش کردن هم پیدا می‌کنند.

مراقبه و مدیتیشن

مراقبه-724press.com

روش‌های زیادی برای انجام مدیتیشن وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها به صورت مجزا یا در ترکیب با هم استفاده کنید. سه روش متداول شامل حرکت، تمرکز و معنویت است. فراموش نکنید که مدیتیشن نباید خیلی پیچیده باشد، گاهی تنها پنج دقیقه نشستن در خلوت و آرام کردن ذهن به ‌وسیله تمرینات تنفسی عمیق می‌تواند نوعی مراقبه باشد که برای آرام کردن ذهن‌تان بسیار مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع مدیتیشن و مراقبه

درصورت نیاز برای درمان مشکلات خود به روان درمانگر مراجعه کنید

مشاوره با روانپزشک یا روان درمانگر-724press.com

وقتی یاد بگیریم باید چطور با موانعی که در زندگی بر سر راه‌مان ظاهر می‌شوند مواجه شویم، مطمئنا احساس خوشحالی بیشتری خواهیم داشت. وقتی با مشکلی روبرو شدید به این فکر کنید که چطور با مشکلات مشابه دست و پنجه نرم کرده و آن‌ها را از سر راه برداشته‌اید و اینکه آیا همان روش حالا هم دوباره جواب می‌دهد؟ آیا نیاز است راهکار تازه‌تری را امتحان کنید.

بااین‌وجود اگر حس می‌کنید به دیوار سنگی برخورد کرده‌اید و راهی برای عبور پیدا نمی‌کنید هم مهم نیست، بهتر است به صورت هفتگی با یک متخصص سلامت روان یا درمانگر صحبت کنید تا به شما در عبور از موانع کمک کند. فراموش کنید این یک اجبار ناخوشایند نیست و شما می‌توانید هرزمانی که تمایل داشتید، این جلسات گفتگو را متوقف کنید. پس این احساس را کنار بگذارید که مراجعه به روانشناس یا درمانگر چیز بدی است که ممکن است اثرات ناخوشایندی روی شما داشته باشد.

به مراقبت شخصی اهمیت بدهید

در آغوش گرفتن خود-724press.com

نادیده گرفتن خودمان و نیازهایی که داریم در این جهان پرتکاپو کار چندان سختی است. بنابراین مهم است که تلاش کنیم زمانی را برای حمایت و توجه به خودمان اختصاص داده و مسئولیت بررسی افکار، احساسات و نیازهای روحی  خود را بپذیریم.

مطلب مرتبط: آیا هیچ چیزی شما را خوشحال نمی‌کند؟ چه کارهایی برای شاد بودن لازم است؟

قبل از شروع هفته کاری جدید، یک حمام طولانی و گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد. بدنیست به اصول مراقبت از پوست توجه کنید که می‌تواند احساس خوشایندی به شما بدهد. گاهی شب‌ها را به خودتان اختصاص دهید، یک فضای گرم و آرامش بخش را انتخاب و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را آماده کنید. روی مبل لم بدهید و از تماشای فیلم مورد علاقه‌تان لذت ببرید. فرقی نمی‌کند با انجام چه کاری حس بهتری پیدا می‌کنید، مهم این است که برای آن وقت بگذارید.

عادت‌های ماهانه

بعد از مرور عادت‌هایی که می‌توانیم به صورت هفتگی از آن‌ها بهره ببریم، بدنیست در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام، نگاهی هم به کارهای داشته باشیم که انجام آن‌ها به صورت ماهیانه می‌تواند مفید واقع شود.

بده بستان

دوست داشتن متقابل-724press.com

اگر حس می‌کنید تعریف و تمجیدهای دیگران می‌تواند باعث تقویت روحیه شما شود، اشکالی ندارد اگر گاهی خود را آماده دریافت آن کنید. می‌توانید جمع دوستان را دعوت کرده و با هنر خود در تهیه یک میز آراسته این توجه و تمجید را به دست بیاورید. واقعا چیز بدی در این مورد وجود ندارد، همه ما از اینکه مورد توجه قرار گرفته و تحسین شویم، لذت می‌بریم.

به خودتان اهمیت بدهید

صرف شام در رستوران-724press.com

کسی را ندارید که با او وقت گذرانده یا بیرون بروید؟ برای رفتن به سفر مورد علاقه یا تماشای فیلم همراه مناسبی ندارید؟ خب، واقعا مهم نیست. شما می‌توانید همیشه این کارها را هم به تنهایی انجام بدهید. به رستوران مورد علاقه‌تان بروید، به تنهایی سری به سینما زده و حتی برای سفری که همیشه آرزویش را داشته‌اید  برنامه‌ریزی کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید در این سفر دوستان خوبی هم پیدا کردید.

سوی دیگر ماجرا در مورد افراد برونگرایی است که از گذراندن وقت به تنهایی می‌ترسند. باور کنید گاهی تنها بودن هم لذت خاص خود را دارد. اوقات تنهایی خود را با انجام فعالیت‌هایی که شادتان می‌کند پر کنید.

کنترل افکار خود را به دست بگیرید

برنامه ریزی برای کنترل فکر و ذهن-724press.com

تلاش برای کنترل کردن افکار در بازه‌های زمانی کوتاه می‌تواند پرفایده باشد. برای این کار می‌توانید در ابتدای هرماه فهرستی کوتاه از خاطرات شادی که داشتید یا چیزهایی که مشتاقانه منتظرشان هستید تهیه کنید. آنها را روی تکه‌های کوچک کاغذ یا روی گوشی هوشمندتان ذخیره کنید تا همیشه همراه‌تان باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ راهکار عملی برای فراموش کردن غم و غصه

حالا دفعه بعد که در صف خرید ایستاده‌اید، منتظر رسیدن اتوبوس یا مترو هستید یا تنها چند دقیقه وقت اضافه دارید فهرست را بیرون آورده و آن‌ها را مرور کنید. این مسئله به ویژه زمانی که احساس خوبی نداریم یا نیاز به تغییر حال و هوا و افکارمان داریم می‌تواند کمک کننده باشد.

عادت‌های سالانه

تغییر عادت در بازه‌های زمانی سالانه هم می‌تواند زندگی شادتری برای‌تان به همراه داشته باشد.

تفکر و تأمل

سکون و آرامش-724press.com

خیلی از ما عادت داریم پیش از شروع سال جدید، نگاهی به وضعیت زندگی‌مان در سال گذشته داشته باشیم و این می‌تواند عادت خوبی باشد. البته لازم نیست آن را به شروع سال جدید موکول کنید. همین حالا فهرستی آماده کرده و به سوالات ذهنی خود پاسخ دهید.

اینکه اکنون حال شما چطور است؟ امسال مشغول انجام چه کاری بودید؟ آیا امسال نسبت به سال قبل زندگی شادتری داشتید؟ انجام چه کارهایی می‌تواند این شادی را پررنگ‌تر کند؟ و سوالات دیگری مثل این. فقط فراموش نکنید لازم نیست با نگاهی منتقدانه  به پاسخ‌های خود توجه کرده و با خودتان سختگیر باشید. همینکه هنوز فرصتی دراختیار دارید تا تغییر ایجاد کنید، عاملی برای شادی و جشن گرفتن است. البته اگر حس می‌کنید اوضاع چندان بروفق مراد نیست و خلق و خوی‌تان بهبود چندانی نداشته است، شاید باید با یک روان درمانگر صحبت کنید. همیشه ممکن است پای مسائل جدی‌تری مثل افسردگی یا بیماری زمینه‌ای در میان باشد.

ارزیابی مجدد اهداف

ماشین  تحریر با کاغذی با نوشته اهداف-724press.com

شخصیت همه ما به صورت مداوم درحال تغییر و تحول است. پس فکر کنید آیا امروز درهمان جایی هستید که دوست داشتید باشید؟ اگر حس خوبی نسبت به چیزی که امروز هستید ندارید، مهم نیست. هیچ شرم و خجالتی برای تغییر رویکرد وجود ندارد. اگر هدفی امروز دیگر کارایی سابق را برای‌تان ندارید به راحتی آن را کنار بگذارید، ولو اینکه آن هدف روی کاغذ بسیاری زیبا و فریبنده به نظر برسد.

به سلامت جسم خود اهمیت بدهید

تغذیه و ورزش-724press.com

فراموش نکنید سلامت جسم و روان ما ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. همانطور که تغییر عادت‌های می‌تواند ضامن زندگی شادتری یباشد، مهم است که به مراقبت از بدن و سلامت خود هم توجه کنید. به‌همین خاطر مراجعه سالانه به پزشک و بررسی وضعیت سلامتی خودتان را جدی بگیرید. مسائلی همچون کنترل شاخص‌های مهم سلامتی مثل میزان قند یا چربی خون، وضعیت سلامت قلب و عروق و بررسی وضعیت چشم و بینایی و حتی مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان‌ها از جمله مواردی است که خوب است به آن‌ها توجه کنید.

کینه و دشمنی را کنار بگذارید

مردی در حال حمل بار اضافه-724press.com

قبول دارم، گفتن این حرف از عمل کردن به آن ساده‌تر است.  شاید تنها توجه به این نکته که این بخشش یا فراموشی در درجه اول برای خود شما بهتر است، کمی باعث تسکین شود. شما این کار را لزوما برای آن شخص دیگر انجام نمی‌دهید، شما این کار را برای خودتان انجام می‌دهید تا ذهن و روح‌تان آماده شروعی تازه شود.

گاهی اوقات بخشیدن و کنار گذاشتن کینه بیشتر به سلام ما کمک می‌کند تا نشانی از حس دلسوزی ما برای دیگران باشد. روابط خودتان را بررسی کنید. آیا کسی باعث دلخوری و رنجش خاطر شما شده است؟ اگر می‌توانید با آن فرد تماس برقرار کرده و از علت ماجرا مطلع شوید. اگر حس می‌کنید دلایل قانع کننده نیست، گاهی فقط لازم است رابطه را به پایان رسانده و آن را فراموش کنید. اگر برقراری تماس برای‌تان سخت است، احساسات خود را از طریق نوشتن به فرد دیگر منتقل کنید. گاهی حتی لازم نیست نامه‌ یا یادداشتی که نوشته‌اید را به فرد مورد نظر بدهید. همین نوشتن در مورد ناراحتی و دلایل خشم می‌تواند باعث خارج شدن آن از ذهن‌تان شده و حس رهایی و آرامش را به شما بازگرداند. می‌توانید حتی بعد از نوشتن، یادداشت‌تان را پاره کرده و دور بریزید.

سفر رفتن را فراموش نکنید

بررسی  مقصد سفر از روی نقشه-724press.com

ما همه در طول سال نیازمند یک تجدید قوا و زمانی برای آرمش و بازیابی روحی و جسمی هستیم. پس با توجه به امکانات خود، برای انجام یک سفر تفریحی برنامه ریزی کنید. تحقیقات انجام شده در این رابطه نشان دادند سفر رفتن می‌تواند برای ذهن و جسم شما مفید باشد. رفتن به تعطیلات استرس شما را کاهش می‌دهد و حتی برنامه ریزی کردن برای آن هم لذت بخش و تسکین دهنده است.

درپایان این فهرست، نظر شما در مورد موارد ذکر شده چیست؟ آیا شما هم به سلامت ذهن و جسم و همینطور دعوت کردن شادی به زندگی‌تان اهمیت می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم تجربه  و نظر خود را هم با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.